Gå til innhold

Hva er EDGE ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

EDGE er høyere hastighet ved bruk av internett på mobilen.

Gjest SE750i
Skrevet

EDGE er høyere hastighet ved bruk av internett på mobilen.

Takk takk :)

Da betyr ikke dette så mye for meg heldigvis.

Skrevet

EDGE er en "mellomløsning", og har en hastighet som ligger mellom GSM og 3G. Ikke spesiellt interessant, altså, nå som 3G har kommet. (Ikke at 3G er så interessant, heller, med tanke på 4G og WiMax.)

"............................................."

Gjest SE750i
Skrevet

EDGE er en "mellomløsning", og har en hastighet som ligger mellom GSM og 3G. Ikke spesiellt interessant, altså, nå som 3G har kommet. (Ikke at 3G er så interessant, heller, med tanke på 4G og WiMax.)

:)

Takk for svar !

*ser meg rundt og hvisker, har du en teskje-oppskrift på hva du egentlig skrev* (er egentlig en blondine, selv om håret er mørkt nå)

Skrevet

:)

Takk for svar !

*ser meg rundt og hvisker, har du en teskje-oppskrift på hva du egentlig skrev* (er egentlig en blondine, selv om håret er mørkt nå)

Teskje:

GSM er teknologien som moderne mobiltelefoner bruker (tidligere ble det brukt et analogt system som het NMT, henholdsvis 450 og 900). GSM har i utgangspunktet en hastighet på 14kbps, noe som er helt ubrukelig til annet enn tale via telefonsystemet, og sms/mms.

EDGE er en oppgradering av GSM-nettet, som gir en overføring på 100-200kbps opp og 54kbps ned. Altså, fortsatt ganske lite egnet til mulitimedia.

3G er basert på UMTS-teknologi, og er mer eller mindre et helt nytt mobilnett som er paralelt med GSM-nettet. Det gir en hastighet på opp til 384kbps. Heller ikke dette er mye å skryte av, synes jeg.

4G, som er under utvikling (samtidig som man utvikler en forbedret 3G, idiotisk nok), vil ha hastigheter på inntil flere titalls megabit. Det samme gjelder WiMax, som er en enda mer interessant teknologi, både for mobiltelefoner, pda-er og datamaskiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...