Gå til innhold

Kan det å si at man ikke trives føre til at man mistrives mere?

Anbefalte innlegg

Gjest trives ikke på studiet
Skrevet

jeg går på et studie hvor jeg ikke trives. Jeg føler at det jeg har kommet inn på er helt feil for meg. Jeg er ikke så motivert for faget. Jeg synes heller ikke de menneskene jeg studere sammen er folk jeg ellers ville tilbrakt så mye tid sammen med, da jeg føler at vi er så forskjellige.

Først nå etter over et halvt år har jeg sagt til folk at jeg ikke trives og helst vil bytte linje.

Men kan dette med å si at man ikke trives gjøre at man mistrives ytterligere?. Har dette noe med negativ tenkning å gjøre, at man kommer inn i en negativ spiral?. Eller er det best å være ærlig ovenfor det man føler med faget og studiekamerater.

Hva tenker dere om dette? Vil jeg mistrives ytterligere om jeg innrømmer for meg selv og andre at jeg ikke trives?

Gjest pekka
Skrevet

Det man setter ord på blir forsterket, sies det....

Frøken eple
Skrevet

Jeg tror både ja og nei. Alle vil ha perioder da de trives mindre, og ved å tenke negativt, tror jeg det blir verre. Men hvis dette virkelig er noe du ikke har lyst til i det hele tatt, synes jeg ikke man skal lide seg gjennom det...

Gjest Yljali
Skrevet

"Ord skaper virkelighet"

Vet ikke helt hvor jeg har stjålet sitatet - men det er fra en gluping, ikke fra meg selv ;)

Har vært der du er selv. Sånn omtrent. Tror ikke det har så mye å si om du sier det høyt eller bare tenker det for deg selv. Da har du vel egentlig tatt standpunktet allerede. Jeg bytta linje etterhvert, og har ikke angra etterpå. Har til og med fått bruk for lærdommen fra forsøket på å bli noe annet. Folkene fra det forrige studiet er fortsatt veldig fremmede for meg - de fra det nye ble nære og kjære. Kan jo ikke garantere at det skjer for andre, da.

Lykke til uansett. Det er et ikke et lett valg - men uansett hva du velger: Forsøk å forholde deg positivt til det valget du tar.

Gjest trives ikke på studiet
Skrevet

"Ord skaper virkelighet"

Vet ikke helt hvor jeg har stjålet sitatet - men det er fra en gluping, ikke fra meg selv ;)

Har vært der du er selv. Sånn omtrent. Tror ikke det har så mye å si om du sier det høyt eller bare tenker det for deg selv. Da har du vel egentlig tatt standpunktet allerede. Jeg bytta linje etterhvert, og har ikke angra etterpå. Har til og med fått bruk for lærdommen fra forsøket på å bli noe annet. Folkene fra det forrige studiet er fortsatt veldig fremmede for meg - de fra det nye ble nære og kjære. Kan jo ikke garantere at det skjer for andre, da.

Lykke til uansett. Det er et ikke et lett valg - men uansett hva du velger: Forsøk å forholde deg positivt til det valget du tar.

ja hei

Det er en vanskelig avgjørelse dette her. Hvis jeg skifter må jeg gå enda ett år og har ingen garanti for at jeg trives sosialt. Men kanskje det hjelper at jeg trives med det faglige iallefall?.

Det er alltids noe positivt jeg kan ta med meg. har lært noe som jeg gjerne vil ta med meg, og å forholde meg til mennesker som er svært forskjellig fra meg selv. Er lærdom uansett. Men jeg tenker at jeg vil trives enda bedre om jeg studerer noe som jeg virkelig brenner for.

Gjest Yljali
Skrevet

ja hei

Det er en vanskelig avgjørelse dette her. Hvis jeg skifter må jeg gå enda ett år og har ingen garanti for at jeg trives sosialt. Men kanskje det hjelper at jeg trives med det faglige iallefall?.

Det er alltids noe positivt jeg kan ta med meg. har lært noe som jeg gjerne vil ta med meg, og å forholde meg til mennesker som er svært forskjellig fra meg selv. Er lærdom uansett. Men jeg tenker at jeg vil trives enda bedre om jeg studerer noe som jeg virkelig brenner for.

Ikke for å gjøre valget vanskeligere for deg: Men husk å ikke tenke bare på hvorvidt du trives med selve studiet. Det er mange (i mine øyne) kjedelige studier som feks juridiske fag, som gir spennende jobbmuligheter i etterkant. Pass på at det du velger er både noe du kan leve med i studietida og som fagbakgrunn for (starten av) yrkeslivet.

Det gjør ikke noe at du graver deg litt ned i dette nå. Det kan være lurt å tenke over hvordan du forholder deg til valget: Fortsette/slutte med det samme/slutte etter neste omgang med eksamen/pause osv. FOr din egen del: Forsøk å ikke gå så altfor lenge før du tar et valg. Omså at du velger å la det stå til på samme sted ei stund til. Plager du deg med tvilen så altfor lenge, så blir det bare verre.

Ha ei god natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...