flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, jeg ser de problemene også. Men løsningen kan like gjerne være å ha spesialklasser på flere skoler, men ha "like" funksjonsheminger i samme klasser. Alternativet, slik du skisserer det, er jo uansett ikke å gå i lokalmiljøet. Mitt poeng var at det allerede i dag er spesialklasser for elever som ikke automatisk passer inn i andre klasser. Og at med så mange ulike funksjonshemninger som finnes så er det jo bortimot umulig å skape en ensartet klasse der alle er på samme nivå. Like lite som det er mulig i vanlige klasser også. Det er jo også et problem mht elever som er "for flinke". Disse mangler og ofte noen å speile seg i og faller utenfor. Skal vi da ha egne klasser for dem også? Jeg innser at bildet ikke er like svart/hvit som jeg først argumenterte for, men jeg synes fremdeles det blir feil å gå tilbake til egne skoler for alle som faller utenfor normalen. Det bør være plass til disse på vanlig skoler (om enn ikke (hele tiden) i vanlige klasser. "Like lite som det er mulig i vanlige klasser også. Det er jo også et problem mht elever som er "for flinke". Disse mangler og ofte noen å speile seg i og faller utenfor. Skal vi da ha egne klasser for dem også?" hos oss har de "mer kunnskapstørste" egne tilbud - etter skoletid. Fungerer fint det! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er dessverre ikke slik du har erfart det på alle skoler i alle kommuner... Jeg så for en uke siden en film om ei 10 år gammel jente på 1,5-års-stadiet mentalt/sosialt, som gikk i vanlig klasse, mot foreldrenes vilje. Foreldrene kjempet for å få et tilbud sammen med andre funksjonshemmede barn. Flere foreldre i kommunen ønsket det samme, få barna deres samlet i en spesialklasse på en av skolene. Disse barna måtte alle kjøres i drosje til skolen, og lekte uansett ikke med barna i nabolaget, så for dem hadde det bare vært en vinn-vinn-situasjon å få komme i en spesialklasse. Men kommunen sa NEI! Og den saken er alt annet enn enestående - dessverre...! I slike tilfeller forstår jeg naturligvis at unga må gå i spesialklasser. Det er mulig jeg bor i en kommune så stor at det er klasser for spesielle mennesker. For her vet jeg at det er muligheter for unger med spesielle behov. Det er mulig jeg leser frp feil. Jeg forsto det dithen at de vil luke ut lettere tilbakestående folk fra den vanlige skolen, og i så fall lurer jeg veldig på hvor grensen skal gå. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Interkommunale løsninger kan fungere helt fint. Det gjorde det bl.a. i det eksempelet jeg personlig kjenner godt til. men hvilke avstander snakker du om da? - vi bor jo 2 mil fra nærmeste lille by - og 8 mil fra Oslo. ...men det er klart - denne jenta jeg snakker om fungerer fint med litt sammen med klassen - og litt for seg selv. Det må jo være mulig å se på individene her - det er ikke fler enn at vi må være rause nok til å gi det beste tilbudet for hver enkelt. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er et rimelig vanskelig tema de tar opp ihvertfall. I vår eldste sønns klasse gikk det en gutt som var psykisk funksjonshemmet, han ble allikevel helt innlemmet i klassen og alle var veldig forståelsesfulle mot han, og dro ofte og besøkte han på fritiden. Han fungerte rimelig greit. Når han skulle begynne i 5.klasse så opphørte SFO tilbudet og moren så seg nødt til å bytte skole til en forsterket skole. Han mistet da etterhvert kontakten med "gamle klassen". Jeg traff han i byen for ett år siden og jeg må innrømme at jeg ble sjokkert. Nå var han virkelig ille, hadde skikkelige tics, kom med utrop i butikken og så virkelig syk ut. Ikke vet jeg om han hadde blitt verre av å gå på skole sammen med andre som hadde psykiske funksjonshemninger eller om han hadde blitt verre og verre samme hva, men det var ihvertfall skremmende å se. Han var nok en gutt som tok veldig etter de som han var sammen