Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 jeg kom til å tenke på vår felles venninne - hun hadde sikkert best av å gå i vanlig klasse - med skikkelig hjelpemidler rundt seg. men jeg vet ikke hvordan hun gikk på skolen - du vet hvem jeg mener Ja, men så er hun jo også mentalt på høyde med "folk flest", til tross for en fysisk omfattende funksjonshemning. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Har ikke sett filmen, nei. Jeg må vel bare si at jeg vet ikke om jeg orker å se den, sånne ting kan bli for vonde for meg. Uviss fremtid osv... Jeg skjønner så altfor godt. Håper i alle fall dere møter en mer fleksibel kommune, og får et godt og tilpasset skoletilbud, uansett om det er i den ene eller andre skolen. Du er kanskje med i en foreldreforening hvor du kan få støtte, eller føler du at det også er en påkjenning? For noen er det i alle fall godt å kunne møte andre foreldre som er i samme situasjon, enten det er snakk om en diagnose-forening, eller en mer generell som Handikappede barns foreldreforening. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Så nå er det altså sånn at alle i utgangspunktet skal gå i vanlige klasser? Hvem var det i så fall som kom opp med den glupe idèen? det står endel om dette i Reform 97 - det var den som gjorde at alle 6-åringene skulle begynne på skolen også - noe jeg den gang var sterkt i mot. Min datter var i det første kullet -og hun var ikke skolemoden da - hun var bare 5 år da hun begynte. Men det har gått bra med ho da - ho måtte lære å få opp knappen i buksa etterhvert. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jauda, jeg ser at det står ELLER. Men igjen - jeg frykter at om det blir opprettet helt egne skoler, så vil det bli et press for å få elever som ikke passer inn i normalen inn på disse skolene. Både fra de "vanlige" skolene og fra foreldrene til "vanlige" elever. Derfor vil jeg ikke ha "eller egne skoler". Jeg kan gå med på at egne klasser kan være smart for noen elever. Men det finnes jo allerede i dag, og er sånn sett ikke noen nyvinning i det hele tatt. Det ER jo allerede i dag en del rene spesialskoler. Noen av de fungerer flott for barna som går der, andre ikke, enten fordi det ikke passer de barna best, eller i noen triste tilfeller fordi de fungerer som en slags oppbevaringsplass. Gjerne pga. stadige budsjettkutt, hvor fagfolkene enten blir sagt opp for å spare, eller slutter fordi de ikke orker lenger, når de skal klare å gjøre en svært ressurskrevende jobb med stadig færre ressurser. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, men så er hun jo også mentalt på høyde med "folk flest", til tross for en fysisk omfattende funksjonshemning. Ja - og man skal ikke glemme de barna oppi dette. De som er 100% "på nett" men som har CP el. 0 Siter
morsan Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Aller først, jeg stemmer IKKE FRP, og tar ikke stilling til hvordan de tar opp denne saken, men her er noen av mine meninger og ikke minst _erfaringer_ på området. Dere som skriker opp, vet dere egentlig hvordan mange alvorlig funksjonshemmede (gjerne både fysisk og psykisk) har det i den norske enhetsskolen? Gjerne bare ett barn med slike alvorlige problemer i klassen (eller på skolen). Ingen å speile seg i, å leke med på SITT mentale aldersnivå, for på klassekameratenes nivå er ikke de svakeste, som jeg her snakker om. De funksjonsfriske elevene - joda - det er veldig bra at de lærer seg å omgås personer med andre behov og utfordringer i livet. Men er det riktig, at et barn med omfattende funksjonshemning skal være deres læringsobjekt, og til hvilken pris for det funksjonshemmede barnet? Et barn som aldri vil kunne lære en brøkdel av de skolefagene som deres klassekamerater kan, rett og slett