Gå til innhold

Bør vi være redde?

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Vi bodde litt utenfor selve sentrum, Kumköy hette det der.

Vi var der i 14 dager, første kvelden vi kom dit, skulle vi ut å se oss litt rundt omkring, gikk i feil retning av sentrum ;) .... så da vi kom tilbake til hotellet lurte vi på hvordan i alle dager vi skulle få dagene til å gå her :). Så trist og kjedelig så det ut til å være.

Men da vi gikk i korrekt retning endret alt seg :), masse butikker og restauranter.

Vi kjøpte masse fake-klær, noen av klæra er faktisk i bruk i dag, snart 4 år etter, så det er god kvalitet selv om det er fake. Måtte kjøpe oss nye kofferter for å få med oss alle klæra hjem :).

I Kumköy var det ikke mini-banker, kun vekslingsboder, hold dere LANGT unna dem, de lurer dere trill rundt. Min bror tapte ca 3000 NOK på tre uttak der, før vi ble tipset om det. Så etter dette tok vi drosje inn til Side-sentrum å vekslet i vanlige minibanker.

Vi trivdes veldig godt i Tyrkia, men vi blei veldig lei av at vi hele tiden måtte prute i butikkene ..... ikke en eneste butikk som opererer med "vanlig" pris, du må alltid prute ellers blir du lurt.

Møter du noen som gir deg noe, som f.eks. nybakt børd/kaker o.l., så si alltid nei. De krever penger av deg etterpå, og vil gjerne hjelpe deg litt med å finne penger i lommeboken din, vips så har du mistet mye penger. Dette skjedde med flere av nordmennene som var på samme hotell, så vi ble advart av dem, ikke av Ving. Det samme gjelder skopussere, lokale turoperatører, menn med kameler o.l. Vær skeptisk til det meste.

En ting som lønner seg den første dagen dere kommer ned, dra på et Tyrkisk bad !!! Få anbefaling av hotellet / Vingverten, for det florerer av lugubre Tyrkiske bad. Her blir du skrubbet og vasket, masert inn med oljer o.l., virkelig nyyydelig, og så skal visst brunfargen sitte lenger :).

Vi måtte også innom helsevesnet i Tyrkia, vår minste datter fikk halsbetennelse og senere uttørket, så det ble ett døgn på sykehus med intravinøst. Alt var så rent og pent, legene og søstrene var helt topp. Så det var ikke farlig å bli syk der nede.

Er det noe mer du lurer på, bare spør :).

Tusen takk for tips.

Vi har selv blitt lurt av sigøynere i Spania en gang og åpnet lommeboken for hun hadde fått feil mynt. Jeg kikket på hendene hennes hele tiden, men rett etter at hun hadde gått så var det noe som sa meg at jeg skulle kikke en gang til og alle pengene i lommeboken var forsvunnet. Mannen min løp etter og så at hun kastet fra seg noe, og det var alle pengene våre. Jeg tror vi fikk igjen alt :) så dette skal vi være vanvittig forsiktig med.

Vi skal til Side og skal huske å ta ut i minibank.

Har også planer om å kjøpe mye fake, er det klær stort sett som er billig? Hvor mye er det vanlig å prute ned ting?

Jeg hater også sånn pruting, vi var i Kina for tre år siden og der var det også pruting på alt, vi ble jo ganske flinke etterhvert, men jeg føler meg som en kjeltring :).

Nå får vi bare håpe på litt fint vær. Det er vel vanskelig for oss som har med fire unger å dra på tyrkisk bad eller? Det hadde vært skikkelig gøy da.

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde nok ikke reist med ungene, nei..Men så er jeg pysete på sånne ting også da.. På TextTV (Tv2) står det idag at man truer med å angripe turistmål i Tyrkia. Jeg tror ikke jeg ville klart å kose meg skikkelig hvis jeg skulle gått rundt og vært engstelig :-/

Gjest God TUR !
Skrevet

Tusen takk for tips.

