leda Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Nå trenger jeg gode forslag. Foreløpis sser menyen til søndagens middag slik ut: Forrett: Lakseterrin med rømmesaus Hovedrett: Kalvestek med fløtegratinerte poteter - men jeg mangler en god ide til andre grønnsaker Dessert: Panna Cotta med bringebærsaus Kan noen hjelpe meg med dette? 0 Siter
leda Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Skrevet 31. mars 2006 Og før noen rekker og kommentere skrivefeilene - jeg beklager så mye - men det burde være nogenlunde forståelig allikevel ;-) 0 Siter
Hønemoren Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Blomkål, gulerøtter og broccoli bruker jeg til kalvesteik. God oppskrift på lakseterrin? På forhånd takk. 0 Siter
leda Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Skrevet 31. mars 2006 Blomkål, gulerøtter og broccoli bruker jeg til kalvesteik. God oppskrift på lakseterrin? På forhånd takk. 300g laksefilet 200g torskefilet 3-4 egg 1ss potetmel salt og hvit pepper 1/2 ts muskat 3dl kremfløte 1pk fryst spinat 1 gulrot delt opp i bittesmå terninger Kjør laks, 2 egg, 2 dl fløte og halvparten av krydder og potetmel i foodprosessoren og hell i en ildfast form - gjerne kledd med bakepapir for lettere og få den ut. Klem vannet ut av spinaten og legg den oppå. Kjør resten av ingrerdiensene i foodprosessoren - bortsett fra gulrota som blandes i til slutt og hell det i formen. Trykk godt sammen. Stekes i vannbad, 45 min på 175 grader. Avkjøl og skjær i skiver. Server med rømme med hakket gressløk og persille. Sitron eller hvitløk etter smak. 0 Siter
serendipity Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Det der hørtes godt ut, men svært mye fløte og rømme (ikke bra for magne min iallefall). Rømme og fløte i forretten, så har du garnantert, rømme og eller fløte i sausen, og så fløtegratinerte poteter. Og så en dessert basert på fløte.."!!! Dette er svært tung og lite fordøyelig mat. Passer igrunn ikke så godt sammen *dukker* ;-) Me det var jo ikke det du spurte om. Men jeg ville feks. laget potetbåter istedt, og byttet ut desserten med noe frisk frukt el. l. Av grønnsaker smaker blomkål, baby gulrøtter, og bønner godt til kalvestek. 0 Siter
serendipity Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Det der hørtes godt ut, men svært mye fløte og rømme (ikke bra for magne min iallefall). Rømme og fløte i forretten, så har du garnantert, rømme og eller fløte i sausen, og så fløtegratinerte poteter. Og så en dessert basert på fløte.."!!! Dette er svært tung og lite fordøyelig mat. Passer igrunn ikke så godt sammen *dukker* ;-) Me det var jo ikke det du spurte om. Men jeg ville feks. laget potetbåter istedt, og byttet ut desserten med noe frisk frukt el. l. Av grønnsaker smaker blomkål, baby gulrøtter, og bønner godt til kalvestek. Ikke magne min, men magen min, he he. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Server kalvesteiken med kokt brokkoli (pass på at den ikke er overkokt - den skal være friskt grønn og litt hard i kjernen) og kokt blomkål. 0 Siter
leda Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Skrevet 31. mars 2006 Det der hørtes godt ut, men svært mye fløte og rømme (ikke bra for magne min iallefall). Rømme og fløte i forretten, så har du garnantert, rømme og eller fløte i sausen, og så fløtegratinerte poteter. Og så en dessert basert på fløte.."!!! Dette er svært tung og lite fordøyelig mat. Passer igrunn ikke så godt sammen *dukker* ;-) Me det var jo ikke det du spurte om. Men jeg ville feks. laget potetbåter istedt, og byttet ut desserten med noe frisk frukt el. l. Av grønnsaker smaker blomkål, baby gulrøtter, og bønner godt til kalvestek. joda - jeg vet at det blir mektig - men årsaken til det er at jeg blir litt fandenivolsk når en del av gjestene mine alltid skal snakke om slanking når de spiser - og i tillegg sansynligvis kommer minst en time for sent, slik at eventuelle potetbåter blir tørre lenge før gjestene kommer. Og -magen min tåler det ;-) 0 Siter
serendipity Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 joda - jeg vet at det blir mektig - men årsaken til det er at jeg blir litt fandenivolsk når en del av gjestene mine alltid skal snakke om slanking når de spiser - og i tillegg sansynligvis kommer minst en time for sent, slik at eventuelle potetbåter blir tørre lenge før gjestene kommer. Og -magen min tåler det ;-) He he. OK :-) Jeg hadde nemlig blitt sittende på do midt i hovedretten. Jeg tenkte IKKE på at det er mye kalorier, MEN at det faktisk ikke passer så godt sammen med alle dne følten og rømmen til hver rett. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 300g laksefilet 200g torskefilet 3-4 egg 1ss potetmel salt og hvit pepper 1/2 ts muskat 3dl kremfløte 1pk fryst spinat 1 gulrot delt opp i bittesmå terninger Kjør laks, 2 egg, 2 dl fløte og halvparten av krydder og potetmel i foodprosessoren og hell i en ildfast form - gjerne kledd med bakepapir for lettere og få den ut. Klem vannet ut av spinaten og legg den oppå. Kjør resten av ingrerdiensene i foodprosessoren - bortsett fra gulrota som blandes i til slutt og hell det i formen. Trykk godt sammen. Stekes i vannbad, 45 min på 175 grader. Avkjøl og skjær i skiver. Server med rømme med hakket gressløk og persille. Sitron eller hvitløk etter smak. Tusen takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.