Gjest lille rosinen Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg har bestemt meg for å si opp jobben, og fordi en oppsigelse må leveres før den første, skal jeg levere den i morra. Men, det jeg lurer på er om hvordan reglene er i forhold til siste arbeidsdag.. Kan jeg selv bestemme hvilken uke jeg vil jobbe ut, eller kan man kun si opp månedsvis og jobbe ut mnd.? 0 Siter
Prozak Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, men: Når en oppsigelsestid er på f.eks to mnd., så gjelder den i to mnd. fra den første. "............................................." 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, men: Når en oppsigelsestid er på f.eks to mnd., så gjelder den i to mnd. fra den første. "............................................." Jeg mener.. Hvis oppsigelsestiden min er to mnd, og jeg sier opp i morgen så gjelder det fra 1. april og jeg må jobbe ut mai. Men, så vil jeg gjerne jobbe til midten av juni, kan jeg skrive en annen dato for siste arbeidsdag i oppsigelsen min? F.eks 15. juni? Hadde det ikke vært for at oppsigelser gjelder fra den 1. i mnd. så kunne jeg jo bare sagt opp fra den tilsvarende datoen to mnd før (i dette eksmpelet 15. april), men det kan jeg altå ikke i følge lover og regler. 0 Siter
Prozak Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg mener.. Hvis oppsigelsestiden min er to mnd, og jeg sier opp i morgen så gjelder det fra 1. april og jeg må jobbe ut mai. Men, så vil jeg gjerne jobbe til midten av juni, kan jeg skrive en annen dato for siste arbeidsdag i oppsigelsen min? F.eks 15. juni? Hadde det ikke vært for at oppsigelser gjelder fra den 1. i mnd. så kunne jeg jo bare sagt opp fra den tilsvarende datoen to mnd før (i dette eksmpelet 15. april), men det kan jeg altå ikke i følge lover og regler. Du kan vel si opp fra en gitt dato, tror jeg. Jeg ser ikke noe i veien med å si opp f.o.m 1 mai. ".............................................." 0 Siter
Gemini Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Oppsigelser gjelder fra den første i neste måned, det er riktig. Og om du har to måneders oppsigelsesfrist, så bør du vel vente til nærmere 1. mai før du sier opp. Hvis du har ferie til gode - og det har du vel om du ikke har hatt 4 (5) uker ferie allerede i år - så kan du ta ut ferie de siste 2 ukene av juni. Jeg tror ikke du har lovfestet krav på dette, men de fleste vil vel gå med på dette. Du kan jo gjerne si opp tidlig i april måned, slik at arbeidsgiver får bedre tid til å finne en erstatter (hvis det er nødvendig) enn om du sier opp i slutten av måneden. Vet ikke om det er behov for det da, det varierer jo veldig, hvor raskt man får tak i nye folk, ettersom hvilket yrke det er, og andre faktorer. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Du kan avtale med arbeidsgiver når du selv vil gå, men loven overstyrer avtaler hvis det blir uenighet, og det må som regel arbeidsgiver tenke/passe på, ikke du. Å avtale en lenger oppsigelsetid for deg er problemfritt. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Oppsigelser gjelder fra den første i neste måned, det er riktig. Og om du har to måneders oppsigelsesfrist, så bør du vel vente til nærmere 1. mai før du sier opp. Hvis du har ferie til gode - og det har du vel om du ikke har hatt 4 (5) uker ferie allerede i år - så kan du ta ut ferie de siste 2 ukene av juni. Jeg tror ikke du har lovfestet krav på dette, men de fleste vil vel gå med på dette. Du kan jo gjerne si opp tidlig i april måned, slik at arbeidsgiver får bedre tid til å finne en erstatter (hvis det er nødvendig) enn om du sier opp i slutten av måneden. Vet ikke om det er behov for det da, det varierer jo veldig, hvor raskt man får tak i nye folk, ettersom hvilket yrke det er, og andre faktorer. Det fins en sak hvor arbeidsgiver kunne pålegge arbeidstaker å ta ferie i oppsigelsetida, så da må det gå an andre veien å kreve det? 0 Siter
Gemini Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Det fins en sak hvor arbeidsgiver kunne pålegge arbeidstaker å ta ferie i oppsigelsetida, så da må det gå an andre veien å kreve det? Mulig. Det står kanskje i arbeidsmiljøloven på lovdata.no Jeg gidder ikke studere loven :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Mulig. Det står kanskje i arbeidsmiljøloven på lovdata.no Jeg gidder ikke studere loven :-) Så lenge man blir enige, så er det ikke så stort problem. Jeg ville i hvert fall ikke ha en ansatt gående rundt som har sagt opp, da er det ut på dagen/timen med lønn ut oppsigelsetida. Dyrt, men bedre for alle. 0 Siter
