Gå til innhold

Utsatt skolestart, hvordan var det nå igjen?


Anbefalte innlegg

Skal nå i gang med å søke utsatt skolestart til gutten min som egentlig skal starte i 1. klasse høsten 07.

Har snakket litt med skoleleder i kommunen som forsåvidt hørtes positiv ut og mente at foreldre måtte høres i slike saker.

Nå vet jeg at flere her inne har vist til opplæringsloven og hevdet at denne gir foreldrene suveren rett til å bestemme i slike saker. Slik jeg leser det gjør den _ikke_ det. Det står at dersom det "etter sakkyndig vurdering er tvil om eleven er moden for skolestart, så kan det innvilges om foreldrene krever det". Dette ble ikke noe ordrett sitat men det er dette som står. Når det sies at dette er _etter_ en sakkyndig vurdering så må dette være ppt. Vet ikke helt hva jeg skal slå i bordet med her, selv om jeg selv som pedagog er overbevist om at dette er det beste for gutter født i desember. Min gutt er langt framme språklig og skolefaglig. Han er litt over fire og nærmer seg med stormskritt at han nå knekker lesekoden. God allmennkunnskap og moden på alle skolefaglige områder. Men alle vet jo at dette ikke nødvendigvis betyr at man er generelt moden. Antar at gutten min er like moden som alle andre i samme alder, men min erfaring er at dette ikke er nok til å gi han det beste utgangspunktet for skole og skolearbeid.Er ikke det aller minste bekymret for 1. klasse men har sett litt av hva dette kan innebære på høyere trinn.

Jeg ønsker rett og slett å få gitt gutten min muighet til å få det beste utgangspunktet, å få brukt sine ressurser på en god måte. Det finnes absolutt ingen fordel ved å være yngstegutt i klassa, men det er _mange_ ved å være den eldste.

Jeg lurer rett og slett på hva dere andre har gjort som har fått utsatt skolestart etter først å ha fått avslag (forbereder meg på at det kanskje kan komme) og hva dere evt har sagt i en anke? Og hvem er første ankeinstans? ER dette på fylkesnivå?

Takker for innspill. Mitt nye nick skyldes bare at jeg aldri klarer å huske det f...passordet på jobb og dermed måtte registere meg på nytt:-)

Fortsetter under...

Vår gutt har vært hos oss i 2 år og snart 8 mnd.. Han er født i slutten av november.

Han har lært utrolig mye på veldig kort tid. Mye av lærdommen ligger kanskje i "overflaten" og ikke i dybden. Og mår de settes på skolebenken så kan problemer fort oppstå da språken kan "blende" som Professor i Spe,ped, Monica Dalen sier..

jeg sakser inn

""Språklige problemer. De fleste adoptivbarn har god kommunikasjonsferdighet og korrekt språkbruk, noe som kan skjule at noen strever med språkmestringen. Vi sier gjerne at ”språkfasaden blender”. Det innebærer at barna kan ha et tilsynelatende godt talespråk uten å ha en tilsvarende god språkforståelse. Foreldre og andre voksne kan lett overvurdere språket deres fordi man ubevisst antar at barna i det minste forstår ordene de bruker selv. De ”lurer” oss til å tro at de forstår alt, fordi språket deres høres så riktig ut. De bruker imidlertid ord og uttrykk uten å mestre disse fullt ut - de har uforklarlige ”hull” i sin begrepsoppfatning. Grovt sett er det særlig språkforståelsen, uklarheter i kunnskap om tids-, retnings- og størrelsesord og mestring av det vi kaller skolespråk som kan volde problemer. I dagligspråket tolker barn ord, setninger, kroppsspråk og situasjon for å forstå hva som formidles. Skolespråket er derimot en språkferdighet hvor barn i liten grad kan støtte seg til kroppsspråk og selve samtalesituasjonen for å forstå. Eksempler på skolespråk er forelesningspreget undervisning i skolen og det å oppfatte beskjeder gitt i hel klasse (eller samlingsstund i barnehagen), noe som ofte er ganske abstrakt og løsrevet fra konteksten språket brukes i (Rygvold 1999)."

