Gå til innhold

Ansetter ikke folk fordi .....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg har ikke oversikt i det hele tatt. Vi har fått utvidet rett til sykedager på sønnen vår, etter at han fikk diagnosen.Altså dobbelt opp. Men det har ikke vært nødvendig. Etter at han fikk diagnosen er han aldri syk.

Vi brukte ingen sykedager på han i fjor og ikke så langt i år heller.

Det blir kun "fri" i forbindelse med kontroll.

Hvis du leser inne på nhf.no så finner du en nyttig artikkel om det å være foreldre. Jeg fant den i går og nå finner jeg den ikke mer igjen, Sløv ;o)

• Svar 284
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

40

• keinstein

24

• amerikafareren

11

• Babette

9

mumitrollet
Skrevet

Herregud....

Du forventer at jeg skal stille min private økonomi lagelig til for hugg - uten å forsøke med det minste lille snev av energi å forstå at det eneste jeg forsøker å gjøre er å be deg skille mellom store og små.

Slik jeg ser det, så er det sånne som deg som gjør at små firmaer gjør som de gjør...

Du setter deg selv foran alle andre, jeg må tenke på meg, foreldrene, barna, de andre ansatte - og alle andre jeg har forpliktelser overfor. Jeg kan ikke risikere at din egoisme ødelegger for så mange...

He, he...

Du ser vel at du beskriver deg selv, nå?

Gjest nøffnøff
Skrevet

Gravide kan ikke forvente at andre enn staten skal ta ansvar for hennes valg. Hun foretar en prioritering.

Hun kunne valgt å reise på jordomseiling et år eller to, det spiller ingen rolle for resultatet: hun blir borte.

Noen mener at alle andre skal ta del i og ansvar for deres prioriteringer, og at barn liksom er en god grunn. Men hun blir ikke mindre borte.

svarer til de som svarte på mitt innlegg:

dere sier "hennes valg". betyr dette at mannen ikke er med på beslutningen?

at det å bringe et barn til verden er en kvinnes ansvar, og ikke mannens? altså: det at kvinnen er den som fysisk bærer frem et barn skal ikke underprioritere henne i arbeidslivet.

det kalles diskriminering og er ulovlig.

Gjest nøffnøff
Skrevet

Jeg er jente - og gravid er et tapsprosjekt for arbeidsgivere.

Du kan ikke mene at det arbeidsgiveres ansvar at befolkningen skal vokse? Eller at arbeidsgiver skal finansiere dine valg som er _svært_ ugunstige for bedriften?

Enten så får du klare deg selv, eller så får staten ta seg av deg - arbeidsgivers ansvar er det hvertfall ikke.

svarer til de som svarte på mitt innlegg:

dere sier "hennes valg". betyr dette at mannen ikke er med på beslutningen?

at det å bringe et barn til verden er en kvinnes ansvar, og ikke mannens? altså: det at kvinnen er den som fysisk bærer frem et barn skal ikke underprioritere henne i arbeidslivet.

det kalles diskriminering og er ulovlig.

vet ikke hvordan det er med din jobb, men jeg fremskaffer iallefall masse resultater for bedriften de vil nyte godt av lenge fremover om jeg gjør en god jobb.

men hvis du mener selv at du ikke fortjener et verdig arbeidsliv fordi du er kvinne så må du jo gjerne det.

Skrevet

Har lest endel i tråden, og et par av dere er ivrige på å trekke fram at vi arbeidstakere er udugelige, blir gravide i eninga (for å få ut mest mulig penger av arbeidsgiveren), skulker, lyver, stjeler osv. Vi har rett og slett for mange goder, ifølge noen av dere. Bedrifter blir ruinert når de må betale 16 sykedager for en ansatt, man får ikke sagt opp folk osv.

Det jeg lurer på, er om dere har reflektert over HVORFOR disse rettighetene har kommet? Har det slått dere at arbeidsgivere har utnyttet sine arbeidstakere, f.eks. ved å tyne dem for arbeidsinnsats til folk stuper? Ved å pålegge arbeidsgiver en såvidt lang periode med lønn til syke ansatte, har også bedriften et ansvar - og burde ha et ønske om - å legge forholdene til rette slik at de ansatte holder seg friske.

Svært mange sliter med overbelastninger i nakke/rygg - fordi de ikke får stoler og kontorpulter tilpasset. Det er arbeidsgiver som har ansvaret - eller mener dere at den ansatte kanskje burde ha kjøpt inn eget utstyr?

Og disse graviditetene som er så plagsomme... Hadde dere som arbeidsgivere kunne lagt forholdene bedre til rette, ville kanskje færre blitt sykemeldt? Tror dere at det KAN være noe der? Eller tror dere kvinner generelt avler unger for å få sugd mest mulig penger ut av dere?

En arbeidsgiver som steller pent med sine ansatte, får beholde dem lenge. I et livsløp er 2-4 svangerskap peanuts.

Som en annen påpekte her: Sykefraværet for kvinner er høyere enn for menn. Arbeidsgivere presser menn hardere enn kvinner; menn er uerstattelige på jobb. Kvinner tar seg av syke barn. KAN det være noe arbeidsgivere også kan tenke litt over, tro?

Jeg blir helt svett, jeg, av å høre hvordan dere omtaler oss arbeidstakere. Måtte Gud forby at jeg kommer borti noen av dere!

Og forresten, prøvetid er ikke bare en vits, men man må selvfølgelig gå fram korrekt! Og har dere tenkt litt på hvorfor det skal være vanskelig å si opp en ansatt? Hm...

Godt sagt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...