Gjest togli Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Mannen min har "normale" arbeidsdager og han mener at jeg med min 80% lærerstilling jobber minst like mange timer i året som han gjør i sin 100% stilling. Det har han nok rett i... Så lenge barna mine er små ser jeg allikevel fordelen med å jobbe som lærer. Jeg har fri når ungene har fri og jeg kan jobbe etter at ungene har lagt seg. Når barna blir eldre kommer jeg nok til å se meg om etter et annet yrke der jeg er "ferdig" på jobb når jeg kommer hjem etter endt arbeidsdag. Det høres forlokkende ut :-) .. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Du kan jo berre for eksempel berre sjå på "kontorrottene". Dei tar (stort sett)ALDRI overtid! Så så, nå må du ikke yppe til krig her ;-) 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Man skal vel egentlig bare le av dette, men jeg blir så vanvittig provosert når folk faktisk får trykket sånn dritt. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Man skal vel egentlig bare le av dette, men jeg blir så vanvittig provosert når folk faktisk får trykket sånn dritt. Ja, det er helt utrolig! Jeg har mest lyst til å maile fyren, men har erfart at sånne folk ikke er særlig åpne for å innhente mer info for, om mulig, å endre mening... 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Overtidsbetaling er én diskusjon - gratisarbeid (altså uten å få avspasert) er en annen. Jeg jobber i en liten bedrift med stram økonomi. Alle har full innsikt i regnskapet, og alle ansatte innser at vi må spare på hver krone, og ingen krever overtidsbetaling eller høy lønn. MEN jeg er veldig klar på at jeg IKKE jobber mer enn det jeg får betalt for. Tida sammen med ungene mine er dyrebar, og skal jeg jobbe, vil jeg ha betalt for det. At jeg på fritida er må på ulike former for gratisarbeid (styrearbeid i barnekoret, FAU-representatn på skolen, tidligere med i styret i velforening osv), er noe annet. All honnør til alt det fantastiske arbeidet som blir gjort innen idretten! Men jeg trodde oppriktig talt at dere som har dette som JOBB, fikk betalt for det og hadde vanlige rettigheter? På papiret har vi alle normale rettigheter, med unntak av overtid: Vi skal avspasere time mot time. Problemet er bare at OM vi gjør det, så er det ingen andre som gjør jobben vår. Er jeg borte ei uke, hoper det seg opp og jeg må jobbe dobbelt neste uke. Mange idretter har sesong hele året nå, så det er aldri fri. Idrett skal heller ikke koste noe for brukerne (altså, noe koster det jo, men alt blir holdt på et minimum), så overtidsbetaling er ikke et tema engang. Det finnes ingen penger til administrasjon, de midlene f.eks. idrettslag kan søke om fra det offentlige skal kun gå til aktivitet. Merkelig at ingen forstår at aktivitet faktisk krever en viss administrasjon... Om jeg skulle holde hardt på 37,5 timers uke, ville jeg ikke hatt jobb særlig lenge. Ikke fordi arbeidsgiver ikke ville akseptere det, men fordi jeg ikke ville greid å dra inn så mye penger som jeg må for å få betalt jobben min. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Du kan jo berre for eksempel berre sjå på "kontorrottene". Dei tar (stort sett)ALDRI overtid! Hvilken klode bor du på? 0 Siter
Albertine Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 De har vel som regel planleggingsdag 1 dag før skolen starter etter slike ferier. (Så vidt jeg vet.) Jeg er absolutt ingen lærer, så jeg har bare skrevet det jeg har trodd. De har fem dager planlegging når ungene har fri. 0 Siter
Reg@l Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Du kan jo berre for eksempel berre sjå på "kontorrottene". Dei tar (stort sett)ALDRI overtid! Hehe, du har peiling på hva du snakker om hører jeg. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 NÅ vet vi hvem som driver å skriver (les:provoserer) inne her! 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Utrolig! Jeg har undervist litt selv, og har mang en gang møtt liknende holdninger. Det er en del mennesker som tror at lærere bare jobber den tiden de er i klasserommet, og resten av tiden er ferie. Det disse menneskene ikke forstår, er at det å være lærer innebærer mer jobb enn bare det å være i klasserommet. Man må også forberede undervisningen, rette prøver, eksamner og innleveringer, gå på planleggingsmøter og andre møter, holde seg oppdatert på sitt fagfelt, konferansetimer med foreldre osv osv. Totalt sett er dette ganske mye arbeid, og lærere jobber dermed mer intenst enn mange andre, og kan derfor avspasere om sommeren, eller høst/vinterferie og påske. De som har problemer med at lærere gjør dette er rett og slett misunnelige, eller bare dumme. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Utrolig! Jeg har undervist litt selv, og har mang en gang møtt liknende holdninger. Det er en del mennesker som tror at lærere bare jobber den tiden de er i klasserommet, og resten av tiden er ferie. Det disse menneskene ikke forstår, er at det å være lærer innebærer mer jobb enn bare det å være i klasserommet. Man må også forberede undervisningen, rette prøver, eksamner og innleveringer, gå på planleggingsmøter og andre møter, holde seg oppdatert på sitt fagfelt, konferansetimer med foreldre osv osv. Totalt sett er dette ganske mye arbeid, og lærere jobber dermed mer intenst enn mange andre, og kan derfor avspasere om sommeren, eller høst/vinterferie og påske. De som har problemer med at lærere gjør dette er rett og slett misunnelige, eller bare dumme. Jeg kjenner lærere som virkelig jobber hardt og gjør en fantastisk god jobb! Men jeg har også hatt lærere selv som jeg sterkt mistenker kun å surfe på tidligere års opplegg og ikke har så veeeeeldig mye arbeide utenom timene. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg kjenner lærere som virkelig jobber hardt og gjør en fantastisk god jobb! Men jeg har også hatt lærere selv som jeg sterkt mistenker kun å surfe på tidligere års opplegg og ikke har så veeeeeldig mye arbeide utenom timene. Selvsagt finnes det latsabber blant lærere, akkurat som det finnes latsabber i alle andre yrker. 0 Siter
Gjest *Herregud for en idiot du er!!* Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Hvilken klode bor du på? Tydeligvis den rette i forhold til deg!!!!!!!!!!!!!!!! 0 Siter
Gjest *like dum du og???* Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Hehe, du har peiling på hva du snakker om hører jeg. Ja har veldig mykje peiling på akkurat det der ja!! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 NÅ vet vi hvem som driver å skriver (les:provoserer) inne her! Avslørt ;-) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg synes det er skremmende at en journalist kan være så uvitende... 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Lærerne har vel ikke høsferie hele uka? Er det ikke seminarer og planleggingsdager da? Det varierer veldig, både fra skole til skole og fra kommune til kommune. Jeg har vært med på å både ha tre dager fri og en uke fri... + at skoleekskursjoer og kursing gjerne legges til disse dagene. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Selvsagt må vi avspasere når elevene har fri. Hadde blitt litt komplisert ellers. Noen ganger hadde det vært fristende å velge et annet yrke slik at jeg kunne komme meg til Syden på billig-turer ;-) He,he, akkurat det samme har jeg tenkt ;-) Hilsen 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Tydeligvis den rette i forhold til deg!!!!!!!!!!!!!!!! Når du mener at vi som jobber på kontor aldri jobber overtid, så har du havnet feil. 0 Siter
Gjest berlitz Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Har en venn som er lærer. Hvert år er det samme regla når hun har ny klasse.Hun møter foreldre på vei hjem fra jobb mellom 16 og 17, og foreldrene er himmelfalne, for de tror at hun slutter når elevene slutter. Det forundrer meg at de tror at alt bare faller i fanget på lærerne i det de tar i dørhåndtaket til skolebygget om morgenen. Det som også forundrer meg, er at lærere selv sier de har så mye ferie. De har ikke mer ferie enn andre folk. Vinterferie og høstferie er ikke ferie for lærere, det er avspassering. Arbeidstidsavtalen til lærerne er komplisert, og når selv lærere profilerer seg så dårlig, at de går ut med at de har så mye ferie, er det ikke rart mannen i gata tror dem. Når det gjelder god journalistikk, vil jeg si at research er et nøkkelord, noe artikkelforfatteren her IKKE har gjort. Å basere seg på utsagn fra en kompis er lite profesjonelt, spør du meg. Så, lærere jobber bare mens de er med barna, og værdamen har arbeidsdag på hele fem minutter! (Not!!!) Halleluja, da vet vi hvilken jobb man skal satse på i fremtiden! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.