Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Relativt spesielt tilfelle, ikke sant? De fleste får 1 eller 2 barn og er i fin form hele svangerskapet. Det er ikke et spesielt tilfelle - det er ganske mange som er sånn. Noen reelt, andre misbruker systemet - men dessverre er det umulig å vite hvilken kategori de tilhører... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Du har ikke de _samme_ rettighetene som en ansatt, til sykepenger etc. Da må du i så fall forsikre deg. Skattepengene går til generelle velferdsgoder som sykehus, veier, osv. Den dagen du går med overskudd kan du også putte en stor del av pengene i egen lomme. Du har også en annen frihet enn det vanlige lønnsmotakkere har. Alle som etablerer egen bedrift gjør det av en eller annen egoistisk grunn. Årsaken er sjelden at de vil ofre seg for AS Norge. Hvorfor valgte _du_ å etablere egen bedrift? "Alle som etablerer egen bedrift gjør det av en eller annen egoistisk grunn. Årsaken er sjelden at de vil ofre seg for AS Norge." _Burde_ man ofre seg, synes du..? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Du har ikke de _samme_ rettighetene som en ansatt, til sykepenger etc. Da må du i så fall forsikre deg. Skattepengene går til generelle velferdsgoder som sykehus, veier, osv. Den dagen du går med overskudd kan du også putte en stor del av pengene i egen lomme. Du har også en annen frihet enn det vanlige lønnsmotakkere har. Alle som etablerer egen bedrift gjør det av en eller annen egoistisk grunn. Årsaken er sjelden at de vil ofre seg for AS Norge. Hvorfor valgte _du_ å etablere egen bedrift? Fordi jeg ikke hadde tilfredsstillende barnehageplass til datteren min. De andre jeg kjenner som har gjort det har gjort det for å lære. Jeg kjenner ingen som har gjort det for å tjene penger... Og jeg betaler også skatt - hvorfor skal ikke jeg få de samme godene som de ansatte? Jeg betaler arbeidsgiveravg. også - det får jeg ingenting igjen for, hva går den til? Finansierer den veier eller noe annet moro? Poenget mitt er - arbeidsgiver bruker _veldig_ mye penger på ting de ikke får noe igjen for, verken økonomisk, praktisk eller på andre måter. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Det er dessverre ikke særlig akseptert at menn er hjemme og tar seg av syke barn ennå. Husker ennå sjefens reaksjon første gang jeg var hjemme med sykt barn - "har ikke du en kone da?" På mange arbeidsplasser er det regulær mobbing av menn som er hjemme med syke barn. Og kvinnelige kollegaer/sjefer er ikke noe bedre enn mannlige sådanne i den situasjonen. "På mange arbeidsplasser er det regulær mobbing av menn som er hjemme med syke barn. Og kvinnelige kollegaer/sjefer er ikke noe bedre enn mannlige sådanne i den situasjonen." Heh, sant - og veldig rart... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Beklager, men jeg synes det var ganske korttenkt av deg å begynne å tenke på velferdsordningen og forsikringer _etter_ du ble gravid. Dette er blant de tingene man bør sette seg inn i før man velger å bli selvstendig næringsdrivende. Du kan ikke kjøpe en forsikring etter at "uhellet" er ute (bilen har kræsja, huset er brent ned eller man har blitt gravid), sånn er det overalt. Poenget er vel heller - hvorfor skal hun forsikre seg for å få de samme godene du får? Eneste forskjellen er at hun er arbeidsgiver, du er arbeidstaker - hun betaler mer til samfunnet enn deg, hun betaler både skatt og arbeidsgiver avgift, du betaler bare skatt. Så - hvorfor skal hun måtte forsikre seg for å få de samme godene? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Helt enig! Hadde jeg fått svarbrev fra en uvitende lokalpolitiker hadde jeg kanskje ikke reagert så kraftig. Men når daværende barne-& familieMINISTER ikke engang kjente til det gjeldende regelverk, ja da blir jeg helt målløs. Og at det skulle ha så mange ettervirkninger hadde jeg aldri drømt om. At man skulle stille totalt maktesløs uten noe som helst form for hjelp etter 10 år i egen virksomhet. hadde jeg betalt tilleggsforsikring hadde den ikke hjulpet meg det døyt da jeg måtte legge ned. Hallo? Isj usj æsj! Men nå har jeg lært. Man står sterkere med annen skattbar inntekt i tillegg, selv om du kun jobber deltid og tjener over minstebeløpet. nei egeninnsats er ikke mye verdt gitt. Men jeg håper hvertfall at det går bra med dere! Stå på! Takk takk Nå har det blitt en prinsippsak for meg - jeg skal kjempe til jeg er konkurs eller fysisk/psykisk knust. Jeg nekter å gi meg på dette... 0 Siter
