Gå til innhold

Når bør et krav bestrides?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer sånn
Skrevet

Dette gjelder en faktura jeg sendte en kunde i begynnelsen av januar i år. Kunden fikk 30 dagers betalingsfrist, altså ekstra lang betalingsfrist i forhold til vanlig. Men han betalte ikke og lot heller ikke høre fra seg, selv om jeg først sendte en vennlig påminnelse via mail.

Sendte så purring 3 uker etter betalingsfristens utløp, med 14 dagers frist. Hørte ikke noe fra kunden.

14 dager etter denne fristen var utløpt sendte jeg så et inkassovarsel. Først nå kom kunden på banen og sier at han bare nekter å betale. Årsaken er at kunden påstår det ikke finnes noen avtale fordi han ikke finner det i sine papirer. Jeg har kopi av avtalen her og har sendt den til vedkommende.

Men kunden betaler fremdeles ikke og vil ikke godta at det eksisterer noen avtale, selv om han har fått kopi tilsendt. Kan nevne at kunden har betalt flere ganger tidligere i henhold til samme avtale som han nå påstår ikke eksisterer (gjelder konsulenttjenester).

Hvordan skal jeg se på dette? Er kravet bestridt, og måtte ikke kunden i såfall ha bestridt kravet innen forfall av opprinnelig faktura og ikke ventet 3 måneder med å si noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lever det rett i forliksrådet.

Med så mange varsel og lang tid går det greit.

Krav skal bestrides straks faktura foreligger, uten opphold. Senest innen 14 dager.

Det med bestridte krav gjelder bare når du sender det videre til inkassobyråer, ikke når du har varslet som du skal og selv går til forliksrådet.

Skrevet

Husk å kreve purregebyrer, renter fra forfall 7,5%?.

Godtgjørelse for å skrive klage og refundert gebyr til forliksrådet skal du også ha. Et halvt rettsgebyr for hver er det vel?

Hvis de betaler etter at du har betalt forliksrådet, så skal du likevel ha godtgjørelse og gebyr refundert fra kunde.

Gjest lurer sånn
Skrevet

Lever det rett i forliksrådet.

Med så mange varsel og lang tid går det greit.

Krav skal bestrides straks faktura foreligger, uten opphold. Senest innen 14 dager.

Det med bestridte krav gjelder bare når du sender det videre til inkassobyråer, ikke når du har varslet som du skal og selv går til forliksrådet.

Ah - du er en knupp! Takk skal du ha! Jeg har begynt å skrive et brev om saken til forliksrådet, så da fortsetter jeg på det!

Skrevet

Ah - du er en knupp! Takk skal du ha! Jeg har begynt å skrive et brev om saken til forliksrådet, så da fortsetter jeg på det!

Det er sent (gjesp)

Håper du evt har signerte timelister, nok dokumentasjon og kopier av varsler.

Forliksrådet er ofte noget vinglete i framferden, og krever håndfaste og lettfattelige greier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...