Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder.

Ok at du bler sint men hold deg til sanningen.

Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner.

Ser jo at dere ble forbanna på innlegget mitt,gått dere får ut sinne,for det gjorde jeg og med innlegget da jeg er lei av sutrite lærere.

Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere.

Ok at lærerne tjener penger men slutt å klag nå ialfall dere har stor nok lønn nå,men hyl i vei dere sosialister.

De fleste lærerne er jo sv er.

ok sv hjelper dere nok til høyere lønn å mye høyere avgifter og skatter.

Diskusjonen er herved avsluttet for min del.

Klarer ikke diskutere men sånne påstålige lærere

Siden du er så lur, forklar meg dette:

(Sitat fra ditt eget innlegg):

Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Ok at du bler sint men hold deg til sanningen. Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner.

Vet du egentlig hva "et skoleår" er ?

Det er nemlig ikke et kalenderår det er snakk om, men et skoleår; fra skolestart i midten av august, til midten av juni.

'

Hvis du mener at vi skal trekke fra alle ferier, fridager osv. for å få til et skoleår,(7 mnd) må vi jo fjerne din egen ferie, fridager m.m. fra ditt arbeidsår, og! Og da kommer vi vel neppe opp i 12 mnd arbeidsår!? Eller!?

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

16

• lote

7

• amerikafareren

6

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

godt over 100 000 mer en hva jeg tjener og jeg jobber hele året.

Lærerne jobber vel ca et halvt år årlig.

og arbeidtid pr. dag toppen 6 t. vel

Og du har ca seks års høyskoleutdanning?

mil1365380270
Skrevet

Det er slik det skal være, ifølge avtalen med KS.

Altså fast tid på arbeidsplassen betyr _ikke_ forberedelser, rettinger og etterarbeid, men er i stor grad møtevirksomhet, oppdateringer i forhold til nye læreplaner osv.osv. Ting osm kollegiet må jobbe sammen om.

Teamarbeid, trinnarbeid osv. går veldig mye "utenpå" den faste arbeidstida, iallefall!

Nesten alle her på skolen jobber seine kvelder både hjemme og på skolen.

"Nesten alle her på skolen jobber seine kvelder både hjemme og på skolen."

Problemet er vel at vi alle vet det finnes mange lærere som jobber lite. De oppdaterer seg ikke. De er dårlige pedagoger. Går og subber rundt med samme utgamle materiale de presenterer for nye elever hvert år.

De som gjør jobben sin og de som gjør mye mer enn jobben sin overskygges dessverre av disse.

Tror lærerne må være mer mottakelige for at de må evalueres, ellers får man ikke bukt med det negative synet på lærerstanden og utlukingen/oppstrammingen av dårlige lærere. Mitt inntrykk er at de til nå har strittet i mot med alle krefter.

Forstår hvorfor, hvem skal evaluere hvem? Og hvem innhar kunnskapen? For vi snakker ikke bare om norsk og matte, det handler også om fagfelt med få lærere på landsbasis. Skal man plukke ut noen fra det private til evalueringsjobben? Klarer de være objektive? Lærere fra andre kanten av landet?

Nei, ikke lett dette. Men lærerne er de eneste som kan ordne opp i det, kanskje på tide de tar initiativ til å finne løsninger.

Gjest Mom33
Skrevet

Det er slik det skal være, ifølge avtalen med KS.

Altså fast tid på arbeidsplassen betyr _ikke_ forberedelser, rettinger og etterarbeid, men er i stor grad møtevirksomhet, oppdateringer i forhold til nye læreplaner osv.osv. Ting osm kollegiet må jobbe sammen om.

Teamarbeid, trinnarbeid osv. går veldig mye "utenpå" den faste arbeidstida, iallefall!

Nesten alle her på skolen jobber seine kvelder både hjemme og på skolen.

Men i og med at dere på en måte er tvunget til å avspasere så mange uker i året, så må det vel nesten være slik? Altså, for å KUNNE avspasere må man jo jobbe for mye resten av året.

Som jeg skriver i en annen tråd om lærere, vi idrettsansatte har ikke akkurat noe særlig bedre kår; vi jobber mye mer enn vi "skal", og vi har ingen overtidsbetaling eller mulighet for avspasering...

Sukk, det er hardt å leve! :-)

Gjest Persille
Skrevet

Sitat:

Forøvrig er det vel ellers sånn at man ikke får tak i lærere etter at kontordamene har gått hjem? Eller? I så fall kan det jo hende det sitter lærere på skolen fortsatt...

Du har så rett, så rett!

