Gå til innhold

UT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hva omsorgssvikt er? Vet du hvor mange barn som har foreldre som ikke bryr seg i det hele tatt?

De jentene hadde selvsagt trengt tydeligere grenser, men å kalle det omsorgssvikt, vitner om at du ikke vet hva du snakker om.

Jeg er anonym nå fordi jeg har blitt utsatt for omsorgssvikt. Og da mener jeg OMSORGSSVIKT. Hadde det bare vært det at foreldrene mine hadde latt meg drikke og ha sex, hadde jeg da likevel kunnet ha en fin oppvekst. Men det hadde jeg så langt ifra. Men har klart meg bra, og det er absolutt ikke synd i meg. Men reagerer når noen preseterer å kalle det der omsorgssvikt, når det ordet faktisk innebærer så utrolig mye flere, og mye verre, ting.

Kjære vene - omsorgssvikt er et vidt begrep. Fenomenet har mange grader, og opptrer på ymse vis.

Skrevet

Vet du hva omsorgssvikt er? Vet du hvor mange barn som har foreldre som ikke bryr seg i det hele tatt?

De jentene hadde selvsagt trengt tydeligere grenser, men å kalle det omsorgssvikt, vitner om at du ikke vet hva du snakker om.

Jeg er anonym nå fordi jeg har blitt utsatt for omsorgssvikt. Og da mener jeg OMSORGSSVIKT. Hadde det bare vært det at foreldrene mine hadde latt meg drikke og ha sex, hadde jeg da likevel kunnet ha en fin oppvekst. Men det hadde jeg så langt ifra. Men har klart meg bra, og det er absolutt ikke synd i meg. Men reagerer når noen preseterer å kalle det der omsorgssvikt, når det ordet faktisk innebærer så utrolig mye flere, og mye verre, ting.

Det verste er jo at foreldrene ikke bevisst sviker barna sine; de tror tvert om at de er greie foreldre, fordi de "respekterer" at barna for eks. drikker - fordi "alle andre" tross alt også gjør det.

Man kan være veldig glad i og mene godt for barna sine og likevel svikte dem omsorgsmessig - det ene utelukker ikke det andre.

Omsorgssvikt er et sterkt ord, og det var vel derfor jeg også sa at det _grenset_ til omsorgssvikt. Grov omsorgssvikt er naturligvis noe ganske annet!

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden blir jueg jammen nysgjerrig på dette programmet! :-)

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden blir jueg jammen nysgjerrig på dette programmet! :-)

Du har mye å glede deg til! :o)

Skrevet

Du finner en del bakgrunnsstoff (og programmene på Web-TV) her:

http://www.nrk.no/ut/

Gjest Yljali
Skrevet

Nåh... Jeg tror nok de aller fleste som er nogenlunde oppegående skjønner at dette er noen forholdsvis spesielle typer og at dere nordpå ikke er sånn generellt.

Joda - tror ikke annet enn at publikum klarer å sortere såpass. Men syns likevel det er litt grunt av programskaperne å bygge opp under stereotypiene: Laussluppent nordpå og jesusnært fra andre strøk av landet.

Egentlig bygger det opp om en del stereotypier om ungdom også. Vi har diskutert programmet med en del 15-åringer, og de sier at "det er sånn som dere voksne mener at vi er, men vi er ikke sånn".

Skrevet

Følger med på programmet - og det er litt morsomt og se forskjellene på foreldrene. Fra de oppi nord som lar jentene drikke og røyke - til den moren i Oslo som ikke klarer å slippe taket. Beskylder sønnen for å røyke hasj osv. selv om han ikke gjør det.

Jeg ble så trist da jeg leste at Dennis fra trondheim ble påkjørt og drept bare uker etter innspillingsslutt. Så mammaen hans som satt oppe og ventet hver kveld i redsel for at noe skulle skje - opplevde virkelig marerittet. Huff begynte nesten å gråte da jeg leste om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...