Gå til innhold

UT!

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Hva synes dere om programmet UT som kjøres i åttetida på onsdager på NRK1?

Det er om tre familier som har tenåringsbarn, og hvordan familielivet med tenåringer er.

Er det virkelig sånn i tenåringsfamilier rundtomkring?

Jeg har en tenåringssønn, men kjenner meg ikke igjen i noen av familiene. Kanskje det er vi som er en rar familie.

Gjest Teen mamma
Skrevet

Kjenner oss heller ikke igjen:) Har en gutt på 14 år.

Skrevet

Her i huset kjenner vi oss heller ikke igjen. Har en sønn som er helt i starten av tenåra( 13 år), men kjenner mange som har ungdommer i huset og tror nok ikke de tre ungdommene i UT er representative for gjennomnittet.

Skrevet

*Hehe* Det var _litt_ forskjell på de nordafor som pulte og drakk fra de såvidt nådde tenåra til Jesus-familien sørafor ja. :o)

Skrevet

He-he, jeg skrev et laaangt innlegg om dette i forrige uke, men kom borti feil knapp og det ble ikke sendt, orket ikke å skrive på nytt!

En ting er at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen. vi har en gutt på snart 16, han ligner ikke på noen av ungdommene i programmet. En annen ting jeg reagerer på, er at jeg synes nok ikke alt dette burde vært vist på TV. Jeg er sikker på at NRK har forsikret seg på alle bauger og kanter, men jeg tenker litt på disse jentene... Jeg synes kanskje at de burde vært beskyttet mot seg selv, de er jo bare 15-16!

mvh

Skrevet

He-he, jeg skrev et laaangt innlegg om dette i forrige uke, men kom borti feil knapp og det ble ikke sendt, orket ikke å skrive på nytt!

En ting er at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen. vi har en gutt på snart 16, han ligner ikke på noen av ungdommene i programmet. En annen ting jeg reagerer på, er at jeg synes nok ikke alt dette burde vært vist på TV. Jeg er sikker på at NRK har forsikret seg på alle bauger og kanter, men jeg tenker litt på disse jentene... Jeg synes kanskje at de burde vært beskyttet mot seg selv, de er jo bare 15-16!

mvh

"Æ e så dritalei av å værra singel!" Hvor gammel var hun tro? 15?

Skrevet

Godt å høre at ingen så langt kjenner seg igjen - fordi når jeg ser programmet, blir jeg oppgitt! Makan til ryggradløse og ydmyke foreldretullinger!

På 17. mai:

"Det hadde vært veldig koselig om du ville komme hjem og spise litt sammen med oss her i ettermiddag, kjære femtenåringen, men jeg skjønner jo godt hvis du ikke gidder (og heller vil være ute og drikke med kompisene dine)"

Og det virker som om samtlige foreldre bare har godtatt at ungene deres drikker og styrer på, fordi "vi ser jo at alle andre gjør det".

Unger gjør som de får lov til. Stilletiende samtykke til drikking og herjing er jo like gyldig som et rungende "drikk, barnet mitt!"

Gruer meg til å bli tenåringsmor, jeg! Men jeg håper jeg aldri går i fella og lar tenåringen sette alle rammene. Ja - jeg er interessert i å høre hva ungene tenker, føler og mener. Men det er jeg som bestemmer til syvende og sist, og jeg tør påstå at jeg i minst 99,9% av tilfellene vet hva som er best for ungene mine!

Er dere enige?

Skrevet

Ja, de er 15 og 16! De røyker, drikker og "har seg". Foreldrene sier at de jo gjør slikt uansett, så da kan de like godt få lov til å gjøre det hjemme. Jeg er bare ikke helt på linje med de foreldrene...

Skrevet

Ja - jeg lo godt av det hjertesukket!

*humre*

Men det sier sikkert litt om hvilket press ungdommen opplever mht å ha kjæreste - og være seksuelt aktiv, ikke minst. Et press de hovedsaklig skaper selv, seg imellom. *grøss*

Skrevet

Ja, de er 15 og 16! De røyker, drikker og "har seg". Foreldrene sier at de jo gjør slikt uansett, så da kan de like godt få lov til å gjøre det hjemme. Jeg er bare ikke helt på linje med de foreldrene...

Ikke jeg heller. Det grenser til omsorgssvikt, gjør det ikke?

Skrevet

Jo, jeg synes det! Og jeg lurer på om de vet hva de gjør som eksponerer seg for hele Norge på den måten!

Skrevet

Jeg har en datter på 15. Vi bor i den skumle storbyen Oslo. Som kjent består den av kalde mennesker som stresser rundt i et overfladisk liv i høyt tempo.