Her på skolen har vi ikke engang kontordame, så for at vi lærere skal kunne få arbeidsro i de timene vi har fast tid, må vi ta ut kontakten! Ellers kimer og ringer det hele dagen, og vi må løpe omkring som noen piska skinn for å gi beskjeder hit og dit!

Du får se på det på denne måten; dere er heldige som har arbeidspulter PÅ skolen, ikke alle som har det ;)

Skrevet

"matematikk" skrives men èn t.

- og det var langtfra den eneste feilen i det innlegget! ;-)

Skrevet

- og det var langtfra den eneste feilen i det innlegget! ;-)

Nei, - men det er lærerenes feil, skjønner dere!;-( Og bare derfor...

Skrevet

Men i og med at dere på en måte er tvunget til å avspasere så mange uker i året, så må det vel nesten være slik? Altså, for å KUNNE avspasere må man jo jobbe for mye resten av året.

Som jeg skriver i en annen tråd om lærere, vi idrettsansatte har ikke akkurat noe særlig bedre kår; vi jobber mye mer enn vi "skal", og vi har ingen overtidsbetaling eller mulighet for avspasering...

Sukk, det er hardt å leve! :-)

Ja, nettopp!;) Det er en grunn til at vi må avspasere!

Men nå vil KS at vi som yrkesgruppe _ikke_ skal jobbe mer enn 9 timer pr. dag, og ikke mer enn 45 timer i uka. Dvs. at vi ikke får gjort jobben vår skikkelig.Vi blir med andre ord "kontorfunksjonærer", og skal drive kun med papirarbeid i forhold til arbeidsgiver, og ikke bruke tida vår til å tilpasse opplæringa til elevene våre, og gjøre en god jobb _sammen med og for elevene_ våre. Dette står i sterk kontrast til ønsket om en bedre skole i Norge, det å heve kvaliteten på den norske skolen.

Kunnskapsløftet heter den nye reformen.... Jo, det skal bli kunnskapsløft, det! I kollegiet her (sikkert i mange andre, også), heter KS nå: Knus Skolen!

Gjest Mom33
Skrevet

Ja, nettopp!;) Det er en grunn til at vi må avspasere!

Men nå vil KS at vi som yrkesgruppe _ikke_ skal jobbe mer enn 9 timer pr. dag, og ikke mer enn 45 timer i uka. Dvs. at vi ikke får gjort jobben vår skikkelig.Vi blir med andre ord "kontorfunksjonærer", og skal drive kun med papirarbeid i forhold til arbeidsgiver, og ikke bruke tida vår til å tilpasse opplæringa til elevene våre, og gjøre en god jobb _sammen med og for elevene_ våre. Dette står i sterk kontrast til ønsket om en bedre skole i Norge, det å heve kvaliteten på den norske skolen.

Kunnskapsløftet heter den nye reformen.... Jo, det skal bli kunnskapsløft, det! I kollegiet her (sikkert i mange andre, også), heter KS nå: Knus Skolen!

Bare en liten ting: Du snur den avspaseringa litt på hue; om dere bare jobbet 37,5 timer i uka hele året, ville dere ikke hatt noe å avspasere på sommeren, høsten, i jula, vinterferien og påska.

Og forøvrig høres det ut som dere, slik som vi i idretten, må omorganisere fullstendig. Vi klarer ikke flere arbeidsoppgaver enn vi har i dag, og vi klarer ikke å jobbe mindre med den organiseringen vi har nå. Det høres ikke ut som dere kan klare det heller, så da spørs det kanskje om det må gjøres noe mer? Jeg vet ikke jeg, altså, men det høres ikke helt gjennomførbart ut det KS vil med dagens måte å drive skole på.

Jeg ønsker meg selvfølgelig en god skole med gode lærere når mine håpefulle skal begynne, så jeg håper dere finner ut av ting!

:-)

amerikafareren
Skrevet

*smiler* Du har helt rett! Nå tar jeg meg en kopp kaffe, før vi går i streiketog!;-O

Du er nok tilbake fra streiketoget;) Det er syv timers forskjell for meg, men jeg håper det gikk bra og at dere fikk masse oppmerksomhet i samfunnet;)

Skrevet

Bare en liten ting: Du snur den avspaseringa litt på hue; om dere bare jobbet 37,5 timer i uka hele året, ville dere ikke hatt noe å avspasere på sommeren, høsten, i jula, vinterferien og påska.

Og forøvrig høres det ut som dere, slik som vi i idretten, må omorganisere fullstendig. Vi klarer ikke flere arbeidsoppgaver enn vi har i dag, og vi klarer ikke å jobbe mindre med den organiseringen vi har nå. Det høres ikke ut som dere kan klare det heller, så da spørs det kanskje om det må gjøres noe mer? Jeg vet ikke jeg, altså, men det høres ikke helt gjennomførbart ut det KS vil med dagens måte å drive skole på.