med ihvertfall. Ja, der har du kanskje et eksempel på et barn som hadde best av å gå i vanlig skole. Jeg sier jo kanskje, av samme årsak som deg, det er jo ikke godt å vite for en utenforstående hvilken lærekapasitet gutten hadde. Ofte blir forskjellene og problemene mer merkbare jo eldre den funksjonshemmede blir. Men om vi tenker oss at det er slik du tror (og jeg for den del), at denne gutten virkelig hadde godt av å gå på vanlig skole/i vanlig klasse, så hadde det vært SÅ enkelt, og ikke minst rimelig, om det i det konkrete tilfellet hadde vært gjort et unntak ift. SFO og alder, alternativt et annet tilbud etter skoletid (fx støttekontakt). 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 da leser du nok feil Jeg leser ikke feil hvis det her stemmer: "I sitt program skriver Fremskrittspartiet at det er skeptisk til at barn med spesielle lærevansker integreres i den ordinære skolen". Det er godt mulig journalisten ikke har gått i dybden, men jeg leser ikke det VG skriver feil. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, der har du kanskje et eksempel på et barn som hadde best av å gå i vanlig skole. Jeg sier jo kanskje, av samme årsak som deg, det er jo ikke godt å vite for en utenforstående hvilken lærekapasitet gutten hadde. Ofte blir forskjellene og problemene mer merkbare jo eldre den funksjonshemmede blir. Men om vi tenker oss at det er slik du tror (og jeg for den del), at denne gutten virkelig hadde godt av å gå på vanlig skole/i vanlig klasse, så hadde det vært SÅ enkelt, og ikke minst rimelig, om det i det konkrete tilfellet hadde vært gjort et unntak ift. SFO og alder, alternativt et annet tilbud etter skoletid (fx støttekontakt). nemlig - kommunepolitikk - hvor det er lov "å bruke hue" må vi ha 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 men hvilke avstander snakker du om da? - vi bor jo 2 mil fra nærmeste lille by - og 8 mil fra Oslo. ...men det er klart - denne jenta jeg snakker om fungerer fint med litt sammen med klassen - og litt for seg selv. Det må jo være mulig å se på individene her - det er ikke fler enn at vi må være rause nok til å gi det beste tilbudet for hver enkelt. Ja, det er min "fanesak" også, at man må tilpasse det til hvert enkelt barn, i og med at funksjonshemmede barn i ennå større grad enn funksjonsfriske er så utrolig forskjellige. Kanskje har jenta du snakker om allerede det tilbudet som er best for henne. :-) 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg leser ikke feil hvis det her stemmer: "I sitt program skriver Fremskrittspartiet at det er skeptisk til at barn med spesielle lærevansker integreres i den ordinære skolen". Det er godt mulig journalisten ikke har gått i dybden, men jeg leser ikke det VG skriver feil. Slik står det i programmet fra hjemmesiden deres: "Barn med spesielle lærebehov må få tilrettelagt undervisning, slik at de i størst mulig grad kan tilegne seg grunnleggende kunnskaper. Fremskrittspartiet er imidlertid skeptisk til at barn med spesielle lærevansker nødvendigvis skal integreres i den ordinære skolen og konstaterer at inkluderingen i norsk skole har gått for langt og medvirket til en reduksjon av læringsresultatene. Fremskrittspartiet vil gi barn med spesielle lærebehov opplæring i egne klasser eller på egne skoler. For å sikre at elever med spesielle behov får et godt grunnskoletilbud vil Fremskrittspartiet at det skal betales en høyere stykkpris for disse. Det er særlig viktig at elever som mangler forutsetninger for teoretisk læring ikke blir stilt overfor krav til slik læring som i utgangspunktet gjør dem til tapere. Det må på den annen side stilles så vidt strenge krav at også de flinkeste får noe å strekke seg etter. Fremskrittspartiet går derfor inn for en differensiert skole som gjør det mulig for elever med ulike evner å utnytte og videreutvikle disse gjennom bruk av mer alternativ undervisning. " 