pga at de mentalt er på et langt lavere mentalt nivå. Et barn i en 8-årings kropp, men en 2-årings mentale utvikling, vil ikke kunne lære algebra osv., men har mer enn nok med å prøve å lære å kommunisere (enten ved talespråk, tegn-til-tale eller fx med et kommunikasjonshjelpemiddel eller peketavle og bildesymboler). Disse barna har imidlertid - som alle andre barn - også behov for å omgås andre barn - både friske, men ikke minst andre barn som er mer lik de selv. Noen å speile seg i, noen som vil leke de samme "barnslige" lekene fordi det er DER de er i sin utvikling. Noen som ikke ler bak ryggen deres fordi de er enkle og gjør "rare" eller "ekle" ting. Selvsagt kan og bør funksjonsfriske barn lære å ikke le av eller ekles av slikt. Men hvor blir det av det ekte FELLESSKAPET for de svakeste av de funksjonshemmede barna i en slik "setting". Å bli tatt inn i et klasserom er IKKE det samme som å bli en del av en klasse. Særlig ikke når man må tilbringe mesteparten av tiden på et lite enerom med assistent eller spesialpedagog (som oftest er det ikke særlig mange uketimer med sistnevnte pga ressursmangel). Hvor ble det plutselig av integreringen? Hva tror du det gjør med et barn med psykisk utviklingshemning og fysisk funksjonshemning, som ALLTID opplever å komme til kort ift. sine medelever. Alle medelevene lærer gangetabellen, bokstavene, matematikk osv. Mens dette barnet ser at medelevene hele tiden KAN MER enn det selv, det selv kan "ikke noe". Hvorfor fortjener ikke dette barnet å gå i en klasse på nivå med andre som er på samme utviklingsnivå? Vi kan sammenligne det med hvordan et funksjonsfriskt barn på 8 år ville følt seg om det ble plassert i en 10. klasse, eller på universitet om så er. Hvor utenfor ville ikke barnet være? Hva ville dette gjøre med barnets selvtillit? DET er virkeligheten for de svakeste i skolen! Jeg har også sett hvordan det KAN fungere på en langt bedre måte, der man hadde etablert en "spesialavdeling" i en del av en vanlig skole, der de barna med spesielle behov fikk sine spesielle behov dekket! Av spesialpedagoger og andre i et fagmiljø som var bedre rustet til å håndtere disse barnas spesielle utfordringer i hverdagen, problemstillinger som man ikke lærer særlig mye om på vanlig lærerhøgskole, om noe. Barna i spesialavdelingen gikk i små grupper, med barn med lignende utfordringer, lignende mental utvikling, barn de hadde et EKTE samhold og fellesskap med. I og med at de gikk på en ordinær grunnskole, hadde de allikevel mange felles møtepunkter med de funksjonsfriske barna, både i visse timer integrert, men da der det passet hvert enkelt av de funksjonshemmede barna. Dette fungerte UTMERKET! Flere av de funksjonsfriske barna tok også kontakt med de funksjonshemmede i friminuttene, og enkelte fikk kjempefin kontakt. Ikke fordi lærere sa at dette skulle de gjøre, ikke for å "ta seg av" de funksjonshemmede barna, men ut fra en sunn nysgjerrighet og oppriktig interesse for å bli kjent. Jeg har også sett flere barn med omfattende funksjonshemninger, alene i klassen (eller til og med på skolen), i navnet som en del av en klasse, men i realiteten svært ensomme, og med kun voksenkontakt gjennom mesteparten av dagen. Så til det viktigste: Funksjonshemmede barn er en LANGT mer UENSARTET gruppe enn funksjonsfriske, det er stor forskjell på deres behov. Noen vil ha svært godt utbytte av å gå i en vanlig klasse, andre vil ha det svært dårlig i en slik klasse, og tilsvarende veldig fint i en "spesialklasse" med kompetente fagfolk rundt seg, og medelever som de føler seg på nivå med. Det kan absolutt være mange gode grunner for å ta funskjonshemmede barn ut fra vanlig skole og la dem få spesialskole. Men jeg reagerer på _argumentasjonen_ her - man skal ta ut disse barna fra vanslig skole fordi de forstyrrer de andre barna! Jeg synes det er en forkastelig argumentasjonsmåte. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Så flott! Men jeg har hørt om nok av eksempler på elever som kjeder seg i hel på skolen fordi de allerede kan lese og skrive når de andre skal lære det, og det ikke finnes noe alternativ opplegg for dem. Det er jo nesten så en kan kvie seg for å lære dem slikt på forhånd... Men man kan jo si at det ikke er lett å skape en skole der alle til en hver tid får det de trenger. Selv om jeg har forstått at verden har gått mange hakk framover siden jeg gikk på skole iom at man nå enkelte steder jobber mindre med klasser og mer med grupper, og til og med på tvers av alderstrinn. Så det er vel håp ;-) "Men man kan jo si at det ikke er lett å skape en skole der alle til en hver tid får det de trenger." Lett er det ikke, og helt optimalt blir det nok heller aldri. I alle fall ikke for absolutt alle. Men MYE kunne vært gjort, dersom vi og våre politikere var villige til å bruke penger på skole. MYE penger nå, etter så mange års nedskjæringer. Både for å gi et lovfestet tilbud til sterkt funksjonshemmede barn, funksjonsfriske smarte barn, helt "alminnelige barn" og de barna som bare har lettere lærevansker eller atferdsvansker. Sist, men ikke minst så trengs det mange steder store summer på å få skolebygninger rene, vedlikeholdte eller bygge nytt. Og pc-utstyr, skolebøker og annet materiell. Og tilstrekkelig antall lærere. Sånt KOSTER! Og vi må være villige til å betale... 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det kan absolutt være mange gode grunner for å ta funskjonshemmede barn ut fra vanlig skole og la dem få spesialskole. Men jeg reagerer på _argumentasjonen_ her - man skal ta ut disse barna fra vanslig skole fordi de forstyrrer de andre barna! Jeg synes det er en forkastelig argumentasjonsmåte. Hvem har sagt det? 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 "Men man kan jo si at det ikke er lett å skape en skole der alle til en hver tid får det de trenger." Lett er det ikke, og helt optimalt blir det nok heller aldri. I alle fall ikke for absolutt alle. Men MYE kunne vært gjort, dersom vi og våre politikere var villige til å bruke penger på skole. MYE penger nå, etter så mange års nedskjæringer. Både for å gi et lovfestet tilbud til sterkt funksjonshemmede barn, funksjonsfriske smarte barn, helt "alminnelige barn" og de barna som bare har lettere lærevansker eller atferdsvansker. Sist, men ikke minst så trengs det mange steder store summer på å få skolebygninger rene, vedlikeholdte eller bygge nytt. Og pc-utstyr, skolebøker og annet materiell. Og tilstrekkelig antall lærere. Sånt KOSTER! Og vi må være villige til å betale... Og de fleste har SKOLE som fanesak i valgkampen -det er så jeg syns at skole, sykehus, strøm og vann skulle vært styrt av Staten. Så alle kunne fått likeverdige tilbud. Ikke være avhengig av om man bor i en rik eller fattig kommune. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det kan absolutt være mange gode grunner for å ta funskjonshemmede barn ut fra vanlig skole og la dem få spesialskole. Men jeg reagerer på _argumentasjonen_ her - man skal ta ut disse barna fra vanslig skole fordi de forstyrrer de andre barna! Jeg synes det er en forkastelig argumentasjonsmåte. Joda, argumentasjonen er billig, populistisk og typisk FRP. Men dessverre er det et snev av alvor her. Sterkt funksjonshemmede barn med store atferdsvansker kan absolutt være til hinder for at funksjonsfriske får den opplæringen de faktisk har krav på også. Det er ikke riktig for den funksjonshemmede å skulle bli "syndebukken", men likevel er det ikke riktig ovenfor de funksjonsfriske at ALLE funksjonshemmmede skal gå i vanlig klasse "okke som". Det krever i de mest spesielle tilfellene i alle fall mer av de funksjonsfriske barna enn vi har rett til å forlange av dem. 