Gå til innhold

uregelmessig mens etter yasmin

Anbefalte innlegg

Gjest linn80

Hei!Jeg er 24 år og har gått på yasmin p-piller i ca tre år fram til juni 05. Sluttet da pga uregelmessige blødninger, da min fastlege sa dette var et alternativ for å se hvordan kroppen fungerte uten pillen. Jeg fikk min første menstruasjon etter ca to måneder, og hadde den etter det ca annen hver måned fram til januar 06 da jeg fikk den etter en måned, altså i rute. Etter dette har jeg ikke hatt mens og lurer nå på hvor lenge det er normalt at menstruasjonen er uregelmessig etter bruk av p-piller?Tenker på om dete vil påvirke min mulighet for å bli gravid? Er det kroppen min som er som dette eller er det p-pillen som har klusset det til?Kan det være tegn på at noe er galt? Har aldri tatt celle-prøve da min fastlege sier jeg er for ung til at dette er nødvendig.

I februar dette år da jeg ventet at mens skulle komme hadde jeg også en blødning etter samleie som ikke ble noe mer.

Det er verdt å nevne at jeg også da jeg var yngre hadde uregelmessige menstruasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224451-uregelmessig-mens-etter-yasmin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Effekten av p-pillen er ute av kroppen etter få dager, så den kan du ikke skylde på. Sjeldne menstruasjoner betyr sjeldne eller manglende eggløsninger. Den vanligste årsak til dette hos unge kvinner er tilstanden PCOS hvor det er en hormonell ubalanse i eggstokken med tendens til overproduksjon av mannlige hormoner. Mange er overvektige, noen har kviser eller unormal hårvekst. P-pille vil vanligvis regulere blødningene, så det var litt rart at du ikke hadde regelmessig syklus med dem. Hadde du evt. mellomblødninger? Det ses hos noen både med og uten p-piller. Hvis du ikke får menstruasjon på tre måneder eller hvis den fortsatt er uregelmessig, foreslår jeg at du henvises til gynekolog for utredning (vanligvis med blodprøve og ultralyd av eggstokkene). Det er korrekt at man ikke foretar rutineundersøkelse av livmorhalsen før fylte 25 år, men ved ’kontaktblødning’ eller uregelmessige blødninger, kan det være aktuelt med prøve.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest linn_80

Effekten av p-pillen er ute av kroppen etter få dager, så den kan du ikke skylde på. Sjeldne menstruasjoner betyr sjeldne eller manglende eggløsninger. Den vanligste årsak til dette hos unge kvinner er tilstanden PCOS hvor det er en hormonell ubalanse i eggstokken med tendens til overproduksjon av mannlige hormoner. Mange er overvektige, noen har kviser eller unormal hårvekst. P-pille vil vanligvis regulere blødningene, så det var litt rart at du ikke hadde regelmessig syklus med dem. Hadde du evt. mellomblødninger? Det ses hos noen både med og uten p-piller. Hvis du ikke får menstruasjon på tre måneder eller hvis den fortsatt er uregelmessig, foreslår jeg at du henvises til gynekolog for utredning (vanligvis med blodprøve og ultralyd av eggstokkene). Det er korrekt at man ikke foretar rutineundersøkelse av livmorhalsen før fylte 25 år, men ved ’kontaktblødning’ eller uregelmessige blødninger, kan det være aktuelt med prøve.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar, vet ikke om du leser dette...

Jeg ser at jeg feilformulerte meg litt og skrev at jeg hadde uregelmessige blødninger da jeg brukte p-piller. Det riktige er at jeg hadde flere og flere mellomblødninger, men alltid også normal blødning til fast tid.

Det jeg også kom til å tenke på som jeg lurer på kan virke inn på min syklys er at jeg har levd ustabilt liv etter jeg slutten med p-pillen med mye reising, skift-jobbing, uregelmessig spising, og jeg har også vært innlagt på sykeus og fått narkose og spinalbedøvelse to ganger i løpet av denne tiden. Tenker på om dette er faktorere som kan spille inn på min syklus?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...