Gjest sognemor Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 http://www.dagbladet.no/dinside/2006/04/03/462643.html hvordan kan de si at Ecoli må forebygges av familiene selv? Skjønner jo at hygiene er familiens ansvar, men hva med kjøttpålegg? Hvis den tas rett ut av pakken og legges på skiva, da er det vel leverandørens ansvar? 0 Siter
petter smart Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Det er uansett produsentens ansvar. Men det hjelper lite dersom du blir smittet. De mener vel at du ikke bør gi barna dine mat som kan inneholde e.coli. 0 Siter
Gjest sognemor Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Det er uansett produsentens ansvar. Men det hjelper lite dersom du blir smittet. De mener vel at du ikke bør gi barna dine mat som kan inneholde e.coli. så jeg bør altså ikke gi dem kjøttpålegg, og påleggspølse. 0 Siter
petter smart Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 så jeg bør altså ikke gi dem kjøttpålegg, og påleggspølse. Jeg ville i alle fall ikke gjort det før sikkerheten rundt slik mat blir bedre. En gambler ikke med sine barns helse. 0 Siter
Gjest og kjøttdeig? Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Det er uansett produsentens ansvar. Men det hjelper lite dersom du blir smittet. De mener vel at du ikke bør gi barna dine mat som kan inneholde e.coli. Er det trygt å gi kjøttdeig nå? Den blir jo godt stekt.... 0 Siter
NeaNoor Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Er det trygt å gi kjøttdeig nå? Den blir jo godt stekt.... Ble aldri påvist e-coli i kjøttdeig, så den er like (u)trygg som den alltid har vært. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg ville i alle fall ikke gjort det før sikkerheten rundt slik mat blir bedre. En gambler ikke med sine barns helse. Men hva med fenalår og gullsalami fra andre produsenter? Ungene mine elsker fenalår fra Nordfjord kjøtt og Grillstad gullsalami. Bør vi droppe å spise dette? 0 Siter
org Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Ble aldri påvist e-coli i kjøttdeig, så den er like (u)trygg som den alltid har vært. Ble ikke e. coli påvist i Lidl-kjøttdeig? Eller tar jeg feil? 0 Siter
morsan Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Men hva med fenalår og gullsalami fra andre produsenter? Ungene mine elsker fenalår fra Nordfjord kjøtt og Grillstad gullsalami. Bør vi droppe å spise dette? Mener de har sagt at f eks fenalår fra de samme sauene som havnet i e. coli-pølsene er trygge, på grunn av det store saltinnholdet. Men lurt å sjekke det opp. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Mener de har sagt at f eks fenalår fra de samme sauene som havnet i e. coli-pølsene er trygge, på grunn av det store saltinnholdet. Men lurt å sjekke det opp. Okei... Huff, det skal jammen ikke være lett :-( Vet du noe om Trønderfår da? Femåringen elsker det :-/ 0 Siter
morsan Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Okei... Huff, det skal jammen ikke være lett :-( Vet du noe om Trønderfår da? Femåringen elsker det :-/ Jeg tør ikke å gå god for noe som helst! ;-) Men de har sagt at det er lite trolig at det finnes mer enn én smittekilde, og denne har da kommet fra max 4 ulike slakterier til "skjæreriet" på Tynset, og derfra videre til Terrina i Sogndal. Vi har spist salami etc fra andre produsenter. Jeg har ikke fryktet at _denne_ typen bakterier er i dem. Men når det er sagt, så har man vel aldri noen 100% garanti for at ikke _andre_ typer e.coli kan dukke opp i hva-det-nå-måtte-være. Sånn sett er det adskillig mer skummelt med pølser etc, for med mindre man har de på pizza, blir de ikke varmebehandlet, slik som kjøttdeig. Men i lys av alt som har skjedd den siste tiden skulle jeg tro at det er ekstra trygt og sikkert nå - at matprodusentene er ekstra ekstra påpasselige nå. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg tør ikke å gå god for noe som helst! ;-) Men de har sagt at det er lite trolig at det finnes mer enn én smittekilde, og denne har da kommet fra max 4 ulike slakterier til "skjæreriet" på Tynset, og derfra videre til Terrina i Sogndal. Vi har spist salami etc fra andre produsenter. Jeg har ikke fryktet at _denne_ typen bakterier er i dem. Men når det er sagt, så har man vel aldri noen 100% garanti for at ikke _andre_ typer e.coli kan dukke opp i hva-det-nå-måtte-være. Sånn sett er det adskillig mer skummelt med pølser etc, for med mindre man har de på pizza, blir de ikke varmebehandlet, slik som kjøttdeig. Men i lys av alt som har skjedd den siste tiden skulle jeg tro at det er ekstra trygt og sikkert nå - at matprodusentene er ekstra ekstra påpasselige nå. Jeg tror nok vi "tar sjansen". Det er jo nesten ingenting man kan spise dersom man skal være bekymret for alt av kjøttmat heller.. Ungene mine liker ikke noe særlig med grønnsaker og fisk, så å bli vegetarianere er uaktuelt ;-) 0 Siter
Gjest bakter Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg tror nok vi "tar sjansen". Det er jo nesten ingenting man kan spise dersom man skal være bekymret for alt av kjøttmat heller.. Ungene mine liker ikke noe særlig med grønnsaker og fisk, så å bli vegetarianere er uaktuelt ;-) Tror du at grønnskaer og frukt er tryggere enn kjøtt? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Tror du at grønnskaer og frukt er tryggere enn kjøtt? Hvis det vaskes godt nok kanskje? 0 Siter
Gjest bakter Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hvis det vaskes godt nok kanskje? Ja, man må være like flink med hygienen der som med kjøtt. Kjøtt er jo også trygt om det behandles rett. Folk er jo helt hysteriske, men hysteri kommer jo også oftest av uvitenhet... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.