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det ER jo allerede i dag en del rene spesialskoler. Noen av de fungerer flott for barna som går der, andre ikke, enten fordi det ikke passer de barna best, eller i noen triste tilfeller fordi de fungerer som en slags oppbevaringsplass. Gjerne pga. stadige budsjettkutt, hvor fagfolkene enten blir sagt opp for å spare, eller slutter fordi de ikke orker lenger, når de skal klare å gjøre en svært ressurskrevende jobb med stadig færre ressurser. Hmmm, er det rene spesialskoler også i dag?? Da begynner jeg å forstå mindre og mindre av NYHETEN i denne saken da?? Det ER allerede spesialskoler, og det ER allerede spesialklasser på noen skoler. Da finnes jo allerede det Frp snakker om, jo! Hvis de da ikke vil ha _alle_ funksjonshemmede ut av klassene og inn i spesialklasser eller skoler da? Er det ikke da kun snakk om en bedre styring og større valgfrihet da?? Plutselig begynner jeg å lure på hva vi egentlig disuterer her. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hmmm, er det rene spesialskoler også i dag?? Da begynner jeg å forstå mindre og mindre av NYHETEN i denne saken da?? Det ER allerede spesialskoler, og det ER allerede spesialklasser på noen skoler. Da finnes jo allerede det Frp snakker om, jo! Hvis de da ikke vil ha _alle_ funksjonshemmede ut av klassene og inn i spesialklasser eller skoler da? Er det ikke da kun snakk om en bedre styring og større valgfrihet da?? Plutselig begynner jeg å lure på hva vi egentlig disuterer her. Vi diskuterer en journalists Frp-hat og sug etter skandaler og konflikter. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Og de fleste har SKOLE som fanesak i valgkampen -det er så jeg syns at skole, sykehus, strøm og vann skulle vært styrt av Staten. Så alle kunne fått likeverdige tilbud. Ikke være avhengig av om man bor i en rik eller fattig kommune. Ja, det er ganske tydelig at visse oppgaver er for krevende for den enkelte kommune dessverre. Her er et eksempel på en familie, som i sin fortvilelse til slutt sendte brev til et antall kommuner, for å spørre om hvem som kunne være villige til å ta i mot dem og gi datteren deres et tilbud (ikke bare skole det er snakk om i denne saken) http://www.aftenposten.no/helse/article564998.ece? Sånt skulle jo bare ikke være nødvendig. Familien ønsker jo å bo der de har familie og venner rundt seg også. Heldigvis fikk de positivt svar fra én kommune. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Denne tråden er så lang at jeg ikke orker å lese hvilke andre svar du har fått. Men det Frp skriver om at integreringen har gått alt for langt, støtter jeg fullt ut. Det er en tragedie for mange barn som blir stappet inn i den vanlige skolen. Ikke får de den hjelpen de trenger og de ender opp med å føle seg ensomme og som fullstendig tapere. Så det går utover både dem og de andre barna i klassen. 0 Siter
snø Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Vi diskuterer en journalists Frp-hat og sug etter skandaler og konflikter. Aha! Men jeg lurer fremdeles på hvorfor dette kom i avisen i det hele tatt. Hva var bakgrunnen for at denne Frp-hatende journalisten kom på å skrive dette i det hele tatt? Iom at det ikke er noen nyhet at Frp vil ha ting slik det allerede er i dag?? Lurer æg på ;-) 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hmmm, er det rene spesialskoler også i dag?? Da begynner jeg å forstå mindre og mindre av NYHETEN i denne saken da?? Det ER allerede spesialskoler, og det ER allerede spesialklasser på noen skoler. Da finnes jo allerede det Frp snakker om, jo! Hvis de da