Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er slett ikke det de sier. De sier at barn med spesielle behov ikke lærer nok når de er i vanlige klasser. Og at det ikke alltid er best å ha dem i vanlige klasser. Men det er jo også tilfeller der de vil forstyrre undervisningen for andre og/eller kreve så mye oppmerksomhet at det går ut over de andre elevene. Ja, jeg forstår ikke riktig hvorfor noen insisterer på å holde på ordninger som ikke fungerer. Det er sjelden man insisterer på å viderebringe tap-tap-situasjoner i andre sammenhenger i samfunnet. Vel å merke mener jeg ikke at alle funksjonshemmede barn skal ut av enhetsskolen, men ikke at alle MÅ gå der heller, når dette ikke er heldig for noen av partene. Og det finnes det altfor mange eksempler på... 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er stort sett det vi skriver om nedover i tråden. Mange av oss i alle fall. Det var godt å høre, ille om alle skulle støtte trådstarter :-) 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 "Det er vel heller slike som deg som rakker ned på FRP velgere som gjør at så få tør innrømme at de stemmer FRP." Vel, jeg er ikke så veldig begeistra for sv sin politikk heller, men snodig nok så står sv-velgerne jeg kjenner fram og argumenterer for synspunktene sine for harde livet. Så nei, jeg tviler på at det er jeg som er problemet, snarere at Frp-velgere mangler ryggrad og ikke evner å argumentere for de forslagene som Frp slenger ut. "Jeg har like mye respekt for FRP velgere som for andre velgere." Fint at du er så storsinna, men jeg må innrømme at så stor er ikke jeg. "Litt ironisk at du forfekter likebehandling av funksjonshemmede mens du forskjellsbehandler FRP velgere." Forskjellsbehandler jeg Frp-velgere? Hvordan gjør jeg det? Jeg rakker ned på dem, det gjør jeg. Men ut over det kan jeg ikke forstå at jeg gjør noe som helst som "forskjellsbehandler dem". Det handler om respekt for andres meninger. Jeg er slett ikke enig i FRPs løsninger, og kommer aldri til å stemme på partiet. Men jeg respekter de som sympatiserer med deres politikk. Hvorfor rakke ned på dem? Er ikke det like ille som å rakke ned på funksjonshemmede? Eller muslimer/kristne? Eller hvem som helst pga hvem de er og hva de tror på? 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 det må da bli en sak som er opp til lege/foreldre/skole Enig. MEN - og det er et stort men, det er ofte lett å undervurdere sterkt funksjonshemmedes lærings- og utviklingpotensiale. Og den fellen kan både foreldre, skole og fagfolk (spesialpedagoger og andre) gå i. Ingen enkel sak. Tenk fx i tilfeller med CP som også rammer tale-evnen, ufrivillige bevegelser osv. Hvilket mentale nivå er vedkommende på? Er man 100% normal, litt tilbakestående, eller hva? Har sett et par mildt tilbakestående ble undervurdert, og sånn sett tapte mange år med det som kunne vært verdifull skolegang. Og har man først møtt veggen i flere år, så hjelper det ikke så mye om man til slutt får et bedre tilbud, verdifulle år der man lærer best har allerede gått tapt, og psyken fått seg en knekk. Har du gjennom flere år "lært" at dette klarer du ikke å lære, ikke fått muligheten til å prøve, eller fullstendig feil tilrettelagt undervisning, og uten språk til å protestere, så skal det noe til å beholde troen på seg selv... 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, jeg forstår ikke riktig hvorfor noen insisterer på å holde på ordninger som ikke fungerer. Det er sjelden man insisterer på å viderebringe tap-tap-situasjoner i andre sammenhenger i samfunnet. Vel å merke mener jeg ikke at alle funksjonshemmede barn skal ut av enhetsskolen, men ikke at alle MÅ gå der heller, når dette ikke er heldig for noen av partene. Og det finnes det altfor mange eksempler på... Problemet i Norge er at det ikke skal finnes tapere. Og da er selvfølgelig løsningen å feie dem under teppet, late som om de ikke eksisterer. Tror nok det er langt flere med friske barn (evt uten barn) som krever lik skole for alle. De med funksjonshemmede barn vet bedre. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Problemet i Norge er at det ikke skal finnes tapere. Og da er selvfølgelig løsningen å feie dem under teppet, late som om de ikke eksisterer. Tror nok det er langt flere med friske barn (evt uten barn) som krever lik skole for alle. De med funksjonshemmede barn vet bedre. Som sagt, funksjonshemmede er ikke en ensartet gruppe, tvert imot er de en langt MER uensartet gruppe enn funksjonsfriske. Så noen foreldre til funksjonshemmede barn (og andre barn med atferds- eller lærevansker som trenger litt ekstra assistanse i skolen) VIL gjerne at barna deres skal få et tilbud på den lokale ordinære skolen, i klasse med funksjonsfriske barn. Det bør ikke være et enten-eller, men et både-og, altså at det finnes tilbud å velge blant, slik at alle barn kan få en god skolegang. Jeg har ikke barn selv, verken funksjonshemmede eller -friske, men har mye livserfaring fra dette allikevel, så jeg ser kanskje nyansene bedre enn mange. Men du har nok rett i at mange foreldre med funksjonsfriske barn vil ha en skole for alle, fordi det speiler deres holdninger, at vi vil inkludere alle. Og det er en prisverdig holdning, virkelig. Det er bare ikke ALLTID at det fungerer like godt i praksis som i teoriene som gjerne er klekket ut på god avstand. 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Nei - men da må man jo få velge ut fra hvert tilfelle. Det er ikke alle alle som vil være i vanlig skole heller, og den integreringspolitikken som kjøres i dag fungerer for de færreste. Ja, man burde få en valgmulighet. Ellers er det vel måten journalisten fremstiller saken på som får ss til å bli opprørt... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ja, man burde få en valgmulighet. Ellers er det vel måten journalisten fremstiller saken på som får ss til å bli opprørt... Som alltid 0 Siter
Gjest togli Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Som sagt, funksjonshemmede er ikke en ensartet gruppe, tvert imot er de en langt MER uensartet gruppe enn funksjonsfriske. Så noen foreldre til funksjonshemmede barn (og andre barn med atferds- eller lærevansker som trenger litt ekstra assistanse i skolen) VIL gjerne at barna deres skal få et tilbud på den lokale ordinære skolen, i klasse med funksjonsfriske barn. Det bør ikke være et enten-eller, men et både-og, altså at det finnes tilbud å velge blant, slik at alle barn kan få en god skolegang. Jeg har ikke barn selv, verken funksjonshemmede eller -friske, men har mye livserfaring fra dette allikevel, så jeg ser kanskje nyansene bedre enn mange. Men du har nok rett i at mange foreldre med funksjonsfriske barn vil ha en skole for alle, fordi det speiler deres holdninger, at vi vil inkludere alle. Og det er en prisverdig holdning, virkelig. Det er bare ikke ALLTID at det fungerer like godt i praksis som i teoriene som gjerne er klekket ut på god avstand. Dette kan jeg skrive under på :-) 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Som sagt, funksjonshemmede er ikke en ensartet gruppe, tvert imot er de en langt MER uensartet gruppe enn funksjonsfriske. Så noen foreldre til funksjonshemmede barn (og andre barn med atferds- eller lærevansker som trenger litt ekstra assistanse i skolen) VIL gjerne at barna deres skal få et tilbud på den lokale ordinære skolen, i klasse med funksjonsfriske barn. Det bør ikke være et enten-eller, men et både-og, altså at det finnes tilbud å velge blant, slik at alle barn kan få en god skolegang. Jeg har ikke barn selv, verken funksjonshemmede eller -friske, men har mye livserfaring fra dette allikevel, så jeg ser kanskje nyansene bedre enn mange. Men du har nok rett i at mange foreldre med funksjonsfriske barn vil ha en skole for alle, fordi det speiler deres holdninger, at vi vil inkludere alle. Og det er en prisverdig holdning, virkelig. Det er bare ikke ALLTID at det fungerer like godt i praksis som i teoriene som gjerne er klekket ut på god avstand. Du har helt rett i at de er en meget uensartet gruppe. Og derfor kan ikke en løsning (vanlig skole) passe for alle. Jeg har litt erfaring med barn med funksjonshemming. Flere av dem har ingenting i en vanlig klasse å gjøre. Mens andre godt kan være med i alle fall deler av tiden. Når det gjelder de med lærevansker blir det verre. Da er det som regel foreldrene som krever vanlig skole, fordi de taper ansikt dersom barnet havner i en spesialklasse eller på egen skole. Dette har jeg indirekte erfaring med. Problemet med disse er at de ofte ødelegger undervisningen for andre (noe funksjonshemmede langt sjeldnere gjør) og det kan vi ikke akseptere. Så dersom FRP mener at alle skal vurderes individuelt og få den hjelpen de trenger, uten at det går utover andre, synes jeg det er en god ide. Dessverre tror jeg nok at de i praksis heller ønsker å stue dem vekk. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg er hverken enig eller uenig, og syntes ikke det er noen lett sak å ta et standpunkt i en slik sak. Det som deriomot opprører meg er at foreldrene ikke blir høst i slike saker. Jeg både mener og tror at de kjenner sitt barn best og vet selv hva som er til beste for deres barn. Men jeg ser også at det blir vanskelig om foreldrene skal sitte og ha det avgjørede ordet.. En kjempe vanskelig sak dette her. Og noen har sikkert best av å gå i venlig klasse mens det ikke er til beste for andre igjen... At foreldrene vet best er feil. Foreldre til barn med lærevansker ønsker svært sjelden at barna skal gå i spesialklasser e.l. Dette fordi de da taper ansikt. Det blir "offentlig" at barna deres er tapere, mindre intelligente, trenger hjelp osv. Foreldre til funksjonshemmede barn skjønner ofte ikke potensialet til barna og i sitt ønske om det beste for barna krever de både spesialskoler og det som verre er. Selv om barna med små tilrettelegginger kunne fungert i en vanlig klasse. Jeg har langt mer tro på å la eksperter som jobber med slikt ta avgjørelsene. Selv om foreldrene selvsagt skal få si sin mening. 0 Siter
petter smart Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det kan absolutt være mange gode grunner for å ta funskjonshemmede barn ut fra vanlig skole og la dem få spesialskole. Men jeg reagerer på _argumentasjonen_ her - man skal ta ut disse barna fra vanslig skole fordi de forstyrrer de andre barna! Jeg synes det er en forkastelig argumentasjonsmåte. Synes du det er greit at noen forstyrrer undervisningen? Har ikke de andre barna krav på undervisning? Jeg synes de burde tatt flere bråkmakere ut av klassene også. Hvorfor skal alle andre ofres for noen få? Og så får de som tas ut egne opplegg. Det vil alle tjene på. 0 Siter
Gjest FRP når ingen andre gidder å bry seg Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg er enig med dem. Ikke alt passer for alle, det er ikke lenge siden en fortvilet far sto frem og fortalte om datteren som måtte gå på vanlig skole. Hun er ti år gammel, mentalt sett bare to. Når hun er med likesinnede på fritiden storkoser hun seg, kommuniserer, leker og blomstrer opp - på skole blir hun utenfor, asosial og alene. Han roste skolen og de jevnaldrende elevene for deres innsats - men mente hans barn ville ha det bedre med likesinnede. Og sånn har vi det vel alle? Vi trives best med de vi har noe til felles med, uansett hva det er. Og dessverre er skolen slik i dag at man ikke har kapasitet, økonomi eller evne til å gi barn med spesielle behov det de trenger - det er alt for mange barn å ta hensyn til. De som krever mest blir dermed stående alene... Dette handler ikke om å stenge ute, det handler om å inkludere på egne premisser. Like barn leker best, det kan alle se hvis de vil. F. eks CP er begrepet som sier noe om ens problemer med bl. a. motorikken, mens handikappet ikke beskriver personens funksjon, men hvordan omgivelser er tilpasset i forhold til personens funksjonsevne. Dårlig tilpasning medfører stort handikap, mens litt bedre tilpassing kan medføre at funksjonshemmingen forsvinner helt. Det gjelder også det sosiale og og læresituasjoner. Noe av tida er det best å få være sammen med andre med samme hemming av ulike årsaker, i andre sammenhenger er det greit med mer alminnelige omgivelser. Ingen trenger f. eks. spesialkino for handikappa, vi trenger bare noen små tilpasninger for å fungere i kinoen. Teleslynge eller en rampe.... FRP vil ha fokus på sine saker, og de nyttige idioter sørger for det ved å anklage, skape splid og VOILA: det ønskede fokus. 0 Siter
Gjest FRP når ingen andre gidder å bry seg Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det var godt å høre, ille om alle skulle støtte trådstarter :-) Ofte er det slik at et fokus kan få motsatt fortegn enn det var meningen, slik er det med mange av FRPs saker. Det starter med anklager mot FRP, og ender med plusspoeng til samme. Sympatien havner i feil leir. De nyttige idioter har driti på draget igjen, de lærer aldri. De røsker opp revolveren og skyter seg selv i foten, akkurat som i en komedie. 0 Siter
Goliath Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Så nå er det altså sånn at alle i utgangspunktet skal gå i vanlige klasser? Hvem var det i så fall som kom opp med den glupe idèen? Det "må" vel være de som mener at alt skal være likt for alle - uansett hvor forskjellige vi måtte være, og hvor forskjellige behov vi har? Og da er det vel lett å misstenke "de røde" for noe slikt..... Det er i hvert fall et svært sosialistisk prinsipp. 0 Siter