Vi ser programmet sammen og innser at vi lever veldig forskjellig fra de to søstrene som er så heldige å vokse opp på et trygt, lite sted med frisk luft, sunne interesser og dype vennskaps- og kjærlighetsforhold.

;-)

Gjest Yljali
Skrevet

*Hehe* Det var _litt_ forskjell på de nordafor som pulte og drakk fra de såvidt nådde tenåra til Jesus-familien sørafor ja. :o)

Vi bor nordaforr, og det irriterer meg at de bygger opp under stereotypier om geografisk tilhørighet. Kjenner oss overhode ikke igjen i Kibergjenta som er med i programmet. Det er da så mange andre typer ungdommer de kunne ha valgt her også, men velger det jeg oppfatter som en meget stereotyp variang som _alle_, også nordpå, reagerer på, og som bygger opp under fordommer omkring det "typisk nordnorske".

Gjest Ærlig talt
Skrevet

Omsorgssvikt? Må du jammen meg gi deg!

skorpionfisken
Skrevet

Vi bor nordaforr, og det irriterer meg at de bygger opp under stereotypier om geografisk tilhørighet. Kjenner oss overhode ikke igjen i Kibergjenta som er med i programmet. Det er da så mange andre typer ungdommer de kunne ha valgt her også, men velger det jeg oppfatter som en meget stereotyp variang som _alle_, også nordpå, reagerer på, og som bygger opp under fordommer omkring det "typisk nordnorske".

Jeg bor også i Nord-Norge, og mener familien i Vardø skjemmer oss ut. Jeg kjenner mange flotte ungdommer og foreldre her oppe som ikke er i nærheten av hva denne familien prøver å vise som normalt.

Nå mener jeg også at prestemora overdriver problemene med gutten der sør, mener han er en helt ok gutt som er grei på mange områder og ikke er verre enn andre tenåringer. Der synes jeg prestemora styrer for mye med ham.

Men hva som får familier til å stille opp med problemene sine på den måten, og utlevere umyndige barn det overgår min fatteevne.

Skrevet

Nåh... Jeg tror nok de aller fleste som er nogenlunde oppegående skjønner at dette er noen forholdsvis spesielle typer og at dere nordpå ikke er sånn generellt.

Skrevet

Jeg bor også i Nord-Norge, og mener familien i Vardø skjemmer oss ut. Jeg kjenner mange flotte ungdommer og foreldre her oppe som ikke er i nærheten av hva denne familien prøver å vise som normalt.

Nå mener jeg også at prestemora overdriver problemene med gutten der sør, mener han er en helt ok gutt som er grei på mange områder og ikke er verre enn andre tenåringer. Der synes jeg prestemora styrer for mye med ham.

Men hva som får familier til å stille opp med problemene sine på den måten, og utlevere umyndige barn det overgår min fatteevne.

Ja, hun er ikke noe bedre hun prestemora. :o) Snakker om å ha vansker med å klare å slippe taket da gitt.

Skrevet

Omsorgssvikt? Må du jammen meg gi deg!

Å tillate at ens mindreårige barn drikker alkohol grenser til omsorgssvikt, slik jeg ser det. Barn har faktisk verken lov eller godt av å drikke alkohol - visste du ikke det?

Og hvorfor så anonym?

Gjest Blondetopp
Skrevet

Familiene er litt ekstreme i hver sin retning, synes jeg. Pamela er skikkelig hot ;o)

Gjest Ærlig talt
Skrevet

Å tillate at ens mindreårige barn drikker alkohol grenser til omsorgssvikt, slik jeg ser det. Barn har faktisk verken lov eller godt av å drikke alkohol - visste du ikke det?

Og hvorfor så anonym?

Vet du hva omsorgssvikt er? Vet du hvor mange barn som har foreldre som ikke bryr seg i det hele tatt?

De jentene hadde selvsagt trengt tydeligere grenser, men å kalle det omsorgssvikt, vitner om at du ikke vet hva du snakker om.

Jeg er anonym nå fordi jeg har blitt utsatt for omsorgssvikt. Og da mener jeg OMSORGSSVIKT. Hadde det bare vært det at foreldrene mine hadde latt meg drikke og ha sex, hadde jeg da likevel kunnet ha en fin oppvekst. Men det hadde jeg så langt ifra. Men har klart meg bra, og det er absolutt ikke synd i meg. Men reagerer når noen preseterer å kalle det der omsorgssvikt, når det ordet faktisk innebærer så utrolig mye flere, og mye verre, ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...