mumitrollet Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Nei, jeg tror ikke behovet ville falt bort om de hadde færre rettigheter - da hadde tvert imot behovet blitt større for en bredere, mer omsorgsfull og mer dekkende barnehagetjeneste. Nå driver ikke jeg barnehage for å tjene penger, jeg gjør det fordi jeg ikke hadde noen plass til datteren min. Jeg hadde ikke noe sted å gjøre av henne da jeg skulle tilbake på jobb, og valgte å starte selv etter å ha hatt noen mndr i en elendig barnehage. Om man ikke hadde like gode velferdsordninger som vi har - så hadde vi hatt bruk for det samme som de har i andre land, barnehager som tar barn fra 3 mndrs alder, som har åpent lenger, som er mer fleksibler og som koster mer enn det våre gjør. Du kan jo se på det sånn her; om jeg har en syk assistent, og ikke har råd til vikar - så må jeg stenge barnehagen. Det vil si at åtte voksne mennesker må ta seg fri fra jobben en dag for å passe sitt eget barn. Konsekvensen av det er at åtte arbeidsgivere mister én arbeidsdag hverseg. Kanskje må halvparten leie inn vikar, som igjen vil få en innvirkning på deres budsjett. Og sånn sprer det seg. Om man ikke hadde måtte dekke den utgiften selv, så hadde kanksje ikke ringvirkningene blitt så store. Jeg kan være med på at arbeidsgiver må ta sin del, at de må dekke noe - men slik det er i dag er det ingen begrensning på totale dager i året, total sum - eller noe annet. Det vil si at man faktisk kan risikere å gå kokurs pga omgangssyke, influensa og migrene. Du må vel kunne innrømme du også - at det finnes en god del kvinner der ute som misbruker sine rettigheter når de er gravide og småbarnsmødre? Alle mine venner vet om min holdning til den type ting, likevel tror jeg at jeg kan telle en håndfull kvinner jeg kjenner relativt godt, som fint kunne jobbet mens de var gravide - og likevel "fikk seg en sykemelding" av forskjellige årsaker. Det samme med folk som er slitne - de sykemelder seg selv. Hva med å omorganisere tiden og hverdagen litt, så det ikke blir sånn? I den ideelle verden, hvor ingen misbruker godene våre - så ser alt helt fint ut for alle parter. Dessverre har arbeidsmoralen hos gjennomsnittsbefolkningen blitt svekket de siste årene, flere og flere misbruker både systemet og arbeidsgivere - og skaper dermed grobunn for all skepsis og misnøye hos de som skaper arbeidsplasser her i landet. Det finnes selvsgat noen som misbruker ordninger, men jeg tror de er få. "Alle" jeg kjenner var friske og raske i sine svangerskap, herunder meg selv, jeg var ikke borte en eneste dag før jeg "måtte" starte permisjonen. Linker lengre ned i tråden viste vel ellers det motsatte, at det er en myte at disse ordningene misbrukes i særlig grad. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Det er ikke et spesielt tilfelle - det er ganske mange som er sånn. Noen reelt, andre misbruker systemet - men dessverre er det umulig å vite hvilken kategori de tilhører... 4 barn (på rappen). Det _er_ ganske spesielt. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 "Alle som etablerer egen bedrift gjør det av en eller annen egoistisk grunn. Årsaken er sjelden at de vil ofre seg for AS Norge." _Burde_ man ofre seg, synes du..? Les innleggene mine før du stiller et slikt spørsmål:) 0 Siter
