Gå til innhold

Har lærere fem måneders ferie?

Anbefalte innlegg

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

15

• Ugga Bugga

4

• jubalong70

3

• Goldy79

3

Skrevet

Det er sikkert et eller annet regnestykke hvor man tar antall _undervisningstimer_ pr. uke og gjør om til uker/ mnd der læreren står i klasserommet 100% av tiden.

Begge mine foreldre var skolefolk. OK, vi hadde mange felles feriedager sammen, men de hadde ikke all tiden til egen disp.

På hytta hadde vi nynorsk ordliste i hylla. Faren min jobbet i videregående, og hadde _alltid_ stilbunker med, unntatt i sommerferien.

Noen år rettet var han sensor i norsk til artium i tillegg, da rettet han natt og dag. Det var 3 sensorer på hver stil den gangen. Det kom et bud på døra og hentet bunkene til en fast tid, og da måtte de være ferdig rettet - uten at det kunne skrives i besvarelsene. Alt måtte føres på ark utenom.

Jeg husker et skummelt ord jeg ikke visste helt hva var - "sensuren"...

Gjest prust
Skrevet

Det er sikkert et eller annet regnestykke hvor man tar antall _undervisningstimer_ pr. uke og gjør om til uker/ mnd der læreren står i klasserommet 100% av tiden.

Begge mine foreldre var skolefolk. OK, vi hadde mange felles feriedager sammen, men de hadde ikke all tiden til egen disp.

På hytta hadde vi nynorsk ordliste i hylla. Faren min jobbet i videregående, og hadde _alltid_ stilbunker med, unntatt i sommerferien.

Noen år rettet var han sensor i norsk til artium i tillegg, da rettet han natt og dag. Det var 3 sensorer på hver stil den gangen. Det kom et bud på døra og hentet bunkene til en fast tid, og da måtte de være ferdig rettet - uten at det kunne skrives i besvarelsene. Alt måtte føres på ark utenom.

Kjenner meg igjen i det su skriver. Begge mine foreldre var lærere i barneskolen og delvis i ungdomsskolen.

Nesten ALLE kveldene satt min mor med forberedelser til neste dag eller retting av prøver. Hun kom tidlig hjem - 14-15 tida, men satt som regel 2-3 timer hver kveld.

Men - jeg husker sommerferiene som deilige, uendelig lange - med 8 lange ferieuker HVERT eneste år :-)

Synes persoling at fem uker ferie i løpet av et helt år er ALTFOR lite!!!!

Gjest ikke sign
Skrevet

Kjenner meg igjen i det su skriver. Begge mine foreldre var lærere i barneskolen og delvis i ungdomsskolen.

Nesten ALLE kveldene satt min mor med forberedelser til neste dag eller retting av prøver. Hun kom tidlig hjem - 14-15 tida, men satt som regel 2-3 timer hver kveld.

Men - jeg husker sommerferiene som deilige, uendelig lange - med 8 lange ferieuker HVERT eneste år :-)

En av foreldrene mine er lærer, og det er mye tid som går med til retting hjemme! H*n har travle dager, og h*n føler at h*n ikke får lest alt "utenom" som de bør.

mumitrollet
Skrevet

Men hva om moren din hadde blitt på jobben til ca 1600, da ville hun sluppet unna mye aketraarbeid om kvelden. Og, om hun hadde brukt noen timer av de 10-12 ferieukene til å jobbe, da ville hun fremdeles jobbet mindre enn vanilge arbeidstakere.

Rundt tentamen/eksamenstider er det nok ekstra mye å gjøre, ja, men sånn er det på min jobb også: Av og til topper det seg og jeg må jobbe litt i fritiden.

mumitrollet
Skrevet

Men hva om moren din hadde blitt på jobben til ca 1600, da ville hun sluppet unna mye aketraarbeid om kvelden. Og, om hun hadde brukt noen timer av de 10-12 ferieukene til å jobbe, da ville hun fremdeles jobbet mindre enn vanilge arbeidstakere.

Rundt tentamen/eksamenstider er det nok ekstra mye å gjøre, ja, men sånn er det på min jobb også: Av og til topper det seg og jeg må jobbe litt i fritiden.

aketraarbeid = ekstraarbeid:)

Gjest prust
Skrevet

Nå er det vel slik at lærerne har mer bundet tid på skolen (at de MÅ være der til kl 16). Likevel blir det en del ekstrajobbing i perioder. Det er selvfølgelig også tilfelle i mange andre yrker, men det er vel kanskje vanlig da å få overtidsbetaling for det arbeidet? Det får vel ikkelærerne?

Skrevet

At undervisningen slutter 1. mai og ikke starter før 1. september? Det var nå ikke slik da jeg gikk på videregående. Vi hadde undervisning helt til skoleslutt rundt 20. juni. Og dag nr. 2 på skolen etter skoleferien var det fullt kjør med undervisning. Og vi startet da rundt den 20. august.

