Gå til innhold

Å få jobb når du er over 30 - en butikkodyssè

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elkjøp er et godt eksempel. De har som policy å ikke ansette folk over 30, heller ikke vikarer.

Å snakke folk ut av butikken er visst et varemerke der. Aldri har jeg hørt så mye sludder i en butikk. Jeg vet mye mer om PC enn alle jyplingene til sammen, men skulle handle en bærbar. Litt trøtt som jeg var, så sa jeg ikke så mye.

Til slutt gikk jeg uten å kjøpe noe.

Dette har skjedd tidligere med en påleggskjærer, en barbermaskin og en støvsuger. Jeg gikk ut av Elkjøp.

De jeg møtte var et tyggegummiludder med puppa halvveis ute, en mager og ubarbert kar som ikke turde se meg i øya, en tjukkas som egentlig ikke hadde tid å være til stede, som sa "hæ?" hele tida.

Før i tida traff jeg da tillitvekkende, oppmerksomme og hjelpsomme fagfolk i disse butikkene, men de var over 30 da....

Hva er din opplevelse?

Jada, det finnes andre butikker, og ikke alle er slik. Jeg har sikkert vært uheldig som faen ... igjen.

skorpionfisken
Skrevet

Elkjøp har da aldri hatt god service som varemerke?

Der er konseptet at du skal forsyne deg selv. På større ting skal du først ha bestemt deg for hva du vil ha, kunne peke på utstillingsmodellen, si at jeg skal ha en sånn, slik at ekspeditøren kan fylle ut en dataside sånn at du kan si navnet ditt i kassa, få betalt og utlevert en lapp som du kjører til lageret med før du får en tralle hvor du kan kjøre ut det de har funnet fram til deg.

Det er ikke meningen at du skal spørre om ting, ikke vite hva du trenger, ikke kunne produktene. Da må du gå til en butikk med høyere service og fagkunnskap og høyere priser.

Skrevet

Der er konseptet at du skal forsyne deg selv. På større ting skal du først ha bestemt deg for hva du vil ha, kunne peke på utstillingsmodellen, si at jeg skal ha en sånn, slik at ekspeditøren kan fylle ut en dataside sånn at du kan si navnet ditt i kassa, få betalt og utlevert en lapp som du kjører til lageret med før du får en tralle hvor du kan kjøre ut det de har funnet fram til deg.

Det er ikke meningen at du skal spørre om ting, ikke vite hva du trenger, ikke kunne produktene. Da må du gå til en butikk med høyere service og fagkunnskap og høyere priser.

Kan si meg enig i at Elkjøp er dårlig på kundeservice og slikt (ikke sikkert det gjelder alle butikkene da...).

Først må en trekke kølapp for i det hele tatt snakke til en person. Ikke får en et ordentlig svar på det man er ute etter (om å gjøre å preike mest mulig piss til folk).

Nei, jeg holder meg til Expert-butikken noen hundre meter bortenfor. Der kan de værtfall service

Skrevet

Da forstår jeg.

Da skulle alt være i orden?

Nei, det er det ikke.

Jeg irriterer meg likevel. Ingen skal fortelle meg hvordan og hvor jeg skal handle. Ingen skal oppdra meg som kunde. På landet vet de hva en kunde er, og jeg handler kun hos vår lokale så lengt det er mulig. Der er de alle over 30.

Skrevet

Du skal vel helst ha bestemt deg for tilbudsmodellen for så å bli overtalt til å kjøre en modell som koster noen hundrelapper mer fordi ekspeditøren kan noen fancy ord for noen unyttige duppeditter også kan han fylle ut hentelappen for deg. Er det ikke sånn det er da?

Skrevet

Mange av disse jyplingende vet jo mer om PC'er og andre nymotens elektroniske dingser enn oss gamlingene da. Men jeg tviler på om støvsugere og vaffeljern høres til Deres interessefelt.

Skrevet

Mange av disse jyplingende vet jo mer om PC'er og andre nymotens elektroniske dingser enn oss gamlingene da. Men jeg tviler på om støvsugere og vaffeljern høres til Deres interessefelt.

Jeg kan love deg at kunnskapene er meget fragmenterte, og 90% av det de sier er fullstendig uinteressant og ofte uforståelig for vanlige folk og kunder. Slik har det vært siden PC'enes barndom.

Jeg brukte en tredel av tida de brukte på å selge. Kundene forsto dem rett og slett ikke. Og jeg har sett MANGE som kunde og lært opp mange.

Det de nå er opptatt av, som regel, er å selge en verdiløs forsikring og garanti i tillegg, som de får en stor provisjon av (50%?). Den overlapper den lovlige reklamasjonsretten og hjemforsikringene folk likevel har.

