Gå til innhold

Hvilken side skal bruden gå?

Anbefalte innlegg

Gjest Helledussen
Skrevet

Hjelpe meg, en måned før bryllupet diskuterer vi hvilken side bruden skal gå av sin far...sett bakfra.

Skal hun gå på hans høyre eller venstre side. En av oss tror høyre, fordi det er jo på den siden brudgommen sitter og venter. En annen tror venstre fordi da går hun opp på den siden hun selv skal sitte...

Hva er korrekt?

Fortsetter under...

Skrevet

Bruden går på sin fars høyre side opp midtgangen i kirken.

Altså, faren (eller den som følger henne opp) holder henne i sin høyre hånd.

Skrevet

Bruden skal alltid gå nærmest hennes egen familie i kirken, dvs på venstre side opp og høyre side ned.

Brudens familie sitter til venstre i kirken og brudgommens familie sitter til høyre i kirken.

Skrevet

Hehe, nå tenker jeg du ble klok siden du fikk to forskjellige svar. ;)

Jeg tenker at jeg går alene opp jeg, og ikke gidder å bry meg med hvilken side jeg har gubben på på vei nedover igjen.

Gjest prust
Skrevet

Da vi giftet oss for ørten år siden, gikk i alle fall jeg på høyre side av min far når vi gikk oppover kirkegolvet. Mannen min og hans forlover satt fremme på høyre side, og min forlover satt foran på venstre side.

Da vi kom helt frem, reiste min mann seg, bukket og "overtok" meg fra min far og førte meg til min plass, ved siden av min forlover.

Da vi hadde sagt JA, satte han seg ved siden av meg, og min forlover satte seg på min manns opprinnelige plass.

Da vi skulle gå ut av kirken, tror jeg at jeg også da gikk på hans høyre side (men altså på motsatt side i forhold til kirkerommet).

Lykke til med bryllupet :-)

Annonse

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Jeg tenker som så at bruden skal gå på farens (og brudgommens) venstre side, slik at faren og brudgommens høyre arm er "fri".

Hørte nemlig en gang at dette stammet fra middelalderen eller noe sånt. Høyre arm skal være fri, slik at mannen kan nå tak i sverdet og forsvare kvinnen! :-) Dette skulle også være grunnen til at de kjører på venstre side i Storbritannia; gikk man på venstre side, hadde man høyre armen inn mot den man møter på veien, og det var lettere å gripe sverdet og forsvare seg!

Men egentlig synes jeg ikke at det er så farlig hvilken side bruden går på! En kan jo bare spørre presten hva som er vanlig før seremonien begynner!

Skrevet

Før jeg gifta meg, leste jeg i alskens bøker og på nettet om hvordan alt skulle foregå. Og der stod det også på hvilken side bruden skulle gå i forhold til brudgommen/sin far. Jeg har glemt hvilken side det var nå, men det er ikke så farlig. For da vi kom i kirka og skulle stille oss opp, fikk jeg klar beskjed av kirketjeneren om å stå på andre siden. Det var det som var vanlig, sa hun.

OK. Så gjorde jeg det. Og brydde meg ikke så veldig. Jeg husker ikke i dag helt hvilken side det ble (da må jeg hjem og finne fram videoopptaket - hehe).

Skrevet

Jeg gikk på min fars høyre side opp og på min manns høyre side ned i kirken :)

Skrevet

Bruden går på farens høyre side.

Nei, hun skal gå på farens venstre side (om faren får være med)

Skrevet

Jeg må bare skrive et innlegg til, hihi.

Dersom det er faren som fører opp, så er ikke bruden hans partner, derfor skal heller ikke bruden gå på partners side (som er hans høyre hånd).

Når brudeparet derimot er viet, da er disse partnere, og bruden skal gå på sin nye manns høyre side.

Da vil bruden alltid gå nærmest sin egen familie, som da sitter til venstre for alteret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...