Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har liten erfaring med å trille folk i rullestol, men for en tid tilbake siden trillet jeg min mor. Hun er middels ung og ser helt ut som deg og meg.

Inn i butikkene, alle så på meg og henvendte seg til meg. Jeg tenkte ikke på det i starten men "alle" gjorde det. Det fikk meg til å bli ganske sint og trist på mors vegne. Neste gang skal jeg svare at det ikke er meg de skal henvende seg til.

Man må da kunne forvente at voksne mennesker klarer og oppføre seg som høflige folk?

Alle som har et handikap har det jo ikke i hodet!

Skrevet

En forklaring er at de blir forlegne og usikre, de er takknemlige for at du som trillepike kan virke som avledning.

Men noen unnskyldning er det ikke, og uhøflig.

Ikke hilser de heller, og snur ryggen til.

Skrevet

Fint at du skal si i fra.

Dette er dessverre svært vanlig.

Voksne folk er IKKE høflige, svært mange er tvert imot svært uhøflige og mindre smarte i slike situasjoner.

Som støttekontakt for en del år siden var dette dagligdags, mye pga vedkommendes svært omfattende fysiske funksjonshemning. Men også når man ser "normal" ut fra livet eller brystet og opp, så tror visst folk at hjernen nødvendigvis også er like redusert som beina.

Gjest anonym nå her
Skrevet

Jeg jobber med noen som sitter i rullestol pga MS, og de kan ikke snakke. Det er så vondt å se når noen snakker "forbi og over" dem som om de ikke er tilstede!

Skrevet

Jeg jobber med noen som sitter i rullestol pga MS, og de kan ikke snakke. Det er så vondt å se når noen snakker "forbi og over" dem som om de ikke er tilstede!

Har de noen alternativ kommunikasjon, fx digitale talehjelpemidler?

I såfall kunne jo en passende kommentar vært lest inn, og kunne avspilles i visse situasjoner, hvis vedkommende med MS selv er like plaget av situasjonen som deg da?

Som den som står ved siden av, skal man jo vokte seg litt for å vise større frustrasjon i slike situasjoner enn den som faktisk står midt i den.

Men joda, jeg har nok kommet med en og annen kommentar selv, på vegne av personer som selv ikke har kunnet snakke, alternativt ikke kunne snakke fort/tydelig nok til å kunne sette folk på plass. Men kun hvis det på forhånd var avtalt med den funksjonshemmede, slik at jeg hadde lov til å snakke på dennes vegne i denne typen situasjoner.

Skrevet

Det har jeg hørt er et utbredt problem... nå jobber jeg med mange rullestolbrukere selv, og ser ikke på dem som noe annerledes enn oss andre, med unntak av at de er dårlig til beins.

Jeg tror kanskje at det er litt flaut for folk å se på de som sitter i rullestol noen ganger, fordi de føler det som om de stirrer. Kanskje det er en av årsakene til at de henvender seg til den som står bak og triller... i grunn er det en uting, kunne ikke falt meg inn å ikke hilse på begge to, liksom.

Skrevet

Det er helt vanlig. Folk har ikke oppdragelse i det hele tatt, særlig med noen pils innabords.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Har de noen alternativ kommunikasjon, fx digitale talehjelpemidler?

I såfall kunne jo en passende kommentar vært lest inn, og kunne avspilles i visse situasjoner, hvis vedkommende med MS selv er like plaget av situasjonen som deg da?

Som den som står ved siden av, skal man jo vokte seg litt for å vise større frustrasjon i slike situasjoner enn den som faktisk står midt i den.

Men joda, jeg har nok kommet med en og annen kommentar selv, på vegne av personer som selv ikke har kunnet snakke, alternativt ikke kunne snakke fort/tydelig nok til å kunne sette folk på plass. Men kun hvis det på forhånd var avtalt med den funksjonshemmede, slik at jeg hadde lov til å snakke på dennes vegne i denne typen situasjoner.

kjenner en fyr som har vært utsatt for en ulykke og mistet taleevnen. Han ser ut som om han har en grad av CP, og de fleste som ser han tror ikke at han er klar i toppen.

Han har et talehjelpemiddel hvor han har avspilt en rekke beskjeder. Favoritten er " så sier vi takk til deg", når noen er ufine eller snakker babyspråk til han.

Da går de fort vekk:)

Skrevet

Jeg hadde det sånn bare ved at gubben var med meg på jobb hos en leverandør- de henvendte seg til han -som om det var han som var kunden.....fordi han var MANN

Skrevet

kjenner en fyr som har vært utsatt for en ulykke og mistet taleevnen. Han ser ut som om han har en grad av CP, og de fleste som ser han tror ikke at han er klar i toppen.

Han har et talehjelpemiddel hvor han har avspilt en rekke beskjeder. Favoritten er " så sier vi takk til deg", når noen er ufine eller snakker babyspråk til han.

Da går de fort vekk:)

Det er bra at han sier ifra i alle fall!

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg var støttekontakt for en sterkt handikappet mann i en periode. Han snakket dårlig, så om vi skulle ha hjelp i butikker, pleide jeg å innlede samtalen, altså feks ytre ønske om hjelp. Når de da spurte hva vi var ute etter, så pleide jeg å unngå blikk-kontakten med selgeren, og se på brukeren i stedet. Hvis jeg så han slet med å få det fram, så kunne jeg begynne såvidt å ymte frampå med hva han trengte hjelp til, men hele tiden med blikket på -brukeren-, som i at det er han og jeg som har dialogen om hva han trenger hjelp til. Det har så og si alltid fungert.

Jeg viser med et meget tydelig kroppsspråk at "her er det ikke jeg som har noe jeg skulle ha sagt". Men jeg har vært nødt til å steppe inn som "oversetter" mye, men jeg forsøker som sagt å inkludere brukeren mest mulig i samtalen hele veien.

Jeg har også arbeidet med multifunksjonshemmede barn. Noen ganger opplever jeg at andre henvender seg direkte til barna, hvilket jo er veldig hyggelig, men siden barnet ikke forstår noe, og ikke kan gi noen respons, så pleier jeg da å svare at "joda, jeg tror "Pål" har det veldig bra i dag, har du ikke det, Pål?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...