Gå til innhold

Trynefaktor blant lærerene

Anbefalte innlegg

Gjest ildsint student
Skrevet

Da var det bevist(ihvertfall fra min side)

saken er den at vi hadde 1 prøve i ett fag så skulle vi få termin karakter.

Læreren sa fast og bestemt at de som ikkje hadde prøven ville STRYKE mest sannsylig..

En topp elev i klassen hadde ikkje denne prøven men fyren fikk allikavel en 5`er :( :(

Eg som slet meg gjennom prøven med lesing og hele pakken (fikk 4 på den) fikk 4 i standpunkt..

Greit nok at han topp eleven sikkert hadde fått 5`er men vha med de 2 andre som ikkje hadde prøven da som strøk ??????

Ble så forbanna da eg hørte det..

Er dette virkelig lov?

De tenkte de skulle klage til insptektøren men da blir det ihvertfall TRYNEFAKTOR så de er ikkje helt sikker i og med at det bare var en terminkarakter..

hva sier folket her ute???

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

20

• amerikafareren

13

• Mary Poppins

10

• ¤ Skara ¤

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tja, kommer jo helt an på det her.

Hvis toppeleven tidligere har hatt samtlige prøver i faget skal han naturligvis ikke straffes fordi han ikke har 1 prøve.

Hvis de to som strøk ikke har hatt samtlige prøver, og kanskje lå an til 2-er eller dårligere i faget, er det ikke rart de ikke besto.

Det er ikke forskjellsbehandling hvis du ikke stryker en toppelev fordi han er syk eller av annen grunn borte fra en prøve, når læreren er sikker på hans karakter.

Og du skriver selv at han er en toppelev.

Gjest ildsint student
Skrevet

Tja, kommer jo helt an på det her.

Hvis toppeleven tidligere har hatt samtlige prøver i faget skal han naturligvis ikke straffes fordi han ikke har 1 prøve.

Hvis de to som strøk ikke har hatt samtlige prøver, og kanskje lå an til 2-er eller dårligere i faget, er det ikke rart de ikke besto.

Det er ikke forskjellsbehandling hvis du ikke stryker en toppelev fordi han er syk eller av annen grunn borte fra en prøve, når læreren er sikker på hans karakter.

Og du skriver selv at han er en toppelev.

Jada, han er en topp elev og eg eier egentlig ikkjet tvil om at han hadde gjort det bra..

Saken er den at vi har hatt dette faget siden jul, altså dette var vår første og siste prøve denne terminen... skjønner?

Eneste vi har hatt før prøven var en innlevering som samtlige gjorde..

Og ut fra dette synst eg dette var litt urettferdig mot de som faktisk møtte på prøven..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jada, han er en topp elev og eg eier egentlig ikkjet tvil om at han hadde gjort det bra..

Saken er den at vi har hatt dette faget siden jul, altså dette var vår første og siste prøve denne terminen... skjønner?

Eneste vi har hatt før prøven var en innlevering som samtlige gjorde..

Og ut fra dette synst eg dette var litt urettferdig mot de som faktisk møtte på prøven..

Det var et fag dere har hatt siden jul og dette var den første og eneste prøven i faget?

I så fall har ikke læreren noe grunnlag for å gi fyren 5, og det er naturligvis forskjellsbehandling. Du kan ikke gi en fyr karakter 5 kun fordi han drar 5-ere i andre fag.

Det sier seg selv.

Jeg antok at dere hadde hatt flere prøver denne terminen, og at han ut ifra disse prøvene hadde vist at han var en toppelev.

I så fall gjorde jeg det samme selv. Jeg tror jeg hadde alle prøver i alle fag i 3 år, men i russetida ga jeg faen i enkelte småprøver, og jeg fikk naturligvis toppkarakterer i fagene likevel.

Men vi hadde ikke bare 1 prøve i et fag i løpet av en termin. Hadde det vært tilfelle hadde jeg selvfølgelig tatt prøvene.

Hvis det du skriver stemmer hadde jeg klaget på læreren. Det han har gjort er ikke lov, og klar forskjellsbehandling.

Gjest ildsint student
Skrevet

Det var et fag dere har hatt siden jul og dette var den første og eneste prøven i faget?

I så fall har ikke læreren noe grunnlag for å gi fyren 5, og det er naturligvis forskjellsbehandling. Du kan ikke gi en fyr karakter 5 kun fordi han drar 5-ere i andre fag.

Det sier seg selv.

Jeg antok at dere hadde hatt flere prøver denne terminen, og at han ut ifra disse prøvene hadde vist at han var en toppelev.

I så fall gjorde jeg det samme selv. Jeg tror jeg hadde alle prøver i alle fag i 3 år, men i russetida ga jeg faen i enkelte småprøver, og jeg fikk naturligvis toppkarakterer i fagene likevel.

Men vi hadde ikke bare 1 prøve i et fag i løpet av en termin. Hadde det vært tilfelle hadde jeg selvfølgelig tatt prøvene.

Hvis det du skriver stemmer hadde jeg klaget på læreren. Det han har gjort er ikke lov, og klar forskjellsbehandling.

