Gå til innhold

Ansetter ikke folk fordi .....

Anbefalte innlegg

Skrevet

"det finnes ikke grenser..."

Forlanger folk noe som de ikke har rett til, da? "Grensen" er jo lovverket.

Problemet er jo blitt at man har rett til for mye, samtidig som man stort sett ikke kan sette tilsvarende krav den andre veien.....

• Svar 284
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

40

• keinstein

24

• amerikafareren

11

• Babette

9

Skrevet

Her skal du få et interessant spørsmål - hvorfor settes arbeidsmiljøloven over alle andre lover i samfunnet?

Man blir ikke straffet for å beviselig tyveri eller underslag, om arbeidsmiljøloven ikke er fulgt - eller ikke er fulgt godt nok.

Man blir ikke straffet for mishandling, misbruk eller andre (vanligvis) ulovligheter heller - dersom arbeidsgiver ikke beviser det på riktig måte...

Hva begrunnes det med?

Det kalles sosialisme?

Mange vet at noe er fryktelig galt, men er ute av stand til å gjøre noe med det. Alt for mange roper etter goder og rettigheter, uten å ville ta forpliktelsene, og myndightene støtter dem.

Du kan se det på skattepolitikken: f eks avgiftene på alkohol er så høye mer enn 60% av alkoholen vi drikker er illegal. Smugling av varer har øket til det tredobbelte på tre år.

Lovene og skattene på arbeid og varer er så høye at vi antagelig passerer 30 mrd i unndratt skatt i 2005. Tenk hva vi kunne gjort med 30 mrd? Politiet får 6 mrd i år. Bosetting av innvandrere koster 4 mrd.

Både Stalin og Hitler forsøkte å drive kaptialstyring og planøkonomi, med den følge at svartebørsen blomstret til abnorme dimensjoner, og det dannet seg hele samfunn med tusenvis av mennesker som levet på smugling og illegal omsetning. Poltiet og andre offentlig ansatte levet også på dette. Det gjør mange i kommune-Norge også.

USA innførte forbudstid, med det resultat at mafiaen vokste til å bli større og mektigere enn staten. Nesten 20 000 mennesker ble drept før de ga opp. I Norge ble også mange drept under forbudtida, folk turde ikke lenger ta jobb i politi og tollvesen. Til slutt måtte de gi seg.

Alt dette beviser en ting: prøv ikke å tvinge folk og styre markeder, det ender kun med at "naturen" seirer. Folk gjør som de lyster allikevel.

Når de gir arbeidstakere for mange rettigheter, svarer arbeidsgivere med å omgå lovene. Til og med kommunenene omgår lovene for å unngå konsekvenser.

Skrevet

Ja, i stor grad er arbeidstakerens rettigheter FOR godt ivaretatt.

Her jeg jobber ville vi utvilsomt ha sysselsatt flere om vi ikke var redd for å ansette. Vikarer blir ikke det samme. Og om en først ansetter noen er det jo for "livstid", med mindre en har svært gode grunner til å si personen opp.

I dag snakket jeg med en som drev regnskapsbyrå, hun tør ikke ansette noen, selv om hun kunne. I stedet jobber hun livet av seg og sier ofte nei til nye kunder.

Skrevet

..og fra samfunnsdebatten ellers ser vi at man nå har lyst til å lamme det meste av vår konkurranseutsatte industri i en streik av alle ting...i et land som kaller seg verdens rikeste og hvor vi har de høyeste industriarbeiderlønninger i verden.

Så rikdommen har nok gjort oss fete og kvapsete, selvtilfredse og kravstore. Det er åpenbart at næringslivet går trange tider i møte i et slikt klima.

Mentaliteten er selvsagt den samme i off. sektor, bare multiplisert et par, tre ganger.

Mitt håp er at det er litt penger igjen når jeg skal nyte min størstepensjonist-tilværelse der nede i Italia et sted.

Det verste er at vi investerer sparepenga (oljefondet) våre i utenlandske bedrifter som er i direkte konkurranse med oss selv.