_____

Forskningen viser også at det ikke er noe forskjell ifht alderen barnet var da de kom. en som kom hit som 1 åring, kontra 4 åring, kan ha større problemer enn 4 åringen.

PKK var inne en time og så gutten vår i bhg,. rapport fra bhg hadde de fått på forhånd. Vi hadde et møte på PKK sitt kontor.. der ble vi eninge om at det var lurt å vente ett år med skolegangen.

Har nå sende søknad til Rektor om utsettelse, ny søknad om plass i samme bhg må formelt sendes.. (vi har fått muntlig beskjed om at han får plass) og vi må også søke PKK om utsettelse. Det vi nå venter på er at PKK skal sende sin uttalse til Rektor før vi får noe svar.. Men vi regner jo med at dette innvilges..

Jeg er ikke i tvil om at dette er den rette avgjørelsen. Gutten vår er ikke klar for skole fra høsten 2006.

Det å starte på skolen nå tror jeg ville sette han mer tilbake enn fremover.

Jeg har skrevet litt på småbarnsfourmet, og ser at du også var inne med råd ifht tråden. der skrev jeg ikke under med nick, hadde nicket "ikke Nick akkurat nå "

Nå gjør det jo ingenting. det er jo ingenting å skjule ifht at vi søker utsatt skolestart.

Tror at det nå er vanligere å søke utsatt skolestart, enn da det var 7 års grense på skolestart??

Så tror jeg også at det er bedre å være eldst enn yngst når utgangspunket er slik det er, men mindre "fartstid" i norge og en forhistorie som kanskje er veldig mye anderledes enn mange andre..

Vår gutt har vært hos oss i 2 år og snart 8 mnd.. Han er født i slutten av november.

Han har lært utrolig mye på veldig kort tid. Mye av lærdommen ligger kanskje i "overflaten" og ikke i dybden. Og mår de settes på skolebenken så kan problemer fort oppstå da språken kan "blende" som Professor i Spe,ped, Monica Dalen sier..

jeg sakser inn

""Språklige problemer. De fleste adoptivbarn har god kommunikasjonsferdighet og korrekt språkbruk, noe som kan skjule at noen strever med språkmestringen. Vi sier gjerne at ”språkfasaden blender”. Det innebærer at barna kan ha et tilsynelatende godt talespråk uten å ha en tilsvarende god språkforståelse. Foreldre og andre voksne kan lett overvurdere språket deres fordi man ubevisst antar at barna i det minste forstår ordene de bruker selv. De ”lurer” oss til å tro at de forstår alt, fordi språket deres høres så riktig ut. De bruker imidlertid ord og uttrykk uten å mestre disse fullt ut - de har uforklarlige ”hull” i sin begrepsoppfatning. Grovt sett er det særlig språkforståelsen, uklarheter i kunnskap om tids-, retnings- og størrelsesord og mestring av det vi kaller skolespråk som kan volde problemer. I dagligspråket tolker barn ord, setninger, kroppsspråk og situasjon for å forstå hva som formidles. Skolespråket er derimot en språkferdighet hvor barn i liten grad kan støtte seg til kroppsspråk og selve samtalesituasjonen for å forstå. Eksempler på skolespråk er forelesningspreget undervisning i skolen og det å oppfatte beskjeder gitt i hel klasse (eller samlingsstund i barnehagen), noe som ofte er ganske abstrakt og løsrevet fra konteksten språket brukes i (Rygvold 1999)."

_____

Forskningen viser også at det ikke er noe forskjell ifht alderen barnet var da de kom. en som kom hit som 1 åring, kontra 4 åring, kan ha større problemer enn 4 åringen.

PKK var inne en time og så gutten vår i bhg,. rapport fra bhg hadde de fått på forhånd. Vi hadde et møte på PKK sitt kontor.. der ble vi eninge om at det var lurt å vente ett år med skolegangen.