Det er eg og mener.

Opplegget er slik at vi har 2 fag med denne læreren, ett før jul og ett etter jul så du kan jo selv tenke deg på hvor kort terminen blir og det sier seg nesten selv at vi ikkje kan ha så mange prøver..

men læreren vet hva denne eleven er god for men det var det at han sa at de som ikkje hadde den ville stryke mest sannsynlig...

men eg sysnt det er helt utrolig at en skole har lov å legge opp fag slik som dette er blitt gjort..du har jo ikkje mulighet til å rette opp igjen karakteren din hvis du skulle drite på draget en gang

..

skal nok få de til å ta det opp med han ja..

takk for hjelpen :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det kan være at at denne eleven muntlig har vist svært god forståelse for faget.

Kanskje var han syk da prøven pågikk og hadde med legeerklæring?

Skrevet

Jeg var russ i 1989, og hadde siste året en lærer som var helt åpen om at trynefaktoren spilte en vesentlig rolle for karakterfastsettelsen. Helt hårreisende, og vi skulle selvsagt protestert...

Muntlig/innsats i timene telte 1/3, resultatet fra skriftlige prøver og innleveringsoppgaver 1/3, og trynefaktor 1/3. Dette sa altså læreren med rene ord...

Sykt, men sant...

Skrevet

Det er eg og mener.

Opplegget er slik at vi har 2 fag med denne læreren, ett før jul og ett etter jul så du kan jo selv tenke deg på hvor kort terminen blir og det sier seg nesten selv at vi ikkje kan ha så mange prøver..

men læreren vet hva denne eleven er god for men det var det at han sa at de som ikkje hadde den ville stryke mest sannsynlig...

men eg sysnt det er helt utrolig at en skole har lov å legge opp fag slik som dette er blitt gjort..du har jo ikkje mulighet til å rette opp igjen karakteren din hvis du skulle drite på draget en gang

..

"men eg sysnt det er helt utrolig at en skole har lov å legge opp fag slik som dette er blitt gjort..du har jo ikkje mulighet til å rette opp igjen karakteren din hvis du skulle drite på draget en gang .."

Vent til du evt. kommer på høyskole/universitet. Da driter du lett på draget på den ene eksamen du har, og må kontinuere :-)

"..........................................."

Mary Poppins
Skrevet

Hvorfor hadde ikke de prøven?

Jeg husker jeg var syk på siste tentamen men jeg hadde 6 i alle tidligere prøver i dette faget så det var liksom ikke noe spørsmål hva jeg skulle få som karakter, derfor slapp jeg ta tentamen på nytt. og jeg fikk 6 i standpunkt. Jeg synes ikke det var rart i det hele tatt, og det var heller ingen som reagerte på dette.

Dessuten så ser jeg ikke helt problemet her, du fikk 4 på tentamen og 4 i standpunkt, er ikke det rettferdig mener du? Eller hadde du kun 5'ere og 6'ere i dette faget fra før?

¤ Skara ¤
Skrevet

Uff jeg har ett skremmende eksepel fra skolen:((

I klassen vår gikk det en gutt som var utrolig flink i alle fag+ veldig godt likt av alle!

En (flink) norsk lærer vi hadde så veldig opp til denne gutten, kammeraten hans var ikke fult så flink men jobbet kjempe bra!(han var ikke så godt likt av læreren)

De klekket ut en plan til neste prøve, de skulle bytte oppgavene når de var ferdig og signere med navna sine:)))

Han som altid lå på 5 og 6 fikk 5+ og han som lå på 3ere fikk svak 3:)))

Det ble ett sant H.....når gutta sa i fra om dette, læreren ble langtids sykemeldt,men dette skal jo f....meg ikke skje mener nå jeg!!

Vi fikk en ny Norsk lærer som ikke viste hvem han favoritiserte, dette er jo en del årsiden så får tro å håpe sånne lærere ikke fins i skolesystemet i dag!

Gjest M.Angelica
Skrevet

I klassen vår gikk det en gutt som var utrolig flink i alle fag+ veldig godt likt av alle!

En (flink) norsk lærer vi hadde så veldig opp til denne gutten, kammeraten hans var ikke fult så flink men jobbet kjempe bra!(han var ikke så godt likt av læreren)

De klekket ut en plan til neste prøve, de skulle bytte oppgavene når de var ferdig og signere med navna sine:)))

Det ble ett sant H.....når gutta sa i fra om dette, læreren ble langtids sykemeldt,men dette skal jo f....meg ikke skje mener nå jeg!!

Vi fikk en ny Norsk lærer som ikke viste hvem han favoritiserte, dette er jo en del årsiden så får tro å håpe sånne lærere ikke fins i skolesystemet i dag!

"Vi fikk en ny Norsk lærer som ikke viste hvem han favoritiserte, dette er jo en del årsiden så får tro å håpe sånne lærere ikke fins i skolesystemet i dag!"

