Gå til innhold

Hente forsent i bhg = bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

Sammenligner du en lege med en barnehageansatt? Haha den var god du! Hadde jeg hatt lønna til en lege skulle jeg gjerne jobba overtid jeg!

Hvem skal betale overtid for en barnehageansatt? tror du virkelig det finnes budsjett for det? Hadde vi tatt ut den overtiden vi har til gode i avspasering (får ikke overtidsbetalt) hadde foreldrene virkelig skreket. For hvem skulle passe ungene da? Vikar har man jo ikke råd til i kommunale barnehager......

Mener du virkelig seriøst at jeg skal jobbe gratis for at du skal få tjent dine penger?

Jo jeg har gått mye overtid, jeg. Og kommet mye for tidlig. Hva får jeg igjen. Et takk kanskje. Joda det er hyggelig med blide foreldre, men jeg har også mitt jeg skal rekke etter jobb. Jeg har også barn. Det har faktisk mange som jobber i barnehage. Jeg skal også handle osv. Men dessverre ville ikke ditt barn vært det eneste som ble hentet for sent, og 10-15 minutter jevnlig ville faktisk blitt ganske mye i måneden. For selv om du kanskje kommer for sent noen få ganger er ikke du den eneste som har barn i den aktuelle barnehagen.

Hos oss skal barna hentes 1645 og barnehagen stenger 1700. Fra 16.00 er senvakta alene på avdelingen. Det siste kvarteret skal vi rydde avdelingen, ta kjøkkenet, tømme søppel, gå låse og slukkerunde osv som man ikke rekker da en er alene på vakt med barna den siste timen. Og er det sykdom blandt personalet må en kanskje slå seg sammen med de andre og forsøke å rydde på skift mens annen passer barna.

Lurer på hvor mange ganger jeg har måttet rydde avdelingen etter stengetid fordi en liten unge ikke har blitt hentet. Jo da tar jeg meg av barnet. For barnet kommer jo først gjør det ikke?

Hva sier de i barnehagen der du har dine barn da når du kommer forseint hver gang du har seinvakt?

Eller har du kanskje max flax slik at du har noen andre som kan hente for deg? Det er ikke alle som har den flaksen.

Fortsetter under...

• Svar 170
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

18

• mariamamma

11

• Yia

8

• jubalong70

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Jeg har jobbet som førskolelære i en haugevis av år, og har blitt lest den leksa der før. Du er ikke den første. Men, jeg mener det jeg skriver, om du er aldri så uenig med meg.

Om det er barna som kommer først? Ja, det kommer jo ann på om man som enslig mor, med lite nettverk, har noe særlig valg da. For min del er det viktig også at jeg har penger til å kunne forsørge mine barn. Og da kan jeg ikke annet enn å jobbe. Alternativet: sosialstønad, er ikke tema for meg.

Men, en ting kan vi iallfall være enige om. Problemet sitter hos politikere og eiere av de enkelte barnehagene. Det er de som ikke har skjønt, at barnehagepersonell gjør en bra jobb, og ville gjort den like bra om de hadde vært nødt til å jobbe et kvarter mer pr. dag, om de hadde fått betalt for det.

Du skal ikke være nødt til å jobbe gratis for meg, eller for den saks skyld skal ikke jeg være nødt til å kjøre på grensen av det lovlige, for å rekke barnehagens åpningstider, hver ettermiddag.

Målsettingen bør heller være å forhandle frem en forståelse i samfunnet.

Våre politikere, næringsliv, arbeidsgivere etc. bør få en forståelse for at behovet for et fleksibelt barnehage tilbud er et stadig voksende behov, blandt dagens småbarnsforeldre.

Personalet i barnehagene er foreldrenes fremste talerør for dette behovet, da de ansatte er de som har daglig kontakt med foreldregruppen, og kjenner best til hvilke behov som melder seg.

Og mitt første kamprop er - mer statsstøtte og bort med maksprisen!

Det er en grunn til at barnehagene kvalitetsmessig blir dårligere mange steder, det er ikke fordi eierne håver inn penger...

De private bhg får 85% av det de kommunale får, det vil si at vi har 15% mindre å klare oss med økonomisk, men likevel skal vi forholde oss til makspris.

