marne1365380371 Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Jeg har vært uføretrygdet i ca 9 år. jeg hadde noen oppsparte poeng og fikk dermed noe over minstetrygd. Da minstetrygd gikk opp 12000 for noen år siden havnet jeg som minstepensjonist. Jeg ble frateatt mine poeng og har ingen ting igjen for det jeg har jobbet gjennom årene, det syns jeg minner om tyveri. Kan dette virkelig være riktig? 0 Siter
Gjest henniene Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Hei! Pensjonspoengene, har du fortsatt, de er bare ikke noe verdt utover minstepensjon. Som minstepensjonist har du noen fordeler, bl.a. får du medisiner og sykepleieartikler på blå resepe uten egenandel. Hilsen 0 Siter
Gjest jeg_er_bare_en_jente Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Hei! Pensjonspoengene, har du fortsatt, de er bare ikke noe verdt utover minstepensjon. Som minstepensjonist har du noen fordeler, bl.a. får du medisiner og sykepleieartikler på blå resepe uten egenandel. Hilsen Hei Vi snakker her om pensjonister? Vi som er uføretrygdet og mottar minste sats, har vi de samme rettigheter? Kan jeg også slippe å betale egenandel? 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 12000 kr er ikke minstepensjon men er minstepensjon for ung ufør. Man får derfor ikke fritak for egenandeler og jeg er helt enig i at det er altfor lite dersom man har store utgifter pga helsa. 0 Siter
Gjest skjæremor Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 12000 kr er ikke minstepensjon men er minstepensjon for ung ufør. Man får derfor ikke fritak for egenandeler og jeg er helt enig i at det er altfor lite dersom man har store utgifter pga helsa. Nå må du gi deg. Jeg har aldri 12000 (utbetalt) i måneden, og jeg går i full jobb. 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Nå må du gi deg. Jeg har aldri 12000 (utbetalt) i måneden, og jeg går i full jobb. Mener du at du går i 100% jobb og har mindre enn 12.000,- netto? Da er du jaggu dårligere betalt enn meg! Jeg har vel nå bortimot 13.000,- netto og går i 80% stilling. 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Nå må du gi deg. Jeg har aldri 12000 (utbetalt) i måneden, og jeg går i full jobb. Men så har du kanskje heller ikke ekstrautgifter på 3-4000 i mnd heller. Forresten er de 12000 brutto og ikke netto så vi betaler skatt av det også. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Det legges alltid til grunn den beregning som er mest gunstig for trygdemottakeren. Dette er det datasystemet til RTV som tar seg av beregningen av. Det kan selvsagt skje feil, men hvis du bare såvidt var over minstepensjon før, høres det ikke umiddelbart feil ut at dette "forspranget" ble oppspist av den generelle økningen som skjedde for noen år siden. Det er selvsagt mulig å foreta en kontrollregning av dette om du ønsker, og da kan du ta kontakt med en advokat som kan bistå deg med dette. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
marne1365380371 Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Skrevet 31. mars 2006 Nå må du gi deg. Jeg har aldri 12000 (utbetalt) i måneden, og jeg går i full jobb. Tror det har oppstått en misforståelse her, skrev at minstetrygda gikk opp 12000, det var økning på et år. Jeg får ca 6800 brutto i mnd på 70% trygd!!! 0 Siter
Gjest Henniene Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Hei Vi snakker her om pensjonister? Vi som er uføretrygdet og mottar minste sats, har vi de samme rettigheter? Kan jeg også slippe å betale egenandel? Ja forutsatt at det står på pensjonsutbetalingen din. Pensjonen består av flere deler. Grunnpensjon, pensjonstillegg og særtillegg. Hvis du bare får grunnpensjon og særtillegg er du fritatt for egenandel for medisiner og sykepleieartikler på blå resept. Det står på utbetalingsblanketten for januar. Minstepensjon består av grunnpensjon og særtillegg og er kr 9.071 pr måned før skatt. Hilsen 0 Siter
vihan Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 12000 kr er ikke minstepensjon men er minstepensjon for ung ufør. Man får derfor ikke fritak for egenandeler og jeg er helt enig i at det er altfor lite dersom man har store utgifter pga helsa. Hei, er det noe fradrag i dette beløpet på 12000 kr(ung ufør) dersom man har samboer? (Jeg blir nå etter all sannsynlighet tilkjent 70% ung ufør.) Vi har felles barn født i 2005.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hei, er det noe fradrag i dette beløpet på 12000 kr(ung ufør) dersom man har samboer? (Jeg blir nå etter all sannsynlighet tilkjent 70% ung ufør.) Vi har felles barn født i 2005.. Ja, det er fradrag hvis samboeren din tjener mye. 0 Siter
vihan Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ja, det er fradrag hvis samboeren din tjener mye. Ok, vet du hvilken størrelsesorden det er snakk om? Min samboer tjener ca 250000, hun har 1 barn fra før. Kan det stemme at det er sånn ca 600 kr/mnd fradrag for dette? Takk for svar! 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ok, vet du hvilken størrelsesorden det er snakk om? Min samboer tjener ca 250000, hun har 1 barn fra før. Kan det stemme at det er sånn ca 600 kr/mnd fradrag for dette? Takk for svar! Nei, jeg aner ikke hvor mye det dreier seg om. Du kan prøve å lete inne på trygdeetatens sider. Det er en jungel av paragrafer og jeg skjønner ikke alle sjøl ) 0 Siter
vihan Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Nei, jeg aner ikke hvor mye det dreier seg om. Du kan prøve å lete inne på trygdeetatens sider. Det er en jungel av paragrafer og jeg skjønner ikke alle sjøl ) Ok, takk for svar likevel;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.