Emiliy Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Hei Jeg er ei jente på 18 år som sliter med cellulitter. Er egentlig ganske tynn, trener fem ganger i uka, og spiser sånn tålig sunt. Fordi jeg er student, har jeg ikke råd til noen dyre behandlinger av noe slag. Det plager meg veldig, og har ødelagt deler av sommeren for meg. Er det noen som har noen billige tips? Vær så snill og svar meg, det er veldig viktig for meg! På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2249-cellulitter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, lege Skrevet 16. august 2000 Del Skrevet 16. august 2000 Huden består av tre lag. Det øverste laget er meget tynt og vannavstøtende. Det neste laget er tykkere og består av et nettverk med bindevev som gir huden styrke og spenst. I det dypeste laget av huden er det først og fremst fettceller og blodårer. Dette laget er blant annet viktig for kroppens temperaturregulering. Cellulite skyldes at fettvevet i det innerste laget av huden presser mot bindevevet i laget over slik at det oppstår ørsmå "halvkuler". Dersom huden er tynn eller presset fra fettvevet er høyt blir ujevnhetene tydelige. Kvinner har tynnere hud enn menn og har derfor mer cellulite. Hudtykkelsen avtar dessuten med økende alder, hyppig soling, røyking og langvarig. I tillegg er medfødte egenskaper viktige for hudtykkelsen og fordelingen av fett. Fettfordelingen er også avhengig av kjønn. Kvinner har naturlig mer fett omkring Kroppens fettdepoter påvirkes også av vekten samt hormonelle endringer som følge av svangerskap og fødsel. Det finnes ingen kremer som kan endre kroppens fettfordeling og derved minske cellulite. Enkelte kremer og andre behandlingstilbud mot cellulite virker ved å irritere huden litt slik at den forbigående blir litt hoven og derved noe tykkere slik at ujevnhetene for en kort stund blir mindre følbare og synlige.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2249-cellulitter/#findComment-8637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.