Gå til innhold

organ donasjon

Anbefalte innlegg

Gjest vioola
Skrevet

jeg har tenkt på å bli organ donor. Men jeg vil ikke at de ikke skal prøve å gjenopplive meg eller sette meg i respirator. Jeg vil altså være helt død før de tar noen organer. Ikke bare hjerneskadet eller noe sånt.

Noen som vet hvordan det funket , vet ikke om jeg vil /tør si ja til det

Skrevet

Det finnes ikke et register over organdonerer i Norge, så du må bære donorkort på deg (for eks. i lommeboka). Til tross for at de finner donorkortet, må de få 'velsignelse' fra dine nærmeste før de tar dine organer. Du får passe på å gi beskjed til dine pårørende at de vet hva du ønsker! :)

Her er mer info, samt donorkort du kan skrive ut!

http://www.organdonasjon.no/

Gratulerer med et flott valg, forresten! Kjempebra!

Skrevet

Man kan ikke bruke organer fra en som er helt død, altså fra en person der hjertet har sluttet å slå.

Men man bruker organer fra personer som er hjernedød og/eller fra personer som det ikke er håp om skal våkne opp igjen, men som holdes i live av maskiner.

'Det er respiratoren som sørger for at pasienten "puster". Den sørger for at blod pumpes rundt i kroppen som derfor holdes varm. Kobles respiratoren av vil hjerte stoppe. Men legene har fastslått at hjernen ikke lenger får tilført blod på grunn av skader som er oppstått. Uten blodtilførsel ødelegges hjernen i løpet av svært kort tid.

Det er svært strenge medisinske prosedyrer som må følges for å fastslå at hjernen ikke får tilført blod og all hjerneaktivitet er opphørt. Det foretaes en såkalt "angiografi", en røntgenfotografering av hjernen. Den fastslår med 100% sikkerhet at hjernen ikke har blodtilførsel og at all elektrisk aktivitet er opphørt og at hjernen dermed er uopprettelig ødelagt'.

Fra organdonasjon.no

Gjest Marres
Skrevet

Er nettopp det som er så kontroversielt ang organdonasjon. Motstandere argumenterer med at hvis en person viser seg å være donor, vil leger e.l kanskje ikke prøve fullt så hardt ved evt gjenoppliving o.l hvis en slik situasjon oppstår. Tilhengere av organdonasjon på den annen side hevder dette er tull og det ikke fungerer slik.

Hva du evt mener og synes kommer vel an på tilliten du har til leger i en slik situasjon. Nettopp derfor er det også bare opp til deg om du vil bli organdonor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...