Gå til innhold

Strømsparende tiltak

Gjest strøm er jo så grusomt dyrt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke strømsparende tiltak har DU foretatt hjemme, hva kunne du tenkt deg å gjøre?

Jeg kunne tenkt meg å få sjekket om huset er godt nok isolert, hvor får man gjort det? Og jeg kunne tenkt meg styrt varme, slik at man automatisk fikk senket temp om natten.

Sikkert mye annet også som hadde vært lurt?

Skrevet

Har gratis tilgang til ved, så den peisovnen jeg fikk montert i fjor har helt klart betalt seg inn allerede i vinter....og trivelig er det også:-)

Skrevet

Har gratis tilgang til ved, så den peisovnen jeg fikk montert i fjor har helt klart betalt seg inn allerede i vinter....og trivelig er det også:-)

Jeg har også peis med gratis ved. Vil det ikke lønne seg å skaffe feks varmepumpe da? Står jo på strøm i alle rom i tillegg. Peisen avgir liksom ikke varme til hele huset..

Skrevet

Jeg har også peis med gratis ved. Vil det ikke lønne seg å skaffe feks varmepumpe da? Står jo på strøm i alle rom i tillegg. Peisen avgir liksom ikke varme til hele huset..

Kjenner ikke så godt til innsparingspotensialet med varmepumpe.

Er heldig som bor i et hus som er godt isolert, og med store åpne arealer/løsninger der varmen lett spres fra peisovnen til andre rom.

Skrevet

Elektrisk oppvarming med termostat og muligheter for nattsenking, varmepumpe, ellers være nøye på å ikke ha det for varmt, ikke for varmt i rom som ikke brukes, ikke la varmtvannet renne for mye, ikke lange dusjer, lufte ut bare i 5 minutter og ikke la vinduet stå på gløtt i lang tid. Sørge for at du har tette vinduer og dører og ellers bra isolasjon.

Ikke bruke oppvaskmaskin og vaskemaskin halvfulle, osv.

Det er oftest mye som kan spares i det daglige hvis du er litt bevisst på det.

Skrevet

Elektrisk oppvarming med termostat og muligheter for nattsenking, varmepumpe, ellers være nøye på å ikke ha det for varmt, ikke for varmt i rom som ikke brukes, ikke la varmtvannet renne for mye, ikke lange dusjer, lufte ut bare i 5 minutter og ikke la vinduet stå på gløtt i lang tid. Sørge for at du har tette vinduer og dører og ellers bra isolasjon.

Men er varmepumper lønnsomt da? Ulike meninger om det skjønner jeg. Vi har også ved fyring og gratis ved... men varmer ikke opp hele huset, knapt stua med peisen.

Skrevet

Men er varmepumper lønnsomt da? Ulike meninger om det skjønner jeg. Vi har også ved fyring og gratis ved... men varmer ikke opp hele huset, knapt stua med peisen.

Varmepumpe er absolutt lønnsomt, men kjøp fra en seriøs forhandler som også montere den for deg.

Den gir igjen 4 gangen ved optimale temperatur forhold.

Skrevet

Varmepumpe er absolutt lønnsomt, men kjøp fra en seriøs forhandler som også montere den for deg.

Den gir igjen 4 gangen ved optimale temperatur forhold.

Varempumpe er vel ikke ubetinget lønnsomt. Det kommer an på størrelse og utforming av huset ditt. Å innstallere en varmepumpe i en liten leilighet vil for eksempel være et prosjekt med dårlig lønnsomhet.

Hvordan du klarer å gjøre deg nytte av varmen avhenger av husets utforming. Har du en luft-til-luft-varmepumoe får du lufta blåst inn på et sted, og er da avhengig av effektiv varmetransport videre for åfå varmet op alle rom. Et anlegg med vannbåren varme vil fordele varmen på en mye mer behagelig måte, men investeringskostnaden er igjen mye høyere.

Dersom du har (ubegrenset) tilgang på ved (uten å slite deg ut) kan det være verdt å se på biobrenselanlegg som oppvarmingskilde.

Skrevet

Varempumpe er vel ikke ubetinget lønnsomt. Det kommer an på størrelse og utforming av huset ditt. Å innstallere en varmepumpe i en liten leilighet vil for eksempel være et prosjekt med dårlig lønnsomhet.

Hvordan du klarer å gjøre deg nytte av varmen avhenger av husets utforming. Har du en luft-til-luft-varmepumoe får du lufta blåst inn på et sted, og er da avhengig av effektiv varmetransport videre for åfå varmet op alle rom. Et anlegg med vannbåren varme vil fordele varmen på en mye mer behagelig måte, men investeringskostnaden er igjen mye høyere.

Dersom du har (ubegrenset) tilgang på ved (uten å slite deg ut) kan det være verdt å se på biobrenselanlegg som oppvarmingskilde.

Selvsagt er ikke varmepumpe ubetinget lønnsomt, men i de fleste tilfeller er det, det, med visse unntak.

Varmbåren varme som blir oppvarmet med varmepumpe er svært dyrt og det er enda flere betingelser rundt det for at det skal være lønnsomt.

Skrevet

Ikke lange, varme dusjer? :o( Gledesdreper.

Heldigvis har borettslaget mitt gode strømavtaler og jeg bruker i grunnen lite strøm, ca. 6000,- i året. *Godt å dusje lenge og varmt*

Skrevet

Ikke lange, varme dusjer? :o( Gledesdreper.

Heldigvis har borettslaget mitt gode strømavtaler og jeg bruker i grunnen lite strøm, ca. 6000,- i året. *Godt å dusje lenge og varmt*

Vet jo hva du bruker dusjen til:-)

Skrevet

Vet jo hva du bruker dusjen til:-)

Ikke jeg nei. :o) Dusjen er ikke stedet jeg "koser" meg på den måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...