Gå til innhold

Definisjon av ordet byråkrat

Anbefalte innlegg

Gjest javel, herr statsråd
Skrevet

Ordet i seg betyr embetsmannvelde, og en byråkrat er en som jobber på et offentlig kontor. Er det nok å ta med? Er det en god nok definisjon eller eller er det noe mer jeg bør nevne?

Morsomheter om papirflytting osv passer ikke inn her, nei:-)

Skrevet

Som en god byråkrat selv ville definert det;) Skal se om jeg greier å trekke ut det viktigste...

Takk!

Korte definisjoner er ikke uproblematiske, men stort sett overfladiske. I og med at du skal levere en oppgave på høyt studienivå (antok jeg) vil du skåre stort på å diskutere et sentralt begrep og ikke bare si ting som "en som jobber et sted i staten uten å tenke selv" eller noe slikt.

I artikkelen er det flere tilnærminger til hva byråkratbegrepet kan bety. Håper den er til hjelp selv om jeg nok antok at du kanskje fisket etter en enklere løsning ;-)

Gjest javel, herr statsråd
Skrevet

Korte definisjoner er ikke uproblematiske, men stort sett overfladiske. I og med at du skal levere en oppgave på høyt studienivå (antok jeg) vil du skåre stort på å diskutere et sentralt begrep og ikke bare si ting som "en som jobber et sted i staten uten å tenke selv" eller noe slikt.

I artikkelen er det flere tilnærminger til hva byråkratbegrepet kan bety. Håper den er til hjelp selv om jeg nok antok at du kanskje fisket etter en enklere løsning ;-)

Det er til en veggavis beregnet for ungdomsskoleelever der ordet byråkrat blir nevnt i hovedteksten. Det skal bare være en liten opplysningsrubrikk ved siden av hovedteksten, derfor trengs det en kortfattet liten definisjon.

:)

Skrevet

Det er til en veggavis beregnet for ungdomsskoleelever der ordet byråkrat blir nevnt i hovedteksten. Det skal bare være en liten opplysningsrubrikk ved siden av hovedteksten, derfor trengs det en kortfattet liten definisjon.

:)

Åja, da det ble det kanskje litt vel overkill, selv om jeg fortsatt står ved at begrepet er nokså komplisert :)

Sosiologen Max Weber er uansett selve oppfinneren av begrepet. Prøv å google litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...