Samtidig er det mange små aktører i markedet, de har ganske så begrensede muligheter ifht til de store.

"Husleien" på et kjempebygg er i realiteten lavere per m2 enn i et lite bygg. Det er flere ansatte å fordele byrdene som sen henting, sykdom og annet fravær utover. Vedlikeholdet kan gjøres av innleid personale. Kosten ifht til utført arbeide er ikke så stort. Pedagoger kan dele og fordele erfaringer og læring.

I det hele tatt...

De har begynt i feil ende. Man kan ikke starte med å senke prisene, og så si at tilbudet må bli bedre og mer samfunnsrettet - hvilke midler skal man gjøre det med da?

Man må jo ha nærmere 500 plasser for å klare å drive med et overskudd som gjør at man kan tjene godt, utvide, og belønne alle ansatte med det de faktisk fortjener - og ikke bare det man har råd til, i tillegg til å ha et godt fysisk og pedagogisk tilbud til alle barna.

Gjest abrahamsen

Jeg syns overhodet ikke det var tåpelig sagt av Dorthe.

Det Dorthe peker på er faktisk virkeligheten for mange.

Og jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor det skal være så vanskelig for barnehagepersonell å jobbe 10 -15 min ekstra, når det er behov for det.

Vis meg gjerne den personen ved et seriøst kontor (legekontor), som hyver ut pasienten/kunde på slaget 1615, fordi legen/kundebehandler må stenge kontoret?

Vi snakker om et serviceyrke.

Jeg er totalt uenig med deg! Ingen forventer service utenom stengetid og jeg har aldri sett på barnehagejobb som et serviceyrke. De er pedagoger som får betalt for en viss arbeidstid, så hvorfor i all verdens land og riker skal de jobbe gratis 20 - 15 minutter hver dag fordi enkelte foreldre ikke greier å hente ungene sine i tide????

Om barnehagene skulle hatt lenger åpningstid er en HELT annen diskusjon. Utvider man åpningstidene vil vi nok se at de samme foreldrene også da til stadighet kommer forsent....

Gjest abrahamsen

En betraktning:

At barn blir hentet for sent i barnehagen er i prinsippet ikke et ansvar for barnevernet. Det er etter min mening et kommunalt, virksomhet -og samfunnsansvar.

Alt for mange barnehager, kaller seg en brukervennlig barnehage, uten at de har sett på om åpningstidene er tilpasset foreldrenes arbeidsdag. Et eksempel: Jeg er bruker av en kommunal barnehage med åpningstid fra kl. 0715 - 1615.

Jeg er alene med et barn. Jeg jobber fra 0830 - 1530, etter å ha justert arbeidstiden, med tillatelse fra arbeidsgiver, fra 0900 - 1600. Jeg pendler til og fra jobb i bil. Turen tar ca 35 min.

Barnehagen er fin på alle måter. Personalet kan jeg ikke få fullrost, men åpningstiden er ikke tilpasset min arbeidstid. Barnehagen har imidlertid et tilbud om utvidet åpningstid om TO barn behøver det, noe som er svært sjeldent. I tillegg må jeg skrive meg opp på liste EN uke i forveien, før å kunne få utvidet åpningstid.

Det er svært sjeldent at noen har dette behovet, samtidig. For meg kan det virke som den ene klausulen, slår ihjæl den andre. Har du sagt i fra en uke på forhånd, kan du være sikker på at det ikke er noen andre som har behov for utvidet åpningstid, den samme uka.

For en familie som pendler, kan det oppstå ting på veien, ulykker, forsinkelser, eller andre uforutsatte ting. Jeg mener det blir for enkelt å rope etter barnevern, når barn blir hentet for sent i barnehagen.

Jeg ser da selvfølgelig bort fra de som er uheldig og kommer for sent, en gang.

Men jeg kan ikke se bort fra at kommunene, eierne, virksomhetene (barnehagens personell) bør begynne å revurdere, evt. evaluere hva de mener med en brukertilpasset barnehage.

Jeg er ikke så sikker på at virksomhetens syn på en brukertilpasset barnehage, og dens åpningstider, alltid er så tilpasset de yrkesaktive som de skulle tro.

