Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt en stilling i et selskap. Nå har jeg har fått ett skjema. Det er særlig et spørsmål som volder meg problemer. Jeg har fylt inn mine sanne svar:

"Helsetilstand

Har du generelt god helse? JA

Har du en sykdom/lidelse som antas å ha innvirkning på arbeidsforholdet? NEI

Fravær fra arbeidet siste 12 mnd.:

pga. sykdom hos konebrystkreft, 12 dager:

andre årsaker dager 2 måneder Mild depresjon"

Jeg mener at jeg ved å gi opplysningene slik, bare kan glemme hele jobben

Skal jeg juge,eller finne på noe annet?

mvh

drem

Skrevet

Lyve er jo aldri bra, men har aldri opplevd et slikt skjema. Du kan ihvertfall ikke være pliktig å oppgi diagnose. En pynting som ikke kan være langt far sannheten kan jo kanskje være ca et par måneder hovedsaklig grunnet meget alvorlig sykdom i nærmeste familie. Depresjonen har kanskje en sammenheng med dette. Eventuelt hvis du har lite fravær tidligere år, kan du skrive opp det.

Skrevet

Lyve er jo aldri bra, men har aldri opplevd et slikt skjema. Du kan ihvertfall ikke være pliktig å oppgi diagnose. En pynting som ikke kan være langt far sannheten kan jo kanskje være ca et par måneder hovedsaklig grunnet meget alvorlig sykdom i nærmeste familie. Depresjonen har kanskje en sammenheng med dette. Eventuelt hvis du har lite fravær tidligere år, kan du skrive opp det.

Ja, det har jeg. Tar jeg totalarbeidstid med, så har jeg sikkert jobbet mer enn de fleste i bedriften selv om jeg var borte i 2 mnd. Jeg har lyst til å juge fordi de forholdene som førte til dette var så spesielle og jeg føler det er så lenge siden nå. Hadde jeg blitt bedt om å fylle ut dette skjema 15 mai, så kunne jeg sett bort fra det...de spør etter siste 12 måneder. Ja, jeg vet det er å juge, men jeg har lyst til å juge akkurat her fordi det skaper forvirring

Skrevet

Jeg tror ikke det er lov å spørre om slike ting. I hvert fall behøver du ikke å svare.

Fra 1.januar er det ikke lenger lov å diskriminere syke og funksjonshemmede i arbeidslivet.

Skrevet

Ja, det har jeg. Tar jeg totalarbeidstid med, så har jeg sikkert jobbet mer enn de fleste i bedriften selv om jeg var borte i 2 mnd. Jeg har lyst til å juge fordi de forholdene som førte til dette var så spesielle og jeg føler det er så lenge siden nå. Hadde jeg blitt bedt om å fylle ut dette skjema 15 mai, så kunne jeg sett bort fra det...de spør etter siste 12 måneder. Ja, jeg vet det er å juge, men jeg har lyst til å juge akkurat her fordi det skaper forvirring

Men hvis de ringer referanser vil de jo spørre om det.

Skrevet

Mai, er jo heller ikke lenge til. Så du kan jo ta sjansen. Men ille hvis de ringer referanse, og disse har det friskt i minne. Men jeg vil tro at de da bare spør om du har mye fravær og ikke går så konkret til verks. Da vil vel tidl arbeidsgiver svare at du ikke har det, men mulig at de svarer at du var noe sykemeldt for en stund siden. Hvis jeg hadde blitt spurt som referanse, hadde jeg bare svart hvis det var svært mye sykefravær mange måneder, eller hvis det virket som om du var mye borte fra jobben mistanke om skoft etc

Skrevet

Første gang jeg har hørt om et slikt skjema.

Synes du skal skrive sannheten som du har gjort. Mener at svaret egentlig taler til din forden. den som leser det bør skjønne at du faktisk har vært mye på jobb til tross for alvorlig sykdom i familien.

Har selv brystkreft og vet hva behandlingen krever av den som er rammet og ikke minst av dem rundt.

Håper forøvrig at det har gått bra med dere, lykke til med jobbsøkingen.

Skrevet

Første gang jeg har hørt om et slikt skjema.

Synes du skal skrive sannheten som du har gjort. Mener at svaret egentlig taler til din forden. den som leser det bør skjønne at du faktisk har vært mye på jobb til tross for alvorlig sykdom i familien.

Har selv brystkreft og vet hva behandlingen krever av den som er rammet og ikke minst av dem rundt.