mumitrollet Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 De hvite trekantene som svever 3% over de sorte, blir jeg fortalt. http://www.nytid.no/bilder/tmp/nytid_2504.jpg_300_235_100.jpg OK. At kvinner har _litt_ høyere sykefravær enn menn har selvsagt sammenheng med at menn ikke kan bli gravide. Men jeg tror det i like stor grad skyldes at kvinner "må" være hjemme med barna når disse er syke. Om vi alle bidrar til reell likestilling i arbeidslivet vil denne forskjellen jevnes ut over tid. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Poenget er vel heller - hvorfor skal hun forsikre seg for å få de samme godene du får? Eneste forskjellen er at hun er arbeidsgiver, du er arbeidstaker - hun betaler mer til samfunnet enn deg, hun betaler både skatt og arbeidsgiver avgift, du betaler bare skatt. Så - hvorfor skal hun måtte forsikre seg for å få de samme godene? Ikke sikker på om jeg orker å begynne på nytt med den runden... Det jeg mente var at det var ganske korttenkt å ikke sjekke slike ting før hun etablerte egen bedrift. 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Skrevet 29. mars 2006 OK. At kvinner har _litt_ høyere sykefravær enn menn har selvsagt sammenheng med at menn ikke kan bli gravide. Men jeg tror det i like stor grad skyldes at kvinner "må" være hjemme med barna når disse er syke. Om vi alle bidrar til reell likestilling i arbeidslivet vil denne forskjellen jevnes ut over tid. Et problem med tall er at de ofte ikke reflekterer lokale variasjoner og situasjonen i bransjer. En venn i teko-industri hadde så store problemer med fravær at bedriften sto i fare for å måtte legges ned. Et forsøk ga et oppsiktsvekkende resultat: alle som møtte kl 0750 på jobb fikk et spillekort. Den som hadde den beste pokerhanda på fredag, fikk en gave, f eks en kjøkennmaskin eller en helaften på byen. Den som ikke kom på jobben, fikk en dårlig hånd på fredag, og vant ikke. Det lille der senket fraværet fra 10-11% til 3-4%. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Det finnes selvsgat noen som misbruker ordninger, men jeg tror de er få. "Alle" jeg kjenner var friske og raske i sine svangerskap, herunder meg selv, jeg var ikke borte en eneste dag før jeg "måtte" starte permisjonen. Linker lengre ned i tråden viste vel ellers det motsatte, at det er en myte at disse ordningene misbrukes i særlig grad. Det er faktisk ikke en myte. Jeg kjenner en god del arbeidsgivere nå, og jeg kjenner en god del kvinnelige arbeidstaker - det er ganske reelt. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 4 barn (på rappen). Det _er_ ganske spesielt. Ja, men ikke to eller tre - med samme sykdomshistorie. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Les innleggene mine før du stiller et slikt spørsmål:) Synes det var et relevant spørsmål, jeg? Burde man ofre egen velferd og økonomi for AS Norge? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Det er forskjell på å ordne opp for folk, og ta ansvar for sin egen politikk. Jeg mener man ikke skal svindle til seg gode ved å f.eks misbruke sykedager, trygdepenger, dagpenger eller annet - dersom man ikke har krav på det. At man har bruk for det er kanskje utvilsomt, men om man har rett på det er noe annet. At staten pålegger en arbeidsgiver å forsørge en syk arbeidstaker i 16 dager er en ganske stor kostnad. Dersom det skal fungere for alle uten at det skal bli en torn i foten for noen verken økonomisk eller praktisk - så må staten også forsørge denne ordningen. Som arbeidstaker er det jo godt å vite at man aldri kan miste jobben, og alltid vil ha inntekt - men som arbeidsgiver synes jeg det er feil at man ikke kan kreve den minste ting tilbake for overnevnte. "Jeg mener man ikke skal svindle til seg gode ved å f.eks misbruke sykedager, trygdepenger, dagpenger eller annet - dersom man ikke har krav på det. At man har bruk for det er kanskje utvilsomt, men om man har rett på det er noe annet" Men det er da ikke dette jeg har forsøkt å diskutere med deg her nå. Jeg liker ikke svindlere jeg heller.Der er jeg helt enig. For min del har jeg aldri mottat annet enn barnetrygd, da jeg valgte å gå til et vikarbyrå da jeg ble arbeidsledig. Men