Jeg ønsker meg selvfølgelig en god skole med gode lærere når mine håpefulle skal begynne, så jeg håper dere finner ut av ting!

:-)

Nå har jeg regnet på det:

Mandag: jobb fra 8-15.30 (på skolen altså):7,5 t.

Etterarbeid etter prøver, forberedelser i 3 ulike fag til tirsdag: fra 19.30-23: 3,5 t. Tilsammen 11 timer.

Tirsdag: fra 8-15.30: 7,5 t.

fra 19.30- 22.30:3 t. Tilsammen 10 timer.

Onsdag: "fridag" (Jeg jobber 75%)

Likevel: fra 19-22: Forberedelser til torsdag (4 fag/klasser):3 timer.

Torsdag: 8.15.30: 7,5 t.

fra 19-21: 2 t. Tilsammen9,5 t.

Fredag: 8-15.30:7,5 t.

Søndag: fra 12-17: Ukeplaner i 7 klasser/14 ulike vekeplaner + IOP til 6 elever:5 timer.

Og enda var jeg ikke helt i mål, men måtte inn på skolen fra 19-21 og kopiere brev til foreldre ang. en utflukt i skolens regi.

Hvor mange ble det?46 timer ble det. enda kunne jeg jobbet mange flere timer, men jeg har 3 unger, gård og mann, også!

KS sitt forslag går på at vi ikke skal kunne jobbe mer enn 9 timer pr. dag, og ikke mer enn 45 timer i uka. Det vil si at vi ikke får gjort det vi synes vi trenger å bruke tid på; Nemlig å legge tilrette for tilpassa opplæring til elevene våre. Jeg har en klasse med 6 IOP'er, og det tar tid å lage, altså!

Vi streiker mao. for retten til å være lærer, ikke å være funksjonær!! La oss få jobbe så _mye_ vi vil, og la oss få ha "feriene" våre i fred, uten å måtte legge fram regnskap for hvor mye tid vi bruker på jobben vår!

Skrevet

Du er nok tilbake fra streiketoget;) Det er syv timers forskjell for meg, men jeg håper det gikk bra og at dere fikk masse oppmerksomhet i samfunnet;)

JA! Vi var 320 lærere i toget, og vi fikk faktisk mye positiv oppmerksomhet og kommentarer fra bygdefolket!;-)

Nå sitter jeg igjen med retting av 3 musikkprøver i 3 ulike klasser, med 6 IOP'er. Har sittet fra 17, så nå er rompa snart veldig sår. Nå tar jeg meg en tur med bikkja, og så ser jeg kanskje mannen min i senga?

*små-ler*

Gjest girasol
Skrevet

Hei.

Jeg mener absolutt ikke å være frekk eller noe sånt, men jeg lurer litt på dette med lærere og arbeidstid/avspasering/ferie.

Altså, "før i verden" (for bare noe små år tilbake) deltok lærerne i mye utenom skoletida. De var med på møter, var på kurs, fulgte opp elevene på 17. mai selv om det var en lørdag, deltok på idrettslige arrangement, var med på leirskole osv.

Nå, på barneskolen "vår", har lærerne i utgangspunktet arbeidstid til kl. 16.00. Det er aldri noen å treffe etter 15.30. Aldri. De kan heller ikke delta på møter som foreldrene kaller inn til, kun på møter som rektor pålegger dem.

Lærerne kan ikke følge opp ungene på idrettsarrangement (f.eks. om skolen kvalifiserer seg til fotballturnering som går ut over ordinær skoletid), 17. mai er de helt borte og ingen er med på leirskole. 1 lærer (barneskole, snaut 300 elever) skal være med nå når 7. klasse skal på fjelltur, det er drøyt 50 elever som skal overnatte ei natt i fjellet, og for å få nok voksne må det være med foreldre.

Leirskole-opphold deltar de ikke på.

Allikevel hevdes det at lærere bare har de samme antall uker ferie som oss andre, resten av sommeren avspaserer de.

Det med avspasering var rimelig enkelt å forstå for noen år siden, men hvordan klarer de å opparbeide seg avspasering nå?

Har et par venner som er lærere, men jeg liksom ikke fått meg til å spørre; dette er et ømtålig tema som jeg ikke har lyst til å utsette vennskapet for. :-) Men det de sier, da, om den faste arbeidstiden de har, er at all planlegging gjøres innenfor normalarbeidsdagen.

Og da skjønner jeg enda mindre.

Kan du forklare?

