Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest årslønn
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig at enkelte bedrifter gir sine ansatte feriepenger oppå lønna, men i så fall er det et gode fra firmaet.

Årslønn er inklusive feriepenger.

Årslønnen til min venninne er 300.000, månedslønnen hun fikk før skatt var 25.000,

dvs. at de har delt lønnen på 12 mnd., skjønner jeg det riktig skulle de ha delt lønnen på 11 mnd,

for så å utbetale feriepenger av de 300.000 i feriemåneden ...... Eller er jeg fortsatt på jordet ?

Har de gjort en feil her i deres øyne ?

Fortsetter under...

Skrevet

Årslønnen til min venninne er 300.000, månedslønnen hun fikk før skatt var 25.000,

dvs. at de har delt lønnen på 12 mnd., skjønner jeg det riktig skulle de ha delt lønnen på 11 mnd,

for så å utbetale feriepenger av de 300.000 i feriemåneden ......

Eller er jeg fortsatt på jordet ?

Nei. Det er 12 måneder i året. Ergo deler man årslønn på 12.

Man får altså ikke 300.000 i lønn, men 275.000 i lønn, pluss feriepenger.

Man får feriepenger av 10,2% (evt. 12%) av lønnen fra forrige år.

Så om man er ansatt i en bedrift i januar, får man 0 kr i feriepenger det første året, med mindre man altså jobbet et annet sted året før, og får feriepenger derfra.

Gjest togli
Skrevet

Vi kan jo håpe på tilsvarende beløp i lønnsøkning til sommeren?

Yeah right!

Det er lov å håpe!

Skrevet

Det er lov å håpe!

Ja, håpet er lysegrønt! :-)

Skrevet

Jeg ser hva du skriver.

Men jeg blir usikker når min svoger (han jobber som avdelingsleder i en stor bedrift på Kongsberg, har personalansvar, når de oppgir årslønnen til en ansatt så er det uten feriepenger, så det er tydeligvis forskjellige meninger om dette, hadde vært greit å funnet et sted der det står svart på hvitt)

Derfor måtte jeg spørre dere her inne da, for her får en jo svar på alt :)

Avdelingsledere vet vel ikke alle detaljer om lønn så nøye. I store firmaer er det jo de på lønningskontoret som tar seg av den slags!

Gjest kalendria
Skrevet

for så å utbetale feriepenger av de 300.000 i feriemåneden ...... Eller er jeg fortsatt på jordet ?

De har ikke gjort feil. Dette er den normale måten å gjøre det på. Feriepenger er bare at du slipper skatt en måned (vanligvis juni), eller får et prosentbeløp av det man tjente året før, også skattefritt. Man får det som er mest lønnsomt for en.

Annonse

Gjest årslønn
Skrevet

Avdelingsledere vet vel ikke alle detaljer om lønn så nøye. I store firmaer er det jo de på lønningskontoret som tar seg av den slags!

Han har personalansvar, medarbeidersamtaler o.l., og har veldig mye å si når det gjelder lønn jo.

Sånn er det på min arbeidsplass også, avdelingslederen som er med på å bestemme min lønn, lønningskontoret hos oss får beskjed fra avdelingslederene hva vi skal ha i lønn.

Skrevet

Han har personalansvar, medarbeidersamtaler o.l., og har veldig mye å si når det gjelder lønn jo.

Sånn er det på min arbeidsplass også, avdelingslederen som er med på å bestemme min lønn, lønningskontoret hos oss får beskjed fra avdelingslederene hva vi skal ha i lønn.

Ja, men avdelingslederen har jo ikke noe med selve utregningen å gjøre. Han sier kanskje: XX er dyktig, han skal ha 5000 ekstra i året. Da blir 5000 delt på 12, og XX får 450 mer i månedslønn.

Ellers er det en uting at avdelingslederne blander seg for mye inn i lønnsforhandlinger; det kan lett bli forskjeller/urettferdighet av det. En avd.leder ønsker å holde avdelingens kostnader nede, og går derfor inn for lave lønnstillegg. En annen vet å sette pris på dyktige medarbeidere, og vil gi dem høye tillegg. En tredje vet neppe hva "undersåttene" hansgjør (de har jobbet helt selvstendig i årevis). han vil kanskje gi høyest tillegg til de som er flinkest til å slikke han oppover ryggen!

Gjest Persille
Skrevet

Det er riktig å dele på 12 mndr.

Det første året hun jobber har hun ikke krav på ferie, dermed kan hun velge å jobbe 12 mndr, og få lønn i 12 mndr.

Dersom hun velger å ta ut en mnd ferie, så får hun lønn for 11 mndr, og så får hun ingenting den siste mnd. Det vanlige er at man da får feriepenger fra forrige arbeidssted dersom man er ny, og fra gjeldende arbeidssted dersom man har vært ansatt mer enn ett år.

Den reelle lønnen til venninden din vil dermed til neste år være 300.000/12*11= 275.000

Så kommer feriepengene i tillegg, og det blir totalt 305.600, før skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...