Gjest Baby2006 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hvorfor fikk du ikke mer i studielån & stipend? Eller var du ikke student da du hadde så dårlig råd? Fekk ikkje meir siden det var styrt etter kva inntekt mine foreldre hadde. Eg var ikkje fylt 18. Blei 18 i løpet av skuleåret. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Fekk ikkje meir siden det var styrt etter kva inntekt mine foreldre hadde. Eg var ikkje fylt 18. Blei 18 i løpet av skuleåret. Måtte du bo for deg sjøl, og uten å få noen støtte fra foreldrene dine??? 0 Siter
Gjest trist å ha det sånn *sukk* Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Måtte du bo for deg sjøl, og uten å få noen støtte fra foreldrene dine??? Måtte prøve å få hjelp heima, men er ikkje kjekt å spørje der når eg veit dei har lite :-( 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det å leve av 6000 kr i måneden er ikke helt riktig hvis det bare er noen få måneder i året. Det må være gjennomsnittet som teller. Hvis du bruker den ekstra betalingen i januar og september til å fylle kjøleskapet og handle klær f.eks. så er det noe annet å leve av 6000 kr.gjennomsnittlig i tre måneder etterpå. Selv om studenter ikke bor hjemme hos mor og far så er det mange som drar dit for å spise godt engang iblant, og som blir invitert det ene og det andre av mor og far av og til. Det blir derfor ikke alltid helt relevant sammenligning i alle tilfeller. Hvor mange betaler f.eks. sin egen julefeiring? Dette er ikke ment som kritikk, men til å påpeke at det er ikke sammenlignbar situasjon med f.eks. sosial klienter som ikke har noe annet enn sosialstønad og/eller studenter som har ingen familie som støtter opp. Det er stor forskjell på å være student i min alder nå, fra det som var før i tiden. Selvom jeg forsørget meg selv fra jeg var 16 år så hadde jeg alltid hjem å dra til i ferier. Jeg hadde følelsesmessig støtte (som jeg har fremdeles), og jeg fikk diverse gaver fra foreldre, bestefar, ja til og med hos tanter og onkler kunne det vanke pengesedler på bursdager. Slikt eksisterer naturlig nok ikke i dag, og ikke ønsker jeg det heller. Isteden er det jeg som gir slike gaver;) Jeg har ingen muligheter til å leve av 6000 kr. i måneden bare så det er sagt;) Da slutter jeg fort å studere hvis det blir tilfellet. "Det å leve av 6000 kr i måneden er ikke helt riktig hvis det bare er noen få måneder i året. Det må være gjennomsnittet som teller. Hvis du bruker den ekstra betalingen i januar og september til å fylle kjøleskapet og handle klær f.eks. så er det noe annet å leve av 6000 kr.gjennomsnittlig i tre måneder etterpå." Det blir jo helt feil da! Man får 16000 ved semesterstart i august. Da har man kanskje flyttet til ny plass og må betale dep. på leilighet. Man får nye fag og må ofte ut med en stor sum for bøkene. I tillegg kommer semesteravgift og andre "morsome" avgifter skolen legger opp til. Det er jo heller ikke tre måneder etterpå. Fire i høstsemesteret og opptil fem i vårsemesteret. Når man da har siste eksamen 20. juni og skolen starter igjen 11.august så har man heller ikke mye tid til å tjene seg opp penger. I juni får man heller ikke lån/stipend i juni mnd. "Selv om studenter ikke bor hjemme hos mor og far så er det mange som drar dit for å spise godt engang iblant, og som blir invitert det ene og det andre av mor og far av og til. Det blir derfor ikke alltid helt relevant sammenligning i alle tilfeller." Veldig mange som bor langt unna foreldrene og ser de kanskje kun tre ganger i året. I tillegg koster hjemreisen MYE mer enn hva man får i reisestipend, så da blir det en dyr middag. =) 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Måtte prøve å få hjelp heima, men er ikkje kjekt å spørje der når eg veit dei har lite :-( Men foreldre har jo faktisk forsørgelsesplikt inntil barna er 18 år. 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Høh? Kjøkken med 12 og bad med 6? Stemmer jo ikke det. Man deler både kjøkken og bad med 6 stk, og det er faktisk helt greit så lenge man har greie "naboer"... Man klarer alt, bare man vil vettu! Det går også an å skaffe seg jobb. Kjenner flere som ikke har en krone i lån, for de har jobbet alle årene de har studert, OG bodd på hybel. Javel, kan godt hende det er slik noen plasser, men på de plassene du nevnte (sogn og kringsjå), så deler du med 6 personer. (I alle fall i noen av de bygningene), for jeg har nemlig bodd der selv, og vet hvordan det er. Og prisen er 2000 kr i mnd (når du deler med 6 stk også). Så du hadde spart mye penger, hadde du gidda det da, men forstår at du ikke vil, for jeg flytta derifra selv, for jeg orket ikke å dele. Men jeg svarte deg bare fordi du nevnte 12, og det har ikke jeg hørt om. 