fei1365380229 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hva vet du om at fostrene ikke føler eller kjenner noe? Synes det blir helt på trynet å skrape vekk et liv basert på "de kjenner nok sannsynligvis ingenting". Hva om de gjør det da?! HVA DA!? De stillbildene er jo fra barn som er aborterte, hvorfor skal man ikke tro det? Litt vel naivt å ikke tro at dette er representativt bare fordi det "ser grusomt ut". Jeg gadd ikke se så veldig mye av dette fordi disse menneskene bare er ute etter å provosere. Jeg blir mye mer opprørt når jeg ser bilder av barn i krigs/sultherjete land som lider. Vi får først ta oss av de som lider mener jeg før vi skal involvere oss så veldig i foster som ikke puster, tenker eller føler. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 "I mange tilfeller vil det helt sikkert lide mye mer hvis det skulle fått leve." Fin måte å resonnere på når du har absolutt ingen peiling på hva som ville skjedd om det fikk leve. Ufattelig arrogant faktisk. Nei, det syns jeg faktisk ikke at jeg er. Bare realist! 0 Siter
Idéfix Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Du får gjerne føle det du føler og ta de valgene du tar. Men jeg er imot abort og synes at et begynnende liv ikke skal måtte lide fordi enkelte mennesker ikke klarer å stå for de har gjort. Men meg om det og du om ditt. Vi trenger ikke å starte en krig bare fordi vi er uenige. Dette føles ikke helt som en krig. Snarere meningsutvekslinger. Dersom mor er voldtatt? Skal hun bære frem barnet? Skal hun beholde det? Bortadoptere? Mens kulen på magen vokser, skal hun vente på å sende det fra seg? Eller er det bare i situasjoner hvor den gravide kan skylde på dårlig beskytteles hun må ta ansvar og straffen? 0 Siter
Idéfix Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Du får gjerne føle det du føler og ta de valgene du tar. Men jeg er imot abort og synes at et begynnende liv ikke skal måtte lide fordi enkelte mennesker ikke klarer å stå for de har gjort. Men meg om det og du om ditt. Vi trenger ikke å starte en krig bare fordi vi er uenige. Dessuten mener jeg at å ta abort er å stå for det man har gjort. Et valg som i mange sammenhenger er like gjennomtenkt som å beholde barnet. 0 Siter
Gjest Evalilliann Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg gadd ikke se så veldig mye av dette fordi disse menneskene bare er ute etter å provosere. Jeg blir mye mer opprørt når jeg ser bilder av barn i krigs/sultherjete land som lider. Vi får først ta oss av de som lider mener jeg før vi skal involvere oss så veldig i foster som ikke puster, tenker eller føler. "Vi får først ta oss av de som lider mener jeg før vi skal involvere oss så veldig i foster som ikke puster, tenker eller føler." VET DU DETTE!? at fostrene ikke puster, tenker eller føler? Har du forsket på dette og har håndfaste bevis på at slik forekommer det seg? Nei tenk det har du ikke! Og så lenge du ikke vet, så er det j*vlig sykt å uttale seg som om det var fakta! Du uttaler deg som en uten vett, så slike folk gidder jeg ikke å utveksle meninger med en gang. 0 Siter
Idéfix Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 "Vi får først ta oss av de som lider mener jeg før vi skal involvere oss så veldig i foster som ikke puster, tenker eller føler." VET DU DETTE!? at fostrene ikke puster, tenker eller føler? Har du forsket på dette og har håndfaste bevis på at slik forekommer det seg? Nei tenk det har du ikke! Og så lenge du ikke vet, så er det j*vlig sykt å uttale seg som om det var fakta! Du uttaler deg som en uten vett, så slike folk gidder jeg ikke å utveksle meninger med en gang. Man kan da med sikkerhet si at de ikke puster! Husk, de svømmer jo rundt i forstervann... Eller? Diskusjoner blir liksom så dumme når noen blir litt for ivrige og agressive. 0 Siter
