Klara Q Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Nåja, bruker et par tusenlapper på shopping i august, da. Men ikke mer enn at jeg klarer meg på pengene resten av året (pluss de 6000 jeg får i lån/stipend hver mnd. selvsagt). Godt å høre at du koser deg litt innimellom også, da! 0 Siter
Gjest moldegata17 Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 jeg har 3000 kroner i husleie, mat til 1500, linser til 450. Kanskje et ukeskort eller fleksikort også, så er det små marginer for at jeg skal klare det. Jeg jobber ikke ved siden av, og må ty til oppsparte penger for å få det til å gå rundt. Hadde nok klart det om jeg hadde bodd på Sogn eller kringsjå og betalt 2000 kroner i måneden (men da må jeg også dele kjøkken med 12, og bad med 6 andre. Det frister ikke så mye akkurat. 0 Siter
Gjest Baby2006 Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Oi det hørtes forferdelig ut, man kan vel ikke leve på 700kr i måneden? nei kan ikkje leve på så lite så eg måtte låne pengar hos mine foreldre(sjøkl om det ikkje var kjekt når eg visste dei ikkje hadde meir enn dei egentlig måtte ha sjøl) :-( 0 Siter
amber sun Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Etter å ha lest denne tråden kan jeg bare si at jeg er imponert over hva som går an. Når en må. :-) 0 Siter
amerikafareren Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Når du snakker om 6000 kr. i måneden deler du da stipend og lån på hele året? Ikke 40000 i semesteret som er 5 måneder og da blir det 8000 i måneden. 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 jeg har 3000 kroner i husleie, mat til 1500, linser til 450. Kanskje et ukeskort eller fleksikort også, så er det små marginer for at jeg skal klare det. Jeg jobber ikke ved siden av, og må ty til oppsparte penger for å få det til å gå rundt. Hadde nok klart det om jeg hadde bodd på Sogn eller kringsjå og betalt 2000 kroner i måneden (men da må jeg også dele kjøkken med 12, og bad med 6 andre. Det frister ikke så mye akkurat. Høh? Kjøkken med 12 og bad med 6? Stemmer jo ikke det. Man deler både kjøkken og bad med 6 stk, og det er faktisk helt greit så lenge man har greie "naboer"... Man klarer alt, bare man vil vettu! Det går også an å skaffe seg jobb. Kjenner flere som ikke har en krone i lån, for de har jobbet alle årene de har studert, OG bodd på hybel. 0 Siter
Gjest tror jeg er anonym nå Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Når du snakker om 6000 kr. i måneden deler du da stipend og lån på hele året? Ikke 40000 i semesteret som er 5 måneder og da blir det 8000 i måneden. Jo jeg er enig i at det blir egentlig 8000kr i måneden. Men de fleste studenter jeg kjenner klarer ytterst sjelden og spare så veldig mye på de 16000kr man får i januar og september. 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 ja, klart det, men det er tøft til tider. Jeg klarte det veldig fint. Hadde husleie 3300, men det gikk fint det 0 Siter
Lucretia Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 jeg har 3000 kroner i husleie, mat til 1500, linser til 450. Kanskje et ukeskort eller fleksikort også, så er det små marginer for at jeg skal klare det. Jeg jobber ikke ved siden av, og må ty til oppsparte penger for å få det til å gå rundt. Hadde nok klart det om jeg hadde bodd på Sogn eller kringsjå og betalt 2000 kroner i måneden (men da må jeg også dele kjøkken med 12, og bad med 6 andre. Det frister ikke så mye akkurat. Vi er naboer 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg har 6200 kr i mnd. Jeg får ingen økonomisk støtte hjemmefra. Jeg bor i Trondheim. Betaler 3000 kr i i husleie, og fester minst annahver helg. Jeg spiser det jeg har lyst på, men selvfølgelig ikke biff eller resturantmat for ofte. Jeg bruker ca 10 000 kr i året på å reise hjem (3 reiser, er fra nord). Jeg kan ikke si at jeg har god råd, men jeg føler ikke at økonomien er noe problem heller. Jeg klarer meg fint, og vel så det. Føler at jeg lever godt og kan kjøpe(spare til) det jeg har lyst på. Men det skal sies at jeg er flink med penger, og det kan se ut som at jeg kan bruke og bruke.. 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg har 6200 kr i mnd. Jeg får ingen økonomisk støtte hjemmefra. Jeg bor i Trondheim. Betaler 3000 kr i i husleie, og fester minst annahver helg. Jeg spiser det jeg har lyst på, men selvfølgelig ikke biff eller resturantmat for ofte. Jeg bruker ca 10 000 kr i året på å reise hjem (3 reiser, er fra nord). Jeg kan ikke si at jeg har god råd, men jeg føler ikke at økonomien er noe problem heller. Jeg klarer meg fint, og vel så det. Føler at jeg lever godt og kan kjøpe(spare til) det jeg har lyst på. Men det skal sies at jeg er flink med penger, og det kan se ut som at jeg kan bruke og bruke.. Og nei, jeg har ikke noe jobb ved siden av skolen. 0 Siter
