Gå til innhold

Hvitt belegg på tennene

Anbefalte innlegg

Oppdaget at tulla på 2 år har et hvitt belegg på tennene. Har sett andre også som har det (voksne) - noen som vet hva det er og hva det kommer av?? Vi pusser tennene hver kveld og hun får fluortablett. Noen sier det er kalkmangel, men hun drikker mye melk og spiser en god del ost....

Noen som vet???

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225506-hvitt-belegg-p%C3%A5-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan skyldes for mye flour, har jeg hørt.

Det har jeg også hørt, men jeg vet ikke om det er fakta?

Hun svelger jo en del tannkrem (har ikke lært å spytte ut ennå), så kanskje vi skal droppe fluortabletten da? Men vi gjorde det akkurat likedan med storebror, og han har ikke disse flekkene på tennene.

Skal på 2-årskontroll etter påske, får høre om helsesøster/lege vet noe om dette :o)

Hun svelger jo en del tannkrem (har ikke lært å spytte ut ennå), så kanskje vi skal droppe fluortabletten da? Men vi gjorde det akkurat likedan med storebror, og han har ikke disse flekkene på tennene.

Skal på 2-årskontroll etter påske, får høre om helsesøster/lege vet noe om dette :o)

Jeg har faktisk hvite flekker på noen tenner selv, de har alltid vært der siden jeg fikk "voksentennene" mine. Tannlegen mente det kunne skyldes at jeg hadde slått meg på munnen en gang, kanskje til og med før jeg fikk tenner. Det er nede i munnen, og synes ikke spesielt godt, derfor har det aldri plaget meg.

Annonse

tannfe svarer

Hvite flekker på melketennene skyldes mineraliseringsdefekt som er oppstått under dannelsen av disse tennene, altså under graviditeten. Mange forklaringsmodeller avhengig av utseende på tennene. Kontakt tannlegen din.

Gjest Jeg har flekk...hadde blir det vel

Flekker på alle tennene.

Jeg har hele livet hadd en stor flekk på ene fortanna og en litt mindre flekker på de to hjørnetennene. ar aldri plaget meg nevneverdig, men ta jeg kom i tenårene forhørte jeg meg litt med tannleger osv, og alle spurte om det samme, om jeg hadde hatt høy feber/vært veldig syk når jeg var liten. Dette stemte, da jeg visstnok lå i isolat grunnet en alvorig infeksjon før jeg var blitt ett år. Sammenhengen mellom høy feber som baby og flekk på tann ble forklart til meg, men skjønte ikke helt legespråket ;) Utover det er det ingenting jeg har å komme med, men hvis du ikke aner hva det kan være, anbefaler jeg å spørre en tannlege.

Må bare nevne at fikk fjernet alle flekkene i fjor ved at de ble slipt vekk hos tannlegen.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...