En fleksibel og brukertilpasset virksomhet, skal være tilpasset brukerne (foreldre og barn) sitt behov. og ikke de som jobber der, eller eier virksomheten.

Etter min mening er ofte det sistnevnte alternativet, det vanlige. Småbarnsforeldre må tilpasse seg arbeislivet og ikke omvendt.

Resultat: Vi kjører på grensen til lovlig fartsgrense, med dårlig samvittighet og trussel om at barnevernet snart griper inn, fordi vi rett og slett er fanget i en "tidsklemme" som er samfunnsskapt.

Men dette blir jo en helt annen diskusjon. MAn må forholde seg til de åpningstidene man har pr i dag.

Jeg tror at dersom man utvider åpningstidene vil de samme foreldrene fortsatt til stadighet komme forsent... Det er de foreldrene det er snakk om her.

Gjest Persille

Men dette blir jo en helt annen diskusjon. MAn må forholde seg til de åpningstidene man har pr i dag.

Jeg tror at dersom man utvider åpningstidene vil de samme foreldrene fortsatt til stadighet komme forsent... Det er de foreldrene det er snakk om her.

Det er veldig sant... Jeg har nemlig testet det ut :)

Annonse

Jeg pleier å hente barna mine ca. kl. 15. Og som deg, så har jeg ikke dårlig samvittighet om jeg da handler litt før jeg henter dem, og klokka blir mer. For jeg holder meg jo innenfor barnehagens åpningstider uansett.

Og det å handle med slitne barn er grusomt. Men i Persiles eksempel var det en mor som var hjemme, og som bare "måtte" handle litt før hun hentet barna - etter at barnehagen har stengt. Akkurat det er uforståelig for meg.

Hvorvidt det er lurt å kutte forelesninger vet du vel best selv. Man kan jo lese ganske mye på egen hånd også...

Kutte forelesninger går helt fint det, skulle godt gjøres at det ble katastrofe av å kutte 1 time i uka for å rekke barnehagen :-)

Nei shoppe etter barnehagens stengetid er heftig drøyt, da hadde jeg begynt å lure på om de var helt riktig nagla..

Jeg er totalt uenig med deg! Ingen forventer service utenom stengetid og jeg har aldri sett på barnehagejobb som et serviceyrke. De er pedagoger som får betalt for en viss arbeidstid, så hvorfor i all verdens land og riker skal de jobbe gratis 20 - 15 minutter hver dag fordi enkelte foreldre ikke greier å hente ungene sine i tide????

Om barnehagene skulle hatt lenger åpningstid er en HELT annen diskusjon. Utvider man åpningstidene vil vi nok se at de samme foreldrene også da til stadighet kommer forsent....

Jeg er enig med deg igjen jeg ;o)

Vel, om man har to barn i forskjellige barnehager, og skal rekke alt mellom 7.30 og 16.30 - så tror jeg egentlig ikke det handler om barnas velferd...

Man har jo begge deler, men det er enkelte, som Dorthe f.eks beskriver, det er vanskelig for...

Jo, jeg synes det handler om velferd, og definitiv om prioriteringen.

JEg skjønner det er vanskelig for mange å få kabalen til å gå opp. Men man har bare 1 sjanse med barna...

mariaflyfly

Fare for utnyttelse.

Jeg har sjøl brukt en tidligere barnehageassisten som barnevakt på fritida. Vil ikke si at det har vært i nærheten av noen form for utnyttelse.

Jeg har gjort det helt klart for henne at hvis hun ikke har lyst eller tid, vil jeg at hun sier ifra når jeg spør - jeg tåler å få et nei. Jeg har betalt henne bra. Jeg har sørga for at hun får middag. Jeg har kjørt henne hjem (eller betalt en taxi for henne dersom ingen av oss har vært kjørbare) når vi har kommet hjem på kvelden.

Gjest abrahamsen

Sjekket kommunen her jeg bor, her opererer man med 500kr i bot uansett hvor mye for sent og om det er et gjentatt problem eller ikke.

De 500 kronene er bare med på å gjøre det lettere for enkelte å komme forsent. De betaler jo for seg....

Gjest Aimabel

Men jeg har ikke sagt at noen skal jobbe overtid, jeg synes at åpningstidene skulle vært lenger, for meg hadde 7.30 klart seg.

