Gå til innhold

Selvangivelsen.. sukkkk

Gjest Restskatt for søren...

Anbefalte innlegg

Gjest Restskatt for søren...
Skrevet

I alle år har jeg gått i pluss på selvangivelsen... Mellom 10 og 20.000... Ikke har jeg endret på skattekortet, men likevel kom jeg plutselig i minus i år... minus 10.000... Noen som har peiling på hvordan sånt kan skje??? Kan det endre seg så drastisk uten at noe ellers har endret seg (tilsynelatende) Samme inntekt, eier/låner det samme... Har ikke lån stående på meg, så det er bare et enkelt forsørgerfradrag som står på meg... Noen som har opplevd det samme?

Gjest gydd løkk
Skrevet

Her må du nok bare granske oppgjøret. Du har ikke endret skattekortet, nei... men det har antagelig skattekontoret gjort (de sier ikke i fra) i og med at du har betalt så mye formye skatt de siste årene.

Finles og studer og klag på evt. feil du måtte finne.

Skrevet

Har du sjekket om alt er riktig da? Hva med skatteklasse? Det kan utgjøre noen tusen hvis det står klasse 1 og du egentlig skal ha skatteklasse 2.

Skrevet

Sjekk alt mot lilningen for 2004, og se om det er en spesiell skatt som har steget, eller om det er alle. Se om du har betalt inn like mye i 2005 som i 2004. Sjekk om innbetalt skatt stemmer med den skatten du er blitt trukket.

Gjest jeg også fikk restskatt
Skrevet

Her er det likedan. Jeg har også alltid fått igjen mellom 10000 og 20ooo og i år må jeg betale 11000. Forstå det den som kan.

Jeg har ikke gått opp i lønn. Har hatt svangerskapspermisjon så har bare hatt 80 prosent av lønnen min. Dette siden mars o5.

Vet at arb giver har brukt tabelltrekk dette året, før skattet jeg fast prosent.

Nei, hva gjør jeg nå da. ikke gøy og veldig uventet. Har du funnet ut hva som gjør det hos deg?

Lurer på om det kan ha blitt tull i skattetrekk siden det er både arb giver, to ulike trygdekontor som har trukket meg i skatt:(

Gjest Elextra
Skrevet

Du har ikke betalt mye mindre renter da, fordi renten har sunket, lånebeløpet er endret eller av andre grunner? Det vil jo i så fall gi mindre fradrag og høyere skatt.

Skrevet

Du har ikke betalt mye mindre renter da, fordi renten har sunket, lånebeløpet er endret eller av andre grunner? Det vil jo i så fall gi mindre fradrag og høyere skatt.

Enn hva med meg da. Jeg har ikke lån annet enn studielån da, og det har vært der hele tiden. Noen forslag- og tror dere svangerskapsperm har hatt noe å si.? Lurer fælt nå. Æsj...

Gjest Elextra
Skrevet

Enn hva med meg da. Jeg har ikke lån annet enn studielån da, og det har vært der hele tiden. Noen forslag- og tror dere svangerskapsperm har hatt noe å si.? Lurer fælt nå. Æsj...

Året du hadde permisjon tjente du anakelig mindre, og fikk dermed lavere skatteprosent året etter. Om du da tjente mer året etter igjen, uten å endre skatteprosenten, kan du kanskje ha skattet for lite. Og får derfor baksmell.

Skrevet

Året du hadde permisjon tjente du anakelig mindre, og fikk dermed lavere skatteprosent året etter. Om du da tjente mer året etter igjen, uten å endre skatteprosenten, kan du kanskje ha skattet for lite. Og får derfor baksmell.

men det var jo fra mars 05 til mars 06 jeg hadde permisjon, derfor tjente jeg mindre. Forstår ingenting jeg....

Gjest Elextra
Skrevet

men det var jo fra mars 05 til mars 06 jeg hadde permisjon, derfor tjente jeg mindre. Forstår ingenting jeg....

Høres merkelig ut. Du får brette opp ermene og regne på det :-).

Gjest sandex
Skrevet

Her er det likedan. Jeg har også alltid fått igjen mellom 10000 og 20ooo og i år må jeg betale 11000. Forstå det den som kan.

Jeg har ikke gått opp i lønn. Har hatt svangerskapspermisjon så har bare hatt 80 prosent av lønnen min. Dette siden mars o5.

