ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg ser faktisk ikke "galskapen" i dette jeg - men tvert i mot fornuften. Det avhenger selvfølgelig av hvordan dette blir løst og tilrettelagt. Men det er like mye "galskap" å automatisk plassere barn med ulike grader av funksjonshemming (og her må det selvfølgelig vurderes helt individuelt hva som er hensiktsmessig og ikke) inn i skoleklasser med barn som ikke har disse hemningene. De ulike negative konsekvenser det lett kan få (både for den enkelte og klassen) er vel forholdsvis enkelt å tenke seg? Og jeg ser ikke hva som er uheldig med spesieltilpasset undervisning for de som har spesielle behov? Vi har gått alt for langt i å forsøke å behandle alle 100% likt - helt uavhengig av den enkeltes evner og behov. Valgfriheten burde vært større og mer idividuelt tilpasset de ulike behov. Nå er det jo grader av funksjonshemming. De virkelig syke går allerede i dag i spesialklasser. Det frp snakker om her må jo være de som allerede i dag går sammen med vanlige folk, og det er ikke veldig syke mennesker. Hvor skal grensen i mange tilfeller gå? Ved en iq-test? 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja men kjære deg, løsningen er IKKE den Frp skisserer med å ta disse elevene ut av skolen og inn i egne klasser. Løsningen er selvfølgelig å tilføre flere ressurser slik at disse elevene kan fungere i vanlige klasser! Og når vi snakker om Frp og hvem som stemmer på dem. Det sies at 1/3 av Norges befolkning vil stemme på dem om det var valg i dag. Da synes jeg at det er rart at jeg ikke kjenner en eneste person - ikke EN - som sier høyt at de er en Frp'er. Jeg kan selvfølgelig forstå at folk skjemmes over å støtte et parti som dyrker egoisme og som spyr ut det ene forslaget mindre gjennomtenkt enn det andre. Og det er tydelig at en god del av velgerne skjemmes, de også... Det er vel heller slike som deg som rakker ned på FRP velgere som gjør at så få tør innrømme at de stemmer FRP. Jeg har like mye respekt for FRP velgere som for andre velgere. Litt ironisk at du forfekter likebehandling av funksjonshemmede mens du forskjellsbehandler FRP velgere. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg leste innlegget ditt lengre oppe i tråden, Gemini, og jeg ser jo at du har en del poeng som ikke jeg har tenkt på... Selvfølgelig er det en fordel at man har noen å speile seg i, at man får venner, osv. Jeg reagerte på det med egne skoler, at disse elevene skulle gå på andre skoler enn andre. Som du sier, det er ikke en ensartet gruppe, og like mye som man trenger noen å speile seg i trenger man noen å strekke seg etter også. For å ikke snakke om "normale" elever har godt av å omgås alle mulige mennesker. Men det finnes jo spesialklasser allerede?? Jeg vet i alle fall om en skole i Stavanger som har spesialklasse for elever med spesielle behov. På en helt vanlig skole. Er ikke det en del av enhetsskolen? For meg virker det som en god løsning for de elevene som vil falle helt utenfor en vanlig klasse. En spesialklasse i seg selv er ikke alltid løsningen, hvis de barna som er der er mer spesielle enn deg selv, for å si det sånn. Ikke alle barn med spesielle behov fungerer godt sammen. Et multifunksjonshemmet barn (eksempelvis i rullestol, uten evne til å uttrykke seg språklig, med lett grad psykisk utviklingshemning) har ikke nødvendigvis noe særlig utbytte av å gå i klasse med en svaktfungerende autist og et barn med utagerende atferd og stor grad av psykisk utviklingshemning, men fysisk frisk. Bare for å eksemplifisere hvor sammensatt en gruppe som kan være de barna som skal settes sammen i en klasse, hvis de funksjonshemmede barna skal tvinges til å gå på sin lokalskole, hvor det kanskje er ganske så få barn med store spesielle behov. Noen ganger er det mer ideelt å velge en skole i kommunen (og ikke alle 7 fx), hvor man lager tilpassede tilbud til alle. 0 Siter
Goliath Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Nå er det jo grader av funksjonshemming. De virkelig syke går allerede i dag i spesialklasser. Det frp snakker om her må jo være de som allerede i dag går sammen med vanlige folk, og det er ikke veldig syke mennesker. Hvor skal grensen i mange tilfeller gå? Ved en iq-test? Gemini skrev et meget godt og langt innlegg om dette lenger opp i tråden, og jeg stiller meg fullt og helt bak hennes vurderinger der. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg er enig til en viss grad! - men det kan gjøres -og gjøres på samme skole. Vi har en slik jente på 3-års stadiet som er med i klassen når det er greit - og har egenundervisning også. Hun blir bedt i bursdager og slikt -fordi vi tilhører nabolaget. men det er klart det er tøft - hun bruker bleier men er ikke flau over det selv - det er heller ikke de andre ungene - fordi de har kjent henne bestandig. jeg tror alt kan gjøres bedre - men på samme skole. Jeg tror nærmiljøet - ungene der man bor er et nyttig nettverk. Og i "vår" klasse er det også tilbud til de ungene som krever mer - fordi de er mer kunnskapstørste enn gjennomsnittet - de går på leksehjelp etter skoletid -dvs de gjør ekstra lekser fordi de har lyst. Hvilke andre elever har denne jenta på 3-års-stadiet å speile seg i da? 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja rett skal være rett, og det sitatet sier jo akkurat det samme, bare med andre ord. Ok. De har smørt på litt mht at funksjonshemma barn ødelegger for andre. Men konklusjonen er den samme: disse elevene skal inn i egne klasser og egne skoler. Eller er det jeg som sliter med å lese skikkelig?? Det er slett ikke det de sier. De sier at barn med spesielle behov ikke lærer nok når de er i vanlige klasser. Og at det ikke alltid er best å ha dem i vanlige klasser. Men det er jo også tilfeller der de vil forstyrre undervisningen for andre og/eller kreve så mye oppmerksomhet at det går ut over de andre elevene. 0 Siter
Dory Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 nei - det ustspillet der tror jeg ikke er noe som "folk vil ha" - at de som er anderledes skal kastes ut av skolen (som de vrir det til i avisen) Ja, der tenkte jeg ikke så langt.. Er helt enig med deg. men når det gjelder mange andre saker, går de ofte frem på den måten.. Men i det tilfelle her, fatter jeg ikke hvem som skal være enige med de. Frp = ( 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Gemini skrev et meget godt og langt innlegg om dette lenger opp i tråden, og jeg stiller meg fullt og helt bak hennes vurderinger der. Jeg leste det. Men jeg forstår ikke problemet. Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk på skolen, men allerede da hadde vi spesialklasser for elver som av åpenbare grunner ikke kunne følge klassetrinnende vi andre gikk i. Men vi hadde også noen elever som var lettere tilbakestående. De gikk sammen med oss. Jeg leser det til at det er disse frp vil fjerne, og det er det jeg reagerer på. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg leste innlegget ditt lengre oppe i tråden, Gemini, og jeg ser jo at du har en del poeng som ikke jeg har tenkt på... Selvfølgelig er det en fordel at man har noen å speile seg i, at man får venner, osv. Jeg reagerte på det med egne skoler, at disse elevene skulle gå på andre skoler enn andre. Som du sier, det er ikke en ensartet gruppe, og like mye som man trenger noen å speile seg i trenger man noen å strekke seg etter også. For å ikke snakke om "normale" elever har godt av å omgås alle mulige mennesker. Men det finnes jo spesialklasser allerede?? Jeg vet i alle fall om en skole i Stavanger som har spesialklasse for elever med spesielle behov. På en helt vanlig skole. Er ikke det en del av enhetsskolen? For meg virker det som en god løsning for de elevene som vil falle helt utenfor en vanlig klasse. Glemte å kommentere det med å ha noen å strekke seg etter, og det er også et godt poeng. Men det er en fin linje mellom å strekke seg etter, og det å gi opp hvis det blir for stort gap mellom "meg og de andre". Du vet med deg selv at om du kommer sammen med noen som er eksperter (gjerne "fagidioter som ikke klarer å snakke "normalspråklig", bare fagspråk) på et område som du er HELT grønn på, så er det begrenset hvor lenge du føler det vel der. Men som sagt du HAR et poeng. Men ikke ift. ethvert barn med spesielle behov, og DET er mitt poeng. For noen funksjonshemmede barn, så er det absolutt det beste å få gå på vanlig skole, i en vanlig klasse. Men foreldrene burde få lov til å ha et ord med i laget, og det har de dessverre ikke alltid. Det kommer ofte an på den enkelte kommune og de menneskene som man møter, hva som ofte blir bestemt over hodet til utslitte foreldre til svært dårligfungerende barn. 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg er enig med dem. Ikke alt passer for alle, det er ikke lenge siden en fortvilet far sto frem og fortalte om datteren som måtte gå på vanlig skole. Hun er ti år gammel, mentalt sett bare to. Når hun er med likesinnede på fritiden storkoser hun seg, kommuniserer, leker og blomstrer opp - på skole blir hun utenfor, asosial og alene. Han roste skolen og de jevnaldrende elevene for deres innsats - men mente hans barn ville ha det bedre med likesinnede. Og sånn har vi det vel alle? Vi trives best med de vi har noe til felles med, uansett hva det er. Og dessverre er skolen slik i dag at man ikke har kapasitet, økonomi eller evne til å gi barn med spesielle behov det de trenger - det er alt for mange barn å ta hensyn til. De som krever mest blir dermed stående alene... Dette handler ikke om å stenge ute, det handler om å inkludere på egne premisser. Du forteller her om ett tilfelle, men ikke alle er like på dette området heller. Det er IKKE alle med feks down syndrom som liker å være sammen med likesinnede. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Nå er det jo grader av funksjonshemming. De virkelig syke går allerede i dag i spesialklasser. Det frp snakker om her må jo være de som allerede i dag går sammen med vanlige folk, og det er ikke veldig syke mennesker. Hvor skal grensen i mange tilfeller gå? Ved en iq-test? De er ikke syke, SDD! de er tilbakestående el. joda - mange blir puttet inn i vanlige klasser med en hjelpelærer bare - og det er ikke alltid optimalt. Det kan være unger i 4.klasse som bæsjer på seg og må ut og skifte bleier og sånn. De andre må da ofte vente - og noen blir sinte på den som trenger hjelp -og den det gjelder må skynde seg for mye. Det er ikke alltid så lurt - selv om det er politisk korrekt. Unger er ikke like! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er et rimelig vanskelig tema de tar opp ihvertfall. I vår eldste sønns klasse gikk det en gutt som var psykisk funksjonshemmet, han ble allikevel helt innlemmet i klassen og alle var veldig forståelsesfulle mot han, og dro ofte og besøkte han på fritiden. Han fungerte rimelig greit. Når han skulle begynne i 5.klasse så opphørte SFO tilbudet og moren så seg nødt til å bytte skole til en forsterket skole. Han mistet da etterhvert kontakten med "gamle klassen". Jeg traff han i byen for ett år siden og jeg må innrømme at jeg ble sjokkert. Nå var han virkelig ille, hadde skikkelige tics, kom med utrop i butikken og så virkelig syk ut. Ikke vet jeg om han hadde blitt verre av å gå på skole sammen med andre som hadde psykiske funksjonshemninger eller om han hadde blitt verre og verre samme hva, men det var ihvertfall skremmende å se. Han var nok en gutt som tok veldig etter de som han var sammen med ihvertfall. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hvilke andre elever har denne jenta på 3-års-stadiet å speile seg i da? INGEN -da tror jeg de måtte flyttet til en by eller noe. Men jeg tror nok de har henne med på ting i ferie etc. - 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 De er ikke syke, SDD! de er tilbakestående el. joda - mange blir puttet inn i vanlige klasser med en hjelpelærer bare - og det er ikke alltid optimalt. Det kan være unger i 4.klasse som bæsjer på seg og må ut og skifte bleier og sånn. De andre må da ofte vente - og noen blir sinte på den som trenger hjelp -og den det gjelder må skynde seg for mye. Det er ikke alltid så lurt - selv om det er politisk korrekt. Unger er ikke like! Les innlegget jeg skrev til Goliath under her. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg leste det. Men jeg forstår ikke problemet. Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk på skolen, men allerede da hadde vi spesialklasser for elver som av åpenbare grunner ikke kunne følge klassetrinnende vi andre gikk i. Men vi hadde også noen elever som var lettere tilbakestående. De gikk sammen med oss. Jeg leser det til at det er disse frp vil fjerne, og det er det jeg reagerer på. Det er dessverre ikke slik du har erfart det på alle skoler i alle kommuner... Jeg så for en uke siden en film om ei 10 år gammel jente på 1,5-års-stadiet mentalt/sosialt, som gikk i vanlig klasse, mot foreldrenes vilje. Foreldrene kjempet for å få et tilbud sammen med andre funksjonshemmede barn. Flere foreldre i kommunen ønsket det samme, få barna deres samlet i en spesialklasse på en av skolene. Disse barna måtte alle kjøres i drosje til skolen, og lekte uansett ikke med barna i nabolaget, så for dem hadde det bare vært en vinn-vinn-situasjon å få komme i en spesialklasse. Men kommunen sa NEI! Og den saken er alt annet enn enestående - dessverre...! 