Gjest er det lov? Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Jeg ble nylig oppsagt pga sykemelding i prøvetiden. De hadde ikke noe å utsette på arbeidet mitt, men hadde derimot fått flere positive tilbakemeldinger på meg. Er dette god nok grunn til oppsigelse? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Nei, dette er ikke god nok grunn. I følge arbeidsmiljøloven så finnes det også et oppsigelsesvern i prøvetiden. §63. Oppsigelsesvern i prøvetid: Blir en arbeidstaker som skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være bgrunnet i arbeidstakerens tilpassning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden. §64 Oppsigelsesvern ved sykdom: Arbeidstaker som må være borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seksm måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte. Her ville jeg tatt kontakt med advokat for å finne ut om du kan få jobben tilbake. 0 Siter
KaVa Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Dette står i arbeidsmiljøloven : http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-6 Jeg gjør også oppmerksom på at det er en rekke formkrav som skal oppfylles i en oppsigelse. Dersom disse formkravene ikke er fulgt, er ikke oppsigelsen gyldig. 0 Siter
Gjest er det lov? Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Nei, dette er ikke god nok grunn. I følge arbeidsmiljøloven så finnes det også et oppsigelsesvern i prøvetiden. §63. Oppsigelsesvern i prøvetid: Blir en arbeidstaker som skriftlig er tilsatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være bgrunnet i arbeidstakerens tilpassning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden. §64 Oppsigelsesvern ved sykdom: Arbeidstaker som må være borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seksm måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte. Her ville jeg tatt kontakt med advokat for å finne ut om du kan få jobben tilbake. Takk for raske svar! Sa til daglig leder at dette ikke er lov, men hun sa at det var det.. Godt å vite at jeg har rett! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Takk for raske svar! Sa til daglig leder at dette ikke er lov, men hun sa at det var det.. Godt å vite at jeg har rett! Hva er oppsigelsen begrunnet med da? Det står vel ikke at du er sagt opp pga sykemeldingen? 0 Siter
Gjest er det lov? Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Hva er oppsigelsen begrunnet med da? Det står vel ikke at du er sagt opp pga sykemeldingen? Jo det står faktisk det, står også at de ikke har noe å utsette påarbeidet mitt.. 0 Siter
Atene Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 I prøvetiden kan de gjøre som de vil. Nei, det kan de ikke. Se svar fra fuji. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Jo det står faktisk det, står også at de ikke har noe å utsette påarbeidet mitt.. Fantastisk lite smart av dem å skrive at de sier deg opp pga sykemeldingen. De burde ha forsøkt å finne alle mulige andre grunner enn akkurat det. Tror din sak står ganske sterkt, kontakt juridisk assistanse, du. 0 Siter
Speak Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Nei, det kan de ikke. Se svar fra fuji. OK, de kan ikke gjøre helt som de vil, men det skulle heller ikke være noe problem å "finne en gyldig oppsigelsesgrunn" heller. 0 Siter
Prozak Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Jo det står faktisk det, står også at de ikke har noe å utsette påarbeidet mitt.. I såfall: 1. Lederen er så dum og inkompetent at man kan nesten mistenke henne for å være tilbakestående. Du er nesten moralsk forpliktet til å gå rettens vei her, slik at en sånn idiot skal få seg en velfortjent smekk. "............................................." 0 Siter
Gjest er det lov? Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 I såfall: 1. Lederen er så dum og inkompetent at man kan nesten mistenke henne for å være tilbakestående. Du er nesten moralsk forpliktet til å gå rettens vei her, slik at en sånn idiot skal få seg en velfortjent smekk. "............................................." Helt enig! Er nokså lite gjennomtenktn å faktisk skrive at jeg er oppsagt pga sykemeldinger. Sa faktisk til vedkommende at det ikke er en lovlig grunn til oppsigelse, men det mente hun at det var. Skal ta kontakt med arbeidstilsynet i morgen, slipper ikke unna med dette.. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Jo det står faktisk det, står også at de ikke har noe å utsette påarbeidet mitt.. Da er vel holdbarheten tvilsom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.