Jeg driver ikke og investerer i mine konkurrenters bedrifter, selv om konkurrenten kunne trenge det, og er verdens ynkeligste og samtidig snilleste som finnes.

Skrevet

;o)

Mange bedrifter stenger internettilgangen og stripper av vedlegg til e-posten. Dette på grunn av misbruk.

Skrevet

Det ser man jo også på at de som starter en bedrift har adskillig færre rettigheter enn de ansatte, feks. ved sykdom. Hadde etablerere fått like gode rettigheter som lønnsmottakere, hadde det nok vært flere som ville turt å satse selv.

Hvem skulle betale for disse rettighetene? Skal en arbeidsgiver gi seg selv rettigheter?

Skrevet

Det har vel liten hensikt at jeg svarer på dette, for "alle" vet hvor jeg står.

Men, når det er sagt - jeg er opptatt av at vi gjør noe med det, mer enn å bare diskutere det?

Jeg f.eks - kjører nå saken min prinsippielt gjennom rettssystemet. Jeg nekter å gi fra meg hardt opparbeidede penger bare fordi en tidligere ansatt er sur på meg.

H*n gjorde ikke jobben sin, fylte ikke lovpålagte formelle krav, skulket, psykisk mishandlet barna - og var ufin mot andre ansatte. Likevel er jeg nesten sikker på at jeg taper, men prinsippielt kan jeg ikke godta dette.

Jeg mener at dagens arbeidsmiljølov virker mot sin hensikt. Arbeidervernet har blitt så sterkt at man unngår å ansette om man kan, gravide, kvinner i graviditetsalder, kronisk syke og andre blir uten tvil diskriminert - og jeg stiller meg bak diskrimineringen. Jeg har rett og slett ikke råd til å ta sjansen på en slik ansatt.

Trist, men sant.

Jeg hadde aldri ansatt en i samme situasjon som meg selv, alenemor til tre-åring - ikke snakk om! Bare tenk på sykefraværet for barnet, i tillegg til mitt eget? Og jeg kan aldri bli litt lenger, må ha ferie på fastsattet tidspunkt, lite fleksibel - i det hele tatt.

Jeg skjønner hvorfor det er som det er i ansettelsesprosessene...

Så, keinstein - hva gjør du for å rette opp i dette? Dere andre også forsåvidt :)

Dessuten er kvinner mye oftere syke, og de benytter egenmeldinger i mye større grad. Det er kvinner som stort sett snakker om "å ta ut de obligatoriske sykedagene", og regner ut hvor mange de har "tilgode".

Sorry ladies.

Skrevet

Hvem skulle betale for disse rettighetene? Skal en arbeidsgiver gi seg selv rettigheter?

Jeg hadde et enmannsforetak noen år tilbake. Problemet er også at dette med rettigheter er så difust og skjult. Da jeg ble gravid og kontaktet trygdekontoret mht tilleggsforsikring (som sikrer 100% utebetaling ved fødselspermisjon, sykdom osv) fikk jeg beskjed om at denne måtte tegnes 10 mnd før fødsel. Hallo? Et svangerskap er da vitterlig ikke så langt. Trygdekontoret hadde heller ingen som helst oversikt over hvilke rettigheter jeg hadde overhodet.

Da firmaet ikke gikk lenger hadde jeg heller ingen rettigheter på Aetat. Aetat har kurs for etablering av eget foretak. Men opplyser de om at hvis det ikke går har man ingen ting å hente, såsant man ikke har annen skattbar inntekt? Nei.

Jeg jobbet! Opptil 14 timer i døgnet. Og jeg betalte skatt, moms osv. det var ingen arbeidsgiver som betalte meg, ingen som ga meg oppdrag. Jeg ordnet alt selv. Men ifølge systemet hadde jeg ingen rettigheter fordi jeg hadde betalt skatten min selv........

Og jeg hadde ikke betalt akkurat "den" skatten. Men årsoppgaven på selvangivelsen ser kliss lik ut. Så hvor er det punktet de sikter til?

