Gå til innhold

Debet og kredit .. :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et herlig tema tidlig på formiddagen :-)

*Kremt* altså, jeg er ingen økonom, og har forstått at det på en økonomeksamen er en veldig morsom vits å få spørsmål om å definere disse to begrepene.

Et vanlig Bank Accept kort er et kontantkort, sant? Ikke et kredittkort..?

Et MasterCard er et kredittkort?

Hva er da et debetkort?

Noen der ute med enkle definisjoner på lur? :-)

amerikafareren
Skrevet

Debetkort har du f.eks. på lønnskontoen din, og har da debet eller kroner på kontoen som du bruker. Når du bruker kreditkort så bruker du penger du ikke har for å betale senere. Det er kredit.

Skrevet

Debetkort har du f.eks. på lønnskontoen din, og har da debet eller kroner på kontoen som du bruker. Når du bruker kreditkort så bruker du penger du ikke har for å betale senere. Det er kredit.

Så et vanlig bankkort er altså det debetkort? Jeg er minst like blånn som mij her....

Skrevet

Det finnes ingen enkle definisjoner, og det finnes ingen logikk.

Det er derfor det er så "morsomt".

Men siden jeg leser om dette idag, kan jeg jo sitere læreboken min:

"Trekontoteorien gir følgende anvisning på konteringen:

1) Økning av eiendeler skjer ved debitering av en eiendelskonto. Reduksjon av eiendeler skjer ved kreditering.

2) Økning av gjeld skjer ved kreditering av en gjeldskonto. Reduksjon av gjelden skjer følgelig gjennom en debitering.

3) Økning av egenkapitalen skjer ved kreditering av en egenkapitalkonto. Reduksjon av egenkapital skjer ved debitering av en egenkapitalkonto."

Til alt overmål representeres kredit med -, og debet med +.

Debetkort er som amerikafareren forklarte.

Skrevet

Det finnes ingen enkle definisjoner, og det finnes ingen logikk.

Det er derfor det er så "morsomt".

Men siden jeg leser om dette idag, kan jeg jo sitere læreboken min:

"Trekontoteorien gir følgende anvisning på konteringen:

1) Økning av eiendeler skjer ved debitering av en eiendelskonto. Reduksjon av eiendeler skjer ved kreditering.

2) Økning av gjeld skjer ved kreditering av en gjeldskonto. Reduksjon av gjelden skjer følgelig gjennom en debitering.

3) Økning av egenkapitalen skjer ved kreditering av en egenkapitalkonto. Reduksjon av egenkapital skjer ved debitering av en egenkapitalkonto."

Til alt overmål representeres kredit med -, og debet med +.

Debetkort er som amerikafareren forklarte.

Takk! Det var jo en ganske grei oversikt.

amerikafareren
Skrevet

Så et vanlig bankkort er altså det debetkort? Jeg er minst like blånn som mij her....

Ja det er riktig, men du kan ha visa på vanlig bankkort. Tror at det er blitt slik i Norge at Mastercard er bare blitt tilbudt som kredittkort, men det er ikke slik i andre land. Visa og Mastercard er internasjonale og derfor har man dem gjerne når man reiser mye (slik som jeg f.eks.). Du kan ha dem både som debet og kreditt. Bank aksept er bare for Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...