Gå til innhold

Har lærere fem måneders ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du mener at vi som jobber på kontor aldri jobber overtid, så har du havnet feil.

Halloen, du høyrte nåvisst ikkje etter når eg snakka heller. Det er veldig mange (sa eg) av kontorrottene som nektar å jobbe overtid. Men for å stille deg eit spørsmål. Ville du jobba overtid gratis??

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

15

• Ugga Bugga

4

• jubalong70

3

• Goldy79

3

mumitrollet
Skrevet

Du kan jo berre for eksempel berre sjå på "kontorrottene". Dei tar (stort sett)ALDRI overtid!

Hvem i all verden er "kontorrottene"?

mumitrollet
Skrevet

På papiret har vi alle normale rettigheter, med unntak av overtid: Vi skal avspasere time mot time.

Problemet er bare at OM vi gjør det, så er det ingen andre som gjør jobben vår. Er jeg borte ei uke, hoper det seg opp og jeg må jobbe dobbelt neste uke.

Mange idretter har sesong hele året nå, så det er aldri fri. Idrett skal heller ikke koste noe for brukerne (altså, noe koster det jo, men alt blir holdt på et minimum), så overtidsbetaling er ikke et tema engang. Det finnes ingen penger til administrasjon, de midlene f.eks. idrettslag kan søke om fra det offentlige skal kun gå til aktivitet. Merkelig at ingen forstår at aktivitet faktisk krever en viss administrasjon...

Om jeg skulle holde hardt på 37,5 timers uke, ville jeg ikke hatt jobb særlig lenge. Ikke fordi arbeidsgiver ikke ville akseptere det, men fordi jeg ikke ville greid å dra inn så mye penger som jeg må for å få betalt jobben min.

"På papiret har vi alle normale rettigheter, med unntak av overtid: Vi skal avspasere time mot time."

Hmmm - det gjelder vel f.eks. for alle statsansatte også?

Gjest og ellers er IQ'en på topp?? NOT!!!
Skrevet

Hvem i all verden er "kontorrottene"?

Kontorrotter er folk som jobbe på KONTORER!!

Gjest Mom33
Skrevet

Halloen, du høyrte nåvisst ikkje etter når eg snakka heller. Det er veldig mange (sa eg) av kontorrottene som nektar å jobbe overtid. Men for å stille deg eit spørsmål. Ville du jobba overtid gratis??

Det gjør jeg hver eneste uke.

Gjest Mom33
Skrevet

"På papiret har vi alle normale rettigheter, med unntak av overtid: Vi skal avspasere time mot time."

Hmmm - det gjelder vel f.eks. for alle statsansatte også?

Det er vel slik at man - ved overtid der det normalt utbetales 150 % - får utbetalt 50 % og avspaserer time mot time. Eller avspaserer 1,5 time når man har jobbet 1 time.

Jeg vet ikke hvordan det er i staten, men det har vært slik i de bedriftene jeg har jobbet før, for det meste private.

mumitrollet
Skrevet

Kontorrotter er folk som jobbe på KONTORER!!

Alle som har et eget kontor, altså. Ganske mange yrkesgrupper som har det.

mumitrollet
Skrevet

Det er vel slik at man - ved overtid der det normalt utbetales 150 % - får utbetalt 50 % og avspaserer time mot time. Eller avspaserer 1,5 time når man har jobbet 1 time.

Jeg vet ikke hvordan det er i staten, men det har vært slik i de bedriftene jeg har jobbet før, for det meste private.

Det er svært strenge regler for utbetaling av overtid i staten, det er kun unntaksvis at man kan få utbetalt overtid. Det er avspasering time for time som gjelder.

mumitrollet
Skrevet

Ja, lærere har 5 ukers ferie, resten er definert som avspasering.

Akkurat som i min jobb, med andre ord.

Skrevet

Akkurat som i min jobb, med andre ord.

Ja, nettopp!

Grunnen til at lærere tilsynelatende har så lang sommerferie er jo at de jobber 45 timers arbeidsuker i skoleåret, og de er avtalefestet.

Årsverket er på et visst antall timer, som deles opp i undervisningstid, tid som arbeidsgiver (rektor) disponerer, og tid læreren selv disponerer.

Det er denne tredelingen de vil endre på, så arbeidsgiver disponerer mer av timene til møter etc. Da blir det mindre tid til bl.a. for- og etterarbeid, tilrettelegging av undervisning etc.

Skrevet

Selvsagt finnes det latsabber blant lærere, akkurat som det finnes latsabber i alle andre yrker.

Noe annet jeg glemte å få med er at det å undervise faktisk er langt mer slitsomt enn å sitte på et kontor eller bak kassa i en butikk. Du blir rett og slett sliten på en helt annen måte, så man ville blitt ødelagt av å undervise 8 timer i strekk.

mumitrollet
Skrevet

Noe annet jeg glemte å få med er at det å undervise faktisk er langt mer slitsomt enn å sitte på et kontor eller bak kassa i en butikk. Du blir rett og slett sliten på en helt annen måte, så man ville blitt ødelagt av å undervise 8 timer i strekk.

Å sitte på et kontor kan vel være ganske mye forskjellig. De som jobber på sosialkontor tror jeg har en utrolig anstrengende jobb. Evt de som sitter på div klageinstanser, førstelinjekontakt, informasjonsmedarbeider etc. DET kan være veldig slitsomme jobber, det.

Man kan bli sliten på mange måter, mentalt eller fysisk. Å jobbe med tunge data- eller regneprogrammer el.l. med intens konsentrasjon over lang tid tror jeg f.eks. kan være langt tyngre enn å undervise noen timer. Og så videre.

Bare litt oppgitt over denne utbredte forestillingen om at vi som "sitter på kontor" ikke gjør så mye. Jeg har ikke den mest krevende jobben, bare så det er sagt.

mumitrollet
Skrevet

Ja, nettopp!

Grunnen til at lærere tilsynelatende har så lang sommerferie er jo at de jobber 45 timers arbeidsuker i skoleåret, og de er avtalefestet.

Årsverket er på et visst antall timer, som deles opp i undervisningstid, tid som arbeidsgiver (rektor) disponerer, og tid læreren selv disponerer.

Det er denne tredelingen de vil endre på, så arbeidsgiver disponerer mer av timene til møter etc. Da blir det mindre tid til bl.a. for- og etterarbeid, tilrettelegging av undervisning etc.

Jeg tror det er helt andre ting innenfor skolesektoren som bør tas tak i før lærerne får økt lønn/mer fri/whatever. F.eks. skolebygg som råtner, manglende svømmeopplæring/praktisk opplæring og ikke minst en mye sterkere fokus på realfag.

Synes dessuten å huske at det kom et betydelig lønnshopp for noen få år siden. Det kreves ikke all verdens utdannelse for å jobbe som lærer, synes lønn/arbeidstid virker OK, jeg (selv om det begynner å bli noen år siden jeg jobber som lærer).

Arbeidstiden kommer vel ikke som noen stor overraskelse etter endt utdannelse, heller.

Skrevet

Jeg tror det er helt andre ting innenfor skolesektoren som bør tas tak i før lærerne får økt lønn/mer fri/whatever. F.eks. skolebygg som råtner, manglende svømmeopplæring/praktisk opplæring og ikke minst en mye sterkere fokus på realfag.

Synes dessuten å huske at det kom et betydelig lønnshopp for noen få år siden. Det kreves ikke all verdens utdannelse for å jobbe som lærer, synes lønn/arbeidstid virker OK, jeg (selv om det begynner å bli noen år siden jeg jobber som lærer).

Arbeidstiden kommer vel ikke som noen stor overraskelse etter endt utdannelse, heller.

nei, de er jo klar over det, men det som er frustrerende er vel at "alle andre" tror at det er en så lett jobb, at man har fri etter 14:00 og at man har flere måneders ferie.

Hvis KS skal binde opp flere av timene må jo lærerene ha funksjonelle kontorplasser også, ikke dele et langbord med 8 andre.

mumitrollet
Skrevet

nei, de er jo klar over det, men det som er frustrerende er vel at "alle andre" tror at det er en så lett jobb, at man har fri etter 14:00 og at man har flere måneders ferie.

Hvis KS skal binde opp flere av timene må jo lærerene ha funksjonelle kontorplasser også, ikke dele et langbord med 8 andre.

Og jeg sliter litt med at det frestilles som at lærerne har en så forferdelig mye tungre jobb en andre (sier ikke at du gjør det). Er vi enige om at å være lærer verken er spesielt vanskelig eller spesielt lett = en ganske vanlig jobb, så har vi et utgangspunkt for å diskutere.

Skrevet

Å sitte på et kontor kan vel være ganske mye forskjellig. De som jobber på sosialkontor tror jeg har en utrolig anstrengende jobb. Evt de som sitter på div klageinstanser, førstelinjekontakt, informasjonsmedarbeider etc. DET kan være veldig slitsomme jobber, det.

Man kan bli sliten på mange måter, mentalt eller fysisk. Å jobbe med tunge data- eller regneprogrammer el.l. med intens konsentrasjon over lang tid tror jeg f.eks. kan være langt tyngre enn å undervise noen timer. Og så videre.

Bare litt oppgitt over denne utbredte forestillingen om at vi som "sitter på kontor" ikke gjør så mye. Jeg har ikke den mest krevende jobben, bare så det er sagt.

Jo, da, jeg har selv "sittet på kontor", og vet at det ikke nødvendigvis bare er avslappende. Jeg ville bare si at det å stå foran en klasse og skulle snakke i lang tid, ha med bråkete barn å gjøre og takle et høyt støynivå faktisk kan være veldig slitsomt.

Det var selvsagt ikke meningen å rakke ned på de som "sitter på kontor". Men det å stå foran en klasse krever mye av en.

Skrevet

Og jeg sliter litt med at det frestilles som at lærerne har en så forferdelig mye tungre jobb en andre (sier ikke at du gjør det). Er vi enige om at å være lærer verken er spesielt vanskelig eller spesielt lett = en ganske vanlig jobb, så har vi et utgangspunkt for å diskutere.

Det er en ganske vanlig jobb med en litt uvanlig arbeidstid.

Noe av problemet er at alle skal mene masse om hva lærerene gjør og ikke gjør, og hvor mye de jobber. Det må legitimeres hele tiden at de faktisk gjør en jobb og ikke bare kan kose seg med korte dager og lange ferier.

Jeg tror mange har vanskelig for å skjønne at ting har forandret seg veldig siden de var skoleelever sjøl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...