Laila Dåvøy gikk en tid tilbake ut å oppfordret kvinner til å bli selvstendig næringsdrivende. Hun ble lettere sjokkert da jeg fortalte henne om hvordan virkeligheten faktisk fungerer.

Jeg har svaret hun sendte meg jeg, og jeg ble ikke mindre sjokka over hvor lite oppdatert politikerne er på dette feltet.

Mange mennesker kunne ha kommet seg i jobb, hvis det fantes bedre rettigheter for selvstendige. For det er ikke alle som hverken har helse eller psyke til å jobbe i en vanlig 9-16 jobb.

Skrevet

Jeg hadde et enmannsforetak noen år tilbake. Problemet er også at dette med rettigheter er så difust og skjult. Da jeg ble gravid og kontaktet trygdekontoret mht tilleggsforsikring (som sikrer 100% utebetaling ved fødselspermisjon, sykdom osv) fikk jeg beskjed om at denne måtte tegnes 10 mnd før fødsel. Hallo? Et svangerskap er da vitterlig ikke så langt. Trygdekontoret hadde heller ingen som helst oversikt over hvilke rettigheter jeg hadde overhodet.

Da firmaet ikke gikk lenger hadde jeg heller ingen rettigheter på Aetat. Aetat har kurs for etablering av eget foretak. Men opplyser de om at hvis det ikke går har man ingen ting å hente, såsant man ikke har annen skattbar inntekt? Nei.

Jeg jobbet! Opptil 14 timer i døgnet. Og jeg betalte skatt, moms osv. det var ingen arbeidsgiver som betalte meg, ingen som ga meg oppdrag. Jeg ordnet alt selv. Men ifølge systemet hadde jeg ingen rettigheter fordi jeg hadde betalt skatten min selv........

Og jeg hadde ikke betalt akkurat "den" skatten. Men årsoppgaven på selvangivelsen ser kliss lik ut. Så hvor er det punktet de sikter til?

Laila Dåvøy gikk en tid tilbake ut å oppfordret kvinner til å bli selvstendig næringsdrivende. Hun ble lettere sjokkert da jeg fortalte henne om hvordan virkeligheten faktisk fungerer.

Jeg har svaret hun sendte meg jeg, og jeg ble ikke mindre sjokka over hvor lite oppdatert politikerne er på dette feltet.

Mange mennesker kunne ha kommet seg i jobb, hvis det fantes bedre rettigheter for selvstendige. For det er ikke alle som hverken har helse eller psyke til å jobbe i en vanlig 9-16 jobb.

Problemet er at mange ville forsøke å lure systemet. Anledning gjør tyv.

F eks så er det lett å simulere drift av et firma, for så å bli syk eller arbeidsledig for å få masse penger av staten.

Det er mulig med dagens system også, med noen enkle triks.

Hvis f eks selvstendig næringsdrivende fikk dagpenger på grunnlag av næringsinntekt, kunne de bare handle av seg selv og betale litt skatt, og så få rett til dagpenger året etter. Så gjøre dette 3. hvert år.....

Skrevet

Problemet er at mange ville forsøke å lure systemet. Anledning gjør tyv.

F eks så er det lett å simulere drift av et firma, for så å bli syk eller arbeidsledig for å få masse penger av staten.

Det er mulig med dagens system også, med noen enkle triks.

Hvis f eks selvstendig næringsdrivende fikk dagpenger på grunnlag av næringsinntekt, kunne de bare handle av seg selv og betale litt skatt, og så få rett til dagpenger året etter. Så gjøre dette 3. hvert år.....

Tragisk du ikke fortalte meg om disse mulighetene for noen år siden da, så hadde jeg sluppet det helvete jeg har vært igjennom!

Skrevet

Tragisk du ikke fortalte meg om disse mulighetene for noen år siden da, så hadde jeg sluppet det helvete jeg har vært igjennom!