du kan vel ikke i fullt alvor mene at om man går hen og blir gravid, driver med svindel??? Skal man ikke legge opp til at det er mulig å få barn i dette landet? Man må nødvendigvis ha noen regler som gjør det vanskelig å si opp en gravid kvinne, eller la være å ansette en gravid kvinne, bare fordi hun er gravid. Hvorfor skal det være forskjell på kvinner og menn? Jeg mener også å ha lest et sted at du ikke ansetter unge kvinner som skulle komme til å få barn, hvis jeg ikke husker helt feil. Fordi de kunne komme til å måtte holde seg hjemme med syke barn. Er det bare menn som skal få være ute i arbeidslivet? Ta alenemødre/fedrene. De mottar en del stønader fra staten. Det finnes en noen svindlere av dem også har jeg hørt. Men hvem skal man bygge dette samfunnet etter? Svindlerne? Nei, jeg synes vi skal være glade for at vi lever i et land med de sosiale godene vi har. Jeg synes du virker beinhard med din "politikk" Gravide kvinner skal ikke få lov til å jobbe. Staten skal "ta seg av dem" Og når du sier at staten skal "ta seg av dem", så rimer det virkelig dårlig med ting du har uttalt før valget i høst. Heldigvis er det også slik at staten "tar seg av dem" Og hvem er staten? Det er vi det. Vi bidrar alle med å betale på de sosiale godene vi har, ved å betale skatt. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Det er forskjell på å ordne opp for folk, og ta ansvar for sin egen politikk. Jeg mener man ikke skal svindle til seg gode ved å f.eks misbruke sykedager, trygdepenger, dagpenger eller annet - dersom man ikke har krav på det. At man har bruk for det er kanskje utvilsomt, men om man har rett på det er noe annet. At staten pålegger en arbeidsgiver å forsørge en syk arbeidstaker i 16 dager er en ganske stor kostnad. Dersom det skal fungere for alle uten at det skal bli en torn i foten for noen verken økonomisk eller praktisk - så må staten også forsørge denne ordningen. Som arbeidstaker er det jo godt å vite at man aldri kan miste jobben, og alltid vil ha inntekt - men som arbeidsgiver synes jeg det er feil at man ikke kan kreve den minste ting tilbake for overnevnte. "At staten pålegger en arbeidsgiver å forsørge en syk arbeidstaker i 16 dager er en ganske stor kostnad" Jeg må bare kommentere dette også. Staten TAR OVER for deg etter 16 dager. Altså vi andre skattebetalerne er med på og bære byrden for deg. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Ikke sikker på om jeg orker å begynne på nytt med den runden... Det jeg mente var at det var ganske korttenkt å ikke sjekke slike ting før hun etablerte egen bedrift. Men det er faktisk umulig å vite om alt man skal sjekke før man starter egen bedrift. Og uansett hva du har argumentert med i denne tråden - så er det fakta at man ofrer egen helse, velferd og økonomi om man velger å drive selvstendig. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Synes det var et relevant spørsmål, jeg? Burde man ofre egen velferd og økonomi for AS Norge? "Burde man ofre egen velferd og økonomi for AS Norge?" He he, jeg kan svare jeg. Hvis du ikke har fått det med deg, så er Norge verdens rikeste land. Velferden er stor i dette landet. AS Norge gir det VANVITTIG MYE persille. Prøv og tenkt deg litt om nå. Hva er det du mottar fra As Norge? Unnskyld at jeg stiller et så direkte spørsmål, men det må jeg for å få deg til å tenke deg litt om. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 "At staten pålegger en arbeidsgiver å forsørge en syk arbeidstaker i 16 dager er en ganske stor kostnad" Jeg må bare kommentere dette også. Staten TAR OVER for deg etter 16 dager. Altså vi andre skattebetalerne er med på og bære byrden for deg. Nei, du betaler skatt og for det får du igjen blant annet at du får penger selv om du er syk, tilnærmet gratis helsetjeneste og endel andre goder. Det fremstår som helt urimelig at arbeidsgiver skal måtte lønne en arbeidstaker som ikke kan jobbe - uansett årsak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.