Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet? Er det ikke bare dronninga som overlever vinteren? Det her kan jeg veldig lite om men jeg trodde det.

Men nå skremmer du sikkert livet av jenta. Hvis det plutselig har våknet en stakkars vepsefaen og dødd i senga til Moraki, må det være et vepsehjem eller et vepsebor om du vil, i nærheten...

I forhold til det der er til og med min rotteteori å foretrekke! :)

Du har rett, det er bare dronningene som overlever. Altså går jeg ut fra at Moraki har hatt royal gjest. Men jeg vet i grunnen ikke stort om veps, så det er godt mulig at jeg er helt ute på viddene her nå:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du har rett, det er bare dronningene som overlever. Altså går jeg ut fra at Moraki har hatt royal gjest. Men jeg vet i grunnen ikke stort om veps, så det er godt mulig at jeg er helt ute på viddene her nå:-)

Hvis det var dronninga og hun bodde i nærheten vil det si at vepsebolet nå er tomt, og i så fall er denne vepsepisoden en aldri så liten velsignelse. Da slipper hun kanskje faenskapet til sommern. I hvert fall de av dem som bodde i nærheten.

Skrevet

Voksen og modig som jeg er, sendte jeg SMS til mor for å sutre over fangsten. "Neida, det er bare en som har forvilla seg! Tullemus! :-)Godnatt!"

Da stoler vi på det. Godnatt :-)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Huff! Veps er noe av det værste jeg vet. Jeg hadde ikke klart å ligge i senga på 2 uker hvis jeg hadde funnet en i min egen seng. Men jeg er dog allergisk og hovner opp som en galning. Om sommrene springer jeg 50 meter bort og skriker bare jeg ser en humle eller en veps. Er vepsen allerede ute av hiene sine? *grøsse*!!

vepsehi??? hehehe ;)

Skrevet

Hvis det var dronninga og hun bodde i nærheten vil det si at vepsebolet nå er tomt, og i så fall er denne vepsepisoden en aldri så liten velsignelse. Da slipper hun kanskje faenskapet til sommern. I hvert fall de av dem som bodde i nærheten.

Den teorien der virker helt korrekt.

Det har altså overvintra en dronning (i dvale) et sted ikke så langt unna senga, og nå har "varmen" vekket henne. Varmen var ikke våren likevel, så den døde like fort som den våkna.

På den måten er Moraki kvitt en potensiell bol-bygger i nærheten av seg. En bol-bygger som etterhvert ville ha dytta ut av seg mengder med veps som ville ha surra rundt i løpet av våren og sommeren og bare bygd bolet større og større.

Faren over!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Håper du fikk sove i natt etter vepseopplevelsen :-)

Du kan trøste deg med at det gikk verre med meg i fjor vinter. Da hadde jeg også veps i senga. Det fant jeg ut fordi den stakk meg i magen! Jeg må ha snudd meg i søvne og lagt meg på den.

Men det kom ikke flere, så det var nok en overvintrende dronning, som flere har foreslått her.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Den teorien der virker helt korrekt.

Det har altså overvintra en dronning (i dvale) et sted ikke så langt unna senga, og nå har "varmen" vekket henne. Varmen var ikke våren likevel, så den døde like fort som den våkna.

På den måten er Moraki kvitt en potensiell bol-bygger i nærheten av seg. En bol-bygger som etterhvert ville ha dytta ut av seg mengder med veps som ville ha surra rundt i løpet av våren og sommeren og bare bygd bolet større og større.

Faren over!

Så vepsen bor altså ikke i bol om vinteren? Hvor bor de da?

Det har jeg alltid lurt på.

Den dagen vi finner ut det kan vi nemlig oppsøke dem og kverke dem litt seriøst, før de utgjør noen trussel.

Skrevet

Den dagen vi finner ut det kan vi nemlig oppsøke dem og kverke dem litt seriøst, før de utgjør noen trussel.

Hele vepsesamfunnet, unntatt de nyklekte dronningene, dør om høsten. Den årsgamle dronningen dør også.

Skrevet

Etter det lille jeg vet, så er et vepsebol ettårig. Det betyr at en (overvintra dronning) begynner med å bygge et nytt bol hver vår før hun presser ut resten av gjengen. Hvor denne vepsedronninga holder til om vinteren, det vet jeg ikke (et lunt sted, i alle fall).

Og jeg blir gjerne med deg på jakt! Det ville være meg en sann fornøyelse å få rydda ut flest mulig av disse queen bees før de får formert seg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Etter det lille jeg vet, så er et vepsebol ettårig. Det betyr at en (overvintra dronning) begynner med å bygge et nytt bol hver vår før hun presser ut resten av gjengen. Hvor denne vepsedronninga holder til om vinteren, det vet jeg ikke (et lunt sted, i alle fall).

Og jeg blir gjerne med deg på jakt! Det ville være meg en sann fornøyelse å få rydda ut flest mulig av disse queen bees før de får formert seg.

Men hvordan blir denne vepsedronninga befruktet? For det er vel hun som føder ungene?

Naturen er en merkelig greie.

Skrevet

Men hvordan blir denne vepsedronninga befruktet? For det er vel hun som føder ungene?

Naturen er en merkelig greie.

Hun har vel hatt seg på høsten, før disse fedrene dævva.

Og så ligget og "ruga" vinteren igjennom.

For eksempel? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...