Line Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hva med å opprette integreringsklasser på alle skoler, i stedet? Søstra mi har PU, og hun gikk fire år i en sånn klasse på videregående skole her i kommunen. De ble ikke stuet bort for å være "for seg selv", de hadde pauser sammen med alle de andre elevene, men hadde tilrettelagt undervisning for sitt eget behov. Det fungerte aldeles utmerket! 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hva med å opprette integreringsklasser på alle skoler, i stedet? Søstra mi har PU, og hun gikk fire år i en sånn klasse på videregående skole her i kommunen. De ble ikke stuet bort for å være "for seg selv", de hadde pauser sammen med alle de andre elevene, men hadde tilrettelagt undervisning for sitt eget behov. Det fungerte aldeles utmerket! Hva da, når det er for få psykisk utviklingshemmede og andre med spesielle behov på den enkelte lokale skole til å få en slik gruppe. Rett og slett fordi det er bare en eller to PU der, eller fordi de få som er der ikke fungerer godt i klasse sammen. Er det da ikke bedre å lage en eller flere slike grupper på en eller noen få skoler i kommunen, eller til og med interkommunalt, når dette er hensiktsmessig? For så spredt bor vi her i landet en del steder, og en del kommuner er så små, og har så få "spesielle barn" på hver lokale skole... 0 Siter
Lucretia Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hva da, når det er for få psykisk utviklingshemmede og andre med spesielle behov på den enkelte lokale skole til å få en slik gruppe. Rett og slett fordi det er bare en eller to PU der, eller fordi de få som er der ikke fungerer godt i klasse sammen. Er det da ikke bedre å lage en eller flere slike grupper på en eller noen få skoler i kommunen, eller til og med interkommunalt, når dette er hensiktsmessig? For så spredt bor vi her i landet en del steder, og en del kommuner er så små, og har så få "spesielle barn" på hver lokale skole... Jeg jobbet som SFO-assistent på en ungdomsskole i Stavanger som har en avdeling for tilpasset opplæring (ATO). Det var flere ATO-klasser på den skolen, og elevene bodde spredt rundt i Stavanger... 0 Siter
Line Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hva da, når det er for få psykisk utviklingshemmede og andre med spesielle behov på den enkelte lokale skole til å få en slik gruppe. Rett og slett fordi det er bare en eller to PU der, eller fordi de få som er der ikke fungerer godt i klasse sammen. Er det da ikke bedre å lage en eller flere slike grupper på en eller noen få skoler i kommunen, eller til og med interkommunalt, når dette er hensiktsmessig? For så spredt bor vi her i landet en del steder, og en del kommuner er så små, og har så få "spesielle barn" på hver lokale skole... Joda, forsåvidt. Jeg vet bare at søstra mi ikke ville hatt godt av å gå på skole med bare handicappede, fordi hun trenger stimuli fra funksjonsfriske mennesker også. Hun trenger å se friske mennesker daglig, og få både sansestimuli og andre inntrykk via dem. Skulle hun bare omgåes folk som har dårlig språk, ville denne stimulien påvirket henne i negativ forstand, og hun ville ikke blitt så selvstendig. Om det bare er snakk om en eller to PU-brukere på et lite sted, så ser jeg aldeles ikke noe i veien for at de skal kunne gå i vanlig klasse. De kan tas ut av klassen for å få spesielt tilrettelagt undervisning når det trengs. Slik hadde vi det da jeg vokste opp, husker et par-tre elever i klassen hadde egne spesialtimer. De som har behov for det, får personlig tilrettelagt undervisning i klassen dersom det er vurdert slik av fagfolk. Jeg ser liksom ikke problemet... det er verre dersom den det gjelder forstyrrer klassen ved å lage masse lyder, det blir jo noe annet, men de som er oppegående nok til å sitte i et klasserom og følge med, synes jeg ikke skal bli fratatt den muligheten. De skal ikke måtte føle at de er annerledes enn alle andre. 0 Siter
Gjest kmb-igjen Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Jeg skjønner så altfor godt. Håper i alle fall dere møter en mer fleksibel kommune, og får et godt og tilpasset skoletilbud, uansett om det er i den ene eller andre skolen. Du er kanskje med i en foreldreforening hvor du kan få støtte, eller føler du at det også er en påkjenning? For noen er det i alle fall godt å kunne møte andre foreldre som er i samme situasjon, enten det er snakk om en diagnose-forening, eller en mer generell som Handikappede barns foreldreforening. Nei, er ikke med i noen foreldreforening e.l. Orker ikke for mye fokus på dette, vi prøver i grunnen å (over)leve fra dag til dag. Men takk for et vennlig svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.