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 nemlig - kommunepolitikk - hvor det er lov "å bruke hue" må vi ha Det gleder deg sikkert når jeg kan fortelle at i den debatten etter filmen jeg så forrige mandag http://www.dokumentarkino.no/andre/JentafraOz.htm - så kom Odd Einar Dørum fra Venstre best ut av politikerne :-) 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det gleder deg sikkert når jeg kan fortelle at i den debatten etter filmen jeg så forrige mandag http://www.dokumentarkino.no/andre/JentafraOz.htm - så kom Odd Einar Dørum fra Venstre best ut av politikerne :-) klart han gjorde! 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Glemte å kommentere det med å ha noen å strekke seg etter, og det er også et godt poeng. Men det er en fin linje mellom å strekke seg etter, og det å gi opp hvis det blir for stort gap mellom "meg og de andre". Du vet med deg selv at om du kommer sammen med noen som er eksperter (gjerne "fagidioter som ikke klarer å snakke "normalspråklig", bare fagspråk) på et område som du er HELT grønn på, så er det begrenset hvor lenge du føler det vel der. Men som sagt du HAR et poeng. Men ikke ift. ethvert barn med spesielle behov, og DET er mitt poeng. For noen funksjonshemmede barn, så er det absolutt det beste å få gå på vanlig skole, i en vanlig klasse. Men foreldrene burde få lov til å ha et ord med i laget, og det har de dessverre ikke alltid. Det kommer ofte an på den enkelte kommune og de menneskene som man møter, hva som ofte blir bestemt over hodet til utslitte foreldre til svært dårligfungerende barn. "Men foreldrene burde få lov til å ha et ord med i laget, og det har de dessverre ikke alltid." Helt enig! "Det kommer ofte an på den enkelte kommune og de menneskene som man møter, hva som ofte blir bestemt over hodet til utslitte foreldre til svært dårligfungerende barn." Og sånn bør det _ikke_ være :-( Man bør være flinkere til å forstå at foreldre er eksperter på sine barn, og at de (i de aller fleste tilfeller i alle fall) vil det som er best for dem. Og konklusjonen min må vel etter denne diskusjonen være at det verken er så svart-hvit som jeg selv ville ha det til, eller så svart-hvit som frp ville ha det til. Alt man lærer på dol! ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, det er min "fanesak" også, at man må tilpasse det til hvert enkelt barn, i og med at funksjonshemmede barn i ennå større grad enn funksjonsfriske er så utrolig forskjellige. Kanskje har jenta du snakker om allerede det tilbudet som er best for henne. :-) Ja det tror jeg hun har - hun er en solstråle -og hun er god til å synge. I bursdag i fjor hos oss måtte jeg skifte bleier på henne - det var tøffere for meg enn for henne - og jeg hadde bare godt av det 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Men kjære deg - en som er på stadiet til en 3-åring - men tilfeldigvis er 9 år - må ikke gå sammen med de andre 9-åringene hele tiden?!?!?! en 1.klassing slipper jo å gå deler av tiden på ungdomstrinnet også - men det skal gå på samme skole! Man lærer av å diskutere med Gemini ;-) Nei, jeg mener ikke at man nødvendigvis skal plassere alle elever i vanlige klasser. Men jeg mener at man skal plassere alle slike klasser på vanlige skoler. Og at det bør være en viss form for fellesopplegg noen timer, noen dager. Og at man ikke skal ha egne skoler _bare_ for funksjonshemmede. Og at det kan bli veldig vanskelig å sette streken(e) for hvem som skal gå i vanlige klasser og hvem som skal gå i spesialklasser. Som Gemini sa - man trenger noen å speile seg i. Og noe å strekke seg etter. Og vi "normale" har gått av å omgås "unormale" også. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 "Men foreldrene burde få lov til å ha et ord med i laget, og det har de dessverre ikke alltid." Helt enig! "Det kommer ofte an på den enkelte kommune og de menneskene som man møter, hva som ofte blir bestemt over hodet til utslitte foreldre til svært dårligfungerende barn." Og sånn bør det _ikke_ være :-( Man bør være flinkere til å forstå at foreldre er eksperter på sine barn, og at de (i de aller fleste tilfeller i alle fall) vil det som er best for dem. Og konklusjonen min må vel etter denne diskusjonen være at det verken er så svart-hvit som jeg selv ville ha det til, eller så svart-hvit som frp ville ha det til. Alt man lærer på dol! ;o) det FINNES jo ikke svart-hvitt i det Frp sier om saken heller: Siterer: "Barn med spesielle lærebehov må få tilrettelagt undervisning, slik at de i størst mulig grad kan tilegne seg grunnleggende kunnskaper. Fremskrittspartiet er imidlertid skeptisk til at barn med spesielle lærevansker nødvendigvis skal integreres i den ordinære skolen og konstaterer at inkluderingen i norsk skole har gått for langt og medvirket til en reduksjon av læringsresultatene. Fremskrittspartiet vil gi barn med spesielle lærebehov opplæring i egne klasser eller på egne skoler. For å sikre at elever med spesielle behov får et godt grunnskoletilbud vil Fremskrittspartiet at det skal betales en høyere stykkpris for disse. Det er særlig viktig at elever som mangler forutsetninger for teoretisk læring ikke blir stilt overfor krav til slik læring som i utgangspunktet gjør dem til tapere. Det må på den annen side stilles så vidt strenge krav at også de flinkeste får noe å strekke seg etter. Fremskrittspartiet går derfor inn for en differensiert skole som gjør det mulig for elever med ulike evner å utnytte og videreutvikle disse gjennom bruk av mer alternativ undervisning. " 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Aller først, jeg stemmer IKKE FRP, og tar ikke stilling til hvordan de tar opp denne saken, men her er noen av mine meninger og ikke minst _erfaringer_ på området. Dere som skriker opp, vet dere egentlig hvordan mange alvorlig funksjonshemmede (gjerne både fysisk og psykisk) har det i den norske enhetsskolen? Gjerne bare ett barn med slike alvorlige problemer i klassen (eller på skolen). Ingen å speile seg i, å leke med på SITT mentale aldersnivå, for på klassekameratenes nivå er ikke de svakeste, som jeg her snakker om. De funksjonsfriske elevene - joda - det er veldig bra at de lærer seg å omgås personer med andre behov og utfordringer i livet. Men er det riktig, at et barn med omfattende funksjonshemning skal være deres læringsobjekt, og til hvilken pris for det funksjonshemmede barnet? Et barn som aldri vil kunne lære en brøkdel av de skolefagene som deres klassekamerater kan, rett og slett pga at de mentalt er på et langt lavere mentalt nivå. Et barn i en 8-årings kropp, men en 2-årings mentale utvikling, vil ikke kunne lære algebra osv., men har mer enn nok med å prøve å lære å kommunisere (enten ved talespråk, tegn-til-tale eller fx med et kommunikasjonshjelpemiddel eller peketavle og bildesymboler). Disse barna har imidlertid - som alle andre barn - også behov for å omgås andre barn - både friske, men ikke minst andre barn som er mer lik de selv. Noen å speile seg i, noen som vil leke de samme "barnslige" lekene fordi det er DER de er i sin utvikling. Noen som ikke ler bak ryggen deres fordi de er enkle og gjør "rare" eller "ekle" ting. Selvsagt kan og bør funksjonsfriske barn lære å ikke le av eller ekles av slikt. Men hvor blir det av det ekte FELLESSKAPET for de svakeste av de funksjonshemmede barna i en slik "setting". Å bli tatt inn i et klasserom er IKKE det samme som å bli en del av en klasse. Særlig ikke når man må tilbringe mesteparten av tiden på et lite enerom med assistent eller spesialpedagog (som oftest er det ikke særlig mange uketimer med sistnevnte pga ressursmangel). Hvor ble det plutselig av integreringen? Hva tror du det gjør med et barn med psykisk utviklingshemning og fysisk funksjonshemning, som ALLTID opplever å komme til kort ift. sine medelever. Alle medelevene lærer gangetabellen, bokstavene, matematikk osv. Mens