Har nå sende søknad til Rektor om utsettelse, ny søknad om plass i samme bhg må formelt sendes.. (vi har fått muntlig beskjed om at han får plass) og vi må også søke PKK om utsettelse. Det vi nå venter på er at PKK skal sende sin uttalse til Rektor før vi får noe svar.. Men vi regner jo med at dette innvilges..

Jeg er ikke i tvil om at dette er den rette avgjørelsen. Gutten vår er ikke klar for skole fra høsten 2006.

Det å starte på skolen nå tror jeg ville sette han mer tilbake enn fremover.

Jeg har skrevet litt på småbarnsfourmet, og ser at du også var inne med råd ifht tråden. der skrev jeg ikke under med nick, hadde nicket "ikke Nick akkurat nå "

Nå gjør det jo ingenting. det er jo ingenting å skjule ifht at vi søker utsatt skolestart.

Tror at det nå er vanligere å søke utsatt skolestart, enn da det var 7 års grense på skolestart??

Så tror jeg også at det er bedre å være eldst enn yngst når utgangspunket er slik det er, men mindre "fartstid" i norge og en forhistorie som kanskje er veldig mye anderledes enn mange andre..

Så flott at det ordner seg for dere og at dere får det som dere vil, og føler er det beste for gutten deres i forhold til skolestart.

Det kan nok stemme det du sier at det ikke spiller så stor rolle når barna kom hit i forhold til språkutviklilng. Dette med språket varierer jo veldig med norsk-fødte barn også. Jeg vet bare at jeg ikke har noen argumenter å bruke når det gjelder språket til gutten vår. Han var 17 mnd da vi fikk han og etter tre mnd så snakket han bedre enn de fleste toåringer. Og det har ikke stått stille side, for å si det slik...

Og når jeg sier at det ikke finnes fordeler ved å være den yngste gutten i klassa så gjelder ikke det bare adopterte. Mine erfaringer bygger på hva jeg har observert av elever i klassene mine, hovedsaklig norsk-fødte elever.

Vi har også en egenfødt gutt med bursdag i romjula og kommer nok til å gå for utsatt skolestart for han også.

Her jeg bor er det ikke slik at det har blitt vanligere med utsatt skolestart etter 6-årsreformen, snarere tvert imot. Nå får man høre at 1. klasse skal være en blanding av skole og barnehageped og at man dermed favner alle. Det tror jeg nok stemmer, men som jeg sa tidligere så er det heller ikke første klasse jeg bekymrer meg for.

Så bra at det ordnet seg for dere og at dere ikke trengte gå veien med å anke en negativ tilråding.

Vi er nok faktisk de beste eksperter på barna våre og bør derfor bli hørt i stor grad i slike spørsmål.

Jeg vet om flere som har fått avslag i min kommune som heller ikke visste at dette var noe man kunne anke. De fikk ingen info om den saken.

Hvordan vurderer du modenheten for skolegang hos barnet ditt?

Hva er du ser etter når det ikke er slike ting som godt/dårlig utviklet språk?

Jeg tenker vel mest bare på generell modenhet. Det er stor forskjell på å være 5 og 6 år i skolesammenheng. Ikke nødvendigvis intellektuelt. De fleste foreldre er nok mest opptatt av denne biten og det er kanskje logisk siden det er skole man diskuterer. Dermed kan det være lett å tro at et godt språk og en begynnende interesser for boksaver og tall er tilstrekkelig.

Jeg tenker like mye på at barna skal være i stand til å innordne seg i skolehverdagen; sitte stille , ta imot beskjeder, holde orden på seg selv, kommunisere bra med de voksne, kunne uttrykke både positive og negative følelser og mye annet.

Selv om barna både leser og skriver (for noen lærer jo dette veldig tidlig) så er det ikke dermed sagt at det er skolen som er det rette for dem. Og den grensen som er satt med 31.januar blir jo på mange måter litt snodig. Det er jo _ingen_ som setter spørsmålstegn ved at januar-barna skal ha et år til i barnehage, mens desemberbarna får skolestart.

