Gå til innhold

Oppsagt pga sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest er det lov?
Skrevet

Jeg ble nylig oppsagt pga sykemelding i prøvetiden. De hadde ikke noe å utsette på arbeidet mitt, men hadde derimot fått flere positive tilbakemeldinger på meg.

Er dette god nok grunn til oppsigelse?

fuji1365380447
Skrevet

Nei, dette er ikke god nok grunn. I følge arbeidsmiljøloven så finnes det også et oppsigelsesvern i prøvetiden.

§63. Oppsigelsesvern i prøvetid:

Blir en arbeidstaker som skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være bgrunnet i arbeidstakerens tilpassning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet.

Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden.

§64 Oppsigelsesvern ved sykdom:

Arbeidstaker som må være borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seksm måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte.

Her ville jeg tatt kontakt med advokat for å finne ut om du kan få jobben tilbake.

Gjest er det lov?
Skrevet

Nei, dette er ikke god nok grunn. I følge arbeidsmiljøloven så finnes det også et oppsigelsesvern i prøvetiden.

§63. Oppsigelsesvern i prøvetid:

Blir en arbeidstaker som skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være bgrunnet i arbeidstakerens tilpassning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet.

Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden.

§64 Oppsigelsesvern ved sykdom:

Arbeidstaker som må være borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seksm måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte.

Her ville jeg tatt kontakt med advokat for å finne ut om du kan få jobben tilbake.

Takk for raske svar! Sa til daglig leder at dette ikke er lov, men hun sa at det var det.. Godt å vite at jeg har rett!

Gjest Persille
Skrevet

Takk for raske svar! Sa til daglig leder at dette ikke er lov, men hun sa at det var det.. Godt å vite at jeg har rett!

Hva er oppsigelsen begrunnet med da?

Det står vel ikke at du er sagt opp pga sykemeldingen?

Gjest er det lov?
Skrevet

Hva er oppsigelsen begrunnet med da?

Det står vel ikke at du er sagt opp pga sykemeldingen?

Jo det står faktisk det, står også at de ikke har noe å utsette påarbeidet mitt..

Skrevet

I prøvetiden kan de gjøre som de vil.

Nei, det kan de ikke. Se svar fra fuji.

mumitrollet
Skrevet

Jo det står faktisk det, står også at de ikke har noe å utsette påarbeidet mitt..

Fantastisk lite smart av dem å skrive at de sier deg opp pga sykemeldingen. De burde ha forsøkt å finne alle mulige andre grunner enn akkurat det. Tror din sak står ganske sterkt, kontakt juridisk assistanse, du.

Skrevet

Nei, det kan de ikke. Se svar fra fuji.

OK, de kan ikke gjøre helt som de vil, men det skulle heller ikke være noe problem å "finne en gyldig oppsigelsesgrunn" heller.

Skrevet

I såfall: 1. Lederen er så dum og inkompetent at man kan nesten mistenke henne for å være tilbakestående. Du er nesten moralsk forpliktet til å gå rettens vei her, slik at en sånn idiot skal få seg en velfortjent smekk.

"............................................."

Gjest er det lov?
Skrevet

I såfall: 1. Lederen er så dum og inkompetent at man kan nesten mistenke henne for å være tilbakestående. Du er nesten moralsk forpliktet til å gå rettens vei her, slik at en sånn idiot skal få seg en velfortjent smekk.

"............................................."

Helt enig! Er nokså lite gjennomtenktn å faktisk skrive at jeg er oppsagt pga sykemeldinger. Sa faktisk til vedkommende at det ikke er en lovlig grunn til oppsigelse, men det mente hun at det var.

Skal ta kontakt med arbeidstilsynet i morgen, slipper ikke unna med dette..

Gjest Persille
Skrevet

Da er vel holdbarheten tvilsom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...