Gjest Marie Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Jeg fikk mensen som 11-åring og hadde normale blødninger ca hver 30. dag. Jeg hadde sterke smerter og ble veldig syk når jeg hadde mensen og begynte derfor med p-piller. Jeg gikk på p-piller i 10 år og ble helt kvitt problemene mine. På slutten ble mensen min veldig svak. Nå er jeg 30 og det er ett år siden jeg sluttet med p-piller. Men mensen har aldri kommet ordentlig tilbake. Har bare en brun tyktflyende utflod ca hver 25 dag. Kan nesten bare bruke truseinnlegg. "Mensen" varer fra noe få dager til over en uke. Merker nesten aldri noe antydning til mens-smerter. I tillegg har jeg gått opp 4-5 kilo etter at jeg sluttet (Veier nå 56 og er 1,69 høy, så jeg er ikke tykk) Jeg er ikke gravid. ** Du svarte: At jeg burde gå til lege for å ta en blodprøve. At jeg kunne ha hormonforstyrrelser PCOS eller unormalt stoffskifte. ** Jeg lurer da på: Er dette i tilfelle noe man kan bli kvitt eller kan jeg risikere å måtte gå på hormonpreparater i flere år? (Jeg har en mistanke om at p-pillene gjorde meg litt deprimert, så jeg håper jeg slipper å tukle mer med hormonene mine. Jeg har hatt det så bra etter at jeg sluttet.) Det er helt fantastisk at jeg ikke har fått igjen smertene. Jeg trodde selv at jeg hadde "vokst det av meg". Tror du jeg vil få igjen smertene dersom hormonene mine blir regulert? MÅ jeg gjøre noe med det? Eller kan jeg vente til jeg vil ha barn (=om noen måneder)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22450-rar-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Er dette i tilfelle noe man kan bli kvitt eller kan jeg risikere å måtte gå på hormonpreparater i flere år? Svar: Begge de to tilstander er kroniske (Jeg har en mistanke om at p-pillene gjorde meg litt deprimert, så jeg håper jeg slipper å tukle mer med hormonene mine. Jeg har hatt det så bra etter at jeg sluttet.) Det er helt fantastisk at jeg ikke har fått igjen smertene. Jeg trodde selv at jeg hadde "vokst det av meg". Tror du jeg vil få igjen smertene dersom hormonene mine blir regulert? Svar: Menstruasjoner uten eggløsning er gjerne smertefri. Hvis man regulerer syklus uten å gi deg eggløsning, vil du fortsatt kunne være smertefri. Hvis du ønsker barn og man starter eggløsning, vil det kunne gi smerter. MÅ jeg gjøre noe med det? Eller kan jeg vente til jeg vil ha barn (=om noen måneder)? Svar: Forsøk i noen måneder før du søker lege for barnløshet. Så tar man opp begge problemer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22450-rar-mens/#findComment-96090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.