Gjest takk for synspunkter Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Jeg vil ikke gi for mye informasjon her, men vi har altså noen møter på jobben der de i stillinger under en viss prosent (små stillinger) ikke får betalt (eller skrevet på avspasering) tiden som går med til møtene. Er dette lov? Jeg har gitt beskjed til fagforeningen men jeg har ikke fått tilbakemelding enda. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Det høres jo ikke lovlig ut. Det er vel i ytterst få tilfeller at arb.giver kan forlange at en arb.taker skal være på jobb uten å få betalt. Spørsmålet burde jo også være enkelt å svare på for en fagforening. "..........................................." 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Det høres jo ikke lovlig ut. Det er vel i ytterst få tilfeller at arb.giver kan forlange at en arb.taker skal være på jobb uten å få betalt. Spørsmålet burde jo også være enkelt å svare på for en fagforening. "..........................................." Det er ikke obligatorisk møte, men møte hver 6. uke som vi helst må på. Vi har begynt med ny turnus (ønsketurnus), så da får vi ny turnus hver 6. uke. Da må vi nesten være på møtene for å få vite hvordan vi skal jobbe og evt. forhandle om endringer. Jeg kommer ikke til å gå på neste møte, men da får jeg ikke gitt beskjed om noen endringer ikke passer. Det føles urettferdig at de med større stillingsprosent får lønn/skrive det på avspasering. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Det er ikke obligatorisk møte, men møte hver 6. uke som vi helst må på. Vi har begynt med ny turnus (ønsketurnus), så da får vi ny turnus hver 6. uke. Da må vi nesten være på møtene for å få vite hvordan vi skal jobbe og evt. forhandle om endringer. Jeg kommer ikke til å gå på neste møte, men da får jeg ikke gitt beskjed om noen endringer ikke passer. Det føles urettferdig at de med større stillingsprosent får lønn/skrive det på avspasering. Ja, det høres helt urimelig ut. Men for alt jeg vet kan det være en eller annen idiotisk ting i loven som muliggjør det. "............................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Dette bør være en del av avtalen med bedriften. Det er ikke riktig at fagforeningene skal selv generere eller gi ordre til overtidsbetaling. Etter loven kan bare arbeidsgiver pålegge overtid, og overtid skal da betales med lønn. En fagforening skal være uavhengig, og overtid for møtrer bær ikke være emne i det hele tatt. Møtene er i de ansattes intresse og initiativ. Ingen får overtid for andre private sysler heller, samme hvor nyttig det er. 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Dette bør være en del av avtalen med bedriften. Det er ikke riktig at fagforeningene skal selv generere eller gi ordre til overtidsbetaling. Etter loven kan bare arbeidsgiver pålegge overtid, og overtid skal da betales med lønn. En fagforening skal være uavhengig, og overtid for møtrer bær ikke være emne i det hele tatt. Møtene er i de ansattes intresse og initiativ. Ingen får overtid for andre private sysler heller, samme hvor nyttig det er. Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Er det greit at noen får lønn mens andre ikke får? 0 Siter
Line Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Hos oss (ansatt under Trondheim kommune) får alle ansatte betalt for møter. Tror man skal ha krav på det, altså. 0 Siter
Gjest Thekla84 Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Så lenge man arbeider/er på møter utenom arbeidstiden skal man skrive avspasering for dette. Dette gjelder ALLE ansatte! Her blir det begått en STOR feil om det ikke blir gjort og du har gjort helt rett; nemlig tatt kontakt med forbundet! Om du er ansatt i liten stilling eller stor stilling har INGENTING å si. Man har like stor rett på å skrive avspasering så sant ikke møter blir tatt i arbeidstiden. Kjenner jeg nesten blir sint på den bedriften din, for vi hadde noe av det samme oppe hos oss der som jeg jobber, og gjett om sjefen fikk svi da vi tok kontakt med fagforbundet! 0 Siter
keinstein Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Er det greit at noen får lønn mens andre ikke får? Likt for alle. Ingen får lønn. Mener jeg. Frivillig å møte opp, frivillig organisering. Egen interesse. Men noen bedrifter lar de ansatte ha f eks et møte en time pr mnd i arbeidstida. Lo driver noen bedrifter, og der er det tvungen organisering, enda vi har organisasjonsfrihet i dette landet. (Forstå det den som kan. Mao er død, men vi skulle ikke tro det). Da er det riktig at det holdes møter i arbeidstida eller det kompenseres på andre måter. 0 Siter