Gjest Thekla84 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Tviler på at denne filmen er helt representativ. Endrer ikke mitt syn på abort heller. Det er da vel ikke noe verre enn å skru av respiratoren hos en hjernedød person. Tviler på at foster under 10-12 uker merker noe, selvom disse gærningen påstår dette. De skulle heller brukt alle pengene de bruker på denne "møkka" til å hjelpe de barna som allerede er født og som har det vondt Enig med deg!Jeg kikket på en av linkende nedenfor, jeg så stillbildene, men det holdt. Sitter her å er gravid selv i uke 37, usjameg! Jeg gleder meg til å føde!! Men jeg syns også abort er helt i orden for de som velger det. Fostrene merker det faktisk ikke og det er ikke mer gale enn å skru av respiratorer som du sier. Og jah, de burde heller bruke penger på de barna som allerede er født og har det vondt! 0 Siter
Gjest midjemål Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ja, det er sant. Jeg kan godt bortadoptere. Et flott alternativ. Men det er valget jeg vil ha. Så kan de som vil adoptere få velge det. Og jeg kan velge å ta en abort dersom det passer meg best. Det betyr ikke dermed at jeg er et hensynsløst menneske. Jeg vet hvilke muligheter jeg har - og jeg velger den som jeg føler er riktig. Idéfix: "Og jeg kan velge å ta en abort dersom det passer meg best. Det betyr ikke dermed at jeg er et hensynsløst menneske." Hva om noen drepte ditt barn når det var noen år gammelt? Når man tar et liv så er man et hensynsløst menneske! Ingenting kan endre det! 0 Siter
Gjest midjemål Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Dette føles ikke helt som en krig. Snarere meningsutvekslinger. Dersom mor er voldtatt? Skal hun bære frem barnet? Skal hun beholde det? Bortadoptere? Mens kulen på magen vokser, skal hun vente på å sende det fra seg? Eller er det bare i situasjoner hvor den gravide kan skylde på dårlig beskytteles hun må ta ansvar og straffen? Idéfix: "Dersom mor er voldtatt? Skal hun bære frem barnet? Skal hun beholde det? Bortadoptere? Mens kulen på magen vokser, skal hun vente på å sende det fra seg?" Det er helt typisk at noen "på død og liv" forsøker å spore en diskusjon av ved å trekke inn andre faktorer slik du gjør. MANGE tar abort bare fordi de har handlet uansvarlig å ikke brukt prenvensjon; Ikke glem det! 0 Siter
Gjest midjemål Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 "I mange tilfeller vil det helt sikkert lide mye mer hvis det skulle fått leve." Fin måte å resonnere på når du har absolutt ingen peiling på hva som ville skjedd om det fikk leve. Ufattelig arrogant faktisk. Jeg er helt enig med deg, Eva Lilliann! Det er godt å se at det fremdeles finnes noen som deg. Stå på! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Idéfix: "Og jeg kan velge å ta en abort dersom det passer meg best. Det betyr ikke dermed at jeg er et hensynsløst menneske." Hva om noen drepte ditt barn når det var noen år gammelt? Når man tar et liv så er man et hensynsløst menneske! Ingenting kan endre det! Herregud, dette blir jo lavmål 0 Siter
Idéfix Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Idéfix: "Dersom mor er voldtatt? Skal hun bære frem barnet? Skal hun beholde det? Bortadoptere? Mens kulen på magen vokser, skal hun vente på å sende det fra seg?" Det er helt typisk at noen "på død og liv" forsøker å spore en diskusjon av ved å trekke inn andre faktorer slik du gjør. MANGE tar abort bare fordi de har handlet uansvarlig å ikke brukt prenvensjon; Ikke glem det! Jeg er klar over at det er en vanlig problemstilling og ta opp, det var derfor jeg gjorde det. Enten mener man at man ikke skal ta liv, fordi det er et liv -uansett. Og dersom det er slik respekterer jeg det. Eller man lar situasjonen bestemme det. Slik at det i spesielle omstendigheter er ok. Min mening er da at om man er voldtatt eller har andre grunner, som kan være like vonde og vanskelige, er det vitterlig ikke din eller andres oppgave å dømme meg eller andre som eventuelt tar det valget. Pass på ditt eget liv og la andre styre med sine som best de kan. Det er det som provoserer meg mest med denne diskusjonen. For meg er det helt greit at noen mener at man ikke skal ta abort, men at man begynner å bli usaklig og slenge med leppa fordi andre har en annen mening, det hører mest hjemme i en barnehave enn i en saklig diskusjon. Det er også i abortsammenheng mulig å ha forståelse for at hvert menneske som tar abort har sine grunner. Noen bruker det muligens lettvint, men det kan jeg umulig tenke meg er flertallet. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg er klar over at det er en vanlig problemstilling og ta opp, det var derfor jeg gjorde det. Enten mener man at man ikke skal ta liv, fordi det er et liv -uansett. Og dersom det er slik respekterer jeg det. Eller man lar situasjonen bestemme det. Slik at det i spesielle omstendigheter er ok. Min mening er da at om man er voldtatt eller har andre grunner, som kan være like vonde og vanskelige, er det vitterlig ikke din eller andres oppgave å dømme meg eller andre som eventuelt tar det valget. Pass på ditt eget liv og la andre styre med sine som best de kan. Det er det som provoserer meg mest med denne diskusjonen. For meg er det helt greit at noen mener at man ikke skal ta abort, men at man begynner å bli usaklig og slenge med leppa fordi andre har en annen mening, det hører mest hjemme i en barnehave enn i en saklig diskusjon. Det er også i abortsammenheng mulig å ha forståelse for at hvert menneske som tar abort har sine grunner. Noen bruker det muligens lettvint, men det kan jeg umulig tenke meg er flertallet. Veldig bra skrevet! 0 Siter
Idéfix Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Idéfix: "Dersom mor er voldtatt? Skal hun bære frem barnet? Skal hun beholde det? Bortadoptere? Mens kulen på magen vokser, skal hun vente på å sende det fra seg?" Det er helt typisk at noen "på død og liv" forsøker å spore en diskusjon av ved å trekke inn andre faktorer slik du gjør. MANGE tar abort bare fordi de har handlet uansvarlig å ikke brukt prenvensjon; Ikke glem det! Ta en annen situasjon, da. Man bruker P-piller, man tror man er beskyttet. 3 barn fra før, dårlig økonomi og et skrantende ekteskap. Og man blir gravid selv om man tror man var beskyttet. Man har ikke økonomi til et barn til, ikke kapasitet med tre andre og dersom man står i fare for å bli alene har man ingen mulighet. Man er kanskje ikke SÅ dårlig stilt at man adopterer bort. Hvordan forklarer man det til sine barn at det som vokser i magen skal sendes bort? Skal man av hensyn til et fosters rett til å leve(?) overkjøre alle sine andre barns behov? Ikke alle er 16 år og gidder ikke bruke prevensjon. Fordi det er så skrekkelig morsomt å se om man klarer bli gravid å få mulighet til å ta abort. 0 Siter
Velouria Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Hmf. Er du gammel nok til å ha sex, også uten prevansjon, er du også gammel til å ta konsekvensene av at du blir gravid. At et liv må dø fordi du var hensynsløs på en eller annen måte, er det som er galt. Det er desverre ikke sånn at bare "de hensynsløse" blir gravide, mange blir gravide pga feilslåtte medisiner. Noen livsviktige medisiner kan virke i mot f.eks p-pillene som dermed kan gjøre at kvinnen blir gravid, man kan bli gravid selvom man tar aldri så mange forhåndsregler. Så innlegget ditt faller på sin egen urimelighet. 0 Siter
Gjest ville barefå sagt det Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Tviler på at denne filmen er helt representativ. Endrer ikke mitt syn på abort heller. Det er da vel ikke noe verre enn å skru av respiratoren hos en hjernedød person. Tviler på at foster under 10-12 uker merker noe, selvom disse gærningen påstår dette. De skulle heller brukt alle pengene de bruker på denne "møkka" til å hjelpe de barna som allerede er født og som har det vondt Synes det er synd at det i Norge i dag sjelden stilles spørsmål i forhold til etikken i det å ta abort. Fosteret er et lite barn, veldig tidlig i livet, vel og merke. Senabort er tillatt fram til 18. svangersskapssuke så vidt jeg vet. Paradokset er at vi setter alle midler inn for å redde et lite, for tidlig født barn helt fra 24.svangerskapsuke, mens et barn i 9., 12. eller for den saks skyld 18. uke er ikke verdt noen ting fordi det er uønsket av foreldrene. Jeg har ikke noe problem med å forstå den gravides motiver for å ta abort, men mener at det lille barnets rett til å leve bør veie tyngre. Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så er det faktisk et lite hjerte som slår der inne.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.