Og hvilken kompensasjon skal vi foreldre ha når de barnehageansatte forsover seg og vi sitter utenfor og venter og venter og den som har tidligvakt kommer heseblesende 8.30 isteden for 7.45.

Jeg har bare hatt ungene i kommunale barnehager da, ikke private og minstemann har bare gått i enavdelingsbarnehage og jeg søkte hvert år om barnehagebytte.

det finnes barnehager som har lengre åpningstid en det

Annonse

Hva sier de i barnehagen der du har dine barn da når du kommer forseint hver gang du har seinvakt?

Eller har du kanskje max flax slik at du har noen andre som kan hente for deg? Det er ikke alle som har den flaksen.

Vi har lagt om livet etter vi fikk barn. Egen karriere er satt tilside.

Nå jobber jeg i samme barnehage som barnet mitt går i, så jeg slipper problematikk rundt henting, men jeg har gjort ganske store omveltninger underveis før jeg kom dit.

Det har krevd mye egeninnsats og nøye gjennomtenkt planlegging jobbmessig som økonomisk. Jeg jobbet først som selvstendig og hadde barnet med på jobb eller jobbet hjemme etter hun hadde lagt seg. Hadde en periode en fulltidsjobb. Da vi flyttet hit ga jeg avkall på tilbud om forlenget kontrakt, da barnet mitt ville få over 9 timers "arbeidsdag" og det var rene gamblingen mht å rekke henting de dagene mannen min ikke var i form (med. attføring).

Vi flyttet heller ikke før vi hadde fått bekreftet barnehageplass her. I 1 1/2 år jobbet jeg som tilfeldig vikar rundt omkring, samt freelancejobbing, før jeg var så heldig å bli ansatt i barnehagen barnet mitt går i.

Vi har valgt å legge om livet etter barnet vårt. Det har vært mange tøffe tak økonomisk, men hun slipper å være offer for stress og mas.

Til høsten blir hun skolejente. Pappa er da ferdig attført og vil forsøke å starte lite firma hjemme så hun vil ikke få lange dager selv om jeg jobber til 17.00.

Barnet vårt har ikke fått så mye materialistiske goder, men jeg håper hun vil huske at vi foreldre prioriterte henne og la om livet vårt så hun skulle få roligere dager. Vi vil alltid være glad vi valgte det slik.

Selvfølgelig er det ikke alle som kan gjøre som oss, men det er veldig mange foreldre som setter egen karriere foran barna sine, og forventer at livet skal fortsette som før de satte barn til verden. All hensyn går til jobb og barna blir nærmest en byrde i den tidsklemma man kanskje i utgangspunktet kunne forsøkt å begrense. Men det koster litt.

Selvfølgelig er det stor forskjell på sivil status og hvor man bor i landet, jobbmuligheter osv. Mange sliter. men mange sliter også fordi de har lagt seg opp en levestandard som krever høy inntekt av begge.

Barnehagens åpningstider er en annen sak. Den er ikke jeg herre over. Men jeg syns foreldre skal innrette seg etter barna - ikke motsatt,

men det er nå min mening.

Gjest Persille

Vi har lagt om livet etter vi fikk barn. Egen karriere er satt tilside.

Nå jobber jeg i samme barnehage som barnet mitt går i, så jeg slipper problematikk rundt henting, men jeg har gjort ganske store omveltninger underveis før jeg kom dit.

Det har krevd mye egeninnsats og nøye gjennomtenkt planlegging jobbmessig som økonomisk. Jeg jobbet først som selvstendig og hadde barnet med på jobb eller jobbet hjemme etter hun hadde lagt seg. Hadde en periode en fulltidsjobb. Da vi flyttet hit ga jeg avkall på tilbud om forlenget kontrakt, da barnet mitt ville få over 9 timers "arbeidsdag" og det var rene gamblingen mht å rekke henting de dagene mannen min ikke var i form (med. attføring).

Vi flyttet heller ikke før vi hadde fått bekreftet barnehageplass her. I 1 1/2 år jobbet jeg som tilfeldig vikar rundt omkring, samt freelancejobbing, før jeg var så heldig å bli ansatt i barnehagen barnet mitt går i.