Som sagt, jeg lurer bare - ikke fordi jeg misunner dere ferien, men fordi jeg ikke helt skjønner hvordan ting henger sammen.

Og bare så det er helt klart, jeg ville IKKE klart å være lærer, jeg har dyp beundring for de som våger å begi seg inn i et slikt yrke!

Når jeg ikke har undervisning med elevene mine, har jeg 10 forskjellige klasser å forberede undervising til. Ofte skal det lages en prøve, og for ikke å snakke om så skal jeg vurdere alle de 300 elevene fortløpende! Noen ganger skal jeg rette tentamener, men flest dager går med til å rette små prøver, inleveringer og vurdere prosjekter o.l.

Jeg skulle ønske jeg kunne sitte på skolen og både planlegge og vurdere. Stort sett får jeg gjort ua det meste av planleggiga der, men det oppstår så mange ting jeg må være med på i løpet av en arbeidsdag, at rettig har jeg ikke sjangs til å få tid til. Jeg er kontaktlærer, så jeg bruker mye tid på elevsamtaler og gruppesamtaler. Ofte må jeg arrangere prøver i "fritimene" mine, fordi elever ikke møter til avtalte prøver. Elevene mine kommer også gjerne og spør meg om råd og veiledning utenom timene, og da setter jeg selvfølgelig dem først, og er tilgjengelig for dem i den tiden jeg egentlig skulle planlagt neste dags timer.

De øktene i uka når vi ikke underviser, kapres ofte av seksjonsmøter, personalråd og møter, komittéarbeid og småkursing innenfor temaer som anngår pedagogisk refleksjonsarbeid.

Vi har oligatorisk kursing ca.8 kvelder i året, i tillegg til noen overnattingskurs eller helgekurs.

Jeg tror jeg med hånda på hjertet kan si at jeg i mine 4 år som lærer ikke har hatt mer enn et par helger helt fri. Som regel har jeg minst en rettebunke eller en prøve å lage.

Plassen jeg har til rådighet på skolen består av en pult på ca.80x40 cm, innelåst mellom 7 andre tilsvarende små plulter med kollegaer som også vet ånebytte seg av golvarealet mellom oss (så klart).

Jeg jobber 80%, dvs.får betalt for 80%, men jobber i realiteten ca.120% vil jeg tippe.

Jeg avspaserer med god samvittighet de to ukene om sommeren og den uka i vinterferien.

Hilsen

Skrevet

Jeg har jobbet siden 1995, er adjunkt, og tjener 324.000,-. Alt for lite, selvfølgelig!;-)

du ser meg ut som en pedagog.lær elevene og regne å skrive dere lærere heller.

Så mye dritt jeg har fått i denne tråden.Men gud eg koser meg jeg,joda tåler alt skitten dere kaster.

Men pass dere slutt å lyv så mye noen kan ikke reise på helgetur på grunn av retting noen får ikke snakke med mannen om kvelden kyss meg en viss plass forbanna lærere.Godt jeg har mange med meg om ikke her inne da,men dere tror vist dere er noe helt spessielt.

Ok nå har dere noe å rette på etter dette innlegget.For har dere så lite å gjøre at dere må komentere en bokstav for mye eller for lite da må dere for lite å gjøre i arbeidstiden.

Skrevet

Nei, - men det er lærerenes feil, skjønner dere!;-( Og bare derfor...

Ja, det er ikke rart h*n er bitter! ;-)

Gjest FrøkenNN
Skrevet

jobber han så mye er han en dårlig planlegger kan du hilse han og si,kanskje han skal finne seg en ny jobb

Du har virkelig ikke peiling på det du skriver om!

Skrevet

Ja, det er ikke rart h*n er bitter! ;-)

Pst morsan. Kan du hjelpe med link? Dagbladet, scroll helt ned, artikkel Marit var best i moter eller noe sånt. Nederste bildet, utringet kjole. Se tråd om Marit Bjørgen.

Lækkert, eller?

Skrevet

Pst morsan. Kan du hjelpe med link? Dagbladet, scroll helt ned, artikkel Marit var best i moter eller noe sånt. Nederste bildet, utringet kjole. Se tråd om Marit Bjørgen.

Lækkert, eller?

Du har vel fått en annen til å legge inn link! ;-)

Er du litt forelsket? *S*

Skrevet

Du har vel fått en annen til å legge inn link! ;-)

Er du litt forelsket? *S*

I Marit eller i mrxx? nå ka du gjette!

Jeg syntes bare jeg ville rette opp inntrykket fra en annen debatt.

Skrevet

I Marit eller i mrxx? nå ka du gjette!

Jeg syntes bare jeg ville rette opp inntrykket fra en annen debatt.

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...