Uansett hvordan dette gjøres så vil man jo få et år mellom de yngste og de eldste i en klasse. Men det er likevel snodig at skolestart for seksåringer ikke betyr skolstart for seksåringer, men også for mange fem-åringer. I mange land er en skoleklasse en gruppe elever født fra september ene året til august neste året. Fortsatt ett år mellom eldste og yngste, men på denne måten oppnår man ialle fall at alle har nådd den tilrådde alderen. Det utgjør faktisk en vesentlig forskjell.

Jeg ønsker bare at gutten min skal få utnyttet sine ressurser til fulle og at trivsel skal prege skolehverdagen. Og selv om jeg liker å tro at jeg har et lite geni i hus så viser det lille som finnes av forskning på området at jan-feb-barna scorer stort karaktermessig på å være født tidlig på året mens november og desember-barna taper på det. Karakterer er ikke så viktige i seg selv, men betyr jo ikke så rent lite for selvtillit.

Annonse

Jeg tenker vel mest bare på generell modenhet. Det er stor forskjell på å være 5 og 6 år i skolesammenheng. Ikke nødvendigvis intellektuelt. De fleste foreldre er nok mest opptatt av denne biten og det er kanskje logisk siden det er skole man diskuterer. Dermed kan det være lett å tro at et godt språk og en begynnende interesser for boksaver og tall er tilstrekkelig.

Jeg tenker like mye på at barna skal være i stand til å innordne seg i skolehverdagen; sitte stille , ta imot beskjeder, holde orden på seg selv, kommunisere bra med de voksne, kunne uttrykke både positive og negative følelser og mye annet.

Selv om barna både leser og skriver (for noen lærer jo dette veldig tidlig) så er det ikke dermed sagt at det er skolen som er det rette for dem. Og den grensen som er satt med 31.januar blir jo på mange måter litt snodig. Det er jo _ingen_ som setter spørsmålstegn ved at januar-barna skal ha et år til i barnehage, mens desemberbarna får skolestart.

Uansett hvordan dette gjøres så vil man jo få et år mellom de yngste og de eldste i en klasse. Men det er likevel snodig at skolestart for seksåringer ikke betyr skolstart for seksåringer, men også for mange fem-åringer. I mange land er en skoleklasse en gruppe elever født fra september ene året til august neste året. Fortsatt ett år mellom eldste og yngste, men på denne måten oppnår man ialle fall at alle har nådd den tilrådde alderen. Det utgjør faktisk en vesentlig forskjell.

Jeg ønsker bare at gutten min skal få utnyttet sine ressurser til fulle og at trivsel skal prege skolehverdagen. Og selv om jeg liker å tro at jeg har et lite geni i hus så viser det lille som finnes av forskning på området at jan-feb-barna scorer stort karaktermessig på å være født tidlig på året mens november og desember-barna taper på det. Karakterer er ikke så viktige i seg selv, men betyr jo ikke så rent lite for selvtillit.

Takk for fint svar.

Jeg har selv et lite "desember-geni". Jeg vil jo også barnets beste, men samtidig syns jeg det blir litt feil og utsette skolestart bare for "sikkerhet skyld" om du skjønner hva jeg mener?

Takk for fint svar.

Jeg har selv et lite "desember-geni". Jeg vil jo også barnets beste, men samtidig syns jeg det blir litt feil og utsette skolestart bare for "sikkerhet skyld" om du skjønner hva jeg mener?

Ja skjønner det selv om jeg heller tenker stikk motsatt. Slik jeg ser det så er det absolutt ingen skade skjedd ved at vi venter ett år. Starter vi for tidlig så blir det ikke like greitt for å si det slik...

Og gutten vår vil heller aldri få noen følelse av "å vente". Jeg bestemte meg for dette da han startet i barnehage 2,5 år gammel og fikk han sammen med årskullet som kom etter. Han har gått sammmen med de begge år i barnehage og vil gjøre det frem til skolestart. På den måten så blir ikke skolestarten satt "på vent" for han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...