Gå til innhold

Askje leilighet?

Gjest kan noen forklare det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på leilighetjakt og ser egentlig bare på selveier leiligheter. Men hva er egentlig en aksjeleilighet, kan noen forklare meg dette?

Gjest Elextra
Skrevet

Med aksjeleilighet eier du en aksje i selskapet som eier gården. Med andre ord eier du egentlig ikke akkurat din leilihet, men en viss andel av gården. Du leier så leiligheten fra selskapet.

Skrevet

Med aksjeleilighet eier du en aksje i selskapet som eier gården. Med andre ord eier du egentlig ikke akkurat din leilihet, men en viss andel av gården. Du leier så leiligheten fra selskapet.

Ok takk for svar, men jeg er fortsatt litt usikker.

Hvis det står:

Eierform: Aksjelag

Fellesutgifter: 3223kr

Prisantydning: 490 000kr

Leiligheten virker veldig billig men betyr det at hvis jeg selger den igjen så får jeg bare en andel av salget?

Gjest liede
Skrevet

Hvis det står:

Leiligheten virker veldig billig men betyr det at hvis jeg selger den igjen så får jeg bare en andel av salget?

Se på "andel fellesgjeld" og pluss dette sammen med prisantydningen så får du det leiligheten totalt "koster".

Deler av fellesutgiftene går sannsynligvis til å nedbetale fellesgjeld. De virket noe høye i dette tilfellet noe som tyder på mye fellesgjeld.

Leieretten er uløselig knyttet til aksjen og akkurat den leiligheten. Det er ikke ulikt borettslag. Du slipper også å betale dokumentavgift til staten.

Du får hele salgsummen.

Forskjellen består ellers i at styret må godkjenne kjøp og salg, men dette er for en formalitet å regne. Det er mange andre organisatoriske forskjeler også.

Nå kommer det en egen borettslaglov, men tidligere var aksjeleiligjet "tryggere" enn borettslag.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis det står:

Nei, du vil få hele salgssummen. Men du bør sjekke om det er fellesgjeld i gården, leilighetens andel av denne må du "legge til" kjøpesummen.

Antakelig er det mer du bør tenke på, finnes sider på nettet med råd for boligkjøpere.

Skrevet

Se på "andel fellesgjeld" og pluss dette sammen med prisantydningen så får du det leiligheten totalt "koster".

Deler av fellesutgiftene går sannsynligvis til å nedbetale fellesgjeld. De virket noe høye i dette tilfellet noe som tyder på mye fellesgjeld.

Leieretten er uløselig knyttet til aksjen og akkurat den leiligheten. Det er ikke ulikt borettslag. Du slipper også å betale dokumentavgift til staten.

Du får hele salgsummen.

Forskjellen består ellers i at styret må godkjenne kjøp og salg, men dette er for en formalitet å regne. Det er mange andre organisatoriske forskjeler også.

Nå kommer det en egen borettslaglov, men tidligere var aksjeleiligjet "tryggere" enn borettslag.

Takk for svar :-)

Andel fellesgjeld er 783 000kr

Prisantydning er 490 000kr

Ergo koster egentlig leiligheten 1 273 000kr ikkesant?

Husleien/fellesutgiftene er på 3223kr. Er det det jeg betaler i måneden for å betale ned på fellesgjelden? Også kommer renter og avdrag på lån på de 490 000kr, i tillegg. Stemmer det?

Skrevet

Husleien/fellesutgiftene er på 3223kr. Er det det jeg betaler i måneden for å betale ned på fellesgjelden? Også kommer renter og avdrag på lån på de 490 000kr, i tillegg. Stemmer det?

Jepp, husleia er i tillegg til det du måtte ha av lån på leiligheten ja.

Gjest liede
Skrevet

Husleien går til nedbetaling av fellesgjeld pluss fellesutgifter som vannavgift, vaktmester, strøm fellesareal, forsikringer etc. Noen steder er varmtvann, fyring, kabel-TV o.l. inkludert, og det er hyggelig. :)

Skrevet

Jepp, husleia er i tillegg til det du måtte ha av lån på leiligheten ja.

