hjertesyk Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Hei. Jeg har ett spørsmål hva får jeg beholde av uføretrygden hvis jeg flytter utenfor eøs området, og til ett land norge ikke har trygdeavtale med? Jeg er 31 år, har norsk familie foreldre og søsken bosatt i norge. Min ektefelle er derimot utenlandsk statsborger. Jeg har forsørgertillegg for datter og ektefelle, og en god tilleggspensjon. Jeg har astma, kols og er hjerteopperert 2 ganger, en som barn, og en for 3 år siden. Nå er sykdommene stabile. Jeg er mye bedre i pusten når jeg oppholder meg i varmere klima og fastlegen sier i likhet med de andre legene at jeg bør vurdere å flytte permanent, de siste to årene har jeg vært 6 måneder(vinteren) i varmen noe som har vært en god helsemessig gevinst. Men jeg blir sliten av å reise frem og tilbake, pluss at det er dyrt. Hvordan går jeg eventuelt frem for å flytte? Hvis vi om noen år velger å flytte tilbake får jeg da samme rettigheter som nå? 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 2. april 2006 Skrevet 2. april 2006 Hei! Du vil kunne ta med deg din pensjon hvor-som-helst. Litt avhengig av din alder, trygdekarriere (år i jobb osv), vil du beholde store deler av pensjonen din. Tilleggspensjonen beholdes uansett. Når du kommer hjem igjen vil avhenge av når, hvis du er ute såpass lenge at du mister medlemsskapet i norsk trygd, vil dette kunne gi enkelte utslag på trygden og rettighetene. Jeg anbefaler at du tar kontakt med FFU - Folketrygdkontoret for utenlandssaker for å avklare dette. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Gjest roseann Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Hei! Du vil kunne ta med deg din pensjon hvor-som-helst. Litt avhengig av din alder, trygdekarriere (år i jobb osv), vil du beholde store deler av pensjonen din. Tilleggspensjonen beholdes uansett. Når du kommer hjem igjen vil avhenge av når, hvis du er ute såpass lenge at du mister medlemsskapet i norsk trygd, vil dette kunne gi enkelte utslag på trygden og rettighetene. Jeg anbefaler at du tar kontakt med FFU - Folketrygdkontoret for utenlandssaker for å avklare dette. Mvh. Thomas Myran Advokat Se denne siden: ttp://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=utland&path=trygderettigheter#Medlemskap Ved flytting til utlandet Pensjonen kan som hovedregel eksporteres fritt innenfor EU/EØS. Det samme gjelder andre land som Norge har inngått trygdeavtaler med. Du kan også som hovedregel ta med deg pensjonen din til andre land enn dette, dersom du har over 20 års botid i Norge etter at du fylte 16 år. Du plikter å melde fra om flytting til trygdekontoret Det er imidlertid noen viktige unntak, som for eksempel: * garantert tilleggspensjon beregnet som "ung ufør" kan ikke eksporteres * spesielle regler for de som har fått pensjon etter særregler for flyktninger Hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 For å få med deg hele uføretrygda ut av landet må du ha bodd i Norge 16 år etter fyllte 20 ellers blir du sittende igjen med rundt 4500 kr. Det gjelder også innen EØS. Dvs at du ikke bør flytte ut av landet før fyllte 36 år. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.