snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 "Like lite som det er mulig i vanlige klasser også. Det er jo også et problem mht elever som er "for flinke". Disse mangler og ofte noen å speile seg i og faller utenfor. Skal vi da ha egne klasser for dem også?" hos oss har de "mer kunnskapstørste" egne tilbud - etter skoletid. Fungerer fint det! Så flott! Men jeg har hørt om nok av eksempler på elever som kjeder seg i hel på skolen fordi de allerede kan lese og skrive når de andre skal lære det, og det ikke finnes noe alternativ opplegg for dem. Det er jo nesten så en kan kvie seg for å lære dem slikt på forhånd... Men man kan jo si at det ikke er lett å skape en skole der alle til en hver tid får det de trenger. Selv om jeg har forstått at verden har gått mange hakk framover siden jeg gikk på skole iom at man nå enkelte steder jobber mindre med klasser og mer med grupper, og til og med på tvers av alderstrinn. Så det er vel håp ;-) 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det der høres i utgangspunktet veldig fornuftig ut, men hvor langt vil de strekke begrepet "lærevansker"? det må da bli en sak som er opp til lege/foreldre/skole 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 det må da bli en sak som er opp til lege/foreldre/skole Men det trodde jeg det var i dag også. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Så flott! Men jeg har hørt om nok av eksempler på elever som kjeder seg i hel på skolen fordi de allerede kan lese og skrive når de andre skal lære det, og det ikke finnes noe alternativ opplegg for dem. Det er jo nesten så en kan kvie seg for å lære dem slikt på forhånd... Men man kan jo si at det ikke er lett å skape en skole der alle til en hver tid får det de trenger. Selv om jeg har forstått at verden har gått mange hakk framover siden jeg gikk på skole iom at man nå enkelte steder jobber mindre med klasser og mer med grupper, og til og med på tvers av alderstrinn. Så det er vel håp ;-) Men det er tøft å be om ekstraundervisning for sitt meget intelligente barn også! - som blir urolig og fosrtyrrende uten utfordringer. Enhver unge er jo en lite "avviker" fra normalen....) 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 men de sier jo ELLER egne skoler - nettopp i de tilfeller hvor det egner seg best. Jauda, jeg ser at det står ELLER. Men igjen - jeg frykter at om det blir opprettet helt egne skoler, så vil det bli et press for å få elever som ikke passer inn i normalen inn på disse skolene. Både fra de "vanlige" skolene og fra foreldrene til "vanlige" elever. Derfor vil jeg ikke ha "eller egne skoler". Jeg kan gå med på at egne klasser kan være smart for noen elever. Men det finnes jo allerede i dag, og er sånn sett ikke noen nyvinning i det hele tatt. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 For en gangs skyld er jeg enig med Fremskrittspartiet. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Men det trodde jeg det var i dag også. det er jo ikke det....mår alle er betegnet som "normale" og "gjennomsnittere" og alle skal integreres, og lære det samme. Les artikkelen som Gemini la ut om "jenta fra Oz" - ser ikke ut som foreldre har mye de skulle sagt der nei. Min mor har forresten jobbet med psykisk utviklingshemmede siden 70-tallet -fra den gang de bodde på institusjon -og så med den nye reformen så skulle alle ha egne leiligheter og bo sammen med folk flest. Det ble jo et virkelig kaos - for noen var det det eneste rette - der hvor de bare trengte litt hjelp til å styre penger og husholdning -men de som var helt institusjonalisert ble jo utagerende, skremt og utrygge. naboene ble jo forrykt også - de ville ikke ha "disse" i nabolaget.... Min mann jobbet på en folkehøgskole med omvendt integrering i for 1000 år siden - DEt var noe annet. Det fungerte jo, fordi det var tatt hensyn til spesialbehovene FØRST - og så kunne de funksjonsfriske søke seg inn. Veldig bra! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 det er jo ikke det....mår alle er betegnet som "normale" og "gjennomsnittere" og alle skal integreres, og lære det samme. Les artikkelen som Gemini la ut om "jenta fra Oz" - ser ikke ut som foreldre har mye de skulle sagt der nei. Min mor har forresten jobbet med psykisk utviklingshemmede siden 70-tallet -fra den gang de bodde på institusjon -og så med den nye reformen så skulle alle ha egne leiligheter og bo sammen med folk flest. Det ble jo et virkelig kaos - for noen var det det eneste rette - der hvor de bare trengte litt hjelp til å styre penger og husholdning -men de som var helt institusjonalisert ble jo utagerende, skremt og utrygge. naboene ble jo forrykt også - de ville ikke ha "disse" i nabolaget.... Min mann jobbet på en folkehøgskole med omvendt integrering i for 1000 år siden - DEt var noe annet. Det fungerte jo, fordi det var tatt hensyn til spesialbehovene FØRST - og så kunne de funksjonsfriske søke seg inn. Veldig bra! Men problemet er vel mangel på plasser. Ikke at absolutt alle skal gå på vanlig skole. På ungdomsskolen jeg gikk hadde vi en spesialklasse for elever som av naturlige årsaker ikke kunne fungere i timene sammen med oss andre. Fokuset burde vel i så fall være på å opprette plasser til de som har særskilte behov. Jeg forstår det sånn at det ikke finnes i utstrakt grad i dag, og at det er derfor mange blir satt i vanlige klasser. Jeg har aldri hørt om noe sånt rundt her, men så bor jeg jo også i en veldig sentral del av landet, og at det her finnes plasser for elever med spesielle behov. Jeg forstår dog at det her kan være et stort problem på mindre steder. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg synes dette hørtes fornuftig ut jeg! Jeg skal banne på at de fleste dolere som er negavtive til dette har kun lest tittelen og sett at det er FRP og dermed automatisk tenkt at siden det er FRP må det være et eller annet idioti forslag. 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Men det er tøft å be om ekstraundervisning for sitt meget intelligente barn også! - som blir urolig og fosrtyrrende uten utfordringer. Enhver unge er jo en lite "avviker" fra normalen....) Ja det er tøft å be om det, men får man det? Og ja, alle barn er unike i seg selv og krever litt spesialtilpassing. Jeg får heeeelt sikkert en masse meninger om skole når Bella begynner på skolen til høsten. Foreløpig virker det jo ikke som om hun skal trenge spesialtilpassing verken den ene eller den andre veien, men man vet jo aldri. 0 Siter
serendipity Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg er hverken enig eller uenig, og syntes ikke det er noen lett sak å ta et standpunkt i en slik sak. Det som deriomot opprører meg er at foreldrene ikke blir høst i slike saker. Jeg både mener og tror at de kjenner sitt barn best og vet selv hva som er til beste for deres barn. Men jeg ser også at det blir vanskelig om foreldrene skal sitte og ha det avgjørede ordet.. En kjempe vanskelig sak dette her. Og noen har sikkert best av å gå i venlig klasse mens det ikke er til beste for andre igjen... 0 Siter
Goliath Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg leste det. Men jeg forstår ikke problemet. Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk på skolen, men allerede da hadde vi spesialklasser for elver som av åpenbare grunner ikke kunne følge klassetrinnende vi andre gikk i. Men vi hadde også noen elever som var lettere tilbakestående. De gikk sammen med oss. Jeg leser det til at det er disse frp vil fjerne, og det er det jeg reagerer på. Jeg kan ikke se at det er det Frp vil fjerne. Og jeg tror nettopp det er en modell mer lik den som fantes den gang vi gikk på skolen som de vil tilbake til. 0 Siter
Goliath Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Men problemet er vel mangel på plasser. Ikke at absolutt alle skal gå på vanlig skole. På ungdomsskolen jeg gikk hadde vi en spesialklasse for elever som av naturlige årsaker ikke kunne fungere i timene sammen med oss andre. Fokuset burde vel i så fall være på å opprette plasser til de som har særskilte behov. Jeg forstår det sånn at det ikke finnes i utstrakt grad i dag, og at det er derfor mange blir satt i vanlige klasser. Jeg har aldri hørt om noe sånt rundt her, men så bor jeg jo også i en veldig sentral del av landet, og at det her finnes plasser for elever med spesielle behov. Jeg forstår dog at det her kan være et stort problem på mindre steder. "Fokuset burde vel i så fall være på å opprette plasser til de som har særskilte behov." Er det ikke nettopp det Frp foreslår? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg kan ikke se at det er det Frp vil fjerne. Og jeg tror nettopp det er en modell mer lik den som fantes den gang vi gikk på skolen som de vil tilbake til. Så den modellen som var for noen år siden er forandret? Det er altså kuttet ned på klassene til dem med spesielle behov? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Du forteller her om ett tilfelle, men ikke alle er like på dette området heller. Det er IKKE alle med feks down syndrom som liker å være sammen med likesinnede. Nei - men da må man jo få velge ut fra hvert tilfelle. Det er ikke alle alle som vil være i vanlig skole heller, og den integreringspolitikken som kjøres i dag fungerer for de færreste. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Så den modellen som var for noen år siden er forandret? Det er altså kuttet ned på klassene til dem med spesielle behov? Ja 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg synes dette hørtes fornuftig ut jeg! Jeg skal banne på at de fleste dolere som er negavtive til dette har kun lest tittelen og sett at det er FRP og dermed automatisk tenkt at siden det er FRP må det være et eller annet idioti forslag. Sånn er det helt sikkert! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja Så nå er det altså sånn at alle i utgangspunktet skal gå i vanlige klasser? Hvem var det i så fall som kom opp med den glupe idèen? 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Så nå er det altså sånn at alle i utgangspunktet skal gå i vanlige klasser? Hvem var det i så fall som kom opp med den glupe idèen? Det var vel en eller annen skolereform engang da. Sikkert Arbeiderpartiet *konspirerer* nei - det vet jeg ikke noe om. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 klart han gjorde! Rolf Reikvam fra SV var den eneste andre politikeren da, så det var jo ikke så vanskelig å komme best ut... hehe Men Dørum gjorde en ganske bra figur altså, i alle fall var han åpen for innspill fra foreldre, spesialpedagoger og fra salen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.