Skrevet

Du skal vel helst ha bestemt deg for tilbudsmodellen for så å bli overtalt til å kjøre en modell som koster noen hundrelapper mer fordi ekspeditøren kan noen fancy ord for noen unyttige duppeditter også kan han fylle ut hentelappen for deg. Er det ikke sånn det er da?

Så blir du overtalt til å kjøpe en unødvendig forsikring og tilleggsgaranti.

Skrevet

Så blir du overtalt til å kjøpe en unødvendig forsikring og tilleggsgaranti.

"Bare sånn for sikkerhets skyld liksom..." :o)

Skrevet

"Bare sånn for sikkerhets skyld liksom..." :o)

Nei for å flå deg for noen flere kroner. Mange har begynt å manipulere kunden med uliek triks for å lure inn forsikringen.

En herværende sløving kom hjem med en skriver som kosta 790 kr, og hadde betalt 1110 fordi han trodde den kosta det. Men på fakturaen sto 790 kr pluss forsikring til kr 320 som han ikke hadde bedt om. Han ble ikke blid. Det er selvsagt ulovlig. Det var hos Siba.

Skrevet

Er enig i at fagfolk er blitt en mangelvare! Nå har jeg ikke spesifikk erfaring med Elkjøp, men jeg syns dette er en tendens man møter i stadig flere butikker. Det er trist å se hvordan mangel på service blir mer og mer utbredt. Mange har ikke peiling på hvilke varer butikken selger, hvor du finner den eller hvordan varen funker. Værst er riktignok bensinstasjoner.Jobber du på besinstasjon bør du vite hva frostvæske er........

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg som kunde har følt jeg virkelig bryr de ansatte, bare ved å være kunde i butikken. Og jeg er ikke masete av meg. Det er så mange unge folk som hverken hilser eller tilbyr hjelp. Lurer på hvor mange ganger jeg har måttet spørre (etter laaaaang tid som luft tross eneste kunde)"Unnskyld er det noen som jobber her?" Å Sorry, hæ, hva skal du ha'a. Èn ting er mangel på kunnskap, en annen ting er at så mange er fullstendig blottet for serviceinnstilling. Og det er blitt mer regel enn unntak her til lands, spør du meg. Blir jo overrasket når man får god service.

Litt yrkesstolthet hadde ikke vært å forrakte. Ikke smilekurs heller, spør du meg.

Skrevet

Er enig i at fagfolk er blitt en mangelvare! Nå har jeg ikke spesifikk erfaring med Elkjøp, men jeg syns dette er en tendens man møter i stadig flere butikker. Det er trist å se hvordan mangel på service blir mer og mer utbredt. Mange har ikke peiling på hvilke varer butikken selger, hvor du finner den eller hvordan varen funker. Værst er riktignok bensinstasjoner.Jobber du på besinstasjon bør du vite hva frostvæske er........

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg som kunde har følt jeg virkelig bryr de ansatte, bare ved å være kunde i butikken. Og jeg er ikke masete av meg. Det er så mange unge folk som hverken hilser eller tilbyr hjelp. Lurer på hvor mange ganger jeg har måttet spørre (etter laaaaang tid som luft tross eneste kunde)"Unnskyld er det noen som jobber her?" Å Sorry, hæ, hva skal du ha'a. Èn ting er mangel på kunnskap, en annen ting er at så mange er fullstendig blottet for serviceinnstilling. Og det er blitt mer regel enn unntak her til lands, spør du meg. Blir jo overrasket når man får god service.

Litt yrkesstolthet hadde ikke vært å forrakte. Ikke smilekurs heller, spør du meg.

Hørt på Esso:

Har dere H4-pærer?

Nei, vi har ikke frukt!

Skrevet

Jeg har også dårlig erfaring med Elkjøp.

Jeg skulle kjøpe støvsuger her for litt siden. Jeg dro avgårde til en diger Elkjøp-filial jeg vet om, der hadde de et ganske imponerende antall støvsugermodeller å velge mellom. Men personale var det tynt mellom.

De hadde kølapp-system for å få hjelp. Dette var en formiddag midt i uka, men det var mange kunder foran meg med kølapper. Det var så få ansatte til å hjelpe kundene at det gikk treeeegt.. Og sånn har det vært hver bidige gang jeg har prøvd å kjøpe noe der.

Jeg gadd til slutt ikke mer, dro til OBS og kjøpte en helt toppers støvsuger. Der fikk jeg umiddelbart hjelp av to ansatte, og de hjalp meg med å bære vidunderet i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...