Goliath Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Hvis det er møter som ikke er obligatoriske, så kan det være at de har rett til ikke å gi dere lønn eller avspassering - og også foreta en viss forskjellsbehandling, f.eks hvis disse møtene er obligatoriske for noen, men ikke alle. Men hvis møtene oppleves som obligatoriske (fordi det får uheldige konsekvenser hvis man ikke møter opp), så bør fagforeningen(e) så absolutt involveres her. 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Hvis det er møter som ikke er obligatoriske, så kan det være at de har rett til ikke å gi dere lønn eller avspassering - og også foreta en viss forskjellsbehandling, f.eks hvis disse møtene er obligatoriske for noen, men ikke alle. Men hvis møtene oppleves som obligatoriske (fordi det får uheldige konsekvenser hvis man ikke møter opp), så bør fagforeningen(e) så absolutt involveres her. Takk for svar. Det er som du skriver til sist. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Takk for svar. Det er som du skriver til sist. Jeg er absolutt enig med Goliath. Jeg husker ikke om du skrev at du har tatt det opp med ledelsen på arbeidsplassen allerede, men hvis du allerede har gjort det, så bør du går til fagforeningene. I utgangspunktet har nok bedriften din rett. Det er det samme med meg. Om jeg ikke er satt opp på arbeid den tiden vi vanligvis har møter, så får jeg ikke lønn for å komme. Møtene foregår akkurat i vaktskiftet, og det er kun de 8-10 der som er med på møtet. Om noen likevel ønsker å komme, vil de ikke få hverken avspasering eller lønn. Men, om det er slik at dere føler dere likevel må møte, -da- bør dere jo få lønn. 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg er absolutt enig med Goliath. Jeg husker ikke om du skrev at du har tatt det opp med ledelsen på arbeidsplassen allerede, men hvis du allerede har gjort det, så bør du går til fagforeningene. I utgangspunktet har nok bedriften din rett. Det er det samme med meg. Om jeg ikke er satt opp på arbeid den tiden vi vanligvis har møter, så får jeg ikke lønn for å komme. Møtene foregår akkurat i vaktskiftet, og det er kun de 8-10 der som er med på møtet. Om noen likevel ønsker å komme, vil de ikke få hverken avspasering eller lønn. Men, om det er slik at dere føler dere likevel må møte, -da- bør dere jo få lønn. Jeg ga beskjed til sjefen, men fikk i svar at det måtte bli slik for at de skulle få ønsketurnusen (nytt system) til å gå opp... Jeg føler at jeg må gå på møtet, men denne gangen gjør jeg det ikke pga at det tar tid og jeg ikke får betaling. Jeg jobber i kommunen. Hvorfor skal noen være "viktigere" enn andre? Igjen føler jeg meg liten fordi jeg har liten stilling. 0 Siter
Gjest Thekla84 Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg glemte å tilføye i innlegget mitt at, så lenge det er påkrevd å gå på møtene skal det alltid skrives avspasering uansett hvor stor stilling. Og det skal uansett ikke skje forskjellsbehandling. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg ga beskjed til sjefen, men fikk i svar at det måtte bli slik for at de skulle få ønsketurnusen (nytt system) til å gå opp... Jeg føler at jeg må gå på møtet, men denne gangen gjør jeg det ikke pga at det tar tid og jeg ikke får betaling. Jeg jobber i kommunen. Hvorfor skal noen være "viktigere" enn andre? Igjen føler jeg meg liten fordi jeg har liten stilling. Jobber i kommunen jeg også. Jeg skjønner at sjefen din ikke kan gi lønn for å få ønsketurnusen til å gå opp. Men avspasering må det da være mulig å skrive, for den skal man jo ta som det passer på arbeidsplassen likevel. Som å gå hjem to timer tidligere etc. Stå på ditt 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg glemte å tilføye i innlegget mitt at, så lenge det er påkrevd å gå på møtene skal det alltid skrives avspasering uansett hvor stor stilling. Og det skal uansett ikke skje forskjellsbehandling. Det er ikke helt obligatorisk, men vi må helst gå på møtene for å få vite ny turnus/forhandle om endringer.... Så de er nok litt "lurne" der. 0 Siter
Gjest takk for synspunkter Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jobber i kommunen jeg også. Jeg skjønner at sjefen din ikke kan gi lønn for å få ønsketurnusen til å gå opp. Men avspasering må det da være mulig å skrive, for den skal man jo ta som det passer på arbeidsplassen likevel. Som å gå hjem to timer tidligere etc. Stå på ditt Siden jeg jobber i helsesektoren kan jeg ikke avspasere noen timer nå og da. Men jeg gir meg ikke enda! 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Siden jeg jobber i helsesektoren kan jeg ikke avspasere noen timer nå og da. Men jeg gir meg ikke enda! Jeg jobber også i helsesektoren. Noen ganger er det mulig å ta noen timer her og der. Men det kommer jo an på yrket, selvsagt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.