Gå til innhold

Hva er det med mennesker som lever slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/29/462164.html

Jeg vet det allerede er en tråd på dette, men jeg har altså et mer konkret spørsmål ang. hjem som dette.

Hva foregår i hodet på noen som lever slik? Jeg forstår jo at denne kvinnen må være et psykiatri tilfelle, men dette er jo helt ekstremt. Det skjer jo ikke på en dag.

Hvorfor søker de ikke hjelp lenge før det ser slik ut?

Skrevet

Tipper det har mye med skam å gjøre. Kjenner folk som har problemer med at hauger av gjenstander (ikke søppel og skitt dog) hoper seg opp hjemme, og det er vanskelig for dem også (bare se på alle reality-programmene om folk som trenger hjelp til å rydde hjemme...).

Gjest allergisk reaksjon
Skrevet

Fordi de ikke ser det, kanskje??

Det burde kanskje ringe noen klokker andre steder. Var de luktfrie da de var på helsestasjonkontroll? Hadde barnet lekekamerater. Var evt. barnet riktig kledd? Ofte henger flere ting sammen, og klarer en ikke "fikse" hjemmet sitt, tror jeg en sliter med hygiene, klesvask, riktige klær i forhold til været med mer.

Ikke vet jeg, men synd er det at barn/dyr må vokse opp slik.

Skrevet

Tipper det har mye med skam å gjøre. Kjenner folk som har problemer med at hauger av gjenstander (ikke søppel og skitt dog) hoper seg opp hjemme, og det er vanskelig for dem også (bare se på alle reality-programmene om folk som trenger hjelp til å rydde hjemme...).

Men slike mennesker tenker jeg har et samlebehov. De samler på gjenstander og knytter følelser opp mot de.

At det har noe med skam å gjøre er det ikke tvil om. Men å skamme seg såpass at man heller bor slik, enn å be om hjelp?

Skrevet

Fordi de ikke ser det, kanskje??

Det burde kanskje ringe noen klokker andre steder. Var de luktfrie da de var på helsestasjonkontroll? Hadde barnet lekekamerater. Var evt. barnet riktig kledd? Ofte henger flere ting sammen, og klarer en ikke "fikse" hjemmet sitt, tror jeg en sliter med hygiene, klesvask, riktige klær i forhold til været med mer.

Ikke vet jeg, men synd er det at barn/dyr må vokse opp slik.

Det er utrolig urovekkende at ingen professionelle har slått alarm, ja.

I en barnehage jeg jobbet i hadde vi en jente som kom i skitne klær i perioder. Moren gikk ut døra, vi strippet av barnet klærne og tok på henne lånetøy. Så kastet vi klærne i vaskemaskinen og hadde henne tilbake i sine vanlige klær innen ettermiddagen kom. Moren var manisk depressiv og kom alltid sterkt tilbake en måned senere...

Skrevet

Men slike mennesker tenker jeg har et samlebehov. De samler på gjenstander og knytter følelser opp mot de.

At det har noe med skam å gjøre er det ikke tvil om. Men å skamme seg såpass at man heller bor slik, enn å be om hjelp?

De vil kanskje ikke slippe mennesker inn som da vil se hvor ille det er, også blir det dermed bare verre..?

Skrevet

De vil kanskje ikke slippe mennesker inn som da vil se hvor ille det er, også blir det dermed bare verre..?

At stoltheten kommer over livskvaliteten (og barna dine), kan jeg ikke skjønne. Men man forstår nok aldri alt, heller.

Gjest allergisk reaksjon
Skrevet

Det er utrolig urovekkende at ingen professionelle har slått alarm, ja.

I en barnehage jeg jobbet i hadde vi en jente som kom i skitne klær i perioder. Moren gikk ut døra, vi strippet av barnet klærne og tok på henne lånetøy. Så kastet vi klærne i vaskemaskinen og hadde henne tilbake i sine vanlige klær innen ettermiddagen kom. Moren var manisk depressiv og kom alltid sterkt tilbake en måned senere...

Mennesker med slike problemer skulle hatt en oppfølging, slik at de i periodene hvor de var nede, burde ha fått en tilsynsperson som i det minste hjalp barna med det mest elementære.

Jeg blir ikke overrasket over at det er sånn flere steder. Jeg blir faktisk mer overrasket over mennesker som ikke tror det går an å ha det slik. Det sier litt om hvor hvor langt vi ser. Er sikker på at det er flere i nærmiljøet som vi ikke kjenner til, men som har det helt for jævlig i perioder.