Jeg forklarte litt dumt, og kunne skrevet hvordan man kan gjøre det i dag med dagens regler for å lure til seg penger.

Men så er det moralen da.

Skrevet

Lovene er helt greie de hvis bare folk hadde hatt arbeidsmoral. Men slik som det er nå, går ikke folk på jobben hvis de føler seg litt uvel, litt slitne osv osv.

Skrevet

Jeg forklarte litt dumt, og kunne skrevet hvordan man kan gjøre det i dag med dagens regler for å lure til seg penger.

Men så er det moralen da.

Tror det er vel så mange som spekulerer mht vanlige arbeidsforhold også jeg da.

Nå er jeg "heldig". Etter å ha vært kasteball i systemet som arbeidsledig, uten noe som helst form for hjelp (tross lite barn) fikk jeg meg jobb i kommunen. Fast ansettelse og full jubel. Endelig er jeg trygg. Vel ironisk nok skjer altså følgende: Jeg ødela ryggen og er pr.d.d sykemeldt på ubestemt tid og må mulig må mulig operere. Jeg har aldri vært sykemeldt i hele mitt liv utover evnt 2-3 dager influensa el. Hver måned får jeg 100% utbetalt sykepenger/ lønn.

Nå spekulerer jeg ikke bare så det er klart, men jeg har jobbet kort tid i denne bedriften og har alle rettigheter. Etter 10 år som selvstendig næringsdrivende var ikke innsatsen filla verdt.

Jeg er 38 år og har jobbet siden jeg var 19 år.

Først nå når jeg fikk meg denne jobben var jeg "trygg". Da jeg drev for meg selv hadde jeg ikke mulighet til å være syk.

Hva gjør at jeg fortjener så mye mer når jeg kommer til dekket bord på jobb enn når jeg faktisk ordner oppi absolutt alt selv som selvstendig. I min jobb nå blir jeg tildelt arbeidsoppgaver og thats it. Alt annet blir ordnet for meg.

Joda. Det er en totalt annen verden for en som har stått på fra tidlig til sent, i helger osv - til å komme til nærmet dekket bord. Nå ønsker jeg ikke å være sykemeldt, men for en kontrast jeg har vært vitne til i arbeidslivet.

Gjest Elextra
Skrevet

Lovene er helt greie de hvis bare folk hadde hatt arbeidsmoral. Men slik som det er nå, går ikke folk på jobben hvis de føler seg litt uvel, litt slitne osv osv.

"Folk" har arbeidsmoral, selv om enkelte ikke har det. Det er de få som ødelegger for mange ved å utnytte systemet.

Skrevet

"Folk" har arbeidsmoral, selv om enkelte ikke har det. Det er de få som ødelegger for mange ved å utnytte systemet.

Men de få er litt for mange. Og jeg kjenner en par av arten og må si jeg blir sjokkert over uttalelsene deres innimellom.

Skrevet

Ikke bare det, de spør personalkontoret hvor mange dager de har "til gode" før de blir syke med egenmelding.

Skrevet

Ikke bare det, de spør personalkontoret hvor mange dager de har "til gode" før de blir syke med egenmelding.

Hihi, de jeg kjenner har full oversikt.

Gjest nøffnøff
Skrevet

kan være enig i at arbeidsmoralen kan være dårligere i norge enn mange andre land, men at du trekker frem gravide som et tapsprosjekt sier litt.....hvordan har du ellers tenkt at verden skal utvikle seg? du har kanskje lyst å gå gravid med ungene selv? eller kanskje de bare skulle komme med storken? regner liksom bare med at du er mann siden du siden noe sånn.

Skrevet

I forhold til sykefravær og arbeidsmoral, er det en del myter ute og går.

Alle undersøkelser jeg har kommet over, viser at nordmenn generelt sett har en arbeidsmoral som er fullt på høyde med den man finner i andre land.

Et par linker av interesse i den forbindelse:

http://www.nytid.no/index.php?sk=8&id=1935

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1072717.ece

http://www.a1grafisk.no/nyheten.cfm?id=51251

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...