Vi har valgt å legge om livet etter barnet vårt. Det har vært mange tøffe tak økonomisk, men hun slipper å være offer for stress og mas.

Til høsten blir hun skolejente. Pappa er da ferdig attført og vil forsøke å starte lite firma hjemme så hun vil ikke få lange dager selv om jeg jobber til 17.00.

Barnet vårt har ikke fått så mye materialistiske goder, men jeg håper hun vil huske at vi foreldre prioriterte henne og la om livet vårt så hun skulle få roligere dager. Vi vil alltid være glad vi valgte det slik.

Selvfølgelig er det ikke alle som kan gjøre som oss, men det er veldig mange foreldre som setter egen karriere foran barna sine, og forventer at livet skal fortsette som før de satte barn til verden. All hensyn går til jobb og barna blir nærmest en byrde i den tidsklemma man kanskje i utgangspunktet kunne forsøkt å begrense. Men det koster litt.

Selvfølgelig er det stor forskjell på sivil status og hvor man bor i landet, jobbmuligheter osv. Mange sliter. men mange sliter også fordi de har lagt seg opp en levestandard som krever høy inntekt av begge.

Barnehagens åpningstider er en annen sak. Den er ikke jeg herre over. Men jeg syns foreldre skal innrette seg etter barna - ikke motsatt,

men det er nå min mening.

"Barnehagens åpningstider er en annen sak. Den er ikke jeg herre over. Men jeg syns foreldre skal innrette seg etter barna - ikke motsatt, men det er nå min mening. "

Jeg synes det må være en balansegang. Jeg ofrer mye for Billa, uten å se på det som offer sånn sett - men jeg legger ikke _hele_ livet på hylla selv om jeg har fått barn.

Men at man må omstille seg, planlegge og prioritere annerledes - det er det ikke tvil om :)

Gjest surreal

Den siste er jo et alternativ :)

Jeg har også foreldre som har tilbudt seg å kjøre de ansatte hjem fordi de ikke rakk tog etc., og det er positivt.

Det skal ikke være lett...

Når foreldre kommer for sent en sjelden gang, og ringer og beklager oppriktig osv., er det så klart surt for oss ansatte (vi får jo ikke igjen tiden vi mister), men det er likevel MYE lettere å takle med sånn velvilje fra foreldrene som du beskriver her. :) Det burde være en selvfølge, men det er det ikke for alle dessverre..

"Barnehagens åpningstider er en annen sak. Den er ikke jeg herre over. Men jeg syns foreldre skal innrette seg etter barna - ikke motsatt, men det er nå min mening. "

Jeg synes det må være en balansegang. Jeg ofrer mye for Billa, uten å se på det som offer sånn sett - men jeg legger ikke _hele_ livet på hylla selv om jeg har fått barn.

Men at man må omstille seg, planlegge og prioritere annerledes - det er det ikke tvil om :)

Det er jeg veldig enig i.

Jeg ser heller ikke på mine valg som et offer, men jeg er glad vi har valgt å prioritere tid med barnet. Nå har jo jeg hatt en turbulent tid etter mitt lille foretak måtte legges ned, og det har vært tøffe tider, men jeg har sett at det går an å jobbe mindre hvis man prøver å tenke litt annerledes.

Med to foreldre i full jobb ligger gjennomsnittinntekt samlet ganske høyt. Jeg ligger nesten nedert på kommunal lønnsstige og har en mann på attføring med minimal utbetaling. Skulle gjerne tjent mye bedre, selvfølgelig og hatt en ferie i fjernere strøk, men heldigvis bor jeg i et flerkulturellt miljø så jeg behøver ikke reise for å oppsøke det eksotisk ;o)

Nå skal det sies at vi ikke har huslån på flere millioner og kjører en gammel bil.

Det blir litt ironisk når foreldre som i snitt tjener 350.000 hver ber meg jobbe gratis fordi de har problemer med å hente ungene sine. Da har pengene stor makt spør du meg.

Den stakkars alenemamman/pappan som strever for å få endene til å møtes er noe annet, men de er ofte lagt mer ydmyke.

men nå begynner jeg å bli usaklig så da stopper jeg her ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...