Det vil si at lærerene har 2 mnd sommerferie. Så har de fri i høstferien (max 1 uke), juleferien (ca. 1,5 uke), vinterferien (1 uke) og påskeferien (3-4 dager). La oss slå det sammen, og vi får 2 mnd sommerferie + 1 mnd ferie i tillegg. Det blir 3 mnd ferie. 12-3=9 mnd undervisning.

I tillegg til tiden de er på skolen må de forberede undervisningen og rette prøver, stiler osv.

Så jeg må si at denne Paal Leveraas definitivt ikke vet hva han snakker om.

mumitrollet
Skrevet

Nå er det vel slik at lærerne har mer bundet tid på skolen (at de MÅ være der til kl 16). Likevel blir det en del ekstrajobbing i perioder. Det er selvfølgelig også tilfelle i mange andre yrker, men det er vel kanskje vanlig da å få overtidsbetaling for det arbeidet? Det får vel ikkelærerne?

Jeg får ikke overtidsbetaling, men kan avspasere. Det må man vel kunne si at lærerne også får?

Skrevet

Problemet med det er at det ikke er lagt opp til at lærerne skal arbeide på skolen. De har ofte arbeidsplasser på deling, og disse arbeidsplassene er generelt SMÅ. Så dersom lærerne skulle få hvert sitt kontor, eller i det minste hver sin skikkelige kontorpullt, vil mange skoler måtte bygge ut MYE! Og det koster penger... Dermed er det mer lønnsomt for skolene at lærere arbeider hjemmefra.

mumitrollet
Skrevet

Problemet med det er at det ikke er lagt opp til at lærerne skal arbeide på skolen. De har ofte arbeidsplasser på deling, og disse arbeidsplassene er generelt SMÅ. Så dersom lærerne skulle få hvert sitt kontor, eller i det minste hver sin skikkelige kontorpullt, vil mange skoler måtte bygge ut MYE! Og det koster penger... Dermed er det mer lønnsomt for skolene at lærere arbeider hjemmefra.

OK, greit. Men lærere jobber i hvert fall ikke mer enn vanlige arbeidstakere!

Gjest prust
Skrevet

Jeg får ikke overtidsbetaling, men kan avspasere. Det må man vel kunne si at lærerne også får?

Ja, en del av de ukene om sommeren (det er vel 3 eller 4) regnes som avspasering, ikke ferie.

I min jobb (privat stiftelse) får vi ikke overtidsbetaling, men vi kan avspasere sånn stort sett når det passer oss. Jeg kan komme og gå på jobb omtrent som det passer meg og min familie (innenfor rimelighetens grenser), bare jeg sørger for å jobbe de antall timer pr uke som jeg får betalt for.

En lærer er mye mer bunden til sin arbeidsplass både i hverdagen og i ferier (f.eks. mye dyrere ferier i skoleferiene).

Jeg synes lærerne fortjener god lønn og gode arbeidsforhold. Mange andre gjør selvsagt også det - og det må DE kjempe for!

Gjest prust
Skrevet

Nei, totalt sett over et år, jobber de vel omtrent som de fleste andre, tenker jeg.

Skrevet

At undervisningen slutter 1. mai og ikke starter før 1. september? Det var nå ikke slik da jeg gikk på videregående. Vi hadde undervisning helt til skoleslutt rundt 20. juni. Og dag nr. 2 på skolen etter skoleferien var det fullt kjør med undervisning. Og vi startet da rundt den 20. august.

Det vil si at lærerene har 2 mnd sommerferie. Så har de fri i høstferien (max 1 uke), juleferien (ca. 1,5 uke), vinterferien (1 uke) og påskeferien (3-4 dager). La oss slå det sammen, og vi får 2 mnd sommerferie + 1 mnd ferie i tillegg. Det blir 3 mnd ferie. 12-3=9 mnd undervisning.

I tillegg til tiden de er på skolen må de forberede undervisningen og rette prøver, stiler osv.

Lærerne har vel ikke høsferie hele uka? Er det ikke seminarer og planleggingsdager da?

Skrevet

Av og til lurer jeg på om folk har hatt ekstremt dårlige opplevelser på skolen som gjør at de må ha en vendetta mot alle lærere etter at de ble voksne...

Bare ett ord som passer: iddiot!

Skrevet

-og mye av det er ikke ferie, men avspasering...

Skrevet

Og ikke mindre heller!

Gjest togli
Skrevet

Lærerne har vel ikke høsferie hele uka? Er det ikke seminarer og planleggingsdager da?

Stort sett må vi avspasere i høstferien fordi vi ikke kan avspasere når elevene er på skolen.

Gjest togli
Skrevet

Noen mennesker evner desverre ikke å se helheten (som denne journalisten) *sukk*

Gjest togli
Skrevet

Jeg skjønner ikke engang at han turde skrive den artikkelen. Folk med litt vett i hodet må da vel se at dette ikke henger på greip?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...