Nå synes jeg aksje leilighet høres ganske smart ut jeg. Trodde egentlig det var en mye dyrere løsning men det ser jo ikke slik ut nå.

Men f.eks si jeg ville kjøpe denne leilighet (det er ikke den jeg vurderer altså):

http://www.notar.no/Buy/showobject.aspx?id=4383995e-1a82-4d9d-b12b-a09af17373b5&nr=6

Da blir summen jeg må betale i måneden lik:

fellesutgift: 2563kr

+

lånekostnad for boligen: 1855kr

(det står det på siden)

Altså 4418kr

Er ikke det ganske lite? Synes det virker for godt til å være sant.

Glemmer jeg noen kostnader?

Skrevet

Husleien går til nedbetaling av fellesgjeld pluss fellesutgifter som vannavgift, vaktmester, strøm fellesareal, forsikringer etc. Noen steder er varmtvann, fyring, kabel-TV o.l. inkludert, og det er hyggelig. :)

Nå synes jeg aksjeleilighet høres ganske smart ut jeg. Trodde egentlig det var en mye dyrere løsning men det ser jo ikke slik ut nå.

Men f.eks si jeg ville kjøpe denne leilighet (det er ikke den jeg vurderer altså):

http://www.notar.no/Buy/showobject.aspx?id=4383995e-1a82-4d9d-b12b-a09af17373b5&nr=6

+

lånekostnad for boligen: 1855kr (det står det på siden)

Altså 4418kr

(strøm osv vet jeg kommer såklart i tillegg men jeg tenker på selve boligkjøpet)

Gjest liede
Skrevet

Nå synes jeg aksjeleilighet høres ganske smart ut jeg. Trodde egentlig det var en mye dyrere løsning men det ser jo ikke slik ut nå.

+

Altså 4418kr

(strøm osv vet jeg kommer såklart i tillegg men jeg tenker på selve boligkjøpet)

Det ser riktig ut det. :)

Jeg betaler i alle fall ikke noe mer.

Jeg tror man sparer tinglysningsgebyr også fordi det bare er eiendomskjøp som skal tinglyses, men det er jeg ikke 100% sikker på. Det er ingen forskjell mht. skatt i forhold til selveier.

Tror jeg betalte 6-8000 kr i forbindelse med eiendomsovergangen. Det var noe dokumentgreier og megleropplegg.

Lykke til med boligkjøp!

Skrevet

Nå synes jeg aksje leilighet høres ganske smart ut jeg. Trodde egentlig det var en mye dyrere løsning men det ser jo ikke slik ut nå.

+

(det står det på siden)

Altså 4418kr

Det regnestykket der forutsetter en viss egenkapital, det er kalkulert med et lånebehov på 80%.

Gjest Elextra
Skrevet

+

(det står det på siden)

Altså 4418kr

I tillegg til det Lillemus sier, bør du vite at det er lagt inn fem avdragsfrie år i regnestykket. Etter fem år stiger dermed månedsutgiften drastisk.

mumitrollet
Skrevet

+

Altså 4418kr

Om du får dette lånet som eks viser (det betyr at du må ha/skaffe 20% egenkapital eller toppfinsiering) så må betale kr 2576 pr mnd i renter. Skattefradraget er på 28% så du får igjen en del på skatten neste år. Men husk at du ikke betaler avdrag de første årene i dette regnestykket. Du betaler altså ikke ned på lånet i det hele tatt og må satse på generell prisstinging for å få mer for den når du selger enn da du kjøpte.

Andel av fellesgjelden er ikke en del av kjøpesummen, men blir en del av din totale lånebelastning overfor banken, dvs at de rener med den når de ser hvor stor gjedsbyrde du har. Har du i tillegg studielån, billån etc fra før, kan du få problemer med å låne til kjøpesummen. Dette avhenger selvsagt av din øvrige økonomi og betalingevne.

I forbindelse med kjøpet må du betale tingslysningsgebyr og etableringsgebyr for lånet du tar opp, ca 4000.

For å skaffe deg en fullstendig oversikt, bruk oppsettet som du finner på denne siden: www.husbanken.no/Portaler/iportHoved.nsf/WebInterPrivatFrameset?openframeset

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...