Gå til innhold

Bruker du pels eller pels effekter?

Anbefalte innlegg

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

13

• Gyda

9

• Lucretia

7

• kizmiaz

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

NEI! liker ikke pelseffekter, liker ikke de som driver med det heller! PFØY!!

skorpionfisken
Skrevet

Jeg kjøpte meg nettopp vinter-tursko i selsskinn/pels. Dyre var de.

Kjempedeilige, kjempelette, varme sko fra dyr som ikke slaktes for pelsens skyld, men som beskattes for å ha en bærekraftig utvikling i barentshavet. Pelsen er et hyggelig biprodukt av beskatningen, sammen med kjøttet som mange liker (og andre ikke klarer).

Det er en viss forskjell på pelsprodukter som kommer fra dyr som lever lykkelig og ville helt til de tas, enn fra dyr som lever i fangenskap hele livet med eneste mål å bli slaktet for å bli pels, og hvor kjøttet kastes fordi det ikke er spiselig.

Skrevet

Jeg arva en minkstola etter min svigermor, og den lå ubrukt i kjelleren noen år før vi fikk vannskade og den ble ødelagt.

Forsikringsselskapet ga meg 7000 kroner for den. Og det var jo hyggelige penger å få. :-)

Skrevet

Jeg bruker fuskepels og føler meg riktig så lekker.

Skrevet

Jeg kjøpte meg nettopp vinter-tursko i selsskinn/pels. Dyre var de.

Kjempedeilige, kjempelette, varme sko fra dyr som ikke slaktes for pelsens skyld, men som beskattes for å ha en bærekraftig utvikling i barentshavet. Pelsen er et hyggelig biprodukt av beskatningen, sammen med kjøttet som mange liker (og andre ikke klarer).

Det er en viss forskjell på pelsprodukter som kommer fra dyr som lever lykkelig og ville helt til de tas, enn fra dyr som lever i fangenskap hele livet med eneste mål å bli slaktet for å bli pels, og hvor kjøttet kastes fordi det ikke er spiselig.

Enig med skorpionfisken.

Kunne ikke falt meg inn å kjøpe pels fra et dyr som har lidd på en pelsdyrfarm, dog.

Skrevet

MIN holdning?

Nå må du lese en gang til. Jeg lot den ligge ubrukt i kjelleren - nettopp fordi jeg ikke er spesielt tilhenger av pelsbruk.

Og at den ble ødelagt og kasta, noe som ga meg 7000 kroner, var jo like godt da.

(Hva min svigermor måtte ha kjøpt for flere tiår siden kan da ikke jeg stå til rette for.)

Skrevet

Jeg har arvet en fjellanorakk med pels på hetta, men jeg vet ikke hva slags pels det er, det er det eneste. Bortsett fra alle kyra som har gitt med sko, belter og annet lær da.

Gjest togli
Skrevet

Nei, det hadde vært uaktuelt for meg å gå med pels laget av dyr som drepes kun for pelsens skyld.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

MIN holdning?

Nå må du lese en gang til. Jeg lot den ligge ubrukt i kjelleren - nettopp fordi jeg ikke er spesielt tilhenger av pelsbruk.

Og at den ble ødelagt og kasta, noe som ga meg 7000 kroner, var jo like godt da.

(Hva min svigermor måtte ha kjøpt for flere tiår siden kan da ikke jeg stå til rette for.)

Hva, vil du ikke stå til rette for hva din svigermor har gjordt?

Du må da skjønne at du skulle takket nei til pengene fra forsikringsselskapet siden det gjaldt en pels!

(Men du må så gjerne sende de 7000 til meg og få lettet litt på samvittigheten)

Gjest togli
Skrevet

Hva, vil du ikke stå til rette for hva din svigermor har gjordt?

Du må da skjønne at du skulle takket nei til pengene fra forsikringsselskapet siden det gjaldt en pels!

(Men du må så gjerne sende de 7000 til meg og få lettet litt på samvittigheten)

Smarting ;-)

Skrevet

MIN holdning?

Hva gikk de 7000 kronene til? Dyr som LIDER eller DEG SELV?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Smarting ;-)

Jepp :-)

Her løses alle problem til mitt beste, hehe!

Gjest togli
Skrevet

Jepp :-)

Her løses alle problem til mitt beste, hehe!

Og solidarisk som du er så deler du med meg!?

Skrevet

Hva gikk de 7000 kronene til? Dyr som LIDER eller DEG SELV?

Nå synes jeg du blir nesten hysterisk. Skulle hun gi 7000 kroner til "dyr som lider" automatisk, fordi en gammel stola ble ødelagt og hun fikk penger for den av forsikringen?

Du vet ikke noe om hennes situasjon. Kanskje hun hadde behov for dem, i en situasjon der huset har vært utsatt for oversvømmelse?

Dessuten: Hun må selv få velge hva hun skal bruke SINE penger til. Ærlig talt.

Det er flott å engasjere seg for dyrs rettigheter, men man skal ikke påtvinge andre å dedikere sin tid og penger på+ dette. Det finnes en mengde andre "verdige" ting å bruke tiden og pengene sine på. Det må være opptil enhver å bruke pengene/tiden sin på det _de_ mener er viktigst.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Og solidarisk som du er så deler du med meg!?

Naturligvis, det skulle bare mangle :-)

Jeg forventet at du skulle be om det alt i forrige innlegg...

Skrevet

Bruker ikke pels selv, og har liten sans for rent pelsoppdrett.

Men for de dyr der man bør/må drive en viss beskattning (f.eks sel), så ser jeg ingen grunn til ikke å også benytte dette produktet fra dyret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...