dette barnet ser at medelevene hele tiden KAN MER enn det selv, det selv kan "ikke noe". Hvorfor fortjener ikke dette barnet å gå i en klasse på nivå med andre som er på samme utviklingsnivå? Vi kan sammenligne det med hvordan et funksjonsfriskt barn på 8 år ville følt seg om det ble plassert i en 10. klasse, eller på universitet om så er. Hvor utenfor ville ikke barnet være? Hva ville dette gjøre med barnets selvtillit? DET er virkeligheten for de svakeste i skolen! Jeg har også sett hvordan det KAN fungere på en langt bedre måte, der man hadde etablert en "spesialavdeling" i en del av en vanlig skole, der de barna med spesielle behov fikk sine spesielle behov dekket! Av spesialpedagoger og andre i et fagmiljø som var bedre rustet til å håndtere disse barnas spesielle utfordringer i hverdagen, problemstillinger som man ikke lærer særlig mye om på vanlig lærerhøgskole, om noe. Barna i spesialavdelingen gikk i små grupper, med barn med lignende utfordringer, lignende mental utvikling, barn de hadde et EKTE samhold og fellesskap med. I og med at de gikk på en ordinær grunnskole, hadde de allikevel mange felles møtepunkter med de funksjonsfriske barna, både i visse timer integrert, men da der det passet hvert enkelt av de funksjonshemmede barna. Dette fungerte UTMERKET! Flere av de funksjonsfriske barna tok også kontakt med de funksjonshemmede i friminuttene, og enkelte fikk kjempefin kontakt. Ikke fordi lærere sa at dette skulle de gjøre, ikke for å "ta seg av" de funksjonshemmede barna, men ut fra en sunn nysgjerrighet og oppriktig interesse for å bli kjent. Jeg har også sett flere barn med omfattende funksjonshemninger, alene i klassen (eller til og med på skolen), i navnet som en del av en klasse, men i realiteten svært ensomme, og med kun voksenkontakt gjennom mesteparten av dagen. Så til det viktigste: Funksjonshemmede barn er en LANGT mer UENSARTET gruppe enn funksjonsfriske, det er stor forskjell på deres behov. Noen vil ha svært godt utbytte av å gå i en vanlig klasse, andre vil ha det svært dårlig i en slik klasse, og tilsvarende veldig fint i en "spesialklasse" med kompetente fagfolk rundt seg, og medelever som de føler seg på nivå med. jeg kom til å tenke på vår felles venninne - hun hadde sikkert best av å gå i vanlig klasse - med skikkelig hjelpemidler rundt seg. men jeg vet ikke hvordan hun gikk på skolen - du vet hvem jeg mener 0 Siter
Gjest kmb-men nicket var opptatt nå? Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Var du på Parkteateret forrige mandag og så "Jenta fra Oz"? Hvis ikke, bør du prøve å få med deg denne filmen, dersom den kommer på TV. Litt info om den her: http://www.dokumentarkino.no/andre/JentafraOz.htm og http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1252459.ece Har ikke sett filmen, nei. Jeg må vel bare si at jeg vet ikke om jeg orker å se den, sånne ting kan bli for vonde for meg. Uviss fremtid osv... 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er vel heller slike som deg som rakker ned på FRP velgere som gjør at så få tør innrømme at de stemmer FRP. Jeg har like mye respekt for FRP velgere som for andre velgere. Litt ironisk at du forfekter likebehandling av funksjonshemmede mens du forskjellsbehandler FRP velgere. "Det er vel heller slike som deg som rakker ned på FRP velgere som gjør at så få tør innrømme at de stemmer FRP." Vel, jeg er ikke så veldig begeistra for sv sin politikk heller, men snodig nok så står sv-velgerne jeg kjenner fram og argumenterer for synspunktene sine for harde livet. Så nei, jeg tviler på at det er jeg som er problemet, snarere at Frp-velgere mangler ryggrad og ikke evner å argumentere for de forslagene som Frp slenger ut. "Jeg har like mye respekt for FRP velgere som for andre velgere." Fint at du er så storsinna, men jeg må innrømme at så stor er ikke jeg. "Litt ironisk at du forfekter likebehandling av funksjonshemmede mens du forskjellsbehandler FRP velgere." Forskjellsbehandler jeg Frp-velgere? Hvordan gjør jeg det? Jeg rakker ned på dem, det gjør jeg. Men ut over det kan jeg ikke forstå at jeg gjør noe som helst som "forskjellsbehandler dem". 