Det gjør det nok. For ti år siden hadde vi og en sånn lærer. Han blir tydeligvis aldri pensjonist! (Og jeg vet om flere andre eksempler)

Ille! :/

Skrevet

Det er ingen grunn til å tro at denne typen lærere er en utdøende rase, dessverre...

¤ Skara ¤
Skrevet

"Vi fikk en ny Norsk lærer som ikke viste hvem han favoritiserte, dette er jo en del årsiden så får tro å håpe sånne lærere ikke fins i skolesystemet i dag!"

Det gjør det nok. For ti år siden hadde vi og en sånn lærer. Han blir tydeligvis aldri pensjonist! (Og jeg vet om flere andre eksempler)

Ille! :/

Uff da....hadde håpet det var bedre på skolene rundt om kring.

Når barna mine begynte på skolen hadde jeg *falke øyer*:))))

Jeg ville være opps på om det var blitt bedre på skolen, og vi er heldigvis veldig heldig med lærerene som barna har.

¤ Skara ¤
Skrevet

Det er ingen grunn til å tro at denne typen lærere er en utdøende rase, dessverre...

Var jo å håpe på det da....

For noen år siden (tror jeg) mente jeg det var snakk om at lærerene skulle få karakterer??? eller har jeg drømt igjen :)))

Skrevet

Vel det kommer jo veldig an på hva eleven hadde prestert før i det samme faget. Og hvordan fravær det var. Et avtalt fravær fx+at eleven hadde gjort et solid arbeid i faget før prøven så hadde jeg ikke stussa noe på det..muligens

Skrevet

Det er eg og mener.

..

Vel, på høyskole og universitet er det stort sett bare en prøve......

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe, jeg hadde en sånn norsklærer jeg også. Hun favoriserte meg.

Det første året på videregående hadde vi norsk og nynorsk sammen, og jeg gadd aldri gjøre stort i nynorsk. Leverte inn stilene og fikk gjerne en 4-er. Jeg hadde en solid 5-er i bokmål, så jeg gikk uansett ut fra at jeg ville få 5 i norsk. Noe høyere sikta jeg uansett ikke.

Men så klinte jeg til med en jævla svak prøve i nynorsk helt på slutten av året. Tror jeg fikk 3. Da begynte det plutselig å spøke for 5-ern min, og min norsklærer som likte meg veldig godt ble oppriktig bekymret. Men hun ante råd, og ga meg en ekstra stil. Karakteren jeg fikk på den ville avgjøre norskkarakteren min.

Det morsomme var at hun ga meg stilen på bokmål, vel vitende om at jeg da ville få minst 5.

En normal norsklærer ville naturligvis gitt meg denne ekstrastilen på nynorsk, og med det tvunget meg til å jobbe litt.

Hehe, husker jeg ikke helt feil var det faktisk andre som fikk ekstrastil på nynorsk. :)

¤ Skara ¤
Skrevet

Hehe, jeg hadde en sånn norsklærer jeg også. Hun favoriserte meg.

Det første året på videregående hadde vi norsk og nynorsk sammen, og jeg gadd aldri gjøre stort i nynorsk. Leverte inn stilene og fikk gjerne en 4-er. Jeg hadde en solid 5-er i bokmål, så jeg gikk uansett ut fra at jeg ville få 5 i norsk. Noe høyere sikta jeg uansett ikke.

Men så klinte jeg til med en jævla svak prøve i nynorsk helt på slutten av året. Tror jeg fikk 3. Da begynte det plutselig å spøke for 5-ern min, og min norsklærer som likte meg veldig godt ble oppriktig bekymret. Men hun ante råd, og ga meg en ekstra stil. Karakteren jeg fikk på den ville avgjøre norskkarakteren min.

Det morsomme var at hun ga meg stilen på bokmål, vel vitende om at jeg da ville få minst 5.

En normal norsklærer ville naturligvis gitt meg denne ekstrastilen på nynorsk, og med det tvunget meg til å jobbe litt.

Hehe, husker jeg ikke helt feil var det faktisk andre som fikk ekstrastil på nynorsk. :)

Mange fordeler også da:)))

Gjest ildsint student
Skrevet

Det virker som om noen av dere bare skummer gjennom innlegget mitt.

Som eg sa, vi har bare hatt dette faget siden jul, så vi har ikkje hatt noen prøver eller lignende før denne. eneste vi har hatt er en innlevering som eg sa at alle hadde levert inn.

Og saken her omhandler ikkje meg, eg er strålende fornøyd med en 4`er i dette faget(synst det er ganske vanskelig) men eg tenker mer på de som strøk og som ikkje tør å si ifra om urettferdig behandling!

Og ja, han eleven er flink på skolen og alt det der men det er ikkje det som er poenget!

Poenget er det at læreren sa at folk mest sannsynlig ville stryke hvis de ikke hadde prøven, og han hadde ikkje prøven, dermed mener eg at denne eleven, uansett hvor bra han kunne prestert ikkje burde fått en 5`er..

Det vil jo si at eg bare kan lese som en jævel før en prøve, naile til med en 5-6 og drite i resten...

Jaja, eg ville no bare høre andre sine synspunkter..

Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...