Gemini Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Eg hadde 2700 i inntekt i mnd - med 2000 i husleige, det var tungt :-( Hvorfor fikk du ikke mer i studielån & stipend? Eller var du ikke student da du hadde så dårlig råd? 0 Siter
Gjest petrusa Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Jeg hadde aldri klart det, særlig pga jeg har egen leilighet jeg har arvet, selv om den er uten lån og gjeld. Men mye plutselige utgifter på over 3000 kr et par ganger i året. Så jeg tar inn leieboere i leiligheten min :-\ Får bare tåle det selv om det hadde vært deilig å bodd alene. Men det er jo bare for et par år, til jeg tjener nok til å få ha leiligheten min i fred. :-) 0 Siter
amerikafareren Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jo jeg er enig i at det blir egentlig 8000kr i måneden. Men de fleste studenter jeg kjenner klarer ytterst sjelden og spare så veldig mye på de 16000kr man får i januar og september. Det å leve av 6000 kr i måneden er ikke helt riktig hvis det bare er noen få måneder i året. Det må være gjennomsnittet som teller. Hvis du bruker den ekstra betalingen i januar og september til å fylle kjøleskapet og handle klær f.eks. så er det noe annet å leve av 6000 kr.gjennomsnittlig i tre måneder etterpå. Selv om studenter ikke bor hjemme hos mor og far så er det mange som drar dit for å spise godt engang iblant, og som blir invitert det ene og det andre av mor og far av og til. Det blir derfor ikke alltid helt relevant sammenligning i alle tilfeller. Hvor mange betaler f.eks. sin egen julefeiring? Dette er ikke ment som kritikk, men til å påpeke at det er ikke sammenlignbar situasjon med f.eks. sosial klienter som ikke har noe annet enn sosialstønad og/eller studenter som har ingen familie som støtter opp. Det er stor forskjell på å være student i min alder nå, fra det som var før i tiden. Selvom jeg forsørget meg selv fra jeg var 16 år så hadde jeg alltid hjem å dra til i ferier. Jeg hadde følelsesmessig støtte (som jeg har fremdeles), og jeg fikk diverse gaver fra foreldre, bestefar, ja til og med hos tanter og onkler kunne det vanke pengesedler på bursdager. Slikt eksisterer naturlig nok ikke i dag, og ikke ønsker jeg det heller. Isteden er det jeg som gir slike gaver;) Jeg har ingen muligheter til å leve av 6000 kr. i måneden bare så det er sagt;) Da slutter jeg fort å studere hvis det blir tilfellet. 0 Siter
Gjest Baby2006 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hvorfor fikk du ikke mer i studielån & stipend? Eller var du ikke student da du hadde så dårlig råd? Eg var student, men fekk ikkje stipend. Dette var alt eg fekk i lån :-( 0 Siter
Gjest moldegata17 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Høh? Kjøkken med 12 og bad med 6? Stemmer jo ikke det. Man deler både kjøkken og bad med 6 stk, og det er faktisk helt greit så lenge man har greie "naboer"... Man klarer alt, bare man vil vettu! Det går også an å skaffe seg jobb. Kjenner flere som ikke har en krone i lån, for de har jobbet alle årene de har studert, OG bodd på hybel. Ja de er heldige de som har helsa i behold og faktisk KAN jobbe ved siden av studiene. Det kan ikke jeg, derfor er jeg glad for at jeg har oppspart studielån fra den første tiden da jeg faktisk bodde hjemme. Og jo, det er faktisk hybelordninger hvor en bor slik som jeg sa. Seks personer deler på en do, mens tolv deler på ett kjøkken. Jeg synes det blir for mange å forholde seg til, spesielt når det gjelder kjøkkenet. 0 Siter
Velouria Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er klart det går an. Jeg levde en periode med to barn på en inntenkt av 9000 i mnd, vi klarte oss vi selvom det ikke var særlig fett. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Begynner å bli en stund siden jeg studerte, men jeg husker jeg klarte meg på svært lite den perioden jeg bodde i studentbyen. Da hadde alle rundt meg omtrent like lite, og ingen brukte særlig med penger. Det gjør det mye enklere at mange er i samme situasjon. Annerledes ble det da jeg flyttet i kollektiv, og alle jobbet litt på si. Pengebruken ble deretter. Tror man kan klare seg på studielånet om man er innstilt på IKKE å bruke penger på unødvendige ting. Man kjøper rett og slett ikke øl på kafé, bøker eller klær man ikke absolutt trenger. Har faktisk levd slikt selv... en liten stund ). 0 Siter
Gjest piknikk på voldsløkka Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Vi er naboer Da er vi tre som bor på Bjølsen. 0 Siter
Gjest snart ferdig Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg hadde ikke klart det. Men så får jeg hjelp hjemmeifra også da, så er vel kanskje litt lett å si. Men hvis jeg måtte ha flyttet og kuttet ned på forbruket mitt i den grad slik at jeg hadde klart det, da tror ikke jeg hadde vært særlig fornøyd. Nå er ikke mitt forbruk stort eller "ufornuftig", men med 6000 i mnd i hovedstaden kommer man ikke langt hvis man i tillegg til mat og plass og bo skal ut på kafe og være sosial innimellom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.