Vet at arb giver har brukt tabelltrekk dette året, før skattet jeg fast prosent.

Nei, hva gjør jeg nå da. ikke gøy og veldig uventet. Har du funnet ut hva som gjør det hos deg?

Lurer på om det kan ha blitt tull i skattetrekk siden det er både arb giver, to ulike trygdekontor som har trukket meg i skatt:(

Hei! Nå har jeg funnet ut hvorfor.. og jeg er ikke mye blid..

Siden jeg også var ute i svangerskapspermisjon/tidskonto, så ble jeg lønnet både fra arbeidsgiver og trygdekontoret... Da har begge to brukt tabelltrekk, istedenfor at ene skulle brukt tabell, og den andre har brukt %trekket... Derfor har begge to trukket for lite skatt, siden de begge har gått ut fra KUN den lønnen som har blitt betalt fra dem.. Forstår du?

Men hvordan i all verden kunne vi vite dette?! - og det at vi må svi fordi arbeidsgiver og trygdekontor har rotet - det er SKIKKELIG surt!

Gjest sandex
Skrevet

Høres merkelig ut. Du får brette opp ermene og regne på det :-).

Se svaret mitt lenger nede.. SKIKKELIG surt!!

fei1365380229
Skrevet

Hei! Nå har jeg funnet ut hvorfor.. og jeg er ikke mye blid..

Siden jeg også var ute i svangerskapspermisjon/tidskonto, så ble jeg lønnet både fra arbeidsgiver og trygdekontoret... Da har begge to brukt tabelltrekk, istedenfor at ene skulle brukt tabell, og den andre har brukt %trekket... Derfor har begge to trukket for lite skatt, siden de begge har gått ut fra KUN den lønnen som har blitt betalt fra dem.. Forstår du?

Men hvordan i all verden kunne vi vite dette?! - og det at vi må svi fordi arbeidsgiver og trygdekontor har rotet - det er SKIKKELIG surt!

Det kalles egentlig ikke å svi. Dere har betalt for lite skatt gjennom hele året og da må dere selvfølgelig betale tilbake, hvem ellers skal dekke dette?

Men jeg skjønner at restskatt er bittert, men da har dere jo hatt mer å rutte med gjennom hele året da.

Gjest sandex
Skrevet

Det kalles egentlig ikke å svi. Dere har betalt for lite skatt gjennom hele året og da må dere selvfølgelig betale tilbake, hvem ellers skal dekke dette?

Men jeg skjønner at restskatt er bittert, men da har dere jo hatt mer å rutte med gjennom hele året da.

Jeg har da ikke merket om jeg har hatt 800 kr. pr. mnd. mer å rutte med?! Når det i tillegg kommer fra to steder?! Og jo - det er å svi - når ingen fortalte oss det, slik at vi kunne forhindret det. Hadde vi visst det, så hadde jeg jo selvfølgelig sørget for å gi riktig prosent-trekk-kort til begge...

Men at det ikke er et visst våkent menneske på trygdekontoret som kan informere om slikt?! For det kan umulig være et nytt tilfelle...

fei1365380229
Skrevet

Jeg har da ikke merket om jeg har hatt 800 kr. pr. mnd. mer å rutte med?! Når det i tillegg kommer fra to steder?! Og jo - det er å svi - når ingen fortalte oss det, slik at vi kunne forhindret det. Hadde vi visst det, så hadde jeg jo selvfølgelig sørget for å gi riktig prosent-trekk-kort til begge...

Men at det ikke er et visst våkent menneske på trygdekontoret som kan informere om slikt?! For det kan umulig være et nytt tilfelle...

Er man oppegående nok til å jobbe så forutsetter folk at man er oppegående nok til å følge med på skatten.

Det står da på skattekortet hvert år at man skal levere del 1 til hoved og del 2 til biarbeidsgiver.

Gjest sandex
Skrevet

Er man oppegående nok til å jobbe så forutsetter folk at man er oppegående nok til å følge med på skatten.

Det står da på skattekortet hvert år at man skal levere del 1 til hoved og del 2 til biarbeidsgiver.

Jeg har da for f... ikke levert noe til noen. Det er arbeidsgiveren som står for opplysningene til trygdekontoret. Dessuten er ikke trygdekontoret bi-arbeidsgiver.

Min ekstra-jobb har selvfølgelig levert inn del 2..

Idiot-kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...