Gemini Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Så lenge man blir enige, så er det ikke så stort problem. Jeg ville i hvert fall ikke ha en ansatt gående rundt som har sagt opp, da er det ut på dagen/timen med lønn ut oppsigelsetida. Dyrt, men bedre for alle. Det kommer vel litt an på hvorfor vedkommende har sagt opp, og hva slags stilling det er snakk om. Dersom man fx får inn en etterfølger i oppsigelsesperioden, og den som slutter kan og vil lære opp, så får man jo utnyttet tiden. Dette forutsetter jo at den som slutter faktisk ikke gjør det pga et negativt forhold til bedriften, men kanskje pga flytting, studier, karriereutvikling osv. 0 Siter
keinstein Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Det kommer vel litt an på hvorfor vedkommende har sagt opp, og hva slags stilling det er snakk om. Dersom man fx får inn en etterfølger i oppsigelsesperioden, og den som slutter kan og vil lære opp, så får man jo utnyttet tiden. Dette forutsetter jo at den som slutter faktisk ikke gjør det pga et negativt forhold til bedriften, men kanskje pga flytting, studier, karriereutvikling osv. Hva med hun som var samboer med en på jobben, og hadde flytta fra han. Dermed sluttet hun for å slippe å se trynet på'n. Eller han som hadde et forhold til sjefens kone og ble tatt på fersken med buksa nede? De er fine å ha gående et par mnd? 0 Siter
Gemini Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Hva med hun som var samboer med en på jobben, og hadde flytta fra han. Dermed sluttet hun for å slippe å se trynet på'n. Eller han som hadde et forhold til sjefens kone og ble tatt på fersken med buksa nede? De er fine å ha gående et par mnd? Skaper nok fin stemning ja :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Skaper nok fin stemning ja :-) Gir skuling, motvilje og trykkende taushet et et nytt aspekt. 0 Siter
Gemini Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Gir skuling, motvilje og trykkende taushet et et nytt aspekt. Skjønner det, men som jeg skrev, alle oppsigelser er ikke av den typen. 0 Siter
keinstein Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Skjønner det, men som jeg skrev, alle oppsigelser er ikke av den typen. I en rosenrød verden :-) Probleemet er at folk ofte lyver om hvorfor de slutter, ofte for å unngå å få et dårlig "ettermæle". Jeg løy også ... Men ellers så går det så bra så, nesten alle er snille og greie. 0 Siter
Gemini Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 I en rosenrød verden :-) Probleemet er at folk ofte lyver om hvorfor de slutter, ofte for å unngå å få et dårlig "ettermæle". Jeg løy også ... Men ellers så går det så bra så, nesten alle er snille og greie. Du får det til å fremstå som at alle er drittsekker og har bakenforliggende motiver. Jeg er glad jeg ikke har blitt fullt så kynisk ennå. 0 Siter
keinstein Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Du får det til å fremstå som at alle er drittsekker og har bakenforliggende motiver. Jeg er glad jeg ikke har blitt fullt så kynisk ennå. Noen prinsippielle: Å påstå at jeg mener -alle- er å ilegge meg en ytring jeg ikke har ytret. Samtidig udervurdere alle andre menneskers intelligens. Jeg eller noen andre mener selvagt ikke "alle", skal det være nødvendig å presisere det i hvert eneste avsnitt? Javel: jeg har aldri skrevet "alle" og mener ikke alle. Generalisering er en hersketeknikk, og noe man ikke en gang skal bruke mot barn. Rett og slett fordi det er det motsatte av nyansering. Både å si at -ingen er slik-, eller -alle er slik- er generalisering på hver sin side. Å ha to tanker i hodet på en gang er ikke mulig for alle: å innse at -noen- er slik, og holde de to gruppene fra hverandre. Den ene gruppen kan godt eksistere sammen med den andre eller paralellt. Men på deg virker det som at det ikke er mulig? Kan vi diskutere den ene uten å trekke inn den andre? Ja, mener jeg. 0 Siter
keinstein Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Du får det til å fremstå som at alle er drittsekker og har bakenforliggende motiver. Jeg er glad jeg ikke har blitt fullt så kynisk ennå. "Du får det til å fremstå som at alle er drittsekker og har bakenforliggende motiver" Er -alle- drittsekker? Det var en overraskende radikal tolkning. 0 Siter
Gemini Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 "Du får det til å fremstå som at alle er drittsekker og har bakenforliggende motiver" Er -alle- drittsekker? Det var en overraskende radikal tolkning. "Jeg ville i hvert fall ikke ha en ansatt gående rundt som har sagt opp, da er det ut på dagen/timen med lønn ut oppsigelsetida." Det virker som om du tror at det ikke kan være mulig å ha en ansatt gående i stillingen ut oppsigelsestiden, så det var vel strengt tatt du som begynte å generalisere her. 0 Siter
keinstein Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 "Jeg ville i hvert fall ikke ha en ansatt gående rundt som har sagt opp, da er det ut på dagen/timen med lønn ut oppsigelsetida." Det virker som om du tror at det ikke kan være mulig å ha en ansatt gående i stillingen ut oppsigelsestiden, så det var vel strengt tatt du som begynte å generalisere her. Som fanden leser bibelen :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.