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 det FINNES jo ikke svart-hvitt i det Frp sier om saken heller: Siterer: "Barn med spesielle lærebehov må få tilrettelagt undervisning, slik at de i størst mulig grad kan tilegne seg grunnleggende kunnskaper. Fremskrittspartiet er imidlertid skeptisk til at barn med spesielle lærevansker nødvendigvis skal integreres i den ordinære skolen og konstaterer at inkluderingen i norsk skole har gått for langt og medvirket til en reduksjon av læringsresultatene. Fremskrittspartiet vil gi barn med spesielle lærebehov opplæring i egne klasser eller på egne skoler. For å sikre at elever med spesielle behov får et godt grunnskoletilbud vil Fremskrittspartiet at det skal betales en høyere stykkpris for disse. Det er særlig viktig at elever som mangler forutsetninger for teoretisk læring ikke blir stilt overfor krav til slik læring som i utgangspunktet gjør dem til tapere. Det må på den annen side stilles så vidt strenge krav at også de flinkeste får noe å strekke seg etter. Fremskrittspartiet går derfor inn for en differensiert skole som gjør det mulig for elever med ulike evner å utnytte og videreutvikle disse gjennom bruk av mer alternativ undervisning. " Nei vel ;-) Men jeg henger meg opp i denne setningen, jeg: "Fremskrittspartiet vil gi barn med spesielle lærebehov opplæring i egne klasser eller på egne skoler" Jeg synes "egne skoler" er et digert tilbakeskritt. Og jeg frykter at om man først begynner med egne skoler, så blir det alt for lett å avvise elever på ordinære skoler og "tvinge" dem over i spesialskoler. Og så får vi det motsatte problemet av det som er i dag. Ellers kan jeg være så stor at jeg sier at det stod noe fornuftig og ;-) 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Nei vel ;-) Men jeg henger meg opp i denne setningen, jeg: "Fremskrittspartiet vil gi barn med spesielle lærebehov opplæring i egne klasser eller på egne skoler" Jeg synes "egne skoler" er et digert tilbakeskritt. Og jeg frykter at om man først begynner med egne skoler, så blir det alt for lett å avvise elever på ordinære skoler og "tvinge" dem over i spesialskoler. Og så får vi det motsatte problemet av det som er i dag. Ellers kan jeg være så stor at jeg sier at det stod noe fornuftig og ;-) men de sier jo ELLER egne skoler - nettopp i de tilfeller hvor det egner seg best. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Slik står det i programmet fra hjemmesiden deres: "Barn med spesielle lærebehov må få tilrettelagt undervisning, slik at de i størst mulig grad kan tilegne seg grunnleggende kunnskaper. Fremskrittspartiet er imidlertid skeptisk til at barn med spesielle lærevansker nødvendigvis skal integreres i den ordinære skolen og konstaterer at inkluderingen i norsk skole har gått for langt og medvirket til en reduksjon av læringsresultatene. Fremskrittspartiet vil gi barn med spesielle lærebehov opplæring i egne klasser eller på egne skoler. For å sikre at elever med spesielle behov får et godt grunnskoletilbud vil Fremskrittspartiet at det skal betales en høyere stykkpris for disse. Det er særlig viktig at elever som mangler forutsetninger for teoretisk læring ikke blir stilt overfor krav til slik læring som i utgangspunktet gjør dem til tapere. Det må på den annen side stilles så vidt strenge krav at også de flinkeste får noe å strekke seg etter. Fremskrittspartiet går derfor inn for en differensiert skole som gjør det mulig for elever med ulike evner å utnytte og videreutvikle disse gjennom bruk av mer alternativ undervisning. " Det der høres i utgangspunktet veldig fornuftig ut, men hvor langt vil de strekke begrepet "lærevansker"? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.