Håper forøvrig at det har gått bra med dere, lykke til med jobbsøkingen.

Jeg skulle ønske at verden var slik du sier, men jeg tror jeg kommer til å skrive noe annet eller ikke noe i det hele tatt. Fordi: Ute der så er det bare en ting som teller, og det er å overleve. Dersom en arbeidsgiver har valget mellom å ta inn en person uten "sår" så gjør han heller det. Det handler om å redusere muligheten for feil, rett og slett.

Skrevet

Mai, er jo heller ikke lenge til. Så du kan jo ta sjansen. Men ille hvis de ringer referanse, og disse har det friskt i minne. Men jeg vil tro at de da bare spør om du har mye fravær og ikke går så konkret til verks. Da vil vel tidl arbeidsgiver svare at du ikke har det, men mulig at de svarer at du var noe sykemeldt for en stund siden. Hvis jeg hadde blitt spurt som referanse, hadde jeg bare svart hvis det var svært mye sykefravær mange måneder, eller hvis det virket som om du var mye borte fra jobben mistanke om skoft etc

Tror jeg kommer til å skrive Har du generelt god helse? JA

Har du en sykdom/lidelse som antas å ha innvirkning på arbeidsforholdet? NEI

Fravær fra arbeidet siste 12 mnd.:

pga. sykdom 12 dager:barnepassers sykdom

pga andre årsaker 30 dager: overarbeidet"

Så får det stå sin prøve, og i tillegg er det faktisk sant.

Skrevet

Jeg ville skrevet:

Fravær fra arbeidet siste 12 mnd.: 2 mnd sykemelding i forbindelse med min kones brystkreft.

amerikafareren
Skrevet

Tidligere arbeidsgiver har ikke lov å snakke om ditt sykdomsfravær. Ikke oppgi at du har vært sykemeldt i 2 måneder pga. depresjon. Finn på noe annet. Du har helt rett i at arbeidsgiver ansetter heller en uten sår enn en med (selvom de er grodd).

Disse spørsmålene er uhørte, spør du meg.

Skrevet

Jeg tror ikke det er lov å spørre om slike ting. I hvert fall behøver du ikke å svare.

Fra 1.januar er det ikke lenger lov å diskriminere syke og funksjonshemmede i arbeidslivet.

DU har rett! Datatilsynet er svært tvilende til dette på grunnlag av to lover! MEN de er frekke og tar seg til rette.

Skrevet

DU har rett! Datatilsynet er svært tvilende til dette på grunnlag av to lover! MEN de er frekke og tar seg til rette.

Derfor burde kanskje alle være solidariske og ikke svare på slike spørsmål.

Jeg har akkurat lært av hvis man mistenker at man ikke har fått jobben pga sykdom/funksjonshemming så skal man ringe tilbake til jobben og forhøre seg hvorfor. Og mistenker man at det er grunnen, er det grunnlag for anmeldelse.

Skrevet

Derfor burde kanskje alle være solidariske og ikke svare på slike spørsmål.

Jeg har akkurat lært av hvis man mistenker at man ikke har fått jobben pga sykdom/funksjonshemming så skal man ringe tilbake til jobben og forhøre seg hvorfor. Og mistenker man at det er grunnen, er det grunnlag for anmeldelse.

Du har nok en gang helt rett.

Jeg har snakket med Datatilsynet, og i følge loven kan ikke xxx innhente eller lagre helseopplysninger. som før omtalt. Datatilsynet mener at følgende spørsmål er innen loven: "Har du en sykdom/lidelse som antas å ha innvirkning på arbeidsforholdet?"

Utover det er det ikke lovlig å spørre. Det er heller ikke lovlig å innhente helseopplysninger, det er ikke lov til å gi helseopplysninger, og tausenhetsplikt kan jeg heller ikke oppheve. Det sier i alle fall loven. Det stilles imidlertid spørsmål til referanser og andre som ikke vet eksakt hvor grensen går.

Hovedårsaken for mitt vedkommende er at jeg rett og slett ikke har lyst til å snakke om mobbing på arbeidsplassen. Jeg må da omtale folk og hendelser jeg vil legge bak meg. Dessuten synes jeg at hele saken er så stor og tung at det vil være umulig for meg å kunne forklare dette. Det vil også medføre at jeg må omtale og gi opplysninger ingen vil skal komme ut. Så jeg velger å ikke si noe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...