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 En spesialklasse i seg selv er ikke alltid løsningen, hvis de barna som er der er mer spesielle enn deg selv, for å si det sånn. Ikke alle barn med spesielle behov fungerer godt sammen. Et multifunksjonshemmet barn (eksempelvis i rullestol, uten evne til å uttrykke seg språklig, med lett grad psykisk utviklingshemning) har ikke nødvendigvis noe særlig utbytte av å gå i klasse med en svaktfungerende autist og et barn med utagerende atferd og stor grad av psykisk utviklingshemning, men fysisk frisk. Bare for å eksemplifisere hvor sammensatt en gruppe som kan være de barna som skal settes sammen i en klasse, hvis de funksjonshemmede barna skal tvinges til å gå på sin lokalskole, hvor det kanskje er ganske så få barn med store spesielle behov. Noen ganger er det mer ideelt å velge en skole i kommunen (og ikke alle 7 fx), hvor man lager tilpassede tilbud til alle. Ja, jeg ser de problemene også. Men løsningen kan like gjerne være å ha spesialklasser på flere skoler, men ha "like" funksjonsheminger i samme klasser. Alternativet, slik du skisserer det, er jo uansett ikke å gå i lokalmiljøet. Mitt poeng var at det allerede i dag er spesialklasser for elever som ikke automatisk passer inn i andre klasser. Og at med så mange ulike funksjonshemninger som finnes så er det jo bortimot umulig å skape en ensartet klasse der alle er på samme nivå. Like lite som det er mulig i vanlige klasser også. Det er jo også et problem mht elever som er "for flinke". Disse mangler og ofte noen å speile seg i og faller utenfor. Skal vi da ha egne klasser for dem også? Jeg innser at bildet ikke er like svart/hvit som jeg først argumenterte for, men jeg synes fremdeles det blir feil å gå tilbake til egne skoler for alle som faller utenfor normalen. Det bør være plass til disse på vanlig skoler (om enn ikke (hele tiden) i vanlige klasser. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg leste det. Men jeg forstår ikke problemet. Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk på skolen, men allerede da hadde vi spesialklasser for elver som av åpenbare grunner ikke kunne følge klassetrinnende vi andre gikk i. Men vi hadde også noen elever som var lettere tilbakestående. De gikk sammen med oss. Jeg leser det til at det er disse frp vil fjerne, og det er det jeg reagerer på. da leser du nok feil 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 INGEN -da tror jeg de måtte flyttet til en by eller noe. Men jeg tror nok de har henne med på ting i ferie etc. - Interkommunale løsninger kan fungere helt fint. Det gjorde det bl.a. i det eksempelet jeg personlig kjenner godt til. 0 Siter
Gjest Spesialpedagogen Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, ikke at jeg lærte noe nytt, dette er kjent stoff for meg dessverre. Men allikevel opprørende og nyttig å få med seg. Særlig debatten etter filmen var veldig interessant...! Flere spesialpedagoger og spes.ped.studenter fra salen tok ordet underveis også. Pluss undertegnede som ikke klarte å holde kjeft...! hehe http://www.dokumentarkino.no/andre/JentafraOz.htm http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1252459.ece angrer på at jeg ikke var der. Selv om antakelig ikke hadde lært så mye nytt, så er det alltids spennende når folk ønsker å sette fokus på slike ting. Ja spesialundervisning med elever som er så svake minner veldig mye om et hjemmekontor, som onkelen til denne jenta sier det. Husker at jeg pratet med en gutt som hadde store generelle lærevansker og gikk på ordinær skole hvor han hadde tilpasset undervisning. Han slet en del med stamming og sosial angst i tillegg, og sa " at det eneste stedet jeg føler meg vel, er når jeg kan være helt alene hjemme på rommet mitt". Det gjør ganske vondt å høre slikt. Skulle tro jeg var blitt mere hard med årene, og tålte å høre slik.... DET ER INGEN SKAM Å SNU!! 0 Siter
Gjest mij Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 He-he-he. Det er mange måter å lyve på. Slik har pressen vridd på/framstilt FRP sine utsagn i alle år. 75% av pressefolka stemmer IKKE FRP, og ønsker ikke at vi andre skal gjøre det heller. De misbruker sin jobb til å sverte et parti de ikke sympatiserer med. En dikter sa: du skal ikke tåle så inderlig vel en urett som ikke rammer deg selv. Urett mot de vi ikke liker, det tåler vi så inderlig vel. Hvis noen gadd å lese partiprogrammet og se pressemeldingen slik den egentlig ser ut, så ville de oppdage stuntet. Hvis bare noen gadd snakke med elevene og spørre hvordan enhetssskolen har fungert for handikappa under AP sitt styre. Kanskje også finne ut hvor mye de handikappa lærer når alle skal behandles likt? Har noen f eks undersøkt hvordan læremidlene har vært tilrettelagt for svaksynte? Nei. For mange vet hvordan det står til, resultatene passer ikke til propagandaen. Alle minoritetselever lider i norsk enhetssskole. Analfabetene og de middelmådig motiverte strømmer ut med arbeidsledighet og kriminalitet i sikte. Akkurat det hadde jeg tenkt å nevne i svaret mitt, journalistens vinkling er svært avgjørende for hvordan en sak fremstår! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.