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja de er heldige de som har helsa i behold og faktisk KAN jobbe ved siden av studiene. Det kan ikke jeg, derfor er jeg glad for at jeg har oppspart studielån fra den første tiden da jeg faktisk bodde hjemme. Og jo, det er faktisk hybelordninger hvor en bor slik som jeg sa. Seks personer deler på en do, mens tolv deler på ett kjøkken. Jeg synes det blir for mange å forholde seg til, spesielt når det gjelder kjøkkenet. Søren, svarte til meg selv først, hehe.. Javel, kan godt hende det er slik noen plasser, men på de plassene du nevnte (sogn og kringsjå), så deler du med 6 personer. (I alle fall i noen av de bygningene), for jeg har nemlig bodd der selv, og vet hvordan det er. Og prisen er 2000 kr i mnd (når du deler med 6 stk også). Så du hadde spart mye penger, hadde du gidda det da, men forstår at du ikke vil, for jeg flytta derifra selv, for jeg orket ikke å dele. Men jeg svarte deg bare fordi du nevnte 12, og det har ikke jeg hørt om. 0 Siter
Gjest snøball Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg hadde ikke klart det. Men så får jeg hjelp hjemmeifra også da, så er vel kanskje litt lett å si. Men hvis jeg måtte ha flyttet og kuttet ned på forbruket mitt i den grad slik at jeg hadde klart det, da tror ikke jeg hadde vært særlig fornøyd. Nå er ikke mitt forbruk stort eller "ufornuftig", men med 6000 i mnd i hovedstaden kommer man ikke langt hvis man i tillegg til mat og plass og bo skal ut på kafe og være sosial innimellom. Joda, jeg klarte meg fint på 6000 kr, og jeg var ute å festa hver helg Man klarer det hvis man vil;) Men da hadde jeg altså 2000 kr i leie. Senere da jeg flyttet og begynte å betale 3300, da merket jeg hvor mye den tusenlappen betydde, men så skaffet jeg meg jobb, så da gikk det bra igjen. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 "Det å leve av 6000 kr i måneden er ikke helt riktig hvis det bare er noen få måneder i året. Det må være gjennomsnittet som teller. Hvis du bruker den ekstra betalingen i januar og september til å fylle kjøleskapet og handle klær f.eks. så er det noe annet å leve av 6000 kr.gjennomsnittlig i tre måneder etterpå." Det blir jo helt feil da! Man får 16000 ved semesterstart i august. Da har man kanskje flyttet til ny plass og må betale dep. på leilighet. Man får nye fag og må ofte ut med en stor sum for bøkene. I tillegg kommer semesteravgift og andre "morsome" avgifter skolen legger opp til. Det er jo heller ikke tre måneder etterpå. Fire i høstsemesteret og opptil fem i vårsemesteret. Når man da har siste eksamen 20. juni og skolen starter igjen 11.august så har man heller ikke mye tid til å tjene seg opp penger. I juni får man heller ikke lån/stipend i juni mnd. "Selv om studenter ikke bor hjemme hos mor og far så er det mange som drar dit for å spise godt engang iblant, og som blir invitert det ene og det andre av mor og far av og til. Det blir derfor ikke alltid helt relevant sammenligning i alle tilfeller." Veldig mange som bor langt unna foreldrene og ser de kanskje kun tre ganger i året. I tillegg koster hjemreisen MYE mer enn hva man får i reisestipend, så da blir det en dyr middag. =) Jeg er godt klar over at det koster å studere. Hvis du ser nøyere etter så skrev jeg at det ikke passer for alle. Det er ikke riktig at alle betaler en dyr julemiddag med å reise hjem til mor og far, selvom de får reisestipend. Det jeg prøver å si er at det blir feil å regne ut 6000 kr. i måneden medmindre det er snakk om å leve av studielån hele året, og ikke noe annet. Hvorvidt du betaler depositum og dyrt skolemateriell i august er ikke relevant i den sammenhengen. Det er en del av det å overleve som student. Jeg er selv student og mor til studenter så jeg vet litt om kostnader ved slikt. Jeg vet også godt hva det koster å leve, og det er ikke relevant for meg å leve av 6000 kr i måneden. 0 Siter
Gjest *dårleg når dei tente så lite* Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Men foreldre har jo faktisk forsørgelsesplikt inntil barna er 18 år. Ja, det er derfor eg kun fekk det eg fekk. sidan dei dømte etter intekta til mine foreldre... 0 Siter
Gemini Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ja, det er derfor eg kun fekk det eg fekk. sidan dei dømte etter intekta til mine foreldre... Men det var nettopp det med at foreldrene har forsørgelsesplikt som var poenget mitt, med at du ikke skulle behøve å føle det så ille å be om litt hjelp fra foreldrene dine. De burde har tilbudt deg økonomisk hjelp uten at du skulle behøve å spørre, forresten. 0 Siter
Gjest student i samme situasjon. Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg er selv student og en student har 80000 kr fordelt på 10 mnd. Jeg har det trangt økonomisk fordi jeg har valgt å leie leilighet. Vi får 16000 2 ganger i året + 6000 kr 8mnd i året. Jeg ser ingen grunn til å overdrive hvor trangt man har det, for man kan fordele de 32000 utover året. I tillegg er det ikke noe problem for en student å jobbe ved siden av studier. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.