Vi skulle kanskje vært mer "nabokjerringer".

Gjest blue cucumber
Skrevet

Antakelig fordi det har gått alt for lang tid. Dama har blitt psykere, og etterhvert ser man ikke forskjell på rotet da det startet og rotet som var (er) nå.

Hvor er familien lurer jeg på. Har de ikke noe nettverk? Ingen naboer som har merket noe? Hadde vi hatt nabokjerringer så kunne kanskje dette blitt tatt tak i. Men nå er jo folk så grusomt redd for å bry seg, at de ikke griper inn før naboen er død omtrent.

tragisk...

Skrevet

Mennesker med slike problemer skulle hatt en oppfølging, slik at de i periodene hvor de var nede, burde ha fått en tilsynsperson som i det minste hjalp barna med det mest elementære.

Jeg blir ikke overrasket over at det er sånn flere steder. Jeg blir faktisk mer overrasket over mennesker som ikke tror det går an å ha det slik. Det sier litt om hvor hvor langt vi ser. Er sikker på at det er flere i nærmiljøet som vi ikke kjenner til, men som har det helt for jævlig i perioder.

Vi skulle kanskje vært mer "nabokjerringer".

Ja, man skulle kjent og brydd seg mer om naboen.

Jeg tror ikke jeg har levd noe spesielt skjermet liv, det er lite som overrasker meg. Men at noen kan bo i en søppelhaug uten å be om hjelp, det forundrer meg.

Gjest allergisk reaksjon
Skrevet

Ja, man skulle kjent og brydd seg mer om naboen.

Jeg tror ikke jeg har levd noe spesielt skjermet liv, det er lite som overrasker meg. Men at noen kan bo i en søppelhaug uten å be om hjelp, det forundrer meg.

Ja selvsagt. Det forundrer meg. Men det overrasker meg ikke, at slikt skjer.

Det finnes mange syke mennesker der ute, som ikke er i stand til å ta vare på seg selv.- og som helt klart trenger hjelp.

Jeg vet jo at norske barn vokser opp i hjem med sterkt alkoholiserte foreldre som ikke klarer styre hjemmet. Det finnes narkomane foreldre som lar ungene krabbe rundt med brukte sprøyter. Mange barn av psykisk syke lever også under svært urovekkende forhold.

Sykt, men desverre en mørk side av samfunnet vårt.

Med en gang jeg så forsiden på avisen i dag, tenkte jeg "Elling" - Elsk meg i morgen.

Skrevet

Ja selvsagt. Det forundrer meg. Men det overrasker meg ikke, at slikt skjer.

Det finnes mange syke mennesker der ute, som ikke er i stand til å ta vare på seg selv.- og som helt klart trenger hjelp.

Jeg vet jo at norske barn vokser opp i hjem med sterkt alkoholiserte foreldre som ikke klarer styre hjemmet. Det finnes narkomane foreldre som lar ungene krabbe rundt med brukte sprøyter. Mange barn av psykisk syke lever også under svært urovekkende forhold.

Sykt, men desverre en mørk side av samfunnet vårt.

Med en gang jeg så forsiden på avisen i dag, tenkte jeg "Elling" - Elsk meg i morgen.

Kanskje de rett og slett er blind for omgivelsene ved det punktet?

Det er bare så trist at ingen har hjulpet denne moren tidligere.

Skrevet

Man prøver å henge med og klare det selv til man når et punkt der alt har vokst en langt over hodet og man bare gir opp. En synes en har fortjent å ha det sånn og bare vasser rundt i det mer og mer deprimert.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Antakelig fordi det har gått alt for lang tid. Dama har blitt psykere, og etterhvert ser man ikke forskjell på rotet da det startet og rotet som var (er) nå.

Hvor er familien lurer jeg på. Har de ikke noe nettverk? Ingen naboer som har merket noe? Hadde vi hatt nabokjerringer så kunne kanskje dette blitt tatt tak i. Men nå er jo folk så grusomt redd for å bry seg, at de ikke griper inn før naboen er død omtrent.

tragisk...

Det virker som om naboene har prøvd å gjøre noe:

"Naboer til huset har i flere år klaget over lukt fra boligen hvor en mor bodde med to barn og 28 katter."

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2022074.ece

Frøken eple
Skrevet

Jeg kan absolutt ikke si at jeg forstår på noen måte, men jeg tror at for mange er det en tung vei å gå for å spørre om hjelp. Og så sklir det bare mer og mer ut. Denne saken er jo bare helt tragsik!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...