ikke vil ha _alle_ funksjonshemmede ut av klassene og inn i spesialklasser eller skoler da? Er det ikke da kun snakk om en bedre styring og større valgfrihet da?? Plutselig begynner jeg å lure på hva vi egentlig disuterer her. NOEN steder finnes det spesialskoler. Ikke med ubegrenset antall plasser til de som ønsker det, og ikke alle steder i landet, langt i fra. NOEN steder i landet finnes det et tilpasset tilbud i form av spesialklasser i den vanlige skolen, men ikke alle steder. Men ALLE vanlige skoler PLIKTER å ta i mot alle funksjonshemmede barn, helt uavhengig om de egentlig er i stand til å gi barnet en god skolehverdag. Ofte er det altså penger det kommer an på, og det er ille i seg selv. Men jeg er for at man skal ha reelle valgmuligheter. Forskjellen er jo at om man da fx bor i Os kommune (for å bruke eksempelet fra dokumentarfilmen jeg så sist uke), så får ikke foreldrene velge verken spesialskole eller spesialavdeling, det eneste tilbudet er en plass i en vanlig klasse med sine jevnaldrende (fysisk jevnaldrende vel å merke...). Og det til tross for at det er foreldrenes soleklare mening at deres 10 år gamle datter på et mentalt nivå som en 1,5-åring bør få gå sammen med andre barn som er mer lik seg selv enn funksjonsfriske 10-åringer. I realiteten tilbringer jo nevnte jente ca 90% av tiden på enerom. Hadde de bodd i Bergen, kunne de kanskje fått plass på spesialskole. Men antakeligvis er det ikke tilstrekkelig antall plasser ift. søknadsmassen. I alle fall er det slik i "min by". Forskjellen er bare at i "min by" (dvs jeg bor i nabokommunen), så har de et interkommunalt samarbeide. Men ikke nok plasser ift. behov. Og slik kan vi fortsette. Dermed er det ikke reelle valgmuligheter. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Denne tråden er så lang at jeg ikke orker å lese hvilke andre svar du har fått. Men det Frp skriver om at integreringen har gått alt for langt, støtter jeg fullt ut. Det er en tragedie for mange barn som blir stappet inn i den vanlige skolen. Ikke får de den hjelpen de trenger og de ender opp med å føle seg ensomme og som fullstendig tapere. Så det går utover både dem og de andre barna i klassen. Det er stort sett det vi skriver om nedover i tråden. Mange av oss i alle fall. 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, det er ganske tydelig at visse oppgaver er for krevende for den enkelte kommune dessverre. Her er et eksempel på en familie, som i sin fortvilelse til slutt sendte brev til et antall kommuner, for å spørre om hvem som kunne være villige til å ta i mot dem og gi datteren deres et tilbud (ikke bare skole det er snakk om i denne saken) http://www.aftenposten.no/helse/article564998.ece? Sånt skulle jo bare ikke være nødvendig. Familien ønsker jo å bo der de har familie og venner rundt seg også. Heldigvis fikk de positivt svar fra én kommune. Lurer på om det er den familien jeg så et program om på tv. Ille er det! 0 Siter
flisa Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Aha! Men jeg lurer fremdeles på hvorfor dette kom i avisen i det hele tatt. Hva var bakgrunnen for at denne Frp-hatende journalisten kom på å skrive dette i det hele tatt? Iom at det ikke er noen nyhet at Frp vil ha ting slik det allerede er i dag?? Lurer æg på ;-) tja - når man vet at 70% av alle journalister stemmer rødt - så er vel det svar nok=? .) De er vel livredde for at Frp skal øke på... 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 tja - når man vet at 70% av alle journalister stemmer rødt - så er vel det svar nok=? .) De er vel livredde for at Frp skal øke på... Det er jeg også.... Jeg ønsker meg ikke amerikanske tilstander her i landet med forsikringer for hver eneste lille ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.