Vi har selv blitt lurt av sigøynere i Spania en gang og åpnet lommeboken for hun hadde fått feil mynt. Jeg kikket på hendene hennes hele tiden, men rett etter at hun hadde gått så var det noe som sa meg at jeg skulle kikke en gang til og alle pengene i lommeboken var forsvunnet. Mannen min løp etter og så at hun kastet fra seg noe, og det var alle pengene våre. Jeg tror vi fikk igjen alt :) så dette skal vi være vanvittig forsiktig med.

Vi skal til Side og skal huske å ta ut i minibank.

Har også planer om å kjøpe mye fake, er det klær stort sett som er billig? Hvor mye er det vanlig å prute ned ting?

Jeg hater også sånn pruting, vi var i Kina for tre år siden og der var det også pruting på alt, vi ble jo ganske flinke etterhvert, men jeg føler meg som en kjeltring :).

Nå får vi bare håpe på litt fint vær. Det er vel vanskelig for oss som har med fire unger å dra på tyrkisk bad eller? Det hadde vært skikkelig gøy da.

Ta med dere barna, mange barn som var med på Tyrkisk bad.

Klær, solbriller, kofferter, gull (men vær obs her også, vi ble anbefalt en gullsmed av Ving som kun solgte ordentlig gull, den butikken lå i Side sentrum, husker dessverre ikke nanet). Vi kjøpte ikke mye gull, men min bror og svigerinne handlet masse, kjøpte seg faktisk forlovelsesringer der nede :).

Når det gjelder klær, så ble det sagt at en ikke burde kjøpe t-skjorter o.l. av bodene som solgte på stranden, det spiller tydligvis ingen rolle, for de t-skjortene var like holdbare som alt annet vi kjøpte der.

Jeg husker dessverre ikke prisene sånn eksakt, men min niese kjøpte seg masse MissSixty bukser der nede, ga ca 100 NOK pr bukse.

Gjest hysteriske tilstander ...
Skrevet

Jeg hadde nok ikke reist med ungene, nei..Men så er jeg pysete på sånne ting også da.. På TextTV (Tv2) står det idag at man truer med å angripe turistmål i Tyrkia. Jeg tror ikke jeg ville klart å kose meg skikkelig hvis jeg skulle gått rundt og vært engstelig :-/

Hvis det hadde vært kritisk så hadde vel "fei" blitt kontaktet av reisebyrået sitt ..... det smeller jo rett som det er overalt idag, så da bør vi vel holde oss hjemme da, men pass på, det kan smelle her også !!

Gjest togli
Skrevet

Hvis det hadde vært kritisk så hadde vel "fei" blitt kontaktet av reisebyrået sitt ..... det smeller jo rett som det er overalt idag, så da bør vi vel holde oss hjemme da, men pass på, det kan smelle her også !!

Sant nok, men sjansen er nok relativt større for at sånt skal skje i Tyrkia akkurat nå!

Jeg vil på ingen måte kritisere de som ønsker å reise. Det må bli opp til hver enkelt. Sjansen for at noe skal skje er nok uansett relativt liten. Jeg sier bare at jeg selv ikke ville reist med små barn.

Skrevet

Jeg hadde muligens ikke syntes det var kjekt å dra til Tyrkia nå, men så er jeg en ekstrem pyse på sånne ting også. Du snakker med ei som ville vært engstelig for å ta danskebåten da det stormet som verst - snakk om give away terrormål! ;o)

På den andre siden - hvor ofte skjer det noe sånn da?? Vi adopterer fra Colombia - som er regnet som et av de aller farligste landene å dra til verden (da vi var der i 2000 var det det farligste, men Irak-krigen har endret litt på det...). Likevel - jeg følte meg _aldri_ utrygg da vi var der.

Terrorister kan oppnå mye bare ved å true og spre frykt. Sannsynligvis oppnår de også nok med det - Tyrkia vil sikkert oppleve en nedgang i turisme. Og Tyrkia vil sikkert gjøre sitt for at ting ikke skal skje.

Reis dere!

Og et ps! Vi bodde på all inclusive i Hellas i sommer, og det var veldig, veldig bra. Både frokost, lunsj og middag. Og fryktelig lettvint på alle måter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...