Gå til innhold

Hund beit voldtektsmann i skrittet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt forsvarer hunden eieren. Hunder er flokkdyr, og i mangel av en hundeflokk å tilhøre, så anser den jo eier/familie som sin flokk. Og flokkdyr passer jo på hverandre.

Det er utallige eksempler på hunder som beskytter/forsvarer sin eier.

Et mindre imponerende eksempel enn det som du henviser til, men dog litt interessant, var en jente jeg hørte om, som passet en venninnes hund. Hun gikk tur med hunden langs Akerselva i Oslo, og møtte en "litt skummelt utseende mann". Hunden været fare, og gjorde seg så stor den kunne med kroppsspråket, og gikk tettere inntil jenta.

Ingenting skjedde, og vi vet jo heller ikke om mannen de møtte hadde noen stygge hensikter, men hunden ville være føre var og advare. Har sett noe lignende med vår hund, han blir merkbart "større" (pga kroppsspråket) hvis det er en litt utrygg situasjon. For her skal han passe på og beskytte flokken! :)

Skrevet

Hvorfor hundet bet vet jeg ikke, men jævlig synd at den ikke fikk skikkelig tak og bet av hele stasen.

mil1365380270
Skrevet

Kommer nok litt an på hunden, men det er et kjent fenomen at de forsvarer familien. To hunder som ikke bor sammen, men bare er venner, kan også forsvare hverandre hvis den ene blir truet.

Skrevet

Selvsagt forsvarer hunden eieren. Hunder er flokkdyr, og i mangel av en hundeflokk å tilhøre, så anser den jo eier/familie som sin flokk. Og flokkdyr passer jo på hverandre.

Et mindre imponerende eksempel enn det som du henviser til, men dog litt interessant, var en jente jeg hørte om, som passet en venninnes hund. Hun gikk tur med hunden langs Akerselva i Oslo, og møtte en "litt skummelt utseende mann". Hunden været fare, og gjorde seg så stor den kunne med kroppsspråket, og gikk tettere inntil jenta.

Ingenting skjedde, og vi vet jo heller ikke om mannen de møtte hadde noen stygge hensikter, men hunden ville være føre var og advare. Har sett noe lignende med vår hund, han blir merkbart "større" (pga kroppsspråket) hvis det er en litt utrygg situasjon. For her skal han passe på og beskytte flokken! :)

Vår hun reagerte på alle menn med skjegg og som luktet røyk på den måten. Vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn var alle røykende menn med skjegg skumle :-)

Vi bodde like ved et ungdomshærberge, og bikkja voktet grensene våre som en hauk, dersom det var turister. Merkelig nok reagerte hun ikke om det kom kunder til pappa (han drev blomstersalg) - selv om hun ikke hadde sett dem før.

Snodige dyr, bikkjene.

Skrevet

Vår hun reagerte på alle menn med skjegg og som luktet røyk på den måten. Vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn var alle røykende menn med skjegg skumle :-)

Vi bodde like ved et ungdomshærberge, og bikkja voktet grensene våre som en hauk, dersom det var turister. Merkelig nok reagerte hun ikke om det kom kunder til pappa (han drev blomstersalg) - selv om hun ikke hadde sett dem før.

Snodige dyr, bikkjene.

hunD ikke "hun, selvsagt....

Gjest staedtler
Skrevet

Det du skriver, har jeg som 100 % lekmann også hatt som inntrykk. Men så leser jeg dette på et annet forum:

"Hva er det hunden "trigger" på? Pleier villhunder å ha sympati for hverandre? Det er sjelden kost på Animal Planet å se flokkdyr trigge på overgrep. De fleste har en utstrakt mobbekultur (dominanse). Riktignok innad i flokken, men hvis det kommer en stor dominant fremmed løve luntrende, så blir ikke den da ny leder? Har ikke en hannulv som klarer å ta seg til rette, bare å gjøre det?

Eller regner kanskje ikke hunden en jente som "voksen"? Og at den forsvarte en valp?"

Kanskje er det min mangel på kunnskap om temaet som gjør at jeg oppfatter dette som motstridende til det du sier?

Gjest liede
Skrevet

hunD ikke "hun, selvsagt....

Jeg leste først "hun" i overskriften og lurte på hvordan i all verden den stakkars dama fikk til det. :)

Skrevet

Det du skriver, har jeg som 100 % lekmann også hatt som inntrykk. Men så leser jeg dette på et annet forum:

"Hva er det hunden "trigger" på? Pleier villhunder å ha sympati for hverandre? Det er sjelden kost på Animal Planet å se flokkdyr trigge på overgrep. De fleste har en utstrakt mobbekultur (dominanse). Riktignok innad i flokken, men hvis det kommer en stor dominant fremmed løve luntrende, så blir ikke den da ny leder? Har ikke en hannulv som klarer å ta seg til rette, bare å gjøre det?

Eller regner kanskje ikke hunden en jente som "voksen"? Og at den forsvarte en valp?"

Kanskje er det min mangel på kunnskap om temaet som gjør at jeg oppfatter dette som motstridende til det du sier?

Men nå er vel ikke akkurat løver og hunder helt sammenliknbare, selv om begge er utpregede flokkdyr.

"............................................."

Skrevet

Jeg har ikke så inngående kjennskap til hunde- eller villdyr-psykologi.

Men menneskers kjønner av mindre betydning. Så også hundens. En tispe kan fint sette en hannhund på plass, fx i egenskap av å være eldst, selv om hannhunden er en tøff sak, som ikke vanligvis lar seg underdane av en annen hannhund.

Jeg kjenner dessuten til mange kvinner som har hund (ofte også hannhund), og de har null problem med å sette seg i respekt, og sånn sett blir ansett som lederen i flokken. Dette er nok mindre vanlig blant villhunder og andre ville flokkdyr, vil jeg tro. Men tamme hunder og andre dyr som er avlet fram for de ulike egenskaper som mennesket har ønsket seg, har nok ikke like _utpregede_ instinkter lenger som det ville dyr har, selv om de absolutt har instinkter.

Kanskje litt på samme måte som oss mennesker, om enn i en annen grad, at vi fortsatt har en del fysiologiske og psykologiske "rester" fra steinalderen fortsatt, selv om vi forsøker, og til en viss grad klarer å temme det.

mil1365380270
Skrevet

Sympati tror jeg ikke hunder har. De viser omsorg fordi de er flokkdyr, og en sterk flokk, gjør at de klarer seg bra. Uavhengig av hvor de er på rangstigen.

Forskere har sett at de forsvarer de over seg på rangstigen, ikke de under. Man ser også at de forsvarer ungdyr i flokken. En lederulv feks, gir ikke blaffen om noen under dem krangler, de oppretter ro i flokken. Man kan se det samme på hunder, selv om de er under deg på rangstigen - de prøver å stoppe krangling. Lett å se hvis barn i familien sloss, hunden går gjerne mellom. Den er ikke truende, for den er underlegen, men den kan f.eks. presse kroppen sin mellom, slikke, prøve å bryte opp "kampen".

Hunder liker ro og fordragelighet innad i familien. Men de må ha orden på hierarkiet, de sterkeste, smarteste må bestemme. Og rangen må med jevne mellomrom prøves for å sikre at det er sånn. Elementer som kan ødelegge flokken truer dem som individ, siden de ikke er skapt til å leve alene.

Løver lever ikke som hundedyr. Der er gjerne den mest erfarne hunnløven leder. Hannene blir jaget bort når de er kjønnsmodne.

Som voksne kan de sloss seg til å få følge flokken litt. Men de klarer det sjelden mer en ett år eller to, før en ny hann tar plassen. Løvinnene er flokken, hannene byttes ut. Det er heller ikke sånn at hunnløvene nødvendigvis parrer seg med hannen med høyest rang som følger flokken. De kan godt velge en annen.

Skrevet

Jeg frydet meg stooooort da jeg leste det tidligere i dag! Håper hunden bet skikkelig!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg hadde en hund for noen år siden, og jeg tvilte ikke et sekund på at den ville forsvare meg om noe skulle hende. Jeg var vel egentlig ikke klar over det, men så var det en veldig liten episode en kveld vi var ute og gikk tur og da fikk jeg virkelig sett at hun passet på meg. Etter det var det aldri mer skummelt å gå ute i